Gods lobbyisten
-
- Man/Vrouw: M
Gods lobbyisten
https://www.nporadio1.nl/nieuws/politie ... -in-europa
In de afgelopen zeven jaar is er vanuit Amerika zo’n 60 miljoen dollar naar Europa gevloeid om conservatieve denkbeelden te promoten. Het criminaliseren van seksualiteit, het elimineren van abortus en het verbieden van anticonceptie en echtscheiding zijn slechts enkele voorbeelden van de ideeën die deze beweging uitdraagt.
Volgens Rietveld komen deze ideeën in Amerika "rechtstreeks uit een draaiboek dat is opgesteld door de conservatieve beweging voor het Republikeinse presidentschap: Project 2025." Hoewel Trump destijds afstand leek te nemen van deze ideeën, put hij er nu rijkelijk uit.
De groeiende invloed van conservatieve lobbygroepen baart Rietveld zorgen. "Iedereen mag zijn eigen overtuiging hebben en die ook uitdragen. Dat is een groot goed in een democratie. Maar de grens ligt waar democratische grondrechten worden aangetast." Terwijl deze grondrechten wereldwijd steeds meer onder druk staan, is het des te belangrijker om deze lobbypraktijken kritisch te blijven volgen.
Conservatieve denkbeelden worden vanuit de VS naar Europa geëxporteerd.
Project 2025: een mondiale invloed
Volgens Rietveld komen deze ideeën in Amerika "rechtstreeks uit een draaiboek dat is opgesteld door de conservatieve beweging voor het Republikeinse presidentschap: Project 2025." Hoewel Trump destijds afstand leek te nemen van deze ideeën, put hij er nu rijkelijk uit.
Maar Project 2025 reikt verder dan Amerika. Verschillende organisaties die erbij betrokken zijn, sluizen geld door naar Europa.
We hebben de afgelopen weken kunnen zien waar de rechts-conservatieve beweging in de VS voor staat. Leugens, leugens en nog eens leugens. Dit gif kan ook onze samenlevingen in Europa vernietigen.
In de afgelopen zeven jaar is er vanuit Amerika zo’n 60 miljoen dollar naar Europa gevloeid om conservatieve denkbeelden te promoten. Het criminaliseren van seksualiteit, het elimineren van abortus en het verbieden van anticonceptie en echtscheiding zijn slechts enkele voorbeelden van de ideeën die deze beweging uitdraagt.
De groeiende invloed van conservatieve lobbygroepen baart Rietveld zorgen. "Iedereen mag zijn eigen overtuiging hebben en die ook uitdragen. Dat is een groot goed in een democratie. Maar de grens ligt waar democratische grondrechten worden aangetast." Terwijl deze grondrechten wereldwijd steeds meer onder druk staan, is het des te belangrijker om deze lobbypraktijken kritisch te blijven volgen.
Conservatieve denkbeelden worden vanuit de VS naar Europa geëxporteerd.
Project 2025: een mondiale invloed
Maar Project 2025 reikt verder dan Amerika. Verschillende organisaties die erbij betrokken zijn, sluizen geld door naar Europa.
We hebben de afgelopen weken kunnen zien waar de rechts-conservatieve beweging in de VS voor staat. Leugens, leugens en nog eens leugens. Dit gif kan ook onze samenlevingen in Europa vernietigen.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Re: Gods lobbyisten
Vergeet niet dat een aantal consequenties uit onze West-Europese waarden en normen op heel wat plaatsen in de wereld als "' decadent "" worden gezien. In wezen de strijd tussen "' individuele "' rechten en "" collectieve/samenleving "" verplichtingen.
Ik denk persoonlijk dat het in onze omgeving inmiddels verduveld lastig is geworden om voldoende mensen te vinden die persoonlijk willen meedoen aan een numerieke versterking van de krijgsmacht. Deelnemen in een leger in vredestijd is wel wat anders als deelnemen in een leger in potentiële oorlogstijd.
Maar ik ben benieuwd of er voldoende vrijwilligers op komen draven om de hier heersende waarden en normen onder inzet van eigen leven te verdedigen. Toen ik in het verre verleden in dienst moest, had de liefde voor het Vaderland ( collectieve Identiteit ) een andere kwaliteit als heden ten dage.
Wordt zeker vervolgd.
Ik denk persoonlijk dat het in onze omgeving inmiddels verduveld lastig is geworden om voldoende mensen te vinden die persoonlijk willen meedoen aan een numerieke versterking van de krijgsmacht. Deelnemen in een leger in vredestijd is wel wat anders als deelnemen in een leger in potentiële oorlogstijd.
Maar ik ben benieuwd of er voldoende vrijwilligers op komen draven om de hier heersende waarden en normen onder inzet van eigen leven te verdedigen. Toen ik in het verre verleden in dienst moest, had de liefde voor het Vaderland ( collectieve Identiteit ) een andere kwaliteit als heden ten dage.
Wordt zeker vervolgd.
-
Dat Project 2025 conservatieve standpunten huldigt omtrent abortus, huwelijk en seksualiteit, betekent niet dat deze standpunten exclusief van het project zijn, of dat ze logischerwijs daaruit zouden voortvloeien. Het betekent zelfs niet dat ze exclusief Amerikaans zouden zijn. Veel kerken en gelovigen die niets met Project 2025 te maken willen hebben, democratische waarden verdedigen en kritisch het Amerikaanse christendom volgen, huldigen namelijk alsnog deze standpunten. Het zijn namelijk klassieke standpunten die ook in het christendom in Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Azië en Australië verkondigd en nageleefd worden. Het op die manier linken van deze standpunten aan een specifieke, nationale politieke beweging is een framing waarmee je veel kerken en veel gelovigen geen recht doet.
Vrede en alle goeds
Na Pasen weer actief
Na Pasen weer actief
-
Je bedoelt dat je je leven niet in de waagschaal wil stellen voor aanhangers van Wilders en Baudet of voor 3 miljoen immigranten?peda schreef: 02 mar 2025, 16:10 ................. Toen ik in het verre verleden in dienst moest, had de liefde voor het Vaderland ( collectieve Identiteit ) een andere kwaliteit als heden ten dage.
Wordt zeker vervolgd.
-
Inderdaad zo is het maar het is vijandschap tegen God en Zijn Heilige Kerk.Aldus RF;Het zijn namelijk klassieke standpunten die ook in het christendom in Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Azië en Australië verkondigd en nageleefd worden. Het op die manier linken van deze standpunten aan een specifieke, nationale politieke beweging is een framing waarmee je veel kerken en veel gelovigen geen recht doet.
De zogenaamde nationale politieke beweging is nou net waar de Kerk niets mee te maken wil hebben.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Het is geen framing. Wat we allen in de VS kunnen zien is dat er een extreemrechts/conservatieve beweging is welke gelieerd is aan het christendom. Vergelijkbaar met het salafisme in de islam.Robert Frans schreef: 02 mar 2025, 16:14 Dat Project 2025 conservatieve standpunten huldigt omtrent abortus, huwelijk en seksualiteit, betekent niet dat deze standpunten exclusief van het project zijn, of dat ze logischerwijs daaruit zouden voortvloeien. Het betekent zelfs niet dat ze exclusief Amerikaans zouden zijn. Veel kerken en gelovigen die niets met Project 2025 te maken willen hebben, democratische waarden verdedigen en kritisch het Amerikaanse christendom volgen, huldigen namelijk alsnog deze standpunten. Het zijn namelijk klassieke standpunten die ook in het christendom in Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Azië en Australië verkondigd en nageleefd worden. Het op die manier linken van deze standpunten aan een specifieke, nationale politieke beweging is een framing waarmee je veel kerken en veel gelovigen geen recht doet.
Dan doe ik onderzoek naar de mensen die achter Trump's beweging zitten, en waar zijn deze eenvoudiger te vinden dan in Trump's kabinet? Neem J.D. Vance bijvoorbeeld, de man die we afgelopen vrijdag hebben zien grossieren in leugens. Even een stukje quoten over J.D. Vance :
(Bron: wiki)Vance groeide op in een "conservatieve, evangelische" tak van het protestantisme. In september 2016 was hij "geen actieve deelnemer" aan een bepaalde christelijke denominatie, maar "dacht hij er heel serieus over om zich tot het katholicisme te bekeren". In augustus 2019 werd Vance gedoopt en ontving het vormsel in de Katholieke kerk tijdens een ceremonie in St. Gertrude Priory in Cincinnati, Ohio. Hij koos Augustinus van Hippo als zijn confirmatie heilige. Vance zei dat hij zich bekeerde omdat hij "na verloop van tijd overtuigd raakte dat het katholicisme waar was [...] en Augustinus gaf me een manier om het christelijk geloof op een sterk intellectuele manier te begrijpen", wat de aansluiting van de katholieke theologie bij zijn politieke opvattingen verder beschrijft. Vance werd beïnvloed om zich tot het katholicisme te bekeren door Peter Thiel.
Zelf ben ik een enthousiaste lezer van het gedachtengoed van Augustinus. Een bekende uitspraak van hem is: "Heb de zondaar lief, maar haat de zonde." Hoe kan iemand als Vance zich zo overgeven aan de zonde (de leugens)? Wat gebeurd daar allemaal in de VS? Jij als katholiek zijnde (een bekeerde katholiek, net als Vance) zou je daar zorgen over moeten maken. Wat er in politieke zin gebeurd in de VS (Het trumpisme) raakt ook het christendom in het hart.
Dat conservatieve standpunten niet exclusief Amerikaans is, is een open deur. En tevens het probleem wat we hier bespreken: Gods lobbyisten die de christelijke variant van het salafisme hier in Europa aan de man trachten te brengen. Ik hou van gelijke monniken, gelijke kappen. Als we islamitische haatpredikers tegen willen gaan, dan moeten we dat ook met christelijke haatpredikers doen.
Je moet Hem liefhebben zoals Hij is, afgezonderd van alle tweeheid en worden van iets tot niets.
-
Maar de a religieuze figuren die we ook hier zien in dit forumhuis,die als je goed leest haat uit dragen.Snelheid schreef: 02 mar 2025, 17:02Inderdaad zo is het maar het is vijandschap tegen God en Zijn Heilige Kerk.Aldus RF;Het zijn namelijk klassieke standpunten die ook in het christendom in Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Azië en Australië verkondigd en nageleefd worden. Het op die manier linken van deze standpunten aan een specifieke, nationale politieke beweging is een framing waarmee je veel kerken en veel gelovigen geen recht doet.
De zogenaamde nationale politieke beweging is nou net waar de Kerk niets mee te maken wil hebben.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Alleen het hart wat vol is van haat ziet haat bij anderen. Het hart wat vol is van de liefde des Vaders? Daar is geen plaats meer voor haat....
Doe er mee wat u wilt, beste heer Snelheid.
Doe er mee wat u wilt, beste heer Snelheid.
-
Jawel, maar die standpunten zijn dus niet exclusief voor die beweging en maken de beweging zelf niet extreem-rechts of ultraconservatief. Ook als meer gematigde, meer linkse christen kun je deze standpunten aanhouden. Die nuance wilde ik wel even maken. Zo kan ik het met sommige standpunten van Trump best eens zijn, maar dat betekent zeker niet dat ik hem en zijn werkwijze steun.Tufkah schreef: 02 mar 2025, 17:09 Het is geen framing. Wat we allen in de VS kunnen zien is dat er een extreemrechts/conservatieve beweging is welke gelieerd is aan het christendom. Vergelijkbaar met het salafisme in de islam.
De katholieke kerk is niet echt gebonden aan een bepaald land of bepaalde beweging. Zij is een wereldkerk, gevormd door vele gemeenschappen, culturen en ook politieke bewegingen over heel de wereld. Het Amerikaanse evangelisme, waar het Trumpisme voornamelijk grond vindt, is zelf vrij typisch Amerikaans en niet één op één over te brengen op culturen daarbuiten. Ik vraag me dus af of hiermee echt het hart van het wereldwijde christendom wordt geraakt. Natuurlijk is de VS een groot en machtig land en heeft zij veel culturele invloed op de wereld. Maar zij vormt niet het grootste deel van de wereld of van het christendom en de rest van het christendom neemt haar geloofsbeleving slechts heel beperkt tot niet over.Zelf ben ik een enthousiaste lezer van het gedachtengoed van Augustinus. Een bekende uitspraak van hem is: "Heb de zondaar lief, maar haat de zonde." Hoe kan iemand als Vance zich zo overgeven aan de zonde (de leugens)? Wat gebeurd daar allemaal in de VS? Jij als katholiek zijnde (een bekeerde katholiek, net als Vance) zou je daar zorgen over moeten maken. Wat er in politieke zin gebeurd in de VS (Het trumpisme) raakt ook het christendom in het hart.
Hier in Nederland zie je echter dat soortgelijke radicaal-rechtse bewegingen, van de PVV tot FvD, juist veel meer los staan van het christendom. Ze hangen wel enkele klassiek-christelijke waarden aan, maar geven het geen religieuze duiding. In zijn uil-van Minervatoespraak zei Baudet zelf ook dat je de metafysische aspecten van het christendom niet hoeft te geloven om haar ideeën te appreciëren. Ook de meeste Nederlandse complotdenkers geven geen religieuze duiding aan hun theorieën, maar gaan uit van natuurlijke verklaringen.Dat conservatieve standpunten niet exclusief Amerikaans is, is een open deur. En tevens het probleem wat we hier bespreken: Gods lobbyisten die de christelijke variant van het salafisme hier in Europa aan de man trachten te brengen. Ik hou van gelijke monniken, gelijke kappen. Als we islamitische haatpredikers tegen willen gaan, dan moeten we dat ook met christelijke haatpredikers doen.
Dit kan omdat in Amerika geloof en politiek veel meer met elkaar verstrengeld zijn, waar in Nederland en grote delen van Europa dat veel minder tot niet het geval is. In Amerika zal het christendom denk ik dus veel meer geraakt worden door het Trumpisme dan in de rest van de wereld, en dan vooral de evangelische tak ervan.
In Nederland komt de SGP nog het dichtst in de buurt van het aanhangen van een soortgelijk theocratisch ideaal. Maar zij vormt een kleine minderheid, vertegenwoordigd een vrij specifieke cultuur in Nederland en wordt door haar rustige, weloverwogen manier van doen nu juist meestal gerespecteerd door de andere politieke partijen. Ook de CU en de CDA hebben geen banden met Trumpistische bewegingen en wijzen het Trumpisme af. In andere Europese landen zie je voor zover ik weet dezelfde tendensen.
Vrede en alle goeds
Na Pasen weer actief
Na Pasen weer actief
-
Hallo Robert Frans,Robert Frans schreef: 02 mar 2025, 18:21Jawel, maar die standpunten zijn dus niet exclusief voor die beweging en maken de beweging zelf niet extreem-rechts of ultraconservatief. Ook als meer gematigde, meer linkse christen kun je deze standpunten aanhouden. Die nuance wilde ik wel even maken. Zo kan ik het met sommige standpunten van Trump best eens zijn, maar dat betekent zeker niet dat ik hem en zijn werkwijze steun.Tufkah schreef: 02 mar 2025, 17:09 Het is geen framing. Wat we allen in de VS kunnen zien is dat er een extreemrechts/conservatieve beweging is welke gelieerd is aan het christendom. Vergelijkbaar met het salafisme in de islam.
De katholieke kerk is niet echt gebonden aan een bepaald land of bepaalde beweging. Zij is een wereldkerk, gevormd door vele gemeenschappen, culturen en ook politieke bewegingen over heel de wereld. Het Amerikaanse evangelisme, waar het Trumpisme voornamelijk grond vindt, is zelf vrij typisch Amerikaans en niet één op één over te brengen op culturen daarbuiten. Ik vraag me dus af of hiermee echt het hart van het wereldwijde christendom wordt geraakt. Natuurlijk is de VS een groot en machtig land en heeft zij veel culturele invloed op de wereld. Maar zij vormt niet het grootste deel van de wereld of van het christendom en de rest van het christendom neemt haar geloofsbeleving slechts heel beperkt tot niet over.Zelf ben ik een enthousiaste lezer van het gedachtengoed van Augustinus. Een bekende uitspraak van hem is: "Heb de zondaar lief, maar haat de zonde." Hoe kan iemand als Vance zich zo overgeven aan de zonde (de leugens)? Wat gebeurd daar allemaal in de VS? Jij als katholiek zijnde (een bekeerde katholiek, net als Vance) zou je daar zorgen over moeten maken. Wat er in politieke zin gebeurd in de VS (Het trumpisme) raakt ook het christendom in het hart.
Hier in Nederland zie je echter dat soortgelijke radicaal-rechtse bewegingen, van de PVV tot FvD, juist veel meer los staan van het christendom. Ze hangen wel enkele klassiek-christelijke waarden aan, maar geven het geen religieuze duiding. In zijn uil-van Minervatoespraak zei Baudet zelf ook dat je de metafysische aspecten van het christendom niet hoeft te geloven om haar ideeën te appreciëren. Ook de meeste Nederlandse complotdenkers geven geen religieuze duiding aan hun theorieën, maar gaan uit van natuurlijke verklaringen.Dat conservatieve standpunten niet exclusief Amerikaans is, is een open deur. En tevens het probleem wat we hier bespreken: Gods lobbyisten die de christelijke variant van het salafisme hier in Europa aan de man trachten te brengen. Ik hou van gelijke monniken, gelijke kappen. Als we islamitische haatpredikers tegen willen gaan, dan moeten we dat ook met christelijke haatpredikers doen.
Dit kan omdat in Amerika geloof en politiek veel meer met elkaar verstrengeld zijn, waar in Nederland en grote delen van Europa dat veel minder tot niet het geval is. In Amerika zal het christendom denk ik dus veel meer geraakt worden door het Trumpisme dan in de rest van de wereld, en dan vooral de evangelische tak ervan.
In Nederland komt de SGP nog het dichtst in de buurt van het aanhangen van een soortgelijk theocratisch ideaal. Maar zij vormt een kleine minderheid, vertegenwoordigd een vrij specifieke cultuur in Nederland en wordt door haar rustige, weloverwogen manier van doen nu juist meestal gerespecteerd door de andere politieke partijen. Ook de CU en de CDA hebben geen banden met Trumpistische bewegingen en wijzen het Trumpisme af. In andere Europese landen zie je voor zover ik weet dezelfde tendensen.
Het gaat me niet om het wereldwijde christendom in diskrediet te brengen, maar om de koppeling van het verschijnsel van rechts-conservatisme met het rechts-extremisme te verklaren. Bijvoorbeeld de PVV mag dan geen christelijke beweging zijn (het is een eenmansbeweging) , maar de PVV verdedigd wel de "Joods-christelijke traditie ". Christelijk-rechts (conservatief-rechts) en extreemrechts ontmoeten elkaar, daar gaat deze draad over. Ik zou bewegingen zoals PVV en FVD cultureel-christelijk noemen. En dat de SGP zich hier bij aansluit hoeft ook geen betoog.
Wat ik zie is een amalgaam van christelijk-rechts, extreemrechts en dat alles aangevuld met complottheorieën , en een vals narratief waarin leugens de menselijke omgangsvormen trachten om te vormen. Dit staat niet los van wat er in Rusland gebeurd, daar zijn rechts-conservatieve opvattingen ook de opmaat geweest van een bloedige oorlog. Politiek en religie is zich sterk aan het vermengen in zowel Rusland als de VS. En vanuit de VS tracht men dat te exporteren naar Europa, waar de seculiere staat tot norm is verheven. (In west Europa althans)
De seculiere staat op zijn beurt schraagt de democratie, vrijheid van meningsuiting en voorkomt persbreidel. Onze scheiding van kerk en staat (of moskee en staat) is een groot goed wat we dienen te behouden om de onderlinge vrede te waarborgen. Theocratische idealen zijn prima, zolang het bij idealen blijft. (Net zoals andere idealen overigens) Iedere rechts-conservatieve christen dient zich er van bewust te zijn in welk kamp hij zit.
Een van die lobbyisten is Henk-Jan van Schothorst. Een man met een SGP achtergrond. Hier een artikel hoe deze man in 2020 tegen Trump aan keek. (De bestorming van het Capitool moest toen nog wel plaats vinden). https://www.trouw.nl/opinie/trump-gaat- ... ~bc0802dc/
Wat Henk Jan van Schothorst feitelijk propageert (in 2020) is de afschaffing van de seculiere staat. Het is niet langer de mens die zelf mag beslissen , dat doet 'de staat' wel voor jou. En dát is waar extreemrechts en conservatief rechts elkaar ontmoeten, het zijn twee handen die elkaar wassen. Een proces wat in de VS al verder gevorderd is dan in Europa. Daarom dienen we waakzaam te zijn. We komen niet meer weg met de gedachte dat een partij als de SGP er niet toe doet en dat de SGP'ers van die keurige heren zijn. (Vrouwen doen niet mee)Trump en de zijnen lijken uit te gaan van een wereldbeeld waarin een mens enerzijds onaantastbare waardigheid heeft met gelijke aanspraak op grondrechten. Anderzijds is er de erkenning dat de mens imperfect is en geneigd tot het kwaad en het misbruiken van macht. Deze ongemakkelijke waarheid is ook de reden voor invoering van checks and balances via scheiding der machten.
Bij de Democraten lijken deze kernwaarheden te worden verworpen, ingewisseld of geherdefinieerd, zodanig dat iedere groep of individu het recht heeft om voor zichzelf te beslissen wat zijn eigen waarheid is. Deze geclaimde of ervaren waarheden moeten vervolgens door een ieder worden geaccepteerd. Wie niet meegaat in deze identiteitspolitiek wordt weggezet als xenofoob, racistisch, homofoob, islamofoob, rechtsextreem en deplorabel.
Zoals we weten bestaat een vreedzame samenleving uit macht en tegenmacht. We dienen te behouden wat we hebben (de seculiere staat) , de VS en Rusland mag niet ons voorland zijn.
-
Wat Henk Jan van Schothorst feitelijk propageert (in 2020) is de afschaffing van de seculiere staat.
Daar kan hij wel is gelijk in hebben;hoe het nu is is 4x niks in alle opzichten.Dus tijd voor een omslag derhalve.'
Daar kan hij wel is gelijk in hebben;hoe het nu is is 4x niks in alle opzichten.Dus tijd voor een omslag derhalve.'
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
We zien de afgelopen weken hoe Gods lobbyisten te keer gaan in het Witte Huis. De christelijke samenlevingen zoals die eeuwen hebben bestaan en nog steeds bestaan in Rusland en de VS, die hebben afgedaan. Alleen in een seculiere samenleving zijn godsdienstvrijheid en andere vrijheden geborgd. Gelukkig zijn de samenlevingen in west Europa nog steeds grotendeels seculier.Snelheid schreef: 08 mar 2025, 20:09 Wat Henk Jan van Schothorst feitelijk propageert (in 2020) is de afschaffing van de seculiere staat.
En gelukkig heb ik de paus aan mijn kant, die heeft ook niks op met populisten naar het schijnt. Niet dat ik daar veel aan heb, de beste man lijkt niet de baas te zijn in het Vaticaan. We leven in een scharnierpunt in de tijd en het kan alle kanten opgaan.
-
Gods lobbyisten Witte Huis; nou denk dat ze dat niet zijn dat is wel zeker dat ze het niet zijn;want als ze dat zouden zijn zouden ze zich totaal anders opstellen.
Wat het Vaticaan betreft neen de Paus is niet alleen de baas je hebt de Curie,maar de Paus heeft wel het laatste woord.
Wat het Vaticaan betreft neen de Paus is niet alleen de baas je hebt de Curie,maar de Paus heeft wel het laatste woord.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
- Man/Vrouw: V
Heldere analyse.Tufkah schreef: 02 mar 2025, 18:54 Hallo Robert Frans,
Het gaat me niet om het wereldwijde christendom in diskrediet te brengen, maar om de koppeling van het verschijnsel van rechts-conservatisme met het rechts-extremisme te verklaren. Bijvoorbeeld de PVV mag dan geen christelijke beweging zijn (het is een eenmansbeweging) , maar de PVV verdedigd wel de "Joods-christelijke traditie ". Christelijk-rechts (conservatief-rechts) en extreemrechts ontmoeten elkaar, daar gaat deze draad over. Ik zou bewegingen zoals PVV en FVD cultureel-christelijk noemen. En dat de SGP zich hier bij aansluit hoeft ook geen betoog.
Wat ik zie is een amalgaam van christelijk-rechts, extreemrechts en dat alles aangevuld met complottheorieën , en een vals narratief waarin leugens de menselijke omgangsvormen trachten om te vormen. Dit staat niet los van wat er in Rusland gebeurd, daar zijn rechts-conservatieve opvattingen ook de opmaat geweest van een bloedige oorlog. Politiek en religie is zich sterk aan het vermengen in zowel Rusland als de VS. En vanuit de VS tracht men dat te exporteren naar Europa, waar de seculiere staat tot norm is verheven. (In west Europa althans)
De seculiere staat op zijn beurt schraagt de democratie, vrijheid van meningsuiting en voorkomt persbreidel. Onze scheiding van kerk en staat (of moskee en staat) is een groot goed wat we dienen te behouden om de onderlinge vrede te waarborgen. Theocratische idealen zijn prima, zolang het bij idealen blijft. (Net zoals andere idealen overigens) Iedere rechts-conservatieve christen dient zich er van bewust te zijn in welk kamp hij zit.
Een van die lobbyisten is Henk-Jan van Schothorst. Een man met een SGP achtergrond. Hier een artikel hoe deze man in 2020 tegen Trump aan keek. (De bestorming van het Capitool moest toen nog wel plaats vinden). https://www.trouw.nl/opinie/trump-gaat- ... ~bc0802dc/
Wat Henk Jan van Schothorst feitelijk propageert (in 2020) is de afschaffing van de seculiere staat. Het is niet langer de mens die zelf mag beslissen , dat doet 'de staat' wel voor jou. En dát is waar extreemrechts en conservatief rechts elkaar ontmoeten, het zijn twee handen die elkaar wassen. Een proces wat in de VS al verder gevorderd is dan in Europa. Daarom dienen we waakzaam te zijn. We komen niet meer weg met de gedachte dat een partij als de SGP er niet toe doet en dat de SGP'ers van die keurige heren zijn. (Vrouwen doen niet mee)Trump en de zijnen lijken uit te gaan van een wereldbeeld waarin een mens enerzijds onaantastbare waardigheid heeft met gelijke aanspraak op grondrechten. Anderzijds is er de erkenning dat de mens imperfect is en geneigd tot het kwaad en het misbruiken van macht. Deze ongemakkelijke waarheid is ook de reden voor invoering van checks and balances via scheiding der machten.
Bij de Democraten lijken deze kernwaarheden te worden verworpen, ingewisseld of geherdefinieerd, zodanig dat iedere groep of individu het recht heeft om voor zichzelf te beslissen wat zijn eigen waarheid is. Deze geclaimde of ervaren waarheden moeten vervolgens door een ieder worden geaccepteerd. Wie niet meegaat in deze identiteitspolitiek wordt weggezet als xenofoob, racistisch, homofoob, islamofoob, rechtsextreem en deplorabel.
Zoals we weten bestaat een vreedzame samenleving uit macht en tegenmacht. We dienen te behouden wat we hebben (de seculiere staat) , de VS en Rusland mag niet ons voorland zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.