Aandacht/bevestiging/waardering
-
- Man/Vrouw: M
Aandacht/bevestiging/waardering
Uiteindelijk gaat alles om aandacht/bevestiging/waardering. Iedereen zoekt dit. Van de grootste wereldleider tot de kleinste forumdeelnemer. Of we het allemaal gaan vinden is nog maar de vraag.
-
Re: Aandacht/bevestiging/waardering
Je ziet het wel vaak terug inderdaad..Zelfs het eerste van de tien geboden komt daar op neer. Vereer alleen mij en niemand anders.
-

Goed topic. Ieder ego zoekt aandacht, waarmee het ego bevestigd wordt. Daarom kan het ego er nooit achter komen wat aandacht is. Hoe kan dat? Omdat het ego de aandacht op zichzelf gericht wil zien, kan het ego nooit ontdekken dat (je eigen) aandacht juist van je af gericht is.
Het ego wil aandacht hebben en het 'hebben' is tevens het probleem......
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Je kan overal wel een probleem van maken en alles uitvergroten en afschuiven op de tekortkomingen van de natuurlijke mens maar met op zijn tijd van een schouderklopje genieten is niks mis mee mits je het goede in een ander ook weet te waarderen.Tufkah schreef: 22 mar 2025, 09:23
..............Het ego wil aandacht hebben en het 'hebben' is tevens het probleem......
-
Ik zie dat anders. Een individu kan met aandacht een bepaalde handeling heel geconcentreerd uitvoeren. Het ego/'ik' weet op dat moment heel goed wat aandacht is. Een voorbeeld: ik stem mijn basgitaar op gehoor. Eerst de A-snaar met een stemvork (440 hertz) en daarna de andere snaren gebaseerd op de A-snaar. Ik ben dan met mijn ego aandachtig bezig met deze handeling en weet dus wat aandacht is. Het is dan een synoniem voor 'concentratie'.Tufkah schreef: 22 mar 2025, 09:23![]()
Goed topic. Ieder ego zoekt aandacht, waarmee het ego bevestigd wordt. Daarom kan het ego er nooit achter komen wat aandacht is. Hoe kan dat? Omdat het ego de aandacht op zichzelf gericht wil zien, kan het ego nooit ontdekken dat (je eigen) aandacht juist van je af gericht is.
-
Je beschrijft precies het probleem, het ego richt zijn aandacht op de desbetreffende handeling. Maar het ego weet nog steeds niet wat de aandacht zelf is, maar heeft alleen weet van zichzelf zelf en van de handeling. Het (be)denken van aandacht helpt ook niet, wat aandacht daadwerkelijk is kun je alleen weten buiten het onderwerp van aandacht (de handeling van de gitaar) om.Bastiaan73 schreef: 22 mar 2025, 10:03Ik zie dat anders. Een individu kan met aandacht een bepaalde handeling heel geconcentreerd uitvoeren. Het ego/'ik' weet op dat moment heel goed wat aandacht is. Een voorbeeld: ik stem mijn basgitaar op gehoor. Eerst de A-snaar met een stemvork (440 hertz) en daarna de andere snaren gebaseerd op de A-snaar. Ik ben dan met mijn ego aandachtig bezig met deze handeling en weet dus wat aandacht is. Het is dan een synoniem voor 'concentratie'.Tufkah schreef: 22 mar 2025, 09:23![]()
(Bron wiki)Aandacht is het cognitief proces van het gericht waarnemen van de omgeving. Aandacht wordt soms ook opgevat als het toekennen van verwerkingscapaciteit. Het is verwant aan begrippen als: alertheid, concentratie en selectief verwerken van informatie. Voorbeelden zijn het naar iemand luisteren in een drukke omgeving, het kijken naar een spannende film op de televisie, of het geconcentreerd volgen van de bal door een tennisspeler.
Iedereen die naar een spannende film kijkt zal bemerken dat hij 'opgaat' in de film. Hetzelfde geldt voor jouw gitaarhandelingen. Het is het concreet deelnemen aan een gebeurtenis. De aandacht zelf, daar kan men zich alleen bewust van worden als de aandacht consequent naar buiten is gericht. Maar "het ego" wenst zelf aandacht te ontvangen. En die wensnatuur van het ego veroorzaakt dat men nooit de aandacht zelf gewaar wordt.
Wie weet wat 'aandacht' is (en dat is niks geheimzinnigs) weet ook wat 'bewustzijn' is. Men zal de verbazingwekkende conclusie trekken dat 'bewustzijn' buiten mij is. Bewustzijn en aandacht is namelijk hetzelfde.
-
Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....J-W schreef: 22 mar 2025, 09:56Je kan overal wel een probleem van maken en alles uitvergroten en afschuiven op de tekortkomingen van de natuurlijke mens maar met op zijn tijd van een schouderklopje genieten is niks mis mee mits je het goede in een ander ook weet te waarderen.Tufkah schreef: 22 mar 2025, 09:23
..............Het ego wil aandacht hebben en het 'hebben' is tevens het probleem......
-
Je geeft er wel degelijk om. Je schrijft elders bijvoorbeeld dat je niet in discussie gaat met "het boze" uit angst voor wat je allemaal over je heen zou kunnen krijgen.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....J-W schreef: 22 mar 2025, 09:56
Je kan overal wel een probleem van maken en alles uitvergroten en afschuiven op de tekortkomingen van de natuurlijke mens maar met op zijn tijd van een schouderklopje genieten is niks mis mee mits je het goede in een ander ook weet te waarderen.
-
Ik ga niet in discussie met het boze (Hier de forum-hooligan) wegens Matteüs 13:19Mullog schreef: 23 mar 2025, 12:29Je geeft er wel degelijk om. Je schrijft elders bijvoorbeeld dat je niet in discussie gaat met "het boze" uit angst voor wat je allemaal over je heen zou kunnen krijgen.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47
Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....
Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
Het Woord is mij te dierbaar om deze te verkwanselen aan een forum-hooligan.
-
Ja, jaTufkah schreef: 23 mar 2025, 12:33Ik ga niet in discussie met het boze (Hier de forum-hooligan) wegens Matteüs 13:19Mullog schreef: 23 mar 2025, 12:29
Je geeft er wel degelijk om. Je schrijft elders bijvoorbeeld dat je niet in discussie gaat met "het boze" uit angst voor wat je allemaal over je heen zou kunnen krijgen.
Als iemand dat Woord des Koninkrijks hoort, en niet verstaat, zo komt de boze, en rukt weg, hetgeen in zijn hart gezaaid was; deze is degene, die bij den weg bezaaid is.
Het Woord is mij te dierbaar om deze te verkwanselen aan een forum-hooligan.

-
Het is mij bekend dat jij met het voltooien van jouw smalle weg je menselijk gevoelens bent kwijtgeraakt, jammer voor je.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....J-W schreef: 22 mar 2025, 09:56
Je kan overal wel een probleem van maken en alles uitvergroten en afschuiven op de tekortkomingen van de natuurlijke mens maar met op zijn tijd van een schouderklopje genieten is niks mis mee mits je het goede in een ander ook weet te waarderen.
Het staat je echter niet netjes mensen die een schouderklopje wel fijn vinden te oordelen, niet doen.
En waarom haal je de stoeptegels er nu bij? Geef je daar echt niets om?
Vreemd, ik adviseer je dan onderstaande link eens door te nemen, paar minuten leestijd.
https://www.eiline.nl/hej-herken-je-dat ... ek-houden/
Je laatste regel over "een mens" ontgaat mij maar jij spreekt wellicht uit ervaring, nog dagelijks last van? Erg voor je.
-
Durf je dit ook te beweren terwijl jezelf in de spiegel aankijkt? Ik geloof er namelijk niks van. Jij wil ook aandacht/bevestiging/waardering en dat blijkt uit hoe vaak/veel je online bent en je hoeveelheid uitingen op dit forum. Als het je alleen om het uiten van je gedachten zou gaan zou je ook gewoon een dagboek kunnen bijhouden dat verder niemand leest. Maar je zoekt een forum op waarvan je weet dat andere mensen je uitingen lezen. Als je van mening bent dat je een onderwijzer bent die meent hier te moeten doceren dan verwijs ik je naar de woorden van Trajecto:Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....J-W schreef: 22 mar 2025, 09:56
Dus, mochten gesprekken of discussies niet zijn wat je wilt, maar ben je overtuigd dat "jouw" waarheid de juiste is die je ons moet gaan voorhouden, dan kun je wellicht beter een andere website zoeken.
Geen verwijt; een constatering. Jij vindt het ook prettig als je bijval krijgt van bijvoorbeeld Peda. En daar is niets mis mee; het is gewoon menselijk. Maar ik vermoed dat je dit zult bestempelen als 'van de natuurlijke mens' en dus van een lagere orde dan 'van de geestelijke mens'. Het is inmiddels bekend dat jij jezelf beschouwt als een geestelijk mens dus toegeven dat ook jij een compliment (of bijval) fijn vindt zou betekenen dat ook jij nog iets van een natuurlijk mens in je hebt.
Misschien direct geformuleerd maar niet als stoeptegel bedoeld.
Een vers dat je zelf met enige regelmaat aanhaalt is Filippenzen 2:
3 [Doet] geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
Op wat voor manier vind je dat je dit zelf in de praktijk brengt? Geef je wel eens een complimentje?
-
En angst is een slechte raadgever ; en als er een groot ego is wie ja wie @Tufkah en spreek hem niet tegen want dan is het stoeptegelregenMullog schreef: 23 mar 2025, 12:29Je geeft er wel degelijk om. Je schrijft elders bijvoorbeeld dat je niet in discussie gaat met "het boze" uit angst voor wat je allemaal over je heen zou kunnen krijgen.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47
Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....

O wat verlangt hij naar schouderklopje van de wereldse mens hoe werelds kan de zogenaamde geestelijke (wat hij niet is) zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Laat ik jou, Tufkah, dan nu toch eens een complimentje geven: je bent gelukkig niet blind voor de leugens van Trump en dat is iets goeds.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47Alleen het ego waardeert schouderklopjes en complimenten, ik geef er niks om. Ook niet om stoeptegels (het tegenovergestelde) trouwens. Een mens heeft geen idee wat hij zichzelf aandoet met een ego.....J-W schreef: 22 mar 2025, 09:56 Je kan overal wel een probleem van maken en alles uitvergroten en afschuiven op de tekortkomingen van de natuurlijke mens maar met op zijn tijd van een schouderklopje genieten is niks mis mee mits je het goede in een ander ook weet te waarderen.
-
Dan zal ik uit beleefdheid het complimentje in ontvangst nemen. Maar wel met de kanttekening dat alleen gecorrumpeerde geesten de leugens van Trump geloven.Bastiaan73 schreef: 29 mar 2025, 16:31Laat ik jou, Tufkah, dan nu toch eens een complimentje geven: je bent gelukkig niet blind voor de leugens van Trump en dat is iets goeds.Tufkah schreef: 23 mar 2025, 09:47
Maak je kennis met iemand? Vraag naar zijn opinie over Donald Trump en je weet binnen een paar minuten wie je tegenover je hebt. Een soort van lakmoesproef die je veel werk bespaart om na te gaan of je met een onbetrouwbaar iemand in zee gaat.
-
Amen.Tufkah schreef: 29 mar 2025, 17:08Dan zal ik uit beleefdheid het complimentje in ontvangst nemen. Maar wel met de kanttekening dat alleen gecorrumpeerde geesten de leugens van Trump geloven.Bastiaan73 schreef: 29 mar 2025, 16:31
Laat ik jou, Tufkah, dan nu toch eens een complimentje geven: je bent gelukkig niet blind voor de leugens van Trump en dat is iets goeds.
Maak je kennis met iemand? Vraag naar zijn opinie over Donald Trump en je weet binnen een paar minuten wie je tegenover je hebt. Een soort van lakmoesproef die je veel werk bespaart om na te gaan of je met een onbetrouwbaar iemand in zee gaat.