Hallo, daar ben ik weer, na een kort verlof in Blankenberge aan Zee
Piebe schreef:
Deze tekst biddend lezen gaat nogal moeilijk want bij het bidden sluit men doorgaans de ogen.
Het is fijn voor je dat je het moderne jodendom een warm hart toedraagt, maar in Lukas 16,16 lezen we dat de profeten tot Johannes hebben geprofeteerd. De profetie gaat dan over joden die in de eerste eeuw vervolgd werden. Het NT er op nalezende, specifiek de brief Handelingen van de apostelen, waren het joden die joden vervolgden. De eerste christenen waren immers allen joods, want hij kwam tot het zijne (Joh 1,11) de verloren schapen van Israël (Mat 10,16; 15,24 vgl. Jer 50,6) en zijn Israëlieten werden tot de dood toe vervolgd door joden.
Er zijn dus twee soorten Israëlieten, beste Adinomis en diezelfden waar jij het voor opneemt beschouwen het klassieke judaisme als de puurste vorm het jodendom. Het jodendom wat Paulus op één lijn zette met christenvervolging en aanhing voor zijn bekering (Gal 1,13) maar Paulus zal wel een antisemiet geweest zijn. Zullen we net als in Jeruzalem 1980 ook nieuwe testamenten gaan verscheuren? Want als er een boek is wat orthodoxe joden kwalificeren als antisemitisch is het wel het NT, dus als je een kniebuiging naar hen wilt doen is dat er een van formaat.
'...híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis' (Rom 2,29)
Inderdaad, het gaat in Ezechiël 37 om de 'zonen' Gods, de Geestelijke Joden= Christenen + (messiaanse-) Joden en die, welke wij niet kennen, maar -alleen- door Jezus worden verenigt.
!interessante presentaties over Israël, vindt je hier:
http://adventmedia.nl/video/onderwerp/israel (6 stuks)
Misleidingen over de idee van 'israël' of de naam, vindt je hier:
http://adventmedia.nl/video/play/94-mis ... er-isra-l/
Het gaat, zoals Piebe dus ook aanhaalt,over twee Israëls, twee typen Israël; een Geestelijk en een natuurlijk. Niet allen zijn immers uit Abraham, zoals ook niet allen uit de Heer zijn.
We moeten dus vanuit die visies ook aanvaarden dat Jezus het elan van het OT israël heeft verzegeld, met andere woorden:
Het 'volk Israël (het natuurlijke) krijgt geen tweede kans meer, om nog eens 'het verbondsvolk' te (kunnen) zijn. De 490 afgesneden jaren van de profetische 2300, die we terug vinden in Daniël,
is de laatste (Genade-)tijd geweest voor
dat volk in
die situatie. Alle door mij aangehaalde presentaties duiden maar op ""n Israël en dat is JEZUS Christus zelf, omdat Hij ook de Profetie van de gehele Bijbel vervult. Waarom?
Lees dit eens:
Doordat ook Openbaring spreekt over Gog en Magog, in verband met de 1000 jaren, wordt dit alles verbonden met het duizendjarige vrederijk. Wat zegt de Schrift:
In Ezechiël 38: 17 wordt ons een vraag gesteld: “Zo zegt de Here Here: Zijt gij het, van wie Ik
in vroegere dagen gesproken heb door de dienst van mijn knechten,
de profeten van Israël, welke in die dagen jarenlang geprofeteerd hebben, dat Ik u tegen hen zou doen optrekken.”
In Ezechiël 39: 8 staat het antwoord: “Zie, het komt, het zal geschieden, luidt het woord van de Here Here; dit is de dag, waarvan Ik gesproken heb.´
De hoofdstukken 38 en 39 bevatten dus informatie die God aan alle profeten van Israël gaf. Het is essentiële informatie en zij hebben daarover gesproken, jarenlang. Het thema van deze beide hoofdstukken is dus niet geïsoleerd van andere profetieën. Maar alleen Johannes in “De Openbaring” noemt de Gog en de Magog met name.
“En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee.” Openbaring 20: 7-8.
Over deze beenderen wordt er in Ezechiël 37 dus gesproken: uit alle taal, stam, natie en volk. De Allerhoogste god wijst Ezechiël op ONZE tijd, zoals ook Johannesn op Patmos op HETZELFDE aspect werd gewezen, in de essentie van de 1e Opstanding (de 'zonen' en 'dochters' van de Allerhoogste god; zij die waarlijk 'in Christus zijn')
Andere profeten hebben over dit onderwerp gesproken zonder Gog en Magog te noemen. Dat is wat de vraag en het antwoord ons zeggen: “Dit is de dag waarvan Ik gesproken heb door de dienst van mijn knechten, de profeten van Israël.” Het gaat dus om een algemeen bekend onderwerp, waarover gesproken werd door de profeten.
Wanneer zal het optrekken van Gog geschieden?
Daarover is Ezechiël heel duidelijk. Het vindt plaats,
a. “Na geruime tijd; in toekomende jaren” (38: 8)
b. “Als het land zich van de krijg hersteld heeft,
nadat Israël uit het gebied der volkeren bijeengebracht is, op de bergen Israëls” (38: 8)
c. “Allen wonen zij in gerustheid” (38: 8)
d. “Een land van dorpen, en zij wonen in gerustheid zonder muur, grendels of poorten” (38: 11)
e. “Een natie die uit het gebied der volken bijeen gebracht is” (38: 12)
f. “Gog komt in het land van Israël” (38: 18)
g. “Op de bergen van Israël zult gij vallen” (39: 2, 4)
h. “Wanneer zij weer in hun land wonen” (39: 26)
i. “En hen uit de landen van hun vijanden verzamel” (39: 27)
j. “Wanneer Ik hen weer in hun eigen land verzamel zonder dat Ik iemand van hen daarginds achterlaat” (39: 28)
De profeet zegt dus dat het optrekken plaats zal vinden wanneer, Israël woont in “hun eigen land” Niemand die tot Israël behoort, is buiten Israël, met andere woorden, Israël is thuis Zij wonen in
een land zonder grendels en deurenWanneer woont Israël in “hun eigen land”?
Toelichting: Het gaat dus om het Hemels Jeruzalem, waar Jezus van gezegd heeft dat Hij ons daar woningen zou bouwen!
En dat klopt dus in relatie tussen Openbaring en Ezechiël, kijk maar:
De profeet Ezechiël geeft daarop het volgende antwoord: “Daarom profeteer en zeg tot hen:
Zo zegt de Here Here: Zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen opkomen, o mijn volk, en u brengen naar het land Israëls. En gij zult weten, dat Ik de Here ben, wanneer Ik uw graven open en u uit uw graven doe opkomen, o mijn volk. Ik zal mijn Geest in u geven, zodat gij herleeft en Ik zal u doen wonen in uw land: en gij zult weten, dat Ik, de Here, het gesproken en gedaan heb, luidt het woord des Heren.” Ezechiël 37: 12-14.
En dat de visioenen van Ezechiël in relatie met Ezechiël staan en andersom, blijkt uit het volgende:
In de Openbaring zegt Johannes dat de opstanding van de rechtvaardigen plaats zal vinden vóór de duizend jaren. “…
en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God… en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren. Dit is de eerste opstanding.” Openbaring 20: 4-6
Toelichting: Jezus is dus de ISRAËL in de waarachtige vorm, die Jakob ervoer bij zijn strijd, zoals ook wij die zelfde strijd te voeren hebben.
Op die wijze kunnen zij Tempels van de Heilige Geest worden, groeien tot de Israel= Jezus Christus!
Paulus zegt het zo:
Israël komt “thuis” door de opstanding uit de doden. Het vaderland van Israël is volgens Paulus het hemelse Kanaän. “In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; maar nu verlangen zij naar een beter, dat is een hemels, vaderland. Daarom schaamt God Zich voor hen niet hun God te heten, want Hij had hun een stad bereid.” Hebreeën 11: 13-16.
Het hemelse Jeruzalem is dan de stad van Israël. “Door het geloof heeft hij vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land, waar hij in tenten woonde met Isaak en Jakob, die mede-erfgenamen waren van dezelfde belofte; want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan God de ontwerper en bouwmeester is.” Hebreeën 11: 9, 10. “Maar het hemelse Jeruzalem is vrij, en dat is onze moeder.” Galaten 4: 26.
(Gedeeld met de bron:
http://agp-internet.com/alive/01c4ba963 ... aring.html )
Even iets rechtzetten over "antisemitisme:
1 Waarom wendde de Joden zich af van de Christenen:
-Spreuken 28:9
Wie zijn oor afwendt van de wet (10 geboden inclusief de Sabbat van het 4e gebod), diens gebed is een gruwel.
Daarom hebben de Joden de Christenen afgewezen.
Luther zei daar over: Als ik zie hoe christenen de joden behandelen, dan zou ik beter een varken geweest zijn. dan een Christen (D.A. Hagner "The Jewish reclamation of Jesus P50 1984 Grand rapide)
Wat is Kerkelijk antisemitisme:
1.Ontstaan in de 4e eeuw, omdat Christenen de wet (de gebodentafel) verwierpen en er wetten en geboden van mensen van maakten. (sabbath werd 1e dag der week)
De kerk werd, na de eerste beschuldigingen van de 'moord op Jezus', steeds meer een (menselijk-) Instituut en verloor daarmee de essentie van 'Gods volk' (zie ook Openbaring 6)
De scheiding tussen de Kerk en de Synagoge werd, langzamerhand een voldongen feit.
Het visioen dat Ezechiël (37) ontving, aangaande de beenderen, gaat dus over de 1e opstanding; de zonen (en dochters) niet van Rome, maar van de Allerhoogste god, in Christus.
Hartelijke groet