Wim Nusselder schreef:Hoi Anja,
Ok, als ik het goed begrijp hebben sommige mensen dus regelmatig ervaringen die niet passen in hun beeld van de werkelijkheid en jij verwijst daarnaar met 'gebroken schepping/wereld/werkelijkheid'.
Je beschrijft dat als een ongewenste situatie: een situatie die 'geheeld' kan worden, waartoe mensen zelf 'heel moeten willen worden', wat niet lukt zolang ze vastzitten aan 'dwingende' ideeën over de werkelijkheid.
Hoi Wim,
Ja. Om De Geest van God te gaan zien,
ook in deze huidige werkelijkheid, moet ( noodzaak) men de ontvankelijkheid van een kind krijgen, en alles bezien met ogen, alsof men het voor de allereerste keer ziet. Dat heeft met kinderachtigheid niets te maken, maar met de ontvankelijkheid.
Als dat gebeurt, en dat is in feite gewoon een stukje bewustwording, dan ontstaat een groot allesomvattend gevoel van Liefde en van Integriteit, van zorg voor al wat leeft. En verwondering. Vreugde. En van daaruit is Hij een goed rentmeester in de mens.
Wim Nusselder schreef:Ik heb het idee van een 'gebroken wereld' nog nooit gehoord of gelezen in deze betekenis en begrijp nog steeds niet waarom je het daardoor maar gedeeltelijk eens was met mijn idee van de wenselijkheid van goed rentmeesterschap.
Je kunt het ook gevallen wereld noemen. De schepping is in zonde gevallen. Dat is hetzelfde. Maar ik vind gebroken een beter woord, want dat impliceert geen volledige afscheiding van God maar een mogelijkheid tot terugkeer tot God. Door de breuklijnen van deze wereld schijnt het Licht van God heen. Hij laat zich kennen en vinden. Het voorhangsel scheurde immers toen Jezus stierf.
De mens is uit de Hof gezet, maar Gods geest is wel met de mens meegegaan. In het Oude Testament in de wolk, in het Nieuwe Testament door het Offer van Jezus aan het Kruis mogelijk gemaakt voor alle mensen die Hem zoeken. ( want aan het offer aan het Kruis doe ik niets af hoor, maar voordat de waarheid van dat kosmische geheim zich in mijn bewustzijn kon ontvouwen, was het voor mij net als voor veel andersgelovigen nu, een gruwelijk Godsbeeld, veel te plat weggezet door veel kerkgangers (goed bedoeld, maar m.i. terecht bekritiseerd door 'ongelovigen'). Door mijn kruis op te pakken en Hem te volgen, kon zich die geheimenis ook stukje bij beetje ontvouwen). Overigens gaat de Geest Gods óók mee met mensen die zich van Hem nog niet bewust zijn. Zodra ze gewezen worden op de synchroniciteit in hun leven (als ze daarover vertellen, of doordat iemand anders hen erover vertelt), en ze met geestelijke ogen hebben leren kijken naar alles wat ze tegenkomen, begint er dan vaak een zaadje van geloof te ontkiemen. Gods Geest is aanwezig in ieders leven. Gelovig en ongelovig. En dat laat Hij bijvoorbeeld ook zien door betekenisvol toeval. Waar veel mensen finaal aan voorbij lopen, maar waar ze als ze eenmaal wakker zijn (alert), oog voor kunnen krijgen.
Het resultaat van het bewustzijn van Zijn Liefde (dus het resultaat van Liefde in de mens), is
automatisch een goede zorg voor natuur en milieu en alles wat leeft, vanuit een onbeschrijflijk gevoel van liefde, eerbied voor de schepping, dankbaarheid.
Dat goed rentmeesterschap geen dwang ("slavernij") moet zijn, maar keuze (om vrijwillige goddelijke leiding te volgen), ben ik met je eens.
Nou eigenlijk bedoelde ik dat ook de kwesties rondom het milieu helaas niet op oprechte wijze worden gehanteerd in deze wereld. Een paar voorbeelden: al decennialang werd er gestreden tegen de ontbossing. Maar de arme mensen in de oerwouden die gingen verder met ontbossing, ze moesten wel, want ze hadden geen andere mogelijkheden. Om hen werd niet gezorgd, anders was de ontbossing wel gestopt, want die mensen leven ook liever in de natuur dan op kale vlakte. En neem nou de plasticberg in zee. Dat is afschuwelijk, maar ook onnodig. De mens is heus wel in staat die berg op te ruimen. Een paar flinke containerschepen ernaartoe, met kranen en de boel binnenhalen. En nadenken over het beleid, inderdaad ook. Maar waarom is die berg nooit opgeruimd? Het levert geen geld op. Het is alles geld wat de klok slaat. Neem de nucleaire ramp die zich in de wereld voltrekt, nog elke dag. Toch bouwt men kerncentrales op nota bene breuklijnen! En gaat men gewoon door ermee. En neem nou alle techniek die al lang en breed beschikbaar is om bijvoorbeeld allerlei soorten afval op een zeer positieve manier tot bruikbare grondstoffen te verwerken: die wordt gewoon geboycot.
Daarom bedoel ik dus eigenlijk te zeggen: in een mens in wie Christus leeft, is er automatisch zorg voor alles wat leeft. En er zijn ook krachten die willens en wetens alles kapot maken. En die krachten, daar krijgen wij de vinger niet achter. Dat ligt vooralsnog (misschien verandert dat) buiten het bereik van de gewone mens. Kijk maar naar Europa. Gruwelijke wetten voeren ze in. Ik kan bijvoorbeeld bepaalde natuurgeneeskundige homeopathische middelen (o.a voor een nierprobleem, waar de reguliere geneeskunde, zelfs de uroloog mij niet mee kan helpen) niet meer kopen. Ik heb ze nog wel via een Zwitserse apotheek kunnen kopen (Zwitserland volgt de EU niet daarin), maar ook dat gaat nu niet meer, want ze mogen aan Nederland niet meer verkopen, vanwege de regels van Nederland. Nederland is het braafste jongetje dat klakkeloos achter de EU aanloopt. In mijn persoonlijke situatie heb ik het restant van het middel kunnen opkopen via de leverancier, want het wordt niet eens meer gemaakt, dankzij dit beleid van o.a. de EU. Voorlopig kan ik even een jaartje of twee ermee vooruit gelukkig. Het enige waar het Europa om gaat is geld en macht. De natuurgeneeskunde moet kapot worden gemaakt, omdat de veel meer giftige middelen van Big Pharma verkocht moeten worden, en Big Pharma bang is om zijn winsten. Eén grote roversbende is het. Zowel van de mensen als van de natuur.
En de pesterij van de EU dat er op natuurgeneeskundige middelen geen beschrijving meer mag staan en zelfs geen folders bij mogen worden geleverd, dat is ook puur om de verkoop dwars te zitten en de mensen te ontmoedigen. En dat kan schade opleveren. Zo gebruikte ik stuifmeelkorrels tegen allergie. Dat werd in een winkel aangeraden. Helaas mocht er geen folder meer bij worden geleverd en mag er geen informatie opstaan. Nu weet ik wel het een en ander van natuurgeneeskunde, maar van stuifmeelkorrels niet. Dus ik nam ze in en het werkte fantastisch tegen allergische verschijnselen (overigens ben ik nooit allergisch geweest; althans niet voor natuurlijke stoffen dus geen hooikoorts en zo, nu wel en dat is gekomen met het veranderende milieu hier), maar mijn hart sloeg zo ongeveer op hol. Totdat ik mijn moeder erover sprak, en die had nog het boek van dokter Vogel. En nou blijkt dat je stuifmeelkorrels helemaal niet mag nemen als je een hoge bloeddruk hebt. En dat heb ik. Dus foute boel.
Kortom: het is niet maakbaar, want er zijn krachten in deze wereld aan het werk die zich tot nog toe aan het oog van de mensen onttrekken. Vernietigende krachten, niet in de laatste plaats in de EU. In kleine kring laten wij de Liefde prevaleren, en zo'n tien jaar ben ook ik bezig geweest (net als veel mensen in de new age beweging trouwens) om mensen bewust te maken. Het heeft niet geholpen, de EU dendert gewoon door en de meeste mensen interesseert het blijkbaar niet.
Maar in kleine kring doen wij wat mogelijk is. En dat is op positieve manier besmettelijk. Voorbeeld: onze buurt is erg achteruit gegaan. Mensen aanspreken hielp niet. Dus mijn buurvrouw en ik hebben van die grijparmen gehaald bij de gemeente (op verzoek gekregen) en wij gaan met grote regelmaat de buurt af en rapen zoveel mogelijk alles wat niet in het milieu thuishoort, op, en stoppen dat in zakken en ruimen dat op. Dit doen we nu een klein jaartje. En vorige week zagen we ineens iemand anders buiten lopen, die liep ook met een vuilniszak alles op te ruimen. Kijk, en zo werkt de Liefde besmettelijk.
Het gevecht om mensen wakker te maken omtrent natuur en milieu en natuurgeneeskunde (want die dingen hangen héél nauw samen!), heb ik persoonlijk na tien jaar opgegeven. Ik vertrouw op de Heer, want voor ons mensen is het niet meer maakbaar. We doen wat we kunnen, maar het resultaat ligt niet in onze handen.
Overigens - hoewel ik er nu zelf deel van uitmaak - verwacht ik van de christenheid nog het minste op dit gebied. Als ik hoor dat er mensen zijn (sommige voorgangers zelfs) die met droge ogen durven te beweren dat dieren geen ziel hebben, en zie hoe juist christelijke politici de gruwelijke bio-industrie weigeren af te schaffen en de biologische landbouw en de biologische veeteelt het leven steeds zuurder maken (wij eten vrijwel uitsluitend biologisch voedsel), dan begrijp ik daar niets van.
Met v&Vriendengroet,
Wim
Groetjes,
Anja
P.S.1 Sorry, het is een beetje een lang antwoord geworden.
P.S.1 De natuurgeneeskunde wordt met name vanuit (een deel van de) christelijke hoek op volslagen irrationele en belachelijke gronden nota bene gedemoniseerd. Terwijl God in alles wat wij nodig hebben, heeft voorzien.