https://www.youtube.com/watch?v=W2Cv5hZfOmk
Het is hoe je het ook bekijkt een grote dwaling natuurlijk.Tin schreef: Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
De inzichten kunnen interessant zijn, maar twijfelachtig vind ik sowieso dat deze man zich laat aanbidden als de Christus. Wat is het met deze persoon dat hij zoveel devotie en aanbidding gericht op hemzelf verlangt? Krishnamurti bijvoorbeeld verafschuwde dat, die aanvaardde geen enkele volgeling. [voorbeeld is niet geheel toevallig gekozenTin schreef:Dank voor het bovenhalen, Callista (& openstellen, Trajecto).
Had de kop wel eerder gezien, maar de inhoud niet.
Heb het nu helemaal bekeken.
Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Vervelend bij dit soort dingen is dat meestal als je je er meer in zou verdiepen er ook steeds meer rare kantjes aan zitten. Er zijn altijd sommige dingen waarvan je denkt: "ja, dat spreekt me aan", en bij andere dingen denk je "hoe is het mogelijk".
Er zijn heel wat mensen die beweren door wat voor openbaring of wat dan ook ineens tot een aantal "inzichten" te zijn gekomen. Waarvan sommige dus vaak heel goed, en andere weer onzinnig of twijfelachtig.
Interessant punt ja, maar om de stichters van de grote wereldgodsdiensten nu als eikels voor te stellen?Wie weet wat mij nog ten deel valt dit leven![]()
Maar ik denk dat het zomaar zou kunnen zijn dat de grote wereldgodsdiensten op dezelfde wijze ontstaan zijn.
Van de eikels van de eikenboom vallen tenslotte slechts weinige in vruchtbare aarde, en daarvan groeit weer slechts een enkele uit tot een eik die overheersend wordt voor de hele omgeving. Dát die enkele eik dat doet zal voor een groot gedeelte komen door de omgevingsfactoren en niet door de absolute uitzonderlijkheid in zichzelf.
Dit is wel een heel interessant gegeven, want zoals jij (en velen met jou) dit als een dwaling zien, zien veel ook de bijbel en het (christelijk) geloof als precies dezelfde dwaling.Jerommel schreef:Het is hoe je het ook bekijkt een grote dwaling natuurlijk.Tin schreef: Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Om niet te zeggen bullshit.
Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.Dessa schreef:Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
Ik begrijp wel hoe je het ziet maar voor mensen die niet geloven is het hetzelfde idee. Als je de bijbel niet ziet als iets waars is het allemaal onzin en dwaling. Snap je hoe ik bedoel?Jerommel schreef:Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.Dessa schreef:Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
Hun Christus ontspruit aan eigen invulling, is dus een los omkaderd idee van hen zelf.
Logisch dus dat daar geen waarheid in zit, en dat is m.i. dan een dwaling.
Heel apart dat.pyro schreef:Jezus leeft in Siberië, als we deze volkomen betrouwbare documentaire mogen geloven tenminste![]()
https://www.youtube.com/watch?v=W2Cv5hZfOmk
De grootste dwaling is lijkt mij dat de beperkte mens meent de waarheid te kennen, en voorts kwistig met het woord dwaling gaat strooien voor andersdenkenden.Jerommel schreef:Het is hoe je het ook bekijkt een grote dwaling natuurlijk.Tin schreef: Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Van gedroogde bullshit maakt men vibhuti, oftewel heilige as.
Om niet te zeggen bullshit.
Ach man... Heb je nog iets anders te melden eigenlijk?Tin schreef:De grootste dwaling is lijkt mij dat de beperkte mens meent de waarheid te kennen, en voorts kwistig met het woord dwaling gaat strooien voor andersdenkenden.Jerommel schreef:Het is hoe je het ook bekijkt een grote dwaling natuurlijk.Tin schreef: Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Ja, natuurlijk.Dessa schreef:Ik begrijp wel hoe je het ziet maar voor mensen die niet geloven is het hetzelfde idee. Als je de bijbel niet ziet als iets waars is het allemaal onzin en dwaling. Snap je hoe ik bedoel?Jerommel schreef:Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.Dessa schreef:Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
Hun Christus ontspruit aan eigen invulling, is dus een los omkaderd idee van hen zelf.
Allemaal voorspeld: "Zie de Christus is hier, of daar."Jerommel schreef:Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.Dessa schreef:Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
In hoeverre hij zwelf verering verlangt weet ik na één filmpje niet, maar je hebt volkomen gelijk hij zou het resoluut moeten afwijzen, zoals K.pyro schreef:De inzichten kunnen interessant zijn, maar twijfelachtig vind ik sowieso dat deze man zich laat aanbidden als de Christus. Wat is het met deze persoon dat hij zoveel devotie en aanbidding gericht op hemzelf verlangt? Krishnamurti bijvoorbeeld verafschuwde dat, die aanvaardde geen enkele volgeling. [voorbeeld is niet geheel toevallig gekozenTin schreef:Dank voor het bovenhalen, Callista (& openstellen, Trajecto).
Had de kop wel eerder gezien, maar de inhoud niet.
Heb het nu helemaal bekeken.
Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Vervelend bij dit soort dingen is dat meestal als je je er meer in zou verdiepen er ook steeds meer rare kantjes aan zitten. Er zijn altijd sommige dingen waarvan je denkt: "ja, dat spreekt me aan", en bij andere dingen denk je "hoe is het mogelijk".
Er zijn heel wat mensen die beweren door wat voor openbaring of wat dan ook ineens tot een aantal "inzichten" te zijn gekomen. Waarvan sommige dus vaak heel goed, en andere weer onzinnig of twijfelachtig.]
Haha ja, wat een eik... hépyro schreef:Interessant punt ja, maar om de stichters van de grote wereldgodsdiensten nu als eikels voor te stellen?Wie weet wat mij nog ten deel valt dit leven![]()
Maar ik denk dat het zomaar zou kunnen zijn dat de grote wereldgodsdiensten op dezelfde wijze ontstaan zijn.
Van de eikels van de eikenboom vallen tenslotte slechts weinige in vruchtbare aarde, en daarvan groeit weer slechts een enkele uit tot een eik die overheersend wordt voor de hele omgeving. Dát die enkele eik dat doet zal voor een groot gedeelte komen door de omgevingsfactoren en niet door de absolute uitzonderlijkheid in zichzelf.
De bijbel kunnen mensen net zo'n fantasie vinden en geen waarheid.Jerommel schreef:Ja, natuurlijk.Dessa schreef: Ik begrijp wel hoe je het ziet maar voor mensen die niet geloven is het hetzelfde idee. Als je de bijbel niet ziet als iets waars is het allemaal onzin en dwaling. Snap je hoe ik bedoel?
Maar dan is Jezus dus een betekenisloze naam, had net zo goed Piet kunnen zijn.
Want het is niet gebaseerd op wat er is te weten over / van Christus, dus fantasie, geen waarheid, een dwaling te noemen.
(blijkbaar niet zo'n handige woordkeuze...)
Dat zeggen ze ook van het aangevulde deel wat deze "jezus" heeft geschreven.Biker schreef:Zo staat het er.
Je hebt ook wel gelijk hoor, maar het is met dwalingen nu eenmaal zo dat de dwaler zelf het niet in de gaten heeft, tenzij er opzettelijk wordt gedwaald.Dessa schreef:Ik begrijp wel hoe je het ziet maar voor mensen die niet geloven is het hetzelfde idee. Als je de bijbel niet ziet als iets waars is het allemaal onzin en dwaling. Snap je hoe ik bedoel?Jerommel schreef:Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.Dessa schreef:Mensen die niet in de bijbel geloven denken dat zo niet natuurlijk.Jerommel schreef:Nee, want wie het over Jezus Christus heeft, is juist aangewezen op de Bijbel, en dan blijkt dit niet Jezus Christus te zijn, maar een dwaling.
Of ik iets anders te melden heb of niet, ik vind dit persoonlijk nu eenmaal wel een belangrijk punt.Jerommel schreef:Ach man... Heb je nog iets anders te melden eigenlijk?Tin schreef:De grootste dwaling is lijkt mij dat de beperkte mens meent de waarheid te kennen, en voorts kwistig met het woord dwaling gaat strooien voor andersdenkenden.Jerommel schreef:Het is hoe je het ook bekijkt een grote dwaling natuurlijk.Tin schreef: Ik mag dat wel, van die aparte dingen/ groepjes.![]()
Daarmee zeg je dat je zelf (of wie dan ook) ook kan dwalenJerommel schreef:Je hebt ook wel gelijk hoor, maar het is met dwalingen nu eenmaal zo dat de dwaler zelf het niet in de gaten heeft, tenzij er opzettelijk wordt gedwaald.
En daar ben ik het dus uiteraard weer voor de volle 100% mee eensJerommel schreef:Je hebt ook wel gelijk hoor, maar het is met dwalingen nu eenmaal zo dat de dwaler zelf het niet in de gaten heeft, tenzij er opzettelijk wordt gedwaald.Dessa schreef:Ik begrijp wel hoe je het ziet maar voor mensen die niet geloven is het hetzelfde idee. Als je de bijbel niet ziet als iets waars is het allemaal onzin en dwaling. Snap je hoe ik bedoel?Jerommel schreef:Nee, maar die hebben dan dus helemaal geen bron van informatie, en zouden deze knakker net zo goed Piet kunnen noemen.