Tot dat kerkgenootschap heb ik ook behoord, maar het is hier niet meer.Hendrik-NG schreef:Nouuuuu. Die hele kwestie van die "veronderstelde wedergeboorte" als grond voor de doop, daar is nogal wat over te doen geweest binnen de Gereformeerde kerken... Ik behoor nu juist tot een kerkverband waarin men met die gedachte "enige moeite" had...Adinomis schreef:Het probleem is ook dat onze kerken niet bestaan uit louter wedergeboren personen. We "houden" kinderen voor wedergeboren, maar die zijn het daarom (nog) niet.
Re: Bijbelboek Openbaring
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
- Man/Vrouw: M
Hallo Gaitema,
Inzake de 144.000 denk ik dat jouw redernering volgens mij niet helemaal overeenstemt met de Bijbelse weergave, althans die ik persoonlijk niet kan vinden.
Paulus heeft het niet over een celibaat voor alle geestelijken, hij zegt alleen dat hij het zelf aangenaam vindt om ongehuwd te blijven
Zelf vindt hij dat Jezus zo beter gediend kan worden. Nota bene zegt Paulus in 1 Kor. 11 dat er juist eenheid moet zijn in een huwelijk, want het huwelijk is bepaalt bij de Schepping.
Dat de 144.000 dus een ontelbare menigte is mag overigens ook blijken uit de omschrijving van de 12 stammen Israël die er aan ten grondslag ligt. Het gaat hierbij niet om de Joden van het OT m.b.t. dié 12 stammen, want Dan en Efraïm komen in die opsomming niet voor, maar vinden deze 12 stammen hun oorsprong in de karaktervorming die deze verlosten hebben ondergaan, op grond van wedergeboorte door de Heilige Geest (denk hierbij aan Jakob= israël). Dat ze op de 'berg Sion' staan is ook niet verwonderlijk, want die Geestelijke symboliek is het centrum waar onze moeder woont, het Hemels Jeruzalem. Nu ook in de weergave van de "bouw van die stad" zoals o.a de benamingen en de afmetingen, zien we dat niet alleen dat die menigte die verlost is, gigantisch groot is maar leren dat ook uit de enorme "grootte" van die stad.
Bovendien zegt Johannes op Patmos, nadat hij op de hoogte is gesteld van die 144.000 er het volgende verder over:
Openbaring 7, 9-17
Hartelijke groet
Inzake de 144.000 denk ik dat jouw redernering volgens mij niet helemaal overeenstemt met de Bijbelse weergave, althans die ik persoonlijk niet kan vinden.
Paulus heeft het niet over een celibaat voor alle geestelijken, hij zegt alleen dat hij het zelf aangenaam vindt om ongehuwd te blijven
Zelf vindt hij dat Jezus zo beter gediend kan worden. Nota bene zegt Paulus in 1 Kor. 11 dat er juist eenheid moet zijn in een huwelijk, want het huwelijk is bepaalt bij de Schepping.
Dat de 144.000 dus een ontelbare menigte is mag overigens ook blijken uit de omschrijving van de 12 stammen Israël die er aan ten grondslag ligt. Het gaat hierbij niet om de Joden van het OT m.b.t. dié 12 stammen, want Dan en Efraïm komen in die opsomming niet voor, maar vinden deze 12 stammen hun oorsprong in de karaktervorming die deze verlosten hebben ondergaan, op grond van wedergeboorte door de Heilige Geest (denk hierbij aan Jakob= israël). Dat ze op de 'berg Sion' staan is ook niet verwonderlijk, want die Geestelijke symboliek is het centrum waar onze moeder woont, het Hemels Jeruzalem. Nu ook in de weergave van de "bouw van die stad" zoals o.a de benamingen en de afmetingen, zien we dat niet alleen dat die menigte die verlost is, gigantisch groot is maar leren dat ook uit de enorme "grootte" van die stad.
Bovendien zegt Johannes op Patmos, nadat hij op de hoogte is gesteld van die 144.000 er het volgende verder over:
Openbaring 7, 9-17
Het voert hier té ver om de uitleg van de 12 stammen toe te lichten op het hemels Jeruzalem, maar op grond van dat, kunnen we weten dat de 144.000 een symbolische weergave is, net zoals bijvoorbeeld, dat de Allerhoogste god ons oproept geduldig en vergevensgezind te zijn in de symboliek van 70x70!9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’ (dus ook het Sabbatsgebod)
13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren witgewassen met het bloed van het lam. 15 Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
Hartelijke groet
-
Hallo,
Het houd ons wel bezig 'de Hoer' van het grote Babylon. Ik persoonlijk denk dat niemand er aan ontkomt. Iedereen volgt het Beest op de een of andere manier, dat vermeldt Openbaringen 13 ook duidelijk dacht ik.
Maar ik denk dat de 'Hoer' als Onreine vrouw meer een algemene wereldwijde eenwording is van alle geloofsgemeenschappen, een soort Grote Oecumene.
Persoonlijk denk ik ook wel dat het er van zal komen, eerst economisch en politiek en dan, tenslotte ook in geloofszaken. Te beginnen in Europa, Verenigd door dwang en misleiding (niet de eerste keer trouwens)
De Bijbel wijst ook op die ontwikkeling, ik ben er al jaren mee bezig en zie, steeds weer, religieuze bemoeienissen in politieke zaken terug komen, wel is waar op de achtergrond, maar toch.
Ook in oorlogszaken gebeurt dat wel. Vandaar dat ik enkele Bijbelse gronden heb gevonden, waarop we van de 'Hoer' -ook- een Beeld kunnen maken. Een (religieus) Beest en een politiek Beest zoals de Bijbel uitlegt.
Er moet tenslotte een wereldwijde wetgever zijn, die religieuze zaken regelt. Dat leert de Bijbel volgens mij ook, als deze verwijst naar een Hemels Jeruzalem en een aards Babylon.
Bij deze bron: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie32.html vond ik de volgende Bijbelse verklaringen voor de 'Hoer'
a. Uit de mond van welke drie apocalyptische figuren kwamen onreine geesten?
Openbaring 16:13: " Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers."
b. De valse profeet wordt geïdentificeerd als degene die wat gedaan heeft?
Openbaring 19:20: " En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.
Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God.
Spiritisme wordt hier naar voor gebracht als één van de grootste misleidingen in de eindtijd. Geesten van duivelen die wonderen verrichten en zich voordoen als "werkers der gerechtigheid", hemelse boodschappers, of als gestorvene geliefden Deze wonderen, verricht door duivelse kracht worden aangeduid als bewijs van goddelijke oorsprong. Onze enige beveiliging tegen deze misleidingen is een grondige kennis van het woord van God in de schriften.
Het geloof dat de doden een bewustzijn hebben, wordt door bijna elke protestantse denominatie gevolgd, wat het fundament legt voor spiritisme.
Het is de eerste grote leugen waardoor de Satan de mensen onder zijn misleidingen verenigd. Samen met de leugen van de zondagsheiliging verenigd hij de denominaties en bindt ze met Rome.
d. Wie zullen door deze drievoudige religieuze vereniging bijeen gebracht worden?
Openbaring 16:14: " want het zijn geesten van duivelen, die tekenen doen, welke uitgaan naar de koningen der gehele wereld, om hen te verzamelen tot de oorlog op de grote dag van de almachtige God.
“ Woedt, o volken, en weest verslagen; ja, neemt ter ore, alle verre streken der aarde; gordt u aan en weest verslagen; gordt u aan en weest verslagen." Jesaja 8:9, 10
e. In wie zouden zij die zich aaneensluiten beter hun vertrouwen stellen?
Jesaja 8:12, 13: " Gij zult geen samenzwering noemen alles wat dit volk een samenzwering noemt, en voor hetgeen zij vrezen, zult gij niet vrezen noch schrikken. De HERE der heerscharen, Hèm zult gij heilig achten en Hij moet het voorwerp van uw vrees en Hij moet het voorwerp van uw schrik zijn."
f. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?
Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.
Een "vrouw" in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem. Een reine vrouw stelt Gods ware kerk voor maar een hoer staat symbool voor een verdorven religieus systeem. (Jeremia 3:1-8, 20; Ezechiël 16:15-43; Jeremia 13:27).
g. Met wie heeft zij gehoereerd?
Openbaring 17:2: " met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."
Geen gemakkelijk onderwerp (om te verstaan) Openbaring terwijl Jezus Christus toch persoonlijk de auteur er van is en Johannes op Patmos Zijn dienstknecht!
Hartelijke groet
Het houd ons wel bezig 'de Hoer' van het grote Babylon. Ik persoonlijk denk dat niemand er aan ontkomt. Iedereen volgt het Beest op de een of andere manier, dat vermeldt Openbaringen 13 ook duidelijk dacht ik.
Maar ik denk dat de 'Hoer' als Onreine vrouw meer een algemene wereldwijde eenwording is van alle geloofsgemeenschappen, een soort Grote Oecumene.
Persoonlijk denk ik ook wel dat het er van zal komen, eerst economisch en politiek en dan, tenslotte ook in geloofszaken. Te beginnen in Europa, Verenigd door dwang en misleiding (niet de eerste keer trouwens)
De Bijbel wijst ook op die ontwikkeling, ik ben er al jaren mee bezig en zie, steeds weer, religieuze bemoeienissen in politieke zaken terug komen, wel is waar op de achtergrond, maar toch.
Ook in oorlogszaken gebeurt dat wel. Vandaar dat ik enkele Bijbelse gronden heb gevonden, waarop we van de 'Hoer' -ook- een Beeld kunnen maken. Een (religieus) Beest en een politiek Beest zoals de Bijbel uitlegt.
Er moet tenslotte een wereldwijde wetgever zijn, die religieuze zaken regelt. Dat leert de Bijbel volgens mij ook, als deze verwijst naar een Hemels Jeruzalem en een aards Babylon.
Bij deze bron: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie32.html vond ik de volgende Bijbelse verklaringen voor de 'Hoer'
a. Uit de mond van welke drie apocalyptische figuren kwamen onreine geesten?
Openbaring 16:13: " Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers."
b. De valse profeet wordt geïdentificeerd als degene die wat gedaan heeft?
Openbaring 19:20: " En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.
c. Wat wordt over deze onreine geesten gezegd?Deze activiteiten worden uitgevoerd door het tweede beest van Openbaring 13, de Verenigde Staten van Amerika (vergelijk met Openbaring 13:14). Wanneer verwezen wordt naar een "beest", zoals in hoofdstuk 13, dan wordt de focus gericht op het politieke bestuur van een land. Maar wanneer verwezen wordt naar een "valse profeet," dan wordt onmiskennelijk de focus gericht op het geestelijke element van het land. De voornaamste religie in de US is het protestantisme. Openbaring 16:13 beschrijft dan de oecumenische vereniging van drie religieuze klassen: heidendom, katholicisme, en protestantisme. Vele protestanten hebben geen besef van of vrees voor de gedurige snelle groei van de pauselijke macht. (vooral in religieuze middens). Door het onbelangrijk achten van fundamentele verschillen hebben protestantse leiders de gunst van Rome gezocht en zichzelf langzaam maar zeker overgegeven aan een systeem waartegen hun vaders hebben gestreden tot de dood toe.
Spiritisme wordt hier naar voor gebracht als één van de grootste misleidingen in de eindtijd. Geesten van duivelen die wonderen verrichten en zich voordoen als "werkers der gerechtigheid", hemelse boodschappers, of als gestorvene geliefden Deze wonderen, verricht door duivelse kracht worden aangeduid als bewijs van goddelijke oorsprong. Onze enige beveiliging tegen deze misleidingen is een grondige kennis van het woord van God in de schriften.
Het geloof dat de doden een bewustzijn hebben, wordt door bijna elke protestantse denominatie gevolgd, wat het fundament legt voor spiritisme.
Het is de eerste grote leugen waardoor de Satan de mensen onder zijn misleidingen verenigd. Samen met de leugen van de zondagsheiliging verenigd hij de denominaties en bindt ze met Rome.
d. Wie zullen door deze drievoudige religieuze vereniging bijeen gebracht worden?
“ Woedt, o volken, en weest verslagen; ja, neemt ter ore, alle verre streken der aarde; gordt u aan en weest verslagen; gordt u aan en weest verslagen." Jesaja 8:9, 10
e. In wie zouden zij die zich aaneensluiten beter hun vertrouwen stellen?
Jesaja 8:12, 13: " Gij zult geen samenzwering noemen alles wat dit volk een samenzwering noemt, en voor hetgeen zij vrezen, zult gij niet vrezen noch schrikken. De HERE der heerscharen, Hèm zult gij heilig achten en Hij moet het voorwerp van uw vrees en Hij moet het voorwerp van uw schrik zijn."
f. Van wie werd Johannes het oordeel getoond?
Openbaring 17:1: " En één van de zeven engelen, die de zeven schalen hadden, kwam en sprak met mij, zeggende: Kom hier, ik zal u tonen het oordeel over de grote hoer, die zit aan vele wateren, met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij.
Een "vrouw" in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem. Een reine vrouw stelt Gods ware kerk voor maar een hoer staat symbool voor een verdorven religieus systeem. (Jeremia 3:1-8, 20; Ezechiël 16:15-43; Jeremia 13:27).
g. Met wie heeft zij gehoereerd?
Openbaring 17:2: " met wie de koningen der aarde gehoereerd hebben, en zij, die op de aarde wonen, zijn dronken geworden van de wijn harer hoererij."
Geen gemakkelijk onderwerp (om te verstaan) Openbaring terwijl Jezus Christus toch persoonlijk de auteur er van is en Johannes op Patmos Zijn dienstknecht!
Hartelijke groet
-
Jezus Christus heeft dus zelf Openbaring geschreven. Waaruit blijkt dat?
Waaruit blijkt overigens dat de Bijbel nog serieus genomen dient te worden als de Kerk die door Christus gesticht is de hoer van Babylon is? De Kerk die de Bijbel heeft samengesteld, heeft bewaard, heeft gedupliceerd en heeft vertaald. De oorspronkelijke schrijfsels zijn al lang en breed vergaan of verloren.
Een geloof op drijfzand wat het eigen fundament niet eens kan onderbouwen zal het niet redden.
Waaruit blijkt overigens dat de Bijbel nog serieus genomen dient te worden als de Kerk die door Christus gesticht is de hoer van Babylon is? De Kerk die de Bijbel heeft samengesteld, heeft bewaard, heeft gedupliceerd en heeft vertaald. De oorspronkelijke schrijfsels zijn al lang en breed vergaan of verloren.
Een geloof op drijfzand wat het eigen fundament niet eens kan onderbouwen zal het niet redden.
-
Daar heb ik het volste vertrouwen in. Er wordt gelukkig heel wat afgebeden voor deze kerk en de rest van Nederland.Hendrik-NG schreef:Het zal niet je keuze zijn geweest?! Maar ik meen wel te begrijpen wat je bedoelt... Het is geen reden om je kerkverband vaarwel te zeggen...Gaitema schreef:Wat je hier allemaal verdedigd is voor mij ook een reden om lid te zijn van een kerk (de PKN) die niet perfect is en zelfs ziek is.
Ik ben "geboren binnen de NGK" en voel me vanuit die situatie geplaatst in en verantwoordelijk voor dat kerkverband en mijn eigen gemeente... Maar je PKN herken ik als deel van Gods Gemeente... En b.v. de reactie vanuit de PKN (via een "Spreken over God") op Klaas Hendrikse vond ik een verademing...
Ook in "onze situatie", waarbij het lichaam ziek is, geldt het:
Jak 5:14 Laat iemand die ziek is de oudsten van de gemeente bij zich roepen; laten ze voor hem bidden en hem met olie zalven in de naam van de Heer. 15 Het gelovige gebed zal de zieke redden, en de Heer zal hem laten opstaan. Wanneer hij gezondigd heeft, zal het hem vergeven worden. 16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.
Moge de Geest voor ons pleiten met woordloze zuchten - en dat doet Hij, want de Geest helpt ons in onze zwakheid...
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Volgens mij gaat de mens daar zelf toch over? Jezus oordeelt immers op basis van wat Hij in het diepste van ieders hart vindt, lees ik in de bijbel. Of je de demonen nu erbij laat of veroordeeld, in wezen veranderd daar de instelling van iemands hart niet om.Sanne schreef:In Openbaring 18 lezen we over haar oordeel. Ze zal helemaal verbrand of verteerd worden. Geloof je dan dat op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is?Hendrik-NG schreef: Vandaar mijn pleidooi om die hoer Babylon te zien als een "innerlijke ondeugd" die in ieder mens op de loer ligt. Het idee om die "moeder aller gruwelijkheden" op te vatten als "machtshonger, machtswellust, onrechtvaardigheid" heeft heel goede bijbelse papieren en past ook prima binnen de context waarin dat beeld in de Apokalyps besproken wordt.
-
Je hebt het totaal niet over wat ik zeg. Ik heb het ook helemaal niet over het celibaat en de priesters gehad, ik herhaal het niet voor de derde keer. Kennelijk heeft niemand antwoorden op mijn vragen. Het zei zo.nicodemus zda schreef:Hallo Gaitema,
Openbaring 7, 9-17
Het voert hier té ver om de uitleg van de 12 stammen toe te lichten op het hemels Jeruzalem, maar op grond van dat, kunnen we weten dat de 144.000 een symbolische weergave is, net zoals bijvoorbeeld, dat de Allerhoogste god ons oproept geduldig en vergevensgezind te zijn in de symboliek van 70x70!9 Hierna zag ik dit: een onafzienbare menigte, die niet te tellen was, uit alle landen en volken, van elke stam en taal. In het wit gekleed en met palmtakken in hun hand stonden ze voor de troon en voor het lam. 10 Luid riepen ze: ‘De redding komt van onze God die op de troon zit en van het lam!’ 11 Alle engelen stonden om de troon en de oudsten en de vier wezens heen. Ze bogen zich diep neer voor de troon en aanbaden God 12 met de woorden: ‘Amen! Lof, majesteit en wijsheid, dank en eer en macht en kracht komen onze God toe, tot in eeuwigheid. Amen.’ (dus ook het Sabbatsgebod)
13 Een van de oudsten sprak mij aan: ‘Wie zijn dat daar in het wit, en waar komen ze vandaan?’ 14 Ik antwoordde: ‘U weet het zelf, heer.’ Hij zei tegen me: ‘Dat zijn degenen die uit de grote verschrikkingen gekomen zijn. Ze hebben hun kleren witgewassen met het bloed van het lam. 15 Daarom staan ze voor Gods troon en zijn ze dag en nacht in zijn tempel om hem te vereren. En hij die op de troon zit zal bij hen wonen. 16 Dan zullen ze geen honger meer lijden en geen dorst, de zon zal hen niet meer steken, de hitte hen niet bevangen. 17 Want het lam midden voor de troon zal hen hoeden, hen naar de waterbronnen van het leven brengen. En God zal alle tranen uit hun ogen wissen.’
Hartelijke groet
Ik heb je twee keer laten zien immers wat er in de tekst staat en het onderstreept. Dat heb ik aangehaald.
Je kan gewoon de post zelf lezen, het is door mezelf geciteerd wat er staat.
Voor de rest: mooi dat je de hoer van Babylon breder trekt nu tot een oecumenisch wereld ideaal en het spiritisme.
-
Matig "mooi", want het is gewoon dezelfde bewering in vagere termen verpakt.Gaitema schreef:Voor de rest: mooi dat je de hoer van Babylon breder trekt nu tot een oecumenisch wereld ideaal en het spiritisme.
Lees maar die "studie" die werd aangehaald:
"Het is de eerste grote leugen waardoor de Satan de mensen onder zijn misleidingen verenigd. Samen met de leugen van de zondagsheiliging verenigd hij de denominaties en bindt ze met Rome."
Niks "breder trekken" en dezelfde Kerkvijandige taal...
'De roeping van de mens is mens te zijn!'
-
Ik ben even benieuwd hoe Hendrik dit ziet.Gaitema schreef:Volgens mij gaat de mens daar zelf toch over? Jezus oordeelt immers op basis van wat Hij in het diepste van ieders hart vindt, lees ik in de bijbel. Of je de demonen nu erbij laat of veroordeeld, in wezen veranderd daar de instelling van iemands hart niet om.Sanne schreef:In Openbaring 18 lezen we over haar oordeel. Ze zal helemaal verbrand of verteerd worden. Geloof je dan dat op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is?Hendrik-NG schreef: Vandaar mijn pleidooi om die hoer Babylon te zien als een "innerlijke ondeugd" die in ieder mens op de loer ligt. Het idee om die "moeder aller gruwelijkheden" op te vatten als "machtshonger, machtswellust, onrechtvaardigheid" heeft heel goede bijbelse papieren en past ook prima binnen de context waarin dat beeld in de Apokalyps besproken wordt.
-
Ten eerste: zoals anderen ook al gemeld hebben: het is niet 'de Hoer van het grote Babylon'. Maar 'hoer Babylon':nicodemus zda schreef:Hallo,
[start 100% knip en plak-werk]...
[einde 100% knip en plak-werk]
Hartelijke groet
Openb 17:1 Een van de zeven engelen met de offerschalen kwam op me af en zei: ‘Ik wil je laten zien hoe de grote hoer die aan talrijke waterstromen zit, veroordeeld wordt. ... 5 en op haar voorhoofd stond een naam met een geheime betekenis: ‘Het grote Babylon, moeder van alle hoeren en van alle gruwelijkheden ter wereld’.
DIe naam staat op haar voorhoofd: Babylon (niet: hoer van Babylon).
Ten tweede: die "bijbelstudie" is de naam "studie" niet waard. De uitkomst waar men naar toe werkt staat er gewoon boven ("Wanneer alle religies zich verenigen"), maar nergens wordt onderbouwd waarom men bepaalde "exegetische keuzes" maakt... (Het gaat dus gewoon om eisegese - inlegknudde). Neem de stelling: "Een vrouw in de symboliek van de profetie verwijst naar een kerk of een religieus systeem" - één van de opties om dat symbool "vrouw" te begrijpen wordt (zonder nadere onderbouwing) geisoleerd en tot algemeen geldende uitleg bestempeld... En waarom? Omdat die "vrouw - hoer" in Openbaringen wel een religieus systeem MOET zijn (want anders klopt het uitgangspunt niet!!).
Maar: bij de "eerste de beste" (nee: een van DE centrale profetieën binnen het christendom) gaat de vergelijking al mank:
Jesaja 7:14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel noemen.
Niet een kerk of een religieus systeem heeft die zoon voortgebracht die wij Immanuel noemen!!! Nee: een jonge vrouw...
Ik hoor graag van je op basis van welke tekst, op grond van welke "contextuele overwegingen" je komt tot je kerkvijandige conclusies. Want anders blijf ik hem als "ongegrond" (onschriftuurlijk) afwijzen...
-
Ik geloof inderdaad dat "op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is". En wel op grond van de volgende belofte:Sanne schreef:Ik ben even benieuwd hoe Hendrik dit ziet.Gaitema schreef:Volgens mij gaat de mens daar zelf toch over? Jezus oordeelt immers op basis van wat Hij in het diepste van ieders hart vindt, lees ik in de bijbel. Of je de demonen nu erbij laat of veroordeeld, in wezen veranderd daar de instelling van iemands hart niet om.Sanne schreef:In Openbaring 18 lezen we over haar oordeel. Ze zal helemaal verbrand of verteerd worden. Geloof je dan dat op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is?Hendrik-NG schreef: Vandaar mijn pleidooi om die hoer Babylon te zien als een "innerlijke ondeugd" die in ieder mens op de loer ligt. Het idee om die "moeder aller gruwelijkheden" op te vatten als "machtshonger, machtswellust, onrechtvaardigheid" heeft heel goede bijbelse papieren en past ook prima binnen de context waarin dat beeld in de Apokalyps besproken wordt.
Gods woonplaats is onder de mensen, hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal als hun God bij hen zijn. Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen. Er zal geen dood meer zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij. (Openbaring 21:3-4)
en: vanuit de directe context (Openbaring 18), waarin over dat Laatste Oordeel gesproken wordt:
Voorgoed is voorgoed en nooit meer is nooit meer...22 De klank van lier en zang, bazuin en fluit
zal in jou voorgoed verstommen,
de bedrijvigheid van ieder ambacht
zal in jou voorgoed stilvallen.
Het geluid van de molen zal nooit meer in je klinken,
23 het licht van de lamp nooit meer in je schijnen.
Het feestgedruis rond bruid en bruidegom
zal in jou nooit meer te horen zijn.
Eens waren je handelaars de groten der aarde,
alle volken bezweken voor je verleidende toverij.
Let wel dat het boek Openbaring geen "chronologisch verhaal" vertelt, maar keer op keer (in andere beelden/woorden) een (het!) Laatste Oordeel schetst. En dat begint al met de zevenvoudig herhaalde boodschap "Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat (etc etc - de kernboodschap is steeds dezelfde: dit is "de lauwerkrans aan het einde van de wedloop" - hou vol, hou vol, hou vol, hou vol...)".
En, ja: ik geloof niet dat hetgeen in Openbaring 20 beschreven staat "spoorboektechnisch chronologisch" volgt op Openbaring 19. De hoofdstukken volgen elkaar op, maar de tekst begint opnieuw... Hoofdstuk 19 eindigt (afrondend!) met de beelden van "de bruiloft van het lam" en "de vuurpoel met brandende zwavel". En dan zet Johannes "de teller weer op 0" en begint weer met een ander beeld, een ander visioen: "Ik zag een engel uit de hemel neerdalen... (Openb 20:1)"
En daar lees ik (maar dat is een associatie) iets over die "wolk van getuigen" waarover in Hebr 11 en 12 gesproken wordt (de term staat in 12:1): "Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding (Openb 20:6)"...
Die geloofsgetuigen: ik ben Protestant genoeg om hen geen voorbede te vragen - maar ook ik zie ze als herders der Kerk: zij "heersen duizend jaar lang samen met de Messias" - tot het einde daar is en het tijd is voor de "tweede opstanding", wanneer Hij zal oordelen de levenden en de doden...
-
- Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Hoi Titus,
Geloof is uiteindelijk slechts ervaring, vertrouwen zonder rationele grond.
Verwijzend naar autoriteiten naar subjectieve keuze (bepaald door de geloofsgemeenschap waarvoor je gekozen hebt).
Met v&Vriendengroet,
Wim
Is geloof dat zijn eigen fundament probeert te onderbouwen niet sowieso als de baron von Münchhausen die beweerde zich aan zijn eigen haren uit het moeras te hebben getrokken?Titus schreef:Een geloof op drijfzand wat het eigen fundament niet eens kan onderbouwen zal het niet redden.
Geloof is uiteindelijk slechts ervaring, vertrouwen zonder rationele grond.
Verwijzend naar autoriteiten naar subjectieve keuze (bepaald door de geloofsgemeenschap waarvoor je gekozen hebt).
Met v&Vriendengroet,
Wim
-
In het oude Israël mocht een hogepriester alleen een maagd trouwen. Dus geen weduwe of gescheiden vrouw. - Zie Leviticus 21:13,14. Nu is Jezus de grote hogepriester en hij heeft ook een bruid. En deze bruid is a.h.w. ook maagd. Aan de christenen in Korinthe schreef Paulus: "ik heb u verbonden aan één man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen". - 2 Korinthiërs 11:2. En nu sprak Paulus niet alleen tegen de vrouwen, hij bedoelde natuurlijk zowel mannen als vrouwen. En veel van deze christenen waren getrouwd. Dus hij bedoelde niet dat ze in letterlijke zin maagd waren. Maar christenen horen zich afgescheiden van de wereld te houden. In moreel en geestelijk opzicht horen ze rein te zijn. - Zie 1 Korinthiers 6:9-11 en Jakobus 4:4. En nu spreekt Johannes hier in Opb.14 wel over mannen, maar net als Paulus heeft hij het over mannen en vrouwen. Hij wil alleen de maagdelijkheid benadrukken.Gaitema schreef:Hendrik-NG schreef:Beelden en begrippen lopen in de Apokalyps nogal door elkaar heen en thema's worden herhaald... Een "van kaft tot kaft behandeling" (gestructureerd doorwerken van voor naar achter, zonder vooruit- en/of teruggrijpen) zal nogal moeilijk worden.Gaitema schreef:Graag wil ik hier weer ontopic verder.
En één van de thema's in dit boek is nu eenmaal "leiderschap" (zie b.v. hfdst 5).
Die van de 144.000 mannen waar Openbaring over schreef die niet huwden vraag ik me af of er nog meer visies zijn.
Geen enkele visie heeft me tot nu toe overtuigd, omdat iedereen lijkt te suggereren dat het helemaal niet alleen maar over mannen gaat.
Als deze symboliserende voorstelling ervan het lijkt te moeten zijn, volgens een ieder (van joden tot christenen uit de joden of een select groepje ervan toe), dan zal ik dat moeten accepteren. Echter jammer vind ik dat wel.
Wat ik ook mis is de uitlichting van een eigenschap dat deze mannen allemaal hebben: "ze volgen Jezus waar Hij ook gaat en geen leugen komt er over hun lippen." Dat is niet christen eigen, aangezien we allemaal doorgaans wel eens zondigen en Jezus ontrouw zijn.
Ik had al uitgelegd waarom ik geloof dat deze 144.000 de enigen zijn die samen met Jezus als koning en priester in de hemel gaan dienen. Zij zijn "de losgekochten van de aarde". - Opb.14:3. Natuurlijk is iedereen onvolmaakt. Maar Jezus bruid, houdt zich niet bezig met religieuze leugens. Ze hebben niet de houding zoals Jeremia het beschrijft in Jeremia 5:31: "de profeten profeteren leugens, de priesters heersen door hun handen en mijn volk heeft het graag zo". Zij begrijpen juist heel goed dat als ze Jezus leiding en raad niet volgen, Jezus als het ware "de lampestandaard" wegneemt en Jezus niet langer hun hoofd is. - Zie de raad die Jezus geeft aan de gemeente Efeze in Opb.2:5,6.
Deze 144.000 worden in Opb.14:4 ook "eerstelingen" genoemd. En net als bij een letterlijke oogst, volgt na de eerstelingen, ook de rest van de oogst. Er is immers ook nog een grote schare die niemand tellen kan. - Opb.7. Ook zij stellen geloof in het offer van Jezus. Ze dragen witte gewaden. Dus ondanks dat ook zij onvolmaakt zijn, zijn ze toch rein in Gods ogen. Dezen zijn degenen die gered worden uit de grote verdrukking, waar ook Mattheus 24 over spreekt. Zij zullen voor eeuwig op aarde mogen leven. De aarde zal immers ook weer hersteld worden zoals God het oorspronkelijk bedoeld had: een paradijs. Als er koningen zijn, zijn er ook onderdanen.
-
Ik geloof ook niet dat het boek Openbaring in chronologische volgorde staat. Ik lees wel in Opb.18 dat als de hoer geheel verbrand is, dat de kooplieden en de koningen nog staan te jammeren. Als de graaiers en de machtswellustelingen bekeerd zouden zijn, waarom jammeren ze dan zo? Als iedereen op dat moment rechtvaardig zou zijn, dan zou iedereen toch zeggen: "opgeruimd staat netjes"?Hendrik-NG schreef: Ik geloof inderdaad dat "op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is".
Let wel dat het boek Openbaring geen "chronologisch verhaal" vertelt
-
Hallo Hendrik-NG,
Met belangstelling en enige verbazing heb ik je reactie gelezen.
Wat mij opvalt is de term "knip en plak";
We weten dat we in het forum een beperking van 10.000 tekens zijn opgelegd.
Daarnaast is er een verzoek dat we in bepaalde gevallen, de bronnen aangeven, als we iets
uitleggen. Het zogenaamde "plak en knip" werk is dus gewoon gelinkt aan de beperking van het aantal tekens,
en daarnaast een beperkte opsomming van beweegredenen, betreffende het onderwerp.
Niets mis mee dus, lijkt me!
Nu, je valt over de term "De Hoer van het grote Babylon", ik vraag me af wat is daar mis mee!
Immers het grote Babylon is het equivalent van de Stad Babylon uit het verleden. (Nebukasnessar en zijn Beeld; Daniël 2)
Dat Babylon groot is, wijst op haar uitgestrektheid. Het is de Hoer die in (die Grote Stad regeert)
Het gaat om de geestelijke gesteldheid van de mensen die daarin wonen.
In kom wel verklaringen tegen waar in staat " Een Hoer regeert over haar".
Er zijn vele hoeren. Dus de Hoer van Babylon in dit geval, net zoals de Reine vrouw de bruid van Jezus is en dus het Hemelse Jeruzalem.
Wie is de Reine Vrouw van het (hemelse Jeruzalem, want in dié stad mag de Bruid wonen; het volk dat Jezus toebehoord)
Satan zal met zijn Bruid (de Onreine vrouw dus) in het grote Babylon achter blijven.
What's in a word; niet muggenziften! Beleef de kerk in Zuid Afrika, Curaçao, Zuid Amerika en je kent je eigen Hollandse kerkje in Staphorst of Den Helder, ook niet meer terug!
Ik heb nog eens gekeken naar de site van Dagelijks Manna.
Wat is daar nu mis mee, duidelijk staan de Bijbelse passages vermeldt, waar het om gaat. Dat is van belang, denk ik.
Je spreekt over "inlegkunde" maar eerder denk ik dat je Openbaring niet begrijpt, want het volk van Christus heeft immers de Gave der Profetie (in) het Getuigenis van Jezus.
En bovendien, wie is de auteur van Openbaringen, Jezus Christus toch? Dus, bestudeer die zaken dan eens onder Zijn leiding, in plaats van te schermen met 'inlegkunde' van
mensen, die blijkbaar op een andere manier, volgens jouw inzicht, Openbaringen benaderen!
En dat mag blijken uit je reactie als deze;
Jesaja 7;14
14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel noemen.
Nu, Hendrik-NG ik wil niet grappig zijn, maar ik wist niet dat Maria, ook de Bruid van Jezus was. Want in Openbaringen wordt helemaal niet over Jesaja 7:14 gesproken,
maar over een andere vrouw, twee zelfs: Een Reine vrouw en een Onreine vrouw.
Ik denk dat je daarom je de bron Dagelijks Manna onjuist bejegend. Maar het is over het algemeen bekend, dat de meeste denominaties geen waarlijk studie van Daniël en Openbaringen
maken of ergens mis lopen. Ga eens kijken welke voorwaarden Jezus aanduidt om de de Profetie te kunnen begrijpen, want het is en gave die Hij aan iedereen, die trouw is aan de geboden,
schenkt. Anders kan Hij niet volledig openbaar zijn, ook dat zegt Jezus duidelijk in de Bijbel. Want Hij wil dat de mensen groeien en niet het Koninkrijk binnen gedwongen worden.
Als je het niet begrijpt Hendrik^NG schrijf dan geen dingen op, die je niet kunt verklaren, maar onderzoek ze, zoals Jezus aan ons vraagt!
Het is ook zo, Hendrik dat we als mensen niet alles kunnen weten. Ook dat zou je in jouw wijsheid moeten weten, want de Bijbel zegt wel veel, maar het is nog altijd "de dode" letter!
Je verklaart het zelf, hierboven! En daarom hebben wij de Heilige Geest nodig, want die leidt tot het (eeuwige-) leven.
Graag wil ik je aangeven waar Jezus dat heeft vastgelegd:
1. Elke mens heeft de Heilige Geest nodig om de boodschappen die in de Bijbel staan vermeldt, door de Allerhoogste, te kunnen begrijpen; zie:
1 Kor.2:9-14
Je legt de schrijvers van Dagelijks Manna woorden en beweringen in de mond, die niet van hen zijn! Je leest niet wat de Schrift er over zegt!
Nergens zegt Dagelijks Manna dat de Hoer of de Onreine vrouw een religieus systeem MOET zijn. Het gaat helemaal niet om HUN uitgangspunt, het gaat er om wat Jezus (en Daniêl) over dat religieuze systeem zeggen.
Het heeft dus niets met Dagelijks Manna te maken, maar met Openbaring 1:1; wat de trouwe Dienstknechten nog moeten weten om aan de mensheid bekend te maken!
Wil jij daar een streep door zetten? Nu niemand houdt de werking van de Heilige Geest tegen, niemand. Hij komt bij alle mensen aan het hart voorbij. Hij zal de mens echter verlaten die niet wil horen naar.....Zijn stem!(Efeziërs 4;30)
En wat bedoel je nu met "kerkvijandelijke" conclusies? Welke Kerk. Inderdaad de Bijbel zegt (overeenkomstig welke Vrouw ze vertegenwoordigen, de Reine- of de Onreine)
Je zegt ook nog; "De roeping van de mens is mens te zijn" Maar is het ook niet zo beste vriend dat: Het de mens vergund is éénmaal te sterven en dan het oordeel?
Ik heb trouwens liever dat je mij in een persoonlijk bericht zulke "zware uitleggingen en betoog" aan duidt, zodat het forum gevrijwaard blijft van persoonlijke zaken, die niet tot opbouw
van een positieve Bijbelstudie leidt. (eventueel kunnen we persoonlijk verder hier: bompa1947@yahoo.com.
Overdenk deze bewering is die Jezus uitlegt:
Met belangstelling en enige verbazing heb ik je reactie gelezen.
Wat mij opvalt is de term "knip en plak";
Daarnaast is er een verzoek dat we in bepaalde gevallen, de bronnen aangeven, als we iets
uitleggen. Het zogenaamde "plak en knip" werk is dus gewoon gelinkt aan de beperking van het aantal tekens,
en daarnaast een beperkte opsomming van beweegredenen, betreffende het onderwerp.
Nu, je valt over de term "De Hoer van het grote Babylon", ik vraag me af wat is daar mis mee!
Immers het grote Babylon is het equivalent van de Stad Babylon uit het verleden. (Nebukasnessar en zijn Beeld; Daniël 2)
Dat Babylon groot is, wijst op haar uitgestrektheid. Het is de Hoer die in (die Grote Stad regeert)
Het gaat om de geestelijke gesteldheid van de mensen die daarin wonen.
In kom wel verklaringen tegen waar in staat " Een Hoer regeert over haar".
Er zijn vele hoeren. Dus de Hoer van Babylon in dit geval, net zoals de Reine vrouw de bruid van Jezus is en dus het Hemelse Jeruzalem.
Wie is de Reine Vrouw van het (hemelse Jeruzalem, want in dié stad mag de Bruid wonen; het volk dat Jezus toebehoord)
Satan zal met zijn Bruid (de Onreine vrouw dus) in het grote Babylon achter blijven.
What's in a word; niet muggenziften! Beleef de kerk in Zuid Afrika, Curaçao, Zuid Amerika en je kent je eigen Hollandse kerkje in Staphorst of Den Helder, ook niet meer terug!
Ik heb nog eens gekeken naar de site van Dagelijks Manna.
Wat is daar nu mis mee, duidelijk staan de Bijbelse passages vermeldt, waar het om gaat. Dat is van belang, denk ik.
Je spreekt over "inlegkunde" maar eerder denk ik dat je Openbaring niet begrijpt, want het volk van Christus heeft immers de Gave der Profetie (in) het Getuigenis van Jezus.
En bovendien, wie is de auteur van Openbaringen, Jezus Christus toch? Dus, bestudeer die zaken dan eens onder Zijn leiding, in plaats van te schermen met 'inlegkunde' van
mensen, die blijkbaar op een andere manier, volgens jouw inzicht, Openbaringen benaderen!
En dat mag blijken uit je reactie als deze;
Jesaja 7;14
14 Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: de jonge vrouw is zwanger, zij zal spoedig een zoon baren en hem Immanuel noemen.
Nu, Hendrik-NG ik wil niet grappig zijn, maar ik wist niet dat Maria, ook de Bruid van Jezus was. Want in Openbaringen wordt helemaal niet over Jesaja 7:14 gesproken,
maar over een andere vrouw, twee zelfs: Een Reine vrouw en een Onreine vrouw.
Ik denk dat je daarom je de bron Dagelijks Manna onjuist bejegend. Maar het is over het algemeen bekend, dat de meeste denominaties geen waarlijk studie van Daniël en Openbaringen
maken of ergens mis lopen. Ga eens kijken welke voorwaarden Jezus aanduidt om de de Profetie te kunnen begrijpen, want het is en gave die Hij aan iedereen, die trouw is aan de geboden,
schenkt. Anders kan Hij niet volledig openbaar zijn, ook dat zegt Jezus duidelijk in de Bijbel. Want Hij wil dat de mensen groeien en niet het Koninkrijk binnen gedwongen worden.
Als je het niet begrijpt Hendrik^NG schrijf dan geen dingen op, die je niet kunt verklaren, maar onderzoek ze, zoals Jezus aan ons vraagt!
Het is ook zo, Hendrik dat we als mensen niet alles kunnen weten. Ook dat zou je in jouw wijsheid moeten weten, want de Bijbel zegt wel veel, maar het is nog altijd "de dode" letter!
Je verklaart het zelf, hierboven! En daarom hebben wij de Heilige Geest nodig, want die leidt tot het (eeuwige-) leven.
Graag wil ik je aangeven waar Jezus dat heeft vastgelegd:
1. Elke mens heeft de Heilige Geest nodig om de boodschappen die in de Bijbel staan vermeldt, door de Allerhoogste, te kunnen begrijpen; zie:
1 Kor.2:9-14
9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 13 Daarover spreken wij, niet op een manier die ons door menselijke wijsheid is geleerd, maar zoals de Geest het ons leert: wij verklaren het geestelijke met het geestelijke.
14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld
Je legt de schrijvers van Dagelijks Manna woorden en beweringen in de mond, die niet van hen zijn! Je leest niet wat de Schrift er over zegt!
Nergens zegt Dagelijks Manna dat de Hoer of de Onreine vrouw een religieus systeem MOET zijn. Het gaat helemaal niet om HUN uitgangspunt, het gaat er om wat Jezus (en Daniêl) over dat religieuze systeem zeggen.
Het heeft dus niets met Dagelijks Manna te maken, maar met Openbaring 1:1; wat de trouwe Dienstknechten nog moeten weten om aan de mensheid bekend te maken!
Wil jij daar een streep door zetten? Nu niemand houdt de werking van de Heilige Geest tegen, niemand. Hij komt bij alle mensen aan het hart voorbij. Hij zal de mens echter verlaten die niet wil horen naar.....Zijn stem!(Efeziërs 4;30)
En wat bedoel je nu met "kerkvijandelijke" conclusies? Welke Kerk. Inderdaad de Bijbel zegt (overeenkomstig welke Vrouw ze vertegenwoordigen, de Reine- of de Onreine)
Je zegt ook nog; "De roeping van de mens is mens te zijn" Maar is het ook niet zo beste vriend dat: Het de mens vergund is éénmaal te sterven en dan het oordeel?
Ik heb trouwens liever dat je mij in een persoonlijk bericht zulke "zware uitleggingen en betoog" aan duidt, zodat het forum gevrijwaard blijft van persoonlijke zaken, die niet tot opbouw
van een positieve Bijbelstudie leidt. (eventueel kunnen we persoonlijk verder hier: bompa1947@yahoo.com.
Overdenk deze bewering is die Jezus uitlegt:
Hartelijke groetIn de kring rondom Nicodemus vinden de aardse dingen die Jezus vertelt al geen geloof, laat staan als Hij hen de hemelse dingen vertelt. Bij aardse dingen denken we aan de profetische openbaring aan Israël. Deze wordt door de Schriftgeleerden en de Farizeeën nauwelijks begrepen. Als men de mindere openbaring niet gelooft, dan zal men de meerdere openbaring ook niet aanvaarden. Het is wel waar dat achter de profeten het woord van Christus staat als de grote Profeet, maar het klinkt door de mond van de aardse profeten. Hier, in Openbaring, getuigt Jezus Zelf en regelrecht als een hemelse getuige mede namens Zijn Vader. Als zij de profeten niet geloven, zullen ze Zijn woorden helemaal niet geloven. (Zie ook Johannes 5: 46 en 47)
-
Geef toe: heb je je bron gewoon rechtstreeks gekopieerd of heb je hier nog persoonlijke uitleg aan toegevoegd? Volgens mij kwam je niet verder dan een "instemmend citeren van je bron".nicodemus zda schreef:Wat mij opvalt is de term "knip en plak";
Waar ik vervolgens inhoudelijke bezwaren tegen heb... Ik zou daarover graag met je in gesprek gaan...
-
Het moet niet gekker worden, Nicodemus... DIT is het topic Bijbelstudie en HIER, in alle openbaarheid, mogen we elkaar bevragen over ieders uitleg van de Schrift...!! En als je daar geen trek in hebt, dan heb ik er ook geen trek meer in! Mijn geduld is niet eindeloos... Zou ik wel willen, maar dat is helaas niet het geval...nicodemus zda schreef:Ik heb trouwens liever dat je mij in een persoonlijk bericht zulke "zware uitleggingen en betoog" aan duidt, zodat het forum gevrijwaard blijft van persoonlijke zaken, die niet tot opbouw van een positieve Bijbelstudie leidt.
-
Waarom vertelt Jezus?:Sanne schreef:Ik geloof ook niet dat het boek Openbaring in chronologische volgorde staat. Ik lees wel in Opb.18 dat als de hoer geheel verbrand is, dat de kooplieden en de koningen nog staan te jammeren. Als de graaiers en de machtswellustelingen bekeerd zouden zijn, waarom jammeren ze dan zo? Als iedereen op dat moment rechtvaardig zou zijn, dan zou iedereen toch zeggen: "opgeruimd staat netjes"?Hendrik-NG schreef: Ik geloof inderdaad dat "op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is".
Let wel dat het boek Openbaring geen "chronologisch verhaal" vertelt
Mat 22:11 Toen de koning binnentrad om hen, die aanlagen, te overzien, zag hij daar iemand, die geen bruiloftskleed aanhad. 12 En hij zeide tot hem: Vriend, hoe zijt gij hier gekomen zonder bruiloftskleed? En hij verstomde. 13 Toen zeide de koning tot de bedienden: Bindt hem aan handen en voeten en werpt hem uit in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.
Ik lees in Openbaringen 18 ook niet dat alle kooplieden bekeerd zullen worden... Ik lees alleen een bemoedigend iets over "nooit weer"...
-
Ja nu je het zegt, nou ja, het is niet anders.Hendrik-NG schreef: Niks "breder trekken" en dezelfde Kerkvijandige taal...
Met de inzichten van vandaag is dat voor hem zo.
-
Helemaal prima, ik zit waar jullie zitten nog lang niet, dus ik laat het ook maar even voor wat het is.Sanne schreef:Ik ben even benieuwd hoe Hendrik dit ziet.Gaitema schreef:Volgens mij gaat de mens daar zelf toch over? Jezus oordeelt immers op basis van wat Hij in het diepste van ieders hart vindt, lees ik in de bijbel. Of je de demonen nu erbij laat of veroordeeld, in wezen veranderd daar de instelling van iemands hart niet om.Sanne schreef:In Openbaring 18 lezen we over haar oordeel. Ze zal helemaal verbrand of verteerd worden. Geloof je dan dat op het moment dat het gebeurd is, in niemand nog een spoortje machtshonger, machtswellust of onrechtvaardigheid te vinden is?Hendrik-NG schreef: Vandaar mijn pleidooi om die hoer Babylon te zien als een "innerlijke ondeugd" die in ieder mens op de loer ligt. Het idee om die "moeder aller gruwelijkheden" op te vatten als "machtshonger, machtswellust, onrechtvaardigheid" heeft heel goede bijbelse papieren en past ook prima binnen de context waarin dat beeld in de Apokalyps besproken wordt.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 28 jun 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sanne schreef:In het oude Israël mocht een hogepriester alleen een maagd trouwen. Dus geen weduwe of gescheiden vrouw. - Zie Leviticus 21:13,14. Nu is Jezus de grote hogepriester en hij heeft ook een bruid. En deze bruid is a.h.w. ook maagd. Aan de christenen in Korinthe schreef Paulus: "ik heb u verbonden aan één man, om u als een reine maagd voor Christus te stellen". - 2 Korinthiërs 11:2. En nu sprak Paulus niet alleen tegen de vrouwen, hij bedoelde natuurlijk zowel mannen als vrouwen. En veel van deze christenen waren getrouwd. Dus hij bedoelde niet dat ze in letterlijke zin maagd waren. Maar christenen horen zich afgescheiden van de wereld te houden. In moreel en geestelijk opzicht horen ze rein te zijn. - Zie 1 Korinthiers 6:9-11 en Jakobus 4:4. En nu spreekt Johannes hier in Opb.14 wel over mannen, maar net als Paulus heeft hij het over mannen en vrouwen. Hij wil alleen de maagdelijkheid benadrukken.Gaitema schreef:Hendrik-NG schreef:Beelden en begrippen lopen in de Apokalyps nogal door elkaar heen en thema's worden herhaald... Een "van kaft tot kaft behandeling" (gestructureerd doorwerken van voor naar achter, zonder vooruit- en/of teruggrijpen) zal nogal moeilijk worden.Gaitema schreef:Graag wil ik hier weer ontopic verder.
En één van de thema's in dit boek is nu eenmaal "leiderschap" (zie b.v. hfdst 5).
Die van de 144.000 mannen waar Openbaring over schreef die niet huwden vraag ik me af of er nog meer visies zijn.
Geen enkele visie heeft me tot nu toe overtuigd, omdat iedereen lijkt te suggereren dat het helemaal niet alleen maar over mannen gaat.
Als deze symboliserende voorstelling ervan het lijkt te moeten zijn, volgens een ieder (van joden tot christenen uit de joden of een select groepje ervan toe), dan zal ik dat moeten accepteren. Echter jammer vind ik dat wel.
Wat ik ook mis is de uitlichting van een eigenschap dat deze mannen allemaal hebben: "ze volgen Jezus waar Hij ook gaat en geen leugen komt er over hun lippen." Dat is niet christen eigen, aangezien we allemaal doorgaans wel eens zondigen en Jezus ontrouw zijn.
Ik had al uitgelegd waarom ik geloof dat deze 144.000 de enigen zijn die samen met Jezus als koning en priester in de hemel gaan dienen. Zij zijn "de losgekochten van de aarde". - Opb.14:3. Natuurlijk is iedereen onvolmaakt. Maar Jezus bruid, houdt zich niet bezig met religieuze leugens. Ze hebben niet de houding zoals Jeremia het beschrijft in Jeremia 5:31: "de profeten profeteren leugens, de priesters heersen door hun handen en mijn volk heeft het graag zo". Zij begrijpen juist heel goed dat als ze Jezus leiding en raad niet volgen, Jezus als het ware "de lampestandaard" wegneemt en Jezus niet langer hun hoofd is. - Zie de raad die Jezus geeft aan de gemeente Efeze in Opb.2:5,6.
Deze 144.000 worden in Opb.14:4 ook "eerstelingen" genoemd. En net als bij een letterlijke oogst, volgt na de eerstelingen, ook de rest van de oogst. Er is immers ook nog een grote schare die niemand tellen kan. - Opb.7. Ook zij stellen geloof in het offer van Jezus. Ze dragen witte gewaden. Dus ondanks dat ook zij onvolmaakt zijn, zijn ze toch rein in Gods ogen. Dezen zijn degenen die gered worden uit de grote verdrukking, waar ook Mattheus 24 over spreekt. Zij zullen voor eeuwig op aarde mogen leven. De aarde zal immers ook weer hersteld worden zoals God het oorspronkelijk bedoeld had: een paradijs. Als er koningen zijn, zijn er ook onderdanen.
Dank je voor je visie. Ik las het zelf letterlijker, maar ik begrijp dat het ook zo gezien kan worden. Ik neem aan dat de grote schare ook in de hemel gekomen is?
-
Hallo Gait,
Ergens schreef je;
Want je overziet het feit dat Jezus met alle verlosten uit alle tijden (ze staan uit hun graven op en de nog levenden gaan dan ook mee) na de 1000 jaren, terug komt naar de aarde.
Die verwoest en ledig is, net zoals bij de Schepping. Er komt -dan- een tweede opstanding, waarbij zij die niet verlost zijn en dus niet in dat Hemels Jeruzalem kunnen zijn, met hun meester (Satan) nog eens proberen de 'stad uit de hemel' te bestormen, ze zullen over de gehele aarde optrekken naar die stad.
Dus de Onreine vrouw (de Bruid van Satan) kent ook een "ontelbare schare" zoals dus ook de symboliek van de 144.000 een ontelbare schare is.
Waarom zou Jezus aanduiden dat de verlosten meer dan 144.000 mensen zijn en toch spreken over een 'ontelbare schare' is.
In hoeverre heeft Jezus dan nog betrekking op het OT en het NT, als Hij Heer is over beiden!
Wie zijn dan gered uit het OT (Overblijfselen) en uit het NT (Overblijfsel) en wat heeft dan de essentie van de 12 stammen van Israël dan nog nut!
Openbaring 7:9-17 duid er toch op dat de '144.000' het om een ontelbaar aantal mensen gaat, die hun klederen hebben gewassen!
Bovendien zijn ALLE verlosten al verzegeld voordat ze ten hemel voerden met de Messias. Zowel de 'slapende' als zij die nog levend zijn.
De 144.000 zijn dus een 'symboliek' van de ontelbare schare, en worden, denkbeeldig voorgeleid aan God de Hemels Vader.
Het is net als bij een militaire plechtigheid; het hele garnizoen, of scheepsbemanning staat in een Alle Hens samen opgesteld en een groep
die een zeer uitzonderlijke prestatie hebben geleverd, krijgen dan (namens de gehele eenheid) een extra beloning.
Maar bij de Allerhoogste god is er geen onderscheid! En daar zit nu de symbolische waarde in verweven.
De Allerhoogste god, kent ons en daarom duidt Hij op die 144.000; Wie zou niet dol worden en bezwijken onder Gods majesteit, als de mens werkelijk
alles wist, als het om Gods grootheid gaat. Wie zou (dan nog) kunnen leven.) Immers de Allerhoogste god is zo heilig, dat we bij Zijn aanzien zouden sterven.
Net zoals Mozes, God alleen in Geest kon zien! Met andere woorden, de Heiligheid die God bezit verlangt Hij niet in dié volle betekenis van de mens.
Ook al zegt Hij dat wij mensen ook heilig moeten zijn, omdat Hij heilig is. (1 Petrus 1:16) zie ook: Hosea 11:9)
Dus, je kunt niet stellen dat er "alleen maar 144.000" verlosten zijn die dienen in het Hemels Jeruzalem, ze zijn een symbolische voorstelling van ALLE verlosten, van alle tijden.
Ze hebben......."zich niet met vreemde vrouwen" bezig gehouden! Ze hebben hun vuile klederen omgeruild voor de witte zoals die Christus heeft. Het is een Geestelijke ommekeer, Geestelijke
mensen als Geestelijke Joden, gelijk Jezus is!
Met andere woorden zij zijn het die onwrikbaar zijn gebleven in de vervolging. Denk hierbij aan de martelaren, die onder gezang, hun leven gaven voor
Christus en altijd Hem waarlijk gediend hebben. Alle verzegelden zijn representanten van de Allerhoogste god, dat Hij symboliseert in het getal 144.000.
Het is dus een symbolische weergave van ALLE verlosten. Niemand weet toch wie tot de 144.000 zullen behoren? Want we hebben toch ons loon nog niet ontvangen!
Het onderzoekend oordeel is in volle gang. En het oordeel dat de gehele cyclus afsluit zal in de Hemel plaats vinden, waarbij ALLE verlosten van alle eeuwen bij aanwezig zullen zijn!
Zij oordelen de verlorenen!
Het kan ook niet anders, want terwijl in Openbaring 7 de nog levenden verzegeld worden (en de slapende verlosten dat bij hun sterven al zijn gedaan.
Zullen de 4 engelen aan de 'hoeken der aarde, de laatste plagen loslaten. De genadetijd is voorbij, God kan niets meer doen voor de mens. (derde engel)
De "verzegelden" zullen vervolg worden, voorafgaand door onrust, volkeren die tegen elkaar strijden, economische terug val, poging de wereld te verenigen.
Aansluitend zullen dan de laatste 7 plagen over de wereld komen (Openbaring 15). Zoals bij de Hoer ( de groep mensen die Satan lief hebben; de naam van zijn geboden op hun voorhoofd hebben, zo hebben de 144.000, die ontelbare schare de Naam van de Vader op hun voorhoofd staan, het Zegel (de Sabbat van het 4e gebod)) is hun kenmerk van die trouw. Dat wil zeggen; beide groepen, die tot de Hoer en die tot de Reine vrouw behoren, doen wat hun meester zegt.
Aan rechterhand en voorhoofd! Ook in deze wereld zal men trachten de wereldbevolking (die ook niet te tellen is a.h.w. in die geestelijke zin de mensen er toe te brengen om volgzaam te worden
en aan rechterhand en voorhoofd de naam van die heer (de Overste van het grote Babylon dus) na te volgen.
Dus ik veronderstel dan, dat de 144.000 niets anders zijn dan een symboliek van de 12 stammen Israëls, als voorbeeld van de schare verlosten die niemand tellen kan!
Israël staat dan hier voor de 12 stammen in een Geestelijk aspect. In dat kader zijn zij dus tot Gerechtigde navolgers Geestelijke Joden (zonen Gods en dus eerstelingen) geworden van dé waarlijk Israël; Jezus Christus de( eerste )Zoon
Hartelijke groet!
Ergens schreef je;
Goed, en al die andere miljoenen mensen uit alle tijden.........gaan verloren!Ik had al uitgelegd waarom ik geloof dat deze 144.000 de enigen zijn die samen met Jezus als koning en priester in de hemel gaan dienen. Zij zijn "de losgekochten van de aarde". - Opb.14:3.
Want je overziet het feit dat Jezus met alle verlosten uit alle tijden (ze staan uit hun graven op en de nog levenden gaan dan ook mee) na de 1000 jaren, terug komt naar de aarde.
Die verwoest en ledig is, net zoals bij de Schepping. Er komt -dan- een tweede opstanding, waarbij zij die niet verlost zijn en dus niet in dat Hemels Jeruzalem kunnen zijn, met hun meester (Satan) nog eens proberen de 'stad uit de hemel' te bestormen, ze zullen over de gehele aarde optrekken naar die stad.
Dus de Onreine vrouw (de Bruid van Satan) kent ook een "ontelbare schare" zoals dus ook de symboliek van de 144.000 een ontelbare schare is.
Waarom zou Jezus aanduiden dat de verlosten meer dan 144.000 mensen zijn en toch spreken over een 'ontelbare schare' is.
In hoeverre heeft Jezus dan nog betrekking op het OT en het NT, als Hij Heer is over beiden!
Wie zijn dan gered uit het OT (Overblijfselen) en uit het NT (Overblijfsel) en wat heeft dan de essentie van de 12 stammen van Israël dan nog nut!
Openbaring 7:9-17 duid er toch op dat de '144.000' het om een ontelbaar aantal mensen gaat, die hun klederen hebben gewassen!
Bovendien zijn ALLE verlosten al verzegeld voordat ze ten hemel voerden met de Messias. Zowel de 'slapende' als zij die nog levend zijn.
De 144.000 zijn dus een 'symboliek' van de ontelbare schare, en worden, denkbeeldig voorgeleid aan God de Hemels Vader.
Het is net als bij een militaire plechtigheid; het hele garnizoen, of scheepsbemanning staat in een Alle Hens samen opgesteld en een groep
die een zeer uitzonderlijke prestatie hebben geleverd, krijgen dan (namens de gehele eenheid) een extra beloning.
Maar bij de Allerhoogste god is er geen onderscheid! En daar zit nu de symbolische waarde in verweven.
De Allerhoogste god, kent ons en daarom duidt Hij op die 144.000; Wie zou niet dol worden en bezwijken onder Gods majesteit, als de mens werkelijk
alles wist, als het om Gods grootheid gaat. Wie zou (dan nog) kunnen leven.) Immers de Allerhoogste god is zo heilig, dat we bij Zijn aanzien zouden sterven.
Net zoals Mozes, God alleen in Geest kon zien! Met andere woorden, de Heiligheid die God bezit verlangt Hij niet in dié volle betekenis van de mens.
Ook al zegt Hij dat wij mensen ook heilig moeten zijn, omdat Hij heilig is. (1 Petrus 1:16) zie ook: Hosea 11:9)
Dus, je kunt niet stellen dat er "alleen maar 144.000" verlosten zijn die dienen in het Hemels Jeruzalem, ze zijn een symbolische voorstelling van ALLE verlosten, van alle tijden.
Ze hebben......."zich niet met vreemde vrouwen" bezig gehouden! Ze hebben hun vuile klederen omgeruild voor de witte zoals die Christus heeft. Het is een Geestelijke ommekeer, Geestelijke
mensen als Geestelijke Joden, gelijk Jezus is!
Met andere woorden zij zijn het die onwrikbaar zijn gebleven in de vervolging. Denk hierbij aan de martelaren, die onder gezang, hun leven gaven voor
Christus en altijd Hem waarlijk gediend hebben. Alle verzegelden zijn representanten van de Allerhoogste god, dat Hij symboliseert in het getal 144.000.
Het is dus een symbolische weergave van ALLE verlosten. Niemand weet toch wie tot de 144.000 zullen behoren? Want we hebben toch ons loon nog niet ontvangen!
Het onderzoekend oordeel is in volle gang. En het oordeel dat de gehele cyclus afsluit zal in de Hemel plaats vinden, waarbij ALLE verlosten van alle eeuwen bij aanwezig zullen zijn!
Zij oordelen de verlorenen!
Het kan ook niet anders, want terwijl in Openbaring 7 de nog levenden verzegeld worden (en de slapende verlosten dat bij hun sterven al zijn gedaan.
Zullen de 4 engelen aan de 'hoeken der aarde, de laatste plagen loslaten. De genadetijd is voorbij, God kan niets meer doen voor de mens. (derde engel)
De "verzegelden" zullen vervolg worden, voorafgaand door onrust, volkeren die tegen elkaar strijden, economische terug val, poging de wereld te verenigen.
Aansluitend zullen dan de laatste 7 plagen over de wereld komen (Openbaring 15). Zoals bij de Hoer ( de groep mensen die Satan lief hebben; de naam van zijn geboden op hun voorhoofd hebben, zo hebben de 144.000, die ontelbare schare de Naam van de Vader op hun voorhoofd staan, het Zegel (de Sabbat van het 4e gebod)) is hun kenmerk van die trouw. Dat wil zeggen; beide groepen, die tot de Hoer en die tot de Reine vrouw behoren, doen wat hun meester zegt.
Aan rechterhand en voorhoofd! Ook in deze wereld zal men trachten de wereldbevolking (die ook niet te tellen is a.h.w. in die geestelijke zin de mensen er toe te brengen om volgzaam te worden
en aan rechterhand en voorhoofd de naam van die heer (de Overste van het grote Babylon dus) na te volgen.
Dus ik veronderstel dan, dat de 144.000 niets anders zijn dan een symboliek van de 12 stammen Israëls, als voorbeeld van de schare verlosten die niemand tellen kan!
Israël staat dan hier voor de 12 stammen in een Geestelijk aspect. In dat kader zijn zij dus tot Gerechtigde navolgers Geestelijke Joden (zonen Gods en dus eerstelingen) geworden van dé waarlijk Israël; Jezus Christus de( eerste )Zoon
Hartelijke groet!
Laatst gewijzigd door nicodemus zda op 28 jun 2013, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wellicht dat Gaitema bedoeld dat het nu niet zo eenzijdig gericht is op de katholieke Kerk, maar op geheel het christendom wat op zondag de vieringen/diensten houd. Het is bekend dat deze sekte uiterst agressief mensen bejegend die de zondag als rustdag gebruiken. Daar is idd helemaal niets moois aan. Maar het is algemeen bekend dat sekten in bekrompen extremen schieten en de angst laten regeren. Indien ze dit niet doen zullen ze hun verstikkende greep op mensen verliezen.Hendrik-NG schreef:Matig "mooi", want het is gewoon dezelfde bewering in vagere termen verpakt.Gaitema schreef:Voor de rest: mooi dat je de hoer van Babylon breder trekt nu tot een oecumenisch wereld ideaal en het spiritisme.
-
Hallo Titus,
Je kunt het mooi zeggen, maar leg me nu eens uit; wat is een sekte in jouw visie, nu we met Openbaring bezig zijn, het is tenslotte Jezus' dienstwerk persoonlijk, dus !
Onthoud dat Jezus in zijn tijd, met zijn discipelen, ook tot een sekte werd gerekend,
Je kunt je afvragen, wie zei dat dan en welke autoriteit zat daar dan achter.
Ook in België, worden de meeste kleine kerken, als sekten aangeduid.
Sommige (protestantse) gemeenschappen moeten zich soms elk jaar melden!
Nu de Staatskerk in België is nog steeds de Rooms Katholieke Kerk!
Ik bedoel natuurlijk, als machtsfactor niet als gemeenschap van gelovige mensen!
Want dat onderscheid kunnen of willen de meeste mensen niet maken, gelukkig de media wel!
En wat is "bekrompen" op welk fundament Bijbels of Kerkelijk fundament kun je dat baseren.
Zegt Jezus iets over "bekrompen geesten of kerken" als het om Zijn Evangelie gaat?
Weet je dat veel Rooms Katholieke geestelijken Bijbelstudie ontvangen van Protestantse
Bijbalgeleerden of predikanten. Waarom denk je dat zoveel Katholieke geestelijken naar
het brood en het water van de Heiland verlangen, naar het Geestelijke aspect van de aanbidding en niet naar de letter en de ceremoniële zaken, alleen!
Ik zelf heb jaren lang "protestantse" studie materiaal binnen kloosters gebracht, waar nonnen smachten naar Jezus! Dat wil zeggen; kennis op te doen!
Ik heb er zelfs Bijbelstudies gegeven!
Dus Titus; de Heilige Geest gaat waar Hij wil, daar kunnen wij niets aan veranderen, ook al verzetten wij ons
er tegen, op welke wijze dan ook. Probeer nu zelf geen schade te lijden, aan Gods Schriftwoord!
Waar doel je nu toch steeds op met je "sektes" als Jezus ook jouw Verlosser of Heiland is,
tot welke sekte, zo gezegd, behoor jij dan!
Hartelijke groet en een fijne zondag, alvast!
Je kunt het mooi zeggen, maar leg me nu eens uit; wat is een sekte in jouw visie, nu we met Openbaring bezig zijn, het is tenslotte Jezus' dienstwerk persoonlijk, dus !
Onthoud dat Jezus in zijn tijd, met zijn discipelen, ook tot een sekte werd gerekend,
Je kunt je afvragen, wie zei dat dan en welke autoriteit zat daar dan achter.
Ook in België, worden de meeste kleine kerken, als sekten aangeduid.
Sommige (protestantse) gemeenschappen moeten zich soms elk jaar melden!
Nu de Staatskerk in België is nog steeds de Rooms Katholieke Kerk!
Ik bedoel natuurlijk, als machtsfactor niet als gemeenschap van gelovige mensen!
Want dat onderscheid kunnen of willen de meeste mensen niet maken, gelukkig de media wel!
En wat is "bekrompen" op welk fundament Bijbels of Kerkelijk fundament kun je dat baseren.
Zegt Jezus iets over "bekrompen geesten of kerken" als het om Zijn Evangelie gaat?
Weet je dat veel Rooms Katholieke geestelijken Bijbelstudie ontvangen van Protestantse
Bijbalgeleerden of predikanten. Waarom denk je dat zoveel Katholieke geestelijken naar
het brood en het water van de Heiland verlangen, naar het Geestelijke aspect van de aanbidding en niet naar de letter en de ceremoniële zaken, alleen!
Ik zelf heb jaren lang "protestantse" studie materiaal binnen kloosters gebracht, waar nonnen smachten naar Jezus! Dat wil zeggen; kennis op te doen!
Ik heb er zelfs Bijbelstudies gegeven!
Dus Titus; de Heilige Geest gaat waar Hij wil, daar kunnen wij niets aan veranderen, ook al verzetten wij ons
er tegen, op welke wijze dan ook. Probeer nu zelf geen schade te lijden, aan Gods Schriftwoord!
Waar doel je nu toch steeds op met je "sektes" als Jezus ook jouw Verlosser of Heiland is,
tot welke sekte, zo gezegd, behoor jij dan!
Hartelijke groet en een fijne zondag, alvast!
-
Hallo,
Hartelijk dank dat je nog eens uitgebreid tentoonspreid dat je in de ban bent van een extremistische sekte. Had niet gehoeven want de symptomen waren al zo overduidelijk. Ook jij zal ongetwijfeld op een gegeven moment wel Jezus ontdekken en het extremisme van je afwerpen. Of dat nou over 5 minuten 5 jaar of pas op je sterfbed gebeurd maakt niet zo veel uit. Wellicht zelfs daarna pas wanneer je verantwoording moet afleggen over je leven. Hoe dan ook, eens zul je de liefde van Jezus wel voelen. Tot die tijd heb ik eigenlijk enkel medelijden met je, en de mensen om je heen.
Wat je hier aan het doen bent heeft helemaal niets met Jezus van doen maar slechts met de valse profetes Ellen White, de blinde haat die ze heeft nagelaten en de digitale zelfbevrediging die voor jou een leegte schijnt te moeten vullen.
Ik wens je de vrede van Christus, Hij zal die leegte kunnen vullen.
Hartelijk dank dat je nog eens uitgebreid tentoonspreid dat je in de ban bent van een extremistische sekte. Had niet gehoeven want de symptomen waren al zo overduidelijk. Ook jij zal ongetwijfeld op een gegeven moment wel Jezus ontdekken en het extremisme van je afwerpen. Of dat nou over 5 minuten 5 jaar of pas op je sterfbed gebeurd maakt niet zo veel uit. Wellicht zelfs daarna pas wanneer je verantwoording moet afleggen over je leven. Hoe dan ook, eens zul je de liefde van Jezus wel voelen. Tot die tijd heb ik eigenlijk enkel medelijden met je, en de mensen om je heen.
Wat je hier aan het doen bent heeft helemaal niets met Jezus van doen maar slechts met de valse profetes Ellen White, de blinde haat die ze heeft nagelaten en de digitale zelfbevrediging die voor jou een leegte schijnt te moeten vullen.
Ik wens je de vrede van Christus, Hij zal die leegte kunnen vullen.