Tja, dat gaat allemaal over mij en "mijn" logica.
@Pyro: Wat je volgens mij gewoon kunt doen om het gesprek voort te zetten is argumenten aanvoeren om zo te kijken in hoeverre je wat ik stel kunt weerleggen. Voordeel is ook dat je mij dan verder buiten beschouwing kunt laten. Dat lukt je niet helemaal, dus ik zal het bij het eerstvolgende tegenargument wel even van je overnemen:
http://www.opbouwonline.nl/artikel.php?id=8117
opbouwonline.nl schreef:Nadat de Apologeet Justinus de Martelaar (die rond 165 A.D. gestorven is) al wat uitvoerig over Maria's "maagdeIijkheid" gesproken heeft, is het vooral de "Vader" van de Katholieke Dogmatiek, Irenaeus van Lyon (gestorven in 202) die dit thema-opneemt. Waarom is dat "maagd zijn" van Maria zo belangrijk?
Ik citeer hier een paar van die vroege schrijvers: "Verneemt nu" zegt Justinus, in zijn heel vroege Apologie, gericht aan de Romeinse keizer Antoninus Pius, "hoe letterlijk door de mond van Jesajalover hem werd voorzegd, dat Hij uit een Maagd zou worden geboren. De tekst luidt aldus: "Zie de maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen en men zal zijn naam noemen "God met ons" () De tekst: "Zie de maagd zal zwanger worden" betekent dat de Maagd zonder gemeenschap zou ontvangen.
Want als wie ook maar gemeenschap met haar gehad, zou zij geen maagd meer geweest zijn. Maar de kracht Gods overschaduwde haar en bewerkte dat zij zwanger werd, hoewel zij maagd was." (Apologie 1.33)(5)
Is dat min of meer recht-toe-recht-aan een weergave van de Bijbeltekst, veel verder gaat Irenaeus, die al stelt dat de maagd Maria er vrijwillig in toestemde om de Moeder des Heren te worden en dat zij "door haar gehoorzaamheid voor zichzelf en voor geheel het menselijk geslacht de oorzaak van heil is geworden." (Tegen de Ketterijen. III.24.(4)) In zijn "Dialoog met Tryphon" (100) had Justinus Maria al met Eva vergeleken.
"Irenaeus werkt deze vergelijking, die een der schoonste motieven der Mariologie is gebleven, nader uit" zegt de Roomskatholieke schrijver Bouman en hij citeert vervolgens de kerkvader Irenaeus: "Zo werd ook de ongehoorzaamheid van Eva door de gehoorzaamheid van Maria teniet gedaan; want wat de maagd Eva door haar ongeloof had verstrikt, dat ontwarde de maagd Maria door haar geloof." Irenaeus, de eerste theoloog van de Christelijke Kerk, noemt Maria ook "advocaat van Eva". (Tegen de Ketterijen. V.19.1.) "Zoals het menselijk geslacht aan de dood werd verbonden door een maagd, zo werd ze ook door een maagd gered." In verband met haar moederschap van Christus komt Irenaeus al een beetje op het spoor van haar moederschap voor de hele mensheid! Zij speelde mede een rol in Christus' verlossingswerk. Haar schoot was "de reine schoot die mensen herboren laat worden tot God."(6) Let wel, dan hebben we het over theologische ontwikkelingen die al plaatsvonden aan het einde van de tweede eeuwen het begin van de derde. Dat is inderdaad heel vroeg!
Hier zie je in ieder geval dat er ten tijde van het vroege Christendom al meer eigenschappen aan Maria worden toegedicht dan je op basis van zo kritisch mogelijk Bijbellezen kunt interpreteren. Of we dat ook moeten zien als een aanwijzing van daadwerkelijke verering in de vormen zoals we die later gaan zien is daarmee nog wel de vraag overigens.
Ook een leuke site is:
https://www.lucepedia.nl/dossieritem/ma ... mariologie
lucepedia.nl schreef:In de geloofsbelijdenis van Nicea uit 325 worden met de woorden ‘die ontvangen is van de heilige Geest, geboren uit de Maagd Maria’ de ideeën van de Vroege Kerk en de kerkvaders over Maria samengevat. In deze uitspraak kan men de hele kerkelijke leer over Maria, over haar voorbestemming (het zwanger worden van de Geest, het baren van de Zoon en Verlosser en daarmee het meewerken aan Gods heilsplan), de maagdelijke geboorte en onbevlekte ontvangenis (let op: deze betekenen niet hetzelfde, zie de volgende paragraaf over Mariadogma’s), Maria’s goddelijk moederschap en medewerking aan de verlossing, herkennen.
Ik denk dat bovenstaande wel vrij aardig weergeeft waar ik het niet mee eens ben. Ik denk dat Nicea gewoon zakelijk weergeeft dat Jezus Christus is geboren uit de maagd Maria, en daarin in lijn met de evangeliën is. Ik denk dat de Kerk daar later meer van heeft gemaakt dan wat er in de evangeliën en Nicea staat. Bijvoorbeeld op de volgende punten:
- Dat Maria altijd maagd zou zijn, dus niet alleen tijdens Jezus' geboorte, maar ook daarna. Dat daarna is op basis van de Schrift letterlijk genomen feitelijk onjuist, en in allegorische zin overbodig om te belijden en ook inconsequent, want waarom dan niet de gehele maagdelijkheid allegorisch opgevat?
- Dat Maria vrij zou zijn van erfzonde (onbevlekte ontvangenis)
- Dat het moederschap van Maria zelf Goddelijk zou zijn.
- Dat je tot Maria zou kunnen bidden - ik snap het verschil met aanbidden, maar dan nog zie ik niet waarom dat zo zou zijn
De zelfde site (en pagina) stelt overigens ook:
lucepedia.nl schreef:De Kerk van de eerste eeuwen kende nog nauwelijks Mariaverering. Door de eeuwen heen echter is er in de katholieke (en oosters-orthodoxe) traditie een kleurrijke en gevarieerde Mariadevotie ontstaan.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens

.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?