Martine schreef:Carramba schreef:Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Er is geen eenduidigheid onder de bijbel lezers. Het lijkt op complete willekeur, maar net wat je er zelf van wil maken.
Voor een deel heeft het te maken met de Protestantse stroming waaruit je komt.
Er is een groep die wat in de Bijbel staat lezen zoals het er staat - dus alles 'waargebeurd'.
Vooral bekeerlingen gaan die weg.
Dat komt omdat het voor hen een ontdekking is, en geen ingesleten kerkelijk gebaseerde traditie.
Bekeerlingen zijn dikwijls fanatieker dan wie er mee op groeit.
Er is een groep die wat vraagtekens heeft bij sommige zaken,
Dat is toch een valse tegenstelling...
Goed, er zijn er zeker, die min of meer klakkeloos (althans, die indruk wekt het) alles letterlijk nemen.
Maar, in principe begint iedereen met vraagtekens, want niemand wordt gelovig en met Schriftkennis geboren.
Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik iemand die niets zomaar aan neemt.
En pogingen tot forceren bepaalde dingen te geloven, werken uiteraard niet.
Ik ben er nu al bijna 8 jaar mee bezig, en kom gaandeweg door studie (met dank aan derden) vooralsnog op juist een letterlijke lezing uit, tenzij het duidelijk een vergelijking betreft.
Het gaat er mij dan om dat ik wil begrijpen wat de Bijbel vertelt.
Dat is wat men noemt Bijbelexegese.
of het niet anders gelezen zou kunnen worden en
er is een groep die gelooft dat niet alles letterlijk moet worden gezien.
Ik kom uit die laatste stroming.
Er wordt - om het even duidelijk te zeggen - niet rechtstreeks gezegd dat iets symbolisch is of een metafoor.
Maar door er met elkaar over te spreken merk je dat je inderdaad dingen gaat lezen als een metafoor.
Ik noemde Jona al, het zou heel goed kunnen zijn het moment dat Jezus water in wijn veranderde.
Waarvan is dat een metafoor? Van het komend Koninkrijk denk ik.
Het is ook een gevoelskwestie. Je voelt zoiets aan, waarbij je misschien er wel open voor moet staan.
Dat begrijp ik wel, en is m.i. ook correct.
Desalniettemin is het toch kennelijk waargebeurde geschiedenis, want dat blijkt toch dikwijls achteraf, maar evengoed OOK met een voorzeggende of symbolische betekenis.
En daarom denk ik dat "jouw kamp" last heeft van ongeloof, omdat men het gewoon niet meer gelooft dat God almachtig is.
Op zich ook niet zo raar, aangezien Hij toch alweer bijna 2000 jaar schittert in afwezigheid in de wereld.
Tel daarbij de lasteraars en twijfelzaaiers op, die kennelijk een belang hebben in het ongeloof van de mens, en het is een wonder dat er nog mensen überhaupt tot geloof komen..
In tegenstelling tot wat mensen denken die de gedachte aanhangen dat de Bijbel van kaft tot kaft waar is over diegenen die dat niet geloven ben ik gelovig en de kernboodschap van de Bijbel blijft onveranderd staan.
En dat vind ik een mooi gegeven.
En ja, ik heb die neiging ook, om te twijfelen aan het geloof van hen die hmm.. toch wat willekeurig met de Bijbel om gaan.