¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
vrolijke schreef:Het is ook best mogelijk, dat een profeet op zijn paard in het hemelrijk reed.
Het komt er alleen maar op aan, wat je wil geloven.
Spreek voor jezelf, vrolijke.
Dat doet hij ook....alweer...
Als jij dat nu ook eens zou doen..... :w
Jerommel
Man/Vrouw: M

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Martine schreef:
carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?
Ik kan gewoon niet anders. De Bijbel is voor mij geen dictaat - "zo is het en niet anders" - het is een boek van mij de weg wijzen.
Ik ga zo direct op Jerommel in dan is het misschien duidelijk.
Ik heb je reply aan Jerommel gelezen. Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Er is geen eenduidigheid onder de bijbel lezers. Het lijkt op complete willekeur, maar net wat je er zelf van wil maken.
Ja, daar lijkt het inderdaad op..
Maar je hebt ook kunnen lezen dat waar je op uit komt toch het zelfde is: het Evangelie, Johannes 3:16 bijvoorbeeld, wordt door geen Christen aangevochten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Jerommel schreef:
vrolijke schreef:Het is ook best mogelijk, dat een profeet op zijn paard in het hemelrijk reed.
Het komt er alleen maar op aan, wat je wil geloven.
Spreek voor jezelf, vrolijke.
Dat doet hij ook....alweer...
Nee, want dan zou hij "ik" zeggen ipv. "je" (als in "men")
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef: Het is hoe een mens dingen kan begrijpen, door ze te bestuderen.
Bijvoorbeeld.....??
Wat dacht je van onderzoek?

Kon je daar nu echt niet zelf op komen dan?
Geef simpel een voorbeeld welk onderzoek je hebt gedaan en hoe je tot een bepaalde conclusie bent gekomen.
Vanalles. Komt dikwijls neer op onderzoeken van derden tegen elkaar afwegen, als het geen exacte wetenschappen betreft.
Interesse in de waarheid is natuurlijk een voorwaarde.

Kwartje moet nu toch wel gevallen zijn... :roll:
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Martine schreef:
carramba schreef:Waarom neem je bepaalde dingen niet letterlijk? Staat het ergens er bij of zo? Hoe bepaal je dat?
Ik kan gewoon niet anders. De Bijbel is voor mij geen dictaat - "zo is het en niet anders" - het is een boek van mij de weg wijzen.
Ik ga zo direct op Jerommel in dan is het misschien duidelijk.
Ik heb je reply aan Jerommel gelezen. Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Er is geen eenduidigheid onder de bijbel lezers. Het lijkt op complete willekeur, maar net wat je er zelf van wil maken.
Ja, daar lijkt het inderdaad op..
Maar je hebt ook kunnen lezen dat waar je op uit komt toch het zelfde is: het Evangelie, Johannes 3:16 bijvoorbeeld, wordt door geen Christen aangevochten.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Dit bedoel je denk ik.

Dat hang er maar net vanaf hoe je bijv. dat stukje van eeuwig blijven leven weer ziet...... waarom neem je dat nu niet letterlijk of doe je dat wel???
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Vanzelfsprekend gaat dat over het leven na dit leven, want iedereen gaat dood, zie de begraafplaatsen. ;)

Het probleem wat verholpen moet worden is de menselijke onheiligheid die onverenigbaar is met Gods Heiligheid.
Vandaar dan de noodzaak van Vergeving, Gratie.

Dus niet door werken, zoals bij andere religies.
Dat betekent echter geen vrijbrief om er dan maar op los te 'zondigen', want bekering van 'het vlees' komt er ook bij, en het keren naar Christus en de Wet van Christus:
"Heb uw naaste lief", wat neer komt op "Wees een naaste voor je medemens, belangeloos en zonder aanziens des persoons" oftewel 'Agape'.

Helaas zijn er ook vele dwalingen.
Het geloof is zodoende dikwijls een hindernisbaan, naast de hindernissen van onze eigen aard en de toenemende spot en hoon van de laatste tijden...

Schrikken was het ook, toen ik er achter kwam dat er aktief ongeloof en dwalingen worden gepropageerd.
Kennelijk zijn er mensen met belang bij ongeloof.

Maargoed, ik raak nu al diverse controversiële maar helaas relevante onderwerpen.
Het is teveel om een compleet overzicht op te kunnen hebben, teveel om op te noemen...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

...maargoed, God dank voor de Bijbel, want die zegt al bijna 2000 jaar het zelfde.
Martine

Bericht door Martine »

Carramba schreef:Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Voor een deel heeft het te maken met de Protestantse stroming waaruit je komt.
Er is een groep die wat in de Bijbel staat lezen zoals het er staat - dus alles 'waargebeurd'.
Er is een groep die wat vraagtekens heeft bij sommige zaken, of het niet anders gelezen zou kunnen worden en
er is een groep die gelooft dat niet alles letterlijk moet worden gezien.
Ik kom uit die laatste stroming.
Er wordt - om het even duidelijk te zeggen - niet rechtstreeks gezegd dat iets symbolisch is of een metafoor.
Maar door er met elkaar over te spreken merk je dat je inderdaad dingen gaat lezen als een metafoor.
Ik noemde Jona al, het zou heel goed kunnen zijn het moment dat Jezus water in wijn veranderde.
Waarvan is dat een metafoor? Van het komend Koninkrijk denk ik.
Het is ook een gevoelskwestie. Je voelt zoiets aan, waarbij je misschien er wel open voor moet staan.

In tegenstelling tot wat mensen denken die de gedachte aanhangen dat de Bijbel van kaft tot kaft waar is over diegenen die dat niet geloven ben ik gelovig en de kernboodschap van de Bijbel blijft onveranderd staan.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Vanzelfsprekend gaat dat over het leven na dit leven, want iedereen gaat dood, zie de begraafplaatsen. ;)
Het lijkt me duidelijk dat je niet letterlijk eeuwig blijft leven..... het komt neer op een nieuw leven na de dood..... althans.... dat maak je ervan.....
Waarom kan het bijv. niet dat (god in dit geval) je altijd in zijn gedachten zal houden. Men zegt wel vaker dat iemand in gedachten voortleeft.
carramba

Bericht door carramba »

Martine schreef:
Carramba schreef:Maar mij is het niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt wat je wel en niet letterlijk moet nemen.
Er is een groep die wat in de Bijbel staat lezen zoals het er staat - dus alles 'waargebeurd'.
Er is een groep die wat vraagtekens heeft bij sommige zaken, of het niet anders gelezen zou kunnen worden en
Er wordt - om het even duidelijk te zeggen - niet rechtstreeks gezegd dat iets symbolisch is of een metafoor.
Maar door er met elkaar over te spreken merk je dat je inderdaad dingen gaat lezen als een metafoor.
Ik noemde Jona al, het zou heel goed kunnen zijn het moment dat Jezus water in wijn veranderde.
Het is ook een gevoelskwestie. Je voelt zoiets aan, waarbij je misschien er wel open voor moet staan.

In tegenstelling tot wat mensen denken die de gedachte aanhangen dat de Bijbel van kaft tot kaft waar is over diegenen die dat niet geloven ben ik gelovig en de kernboodschap van de Bijbel blijft onveranderd staan.
Een "gevoelskwestie" duid op volkomen willekeur..... van consistentie kan geen sprake zijn. Dat maak je duidelijk met de verschillende groepen. Daar wil ik dan bij opmerken dat je niet allemaal gelijk kunt hebben maar dat je wel allemaal ongelijk kan hebben.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Jerommel schreef:...maargoed, God dank voor de Bijbel, want die zegt al bijna 2000 jaar het zelfde.
En zonder speelruimte voor interpretaties. :clown:
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Martine schreef:
Vooral bekeerlingen gaan die weg.
Dat komt omdat het voor hen een ontdekking is, en geen ingesleten kerkelijk gebaseerde traditie.
Bekeerlingen zijn dikwijls fanatieker dan wie er mee op groeit.
Er is een groep die wat vraagtekens heeft bij sommige zaken,
Dat is toch een valse tegenstelling...
Goed, er zijn er zeker, die min of meer klakkeloos (althans, die indruk wekt het) alles letterlijk nemen.
Maar, in principe begint iedereen met vraagtekens, want niemand wordt gelovig en met Schriftkennis geboren.
Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik iemand die niets zomaar aan neemt.
En pogingen tot forceren bepaalde dingen te geloven, werken uiteraard niet.
Ik ben er nu al bijna 8 jaar mee bezig, en kom gaandeweg door studie (met dank aan derden) vooralsnog op juist een letterlijke lezing uit, tenzij het duidelijk een vergelijking betreft.
Het gaat er mij dan om dat ik wil begrijpen wat de Bijbel vertelt.
Dat is wat men noemt Bijbelexegese.
of het niet anders gelezen zou kunnen worden en
Dat begrijp ik wel, en is m.i. ook correct.
Desalniettemin is het toch kennelijk waargebeurde geschiedenis, want dat blijkt toch dikwijls achteraf, maar evengoed OOK met een voorzeggende of symbolische betekenis.
En daarom denk ik dat "jouw kamp" last heeft van ongeloof, omdat men het gewoon niet meer gelooft dat God almachtig is.
Op zich ook niet zo raar, aangezien Hij toch alweer bijna 2000 jaar schittert in afwezigheid in de wereld.
Tel daarbij de lasteraars en twijfelzaaiers op, die kennelijk een belang hebben in het ongeloof van de mens, en het is een wonder dat er nog mensen überhaupt tot geloof komen..

En dat vind ik een mooi gegeven.
En ja, ik heb die neiging ook, om te twijfelen aan het geloof van hen die hmm.. toch wat willekeurig met de Bijbel om gaan.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 27 sep 2015, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:Vanzelfsprekend gaat dat over het leven na dit leven, want iedereen gaat dood, zie de begraafplaatsen. ;)
Het lijkt me duidelijk dat je niet letterlijk eeuwig blijft leven..... het komt neer op een nieuw leven na de dood..... althans.... dat maak je ervan.....
Dat is niet wat ik er van maak hoor.
Waarom kan het bijv. niet dat (god in dit geval) je altijd in zijn gedachten zal houden. Men zegt wel vaker dat iemand in gedachten voortleeft.
Men zegt wel meer.... ;)
Maar Hij schiep de mens niet om te vergaan, maar om te leven, zie weer Johannes 3:16 (bijvoorbeeld).
Martine

Bericht door Martine »

Jerommel schreef:En daarom denk ik dat "jouw kamp" last heeft van ongeloof, omdat men het gewoon niet meer gelooft dat God almachtig is.
Op zich ook niet zo raar, aangezien Hij toch alweer bijna 2000 jaar schittert in afwezigheid in de wereld.
Gods almacht toont zich in Zijn liefde. In Zijn: "Ik ben".
Jerommel

Bericht door Jerommel »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef:...maargoed, God dank voor de Bijbel, want die zegt al bijna 2000 jaar het zelfde.
Helaas is er flink wat speelruimte, maar niet tot nauwelijks wat betreft de theologie er achter.
Pompoen

Bericht door Pompoen »

Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Helaas is er flink wat speelruimte, maar niet tot nauwelijks wat betreft de theologie er achter.
2000 jaar lang hetzelfde? Nieuw en oud testament waarin het inderdaad steeds op hetzelfde neerkomt...alleen iets less-violent in de nieuwere. Kniel voor hem of brand.
Het kan me eigenlijk geen barst schelen in welk spaghettimonster je gelooft, zolang de gelovigen dit voor henzelf houden...helaas gebeurt dit niet.
Maar het is algemeen geweten dat het een psychologische werking heeft dat je het zelf begint te geloven als je anderen het ook hoort zeggen...hoe idioot een religie ook kan zijn...samenhorigheid kan bijzonder veel doen.
Het is ook de arrogantie van christenen en moslims die mij niet meer tegenhouden om te spreken over mijn heer...niet om anderen te overtuigen, gewoon omdat mijn geloof zoveel malen realistischer en geloofwaardiger is dan een sky-daddy en dat ik me tussen dat circus me niet hoef te schamen.
Het ergste is wel dat christenen me nu vaak zeggen dat het 'slecht is en Satanic' en dat bewijst enkel hun arrogantie en egoisme.
Goden zijn er altijd al geweest in de hoofden van mensen waaronder 'Samhain, Seth, Odin, Zeus, Isis...ect...vreemd genoeg hebben ze allemaal een menselijk lijf...raar...
Maar dat kwam omwille van de gelimiteerde fantasie van de mensen en het is onvoorstelbaar hoe mensen nog kunnen geloven in dat soort dingen enkel vanwege de angst om te sterven en alleen te zijn. En zoals ik al eerder zei...als hij zou bestaan is het een weerzinwekkend moordlustig monster.
2015...en nog steeds sterven er mensen en dieren omwille van bloedoffers en geweld.
Jezus zei 'je moet mij liever zien dan je ouders of kinderen'. Om zoiets te durven verlangen enkel omdat hij het succes zag van Johannes de doper en ook wel dit wilde...en in die duistere tijden zijn beloftes snel geaccepteerd uiteraard.
En zo ging het met andere goden ook met de uitzondering dat die goden hun zelf niet afbeelden als het goede, maar eerder als een YingYang. Het was een evenwicht van goed en kwaad.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Draconische reaktie...

...van iemand die niet weet waar 'ie het over heeft maar graag luidruchtige theofoben napraat...

God heeft voor de mens geknield, filistijn.
Martine

Bericht door Martine »

pomppen schreef:2000 jaar lang hetzelfde? Nieuw en oud testament waarin het inderdaad steeds op hetzelfde neerkomt...alleen iets less-violent in de nieuwere. Kniel voor hem of brand.
Het kan me eigenlijk geen barst schelen in welk spaghettimonster je gelooft, zolang de gelovigen dit voor henzelf houden...helaas gebeurt dit niet.
Wat doe je hier dan, op een forum dat "geloofsgesprek" heet?
Jaron

Bericht door Jaron »

Pompoen schreef:gewoon omdat mijn geloof zoveel malen realistischer en geloofwaardiger is dan een sky-daddy
Sorry, maar hier moest ik toch even om lachen... Geeft ook wel aan dat je zelf niets anders bent dan welke gelovige dan ook.
Martine schreef:
pomppen schreef:2000 jaar lang hetzelfde? Nieuw en oud testament waarin het inderdaad steeds op hetzelfde neerkomt...alleen iets less-violent in de nieuwere. Kniel voor hem of brand.
Dat vraag ik me van wel meer mensen af... :?
Dit is een onderschrift.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Pompoen schreef:
Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
2000 jaar lang hetzelfde? Nieuw en oud testament waarin het inderdaad steeds op hetzelfde neerkomt...alleen iets less-violent in de nieuwere. Kniel voor hem of brand.
Maar het is algemeen geweten dat het een psychologische werking heeft dat je het zelf begint te geloven als je anderen het ook hoort zeggen...hoe idioot een religie ook kan zijn...samenhorigheid kan bijzonder veel doen.
Het is ook de arrogantie van christenen en moslims die mij niet meer tegenhouden om te spreken over mijn heer...niet om anderen te overtuigen, gewoon omdat mijn geloof zoveel malen realistischer en geloofwaardiger is dan een sky-daddy en dat ik me tussen dat circus me niet hoef te schamen.
Het ergste is wel dat christenen me nu vaak zeggen dat het 'slecht is en Satanic' en dat bewijst enkel hun arrogantie en egoisme.
Goden zijn er altijd al geweest in de hoofden van mensen waaronder 'Samhain, Seth, Odin, Zeus, Isis...ect...vreemd genoeg hebben ze allemaal een menselijk lijf...raar...
Maar dat kwam omwille van de gelimiteerde fantasie van de mensen en het is onvoorstelbaar hoe mensen nog kunnen geloven in dat soort dingen enkel vanwege de angst om te sterven en alleen te zijn. En zoals ik al eerder zei...als hij zou bestaan is het een weerzinwekkend moordlustig monster.
2015...en nog steeds sterven er mensen en dieren omwille van bloedoffers en geweld.
Jezus zei 'je moet mij liever zien dan je ouders of kinderen'. Om zoiets te durven verlangen enkel omdat hij het succes zag van Johannes de doper en ook wel dit wilde...en in die duistere tijden zijn beloftes snel geaccepteerd uiteraard.
En zo ging het met andere goden ook met de uitzondering dat die goden hun zelf niet afbeelden als het goede, maar eerder als een YingYang. Het was een evenwicht van goed en kwaad.
Leuk verhaaltje maar je kan beter pompoenen gaan rooien :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista

Bericht door callista »

@Jaron, Martine en Jerommel

Nou, dit is Levensbeschouwing; hier kan iedereen toch praten over wat hem/haar bezighoudt?

Geloof of geen geloof en/of andere visies en beschouwingen?

Dat maakt dit forum breed.
Stel je voor dat hier alleen maar christenen aan het woord zouden zijn [die het ook zelden of nooit met elkaar eens zijn].... :mrgreen:
Een ander geluid vind ik wel verfrissend......dan weet je dat er ook mensen zijn, die er anders over denken.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

callista schreef:@Jaron, Martine en Jerommel

Nou, dit is Levensbeschouwing; hier kan iedereen toch praten over wat hem/haar bezighoudt?

Stel je voor dat hier alleen maar christenen aan het woord zouden zijn [die het ook zelden of nooit met elkaar eens zijn].... :mrgreen:
Een ander geluid vind ik wel verfrissend......dan weet je dat er ook mensen zijn, die er anders over denken.
Er staan overigens in pompoens repliek genoeg zaken, om over na te denken.
Pompoen schreef:Maar het is algemeen geweten dat het een psychologische werking heeft dat je het zelf begint te geloven als je anderen het ook hoort zeggen...hoe idioot een religie ook kan zijn...samenhorigheid kan bijzonder veel doen.
Pompoen schreef:Goden zijn er altijd al geweest in de hoofden van mensen waaronder 'Samhain, Seth, Odin, Zeus, Isis...ect...vreemd genoeg hebben ze allemaal een menselijk lijf...raar...
Pompoen schreef:Maar dat kwam omwille van de gelimiteerde fantasie van de mensen en het is onvoorstelbaar hoe mensen nog kunnen geloven in dat soort dingen enkel vanwege de angst om te sterven en alleen te zijn.
En als je niet meer kunt, als beledigen:
Rechtuit schreef:Leuk verhaaltje maar je kan beter pompoenen gaan rooien :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
toon je alleen maar, dat je geen argumenten hebt.
Laatst gewijzigd door vrolijke op 27 sep 2015, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

vrolijke schreef:
callista schreef:@Jaron, Martine en Jerommel

Er staan overigens in pompoens repliek genoeg zaken, om over na te denken.
Pompoen schreef:Maar het is algemeen geweten dat het een psychologische werking heeft dat je het zelf begint te geloven als je anderen het ook hoort zeggen...hoe idioot een religie ook kan zijn...samenhorigheid kan bijzonder veel doen.
Pompoen schreef:Goden zijn er altijd al geweest in de hoofden van mensen waaronder 'Samhain, Seth, Odin, Zeus, Isis...ect...vreemd genoeg hebben ze allemaal een menselijk lijf...raar...
Pompoen schreef:Maar dat kwam omwille van de gelimiteerde fantasie van de mensen en het is onvoorstelbaar hoe mensen nog kunnen geloven in dat soort dingen enkel vanwege de angst om te sterven en alleen te zijn.
En als je niet meer kunt, als beledigen:
Jerommel schreef: Leuk verhaaltje maar je kan beter pompoenen gaan rooien :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
toon je alleen maar, dat je geen argumenten hebt.
Argumenten zat alleen wij gaan onze tijd daar niet aan verdoen :evil:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jaron schreef:
Pompoen schreef:gewoon omdat mijn geloof zoveel malen realistischer en geloofwaardiger is dan een sky-daddy
Sorry, maar hier moest ik toch even om lachen... Geeft ook wel aan dat je zelf niets anders bent dan welke gelovige dan ook.
Martine schreef:
Dat vraag ik me van wel meer mensen af... :?
Toch niet van mij? :o
Of wel?
Of niet? :D
Maar het is wel een rare kort door de bocht opmerking van Pompoen.
Frustratie blijkbaar.
Hoe kunnen we een respectvol gesprek hebben als het op deze tour gaat?
Mensen als Jaron en Martine zijn tenslotte bij uitstek gesprekspartners waar een respectvol gesprek mee te voeren is. Wat dus ook weer niet van alle christenen hier te zeggen is.
Kortom, zoals in de wereld, is het hier: respect heeft niet met je geloof maar je persoonlijke instelling te maken.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Martine

Bericht door Martine »

Callista schreef:Nou, dit is Levensbeschouwing; hier kan iedereen toch praten over wat hem/haar bezighoudt?

Dat ben ik met je eens.
Wat mij in het verkeerde keelgat schoot was deze zin:
Pompoen schreef:Het kan me eigenlijk geen barst schelen in welk spaghettimonster je gelooft, zolang de gelovigen dit voor henzelf houden...helaas gebeurt dit niet.
Spaghettimonster en wij gelovigen moeten onze mond houden...