Nicodemus: bedankt voor jouw visie en de positieve woorden van deze bijdrage.

Nu komen er 7 engelen met 7 plagen. In 5:8 beschrijft Johannes gouden schalen gevuld met de gramschap van God.Openbaring 15
De zeven offerschalen
15
1 Ik zag in de hemel opnieuw een indrukwekkend, wonderbaarlijk teken: het waren zeven engelen met de zeven laatste plagen, waarmee aan Gods woede een einde komt. 2 Toen zag ik iets als een zee van glas, vermengd met vuur. Op de glazen zee stonden zij die het beest, zijn beeld en het getal van zijn naam hadden overwonnen. Ze hadden lieren om daarop te spelen voor God. 3 Ze zongen het lied van Gods dienaar Mozes en het lied van het lam: ‘Groot en wonderbaarlijk zijn uw werken, Heer, onze God, Almachtige,
rechtvaardig en betrouwbaar is uw bestuur, vorst van de volken.
4 Wie zou u, Heer, niet vereren, uw naam niet prijzen?
Want u alleen bent heilig.
Alle volken zullen komen en zich voor u neerbuigen,
want uw rechtvaardige daden zijn geopenbaard.’
5 Hierna zag ik de hemelse tempel, de verbondstent, opengaan. 6 De zeven engelen met de zeven plagen kwamen naar buiten, in stralende kleren van zuiver linnen en met een gouden band om hun borst. 7 Toen gaf een van de vier wezens aan alle zeven engelen een gouden offerschaal, vol met de woede van de God die leeft tot in eeuwigheid. 8 Gods majesteit en kracht vulden de tempel met rook. Niemand kon de tempel binnengaan voordat aan de zeven plagen van de zeven engelen een einde was gekomen.
Openbaring 16
16
1 Toen hoorde ik een luide stem uit de tempel komen die tegen de zeven engelen zei: ‘Ga nu! Giet de zeven offerschalen met Gods woede leeg op de aarde!’ 2 De eerste engel ging weg en goot zijn offerschaal leeg over de aarde. Alle mensen die het merkteken van het beest droegen en zijn beeld aanbaden, kregen kwaadaardige en pijnlijke zweren. 3 De tweede engel goot zijn offerschaal leeg over de zee. Het water werd bloed, als het bloed van een dode, en alle wezens die in zee leefden kwamen om. 4 De derde engel goot zijn offerschaal leeg over rivieren en waterbronnen, en het water werd bloed. 5 Ik hoorde de engel van al het water zeggen: ‘Rechtvaardig bent u, de heilige, die is en die was, omdat u op deze manier straft. 6 Bloed van heiligen en profeten hebben zij vergoten, en bloed laat u hen drinken. Ze hebben het verdiend.’ 7 Ik hoorde het altaar antwoorden: ‘Ja, Heer, onze God, Almachtige, uw oordelen zijn betrouwbaar en rechtvaardig.’ 8 De vierde engel goot zijn offerschaal leeg over de zon, waardoor ze de mensen kon verbranden met haar vuur. 9 De grote hitte verzengde de mensen en ze lasterden de naam van God, die macht heeft over deze plagen. Ze toonden geen berouw en bewezen hem geen eer. 10 De vijfde engel goot zijn offerschaal leeg over de troon van het beest. Zijn rijk werd in duisternis gehuld. De mensen beten op hun tong van de pijn. 11 Ze lasterden de God van de hemel, vanwege hun pijn en hun zweren, en ze braken niet met het leven dat ze leidden. 12 De zesde engel goot zijn offerschaal leeg over de grote rivier de Eufraat. De rivier viel droog en maakte de weg vrij voor de koningen uit het oosten. 13 Toen zag ik dat uit de bek van de draak, uit de bek van het beest en uit de mond van de valse profeet drie onreine geesten tevoorschijn kwamen in de vorm van kikkers. 14 Dat zijn demonische geesten die tekenen verrichten en eropuit gaan om alle koningen op aarde bijeen te brengen voor de strijd op de grote dag van de almachtige God.
15 ‘Ik kom onverwacht als een dief!’ Gelukkig is wie wakker blijft en zijn kleren aanhoudt: hij hoeft niet naakt rond te lopen en zich voor iedereen te schamen.
16 Ze brachten hen bijeen op de plaats die in het Hebreeuws Harmagedon heet. 17 De zevende engel goot zijn offerschaal leeg over de lucht. Toen klonk er uit de tempel een luide stem vanaf de troon, die uitriep: ‘Het is voorbij!’ 18 Er volgden bliksemschichten en groot geraas en donderslagen. Er kwam een zware aardbeving, zo zwaar als nog niet was voorgekomen sinds er mensen op aarde waren; verschrikkelijk was die aardbeving. 19 De grote stad viel in drie stukken uiteen en de steden van alle volken werden verwoest. Het grote Babylon moest het ontgelden: God gaf het de beker met de wijn van zijn hevige woede. 20 Alle eilanden verdwenen in het niets en van de bergen was geen spoor meer te vinden. 21 Uit de hemel vielen loodzware hagelstenen op de mensen, en de mensen lasterden God vanwege de plaag van die hagel, want het was een vreselijke plaag.
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
Maar eerst (15: 2-4) zien we de vreugde en zekerheid van Gods mensen. Zij worden niet onderworpen aan de laatste verschrikkingen, die speciaal zijn gericht tegen het kwaad (16:2,9,11). De hemel (zo zegt Openbaring) is vol van vreugdevol gezang. God te loven komt eindelijk als iets natuurlijks.Openbaring 8
Het zevende zegel
8
1 Toen het lam het zevende zegel verbrak, viel er een stilte in de hemel, gedurende ongeveer een half uur. 2 Ik zag de zeven engelen die voor Gods troon staan. Ze kregen alle zeven een bazuin. 3 Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. 4 De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God. 5 Toen nam de engel de wierookschaal, vulde hem met vuur van het altaar en wierp dat op de aarde. Er volgden donderslagen, groot geraas, bliksemschichten en een aardbeving.
De eerste zes bazuinen
6 De zeven engelen, ieder met een bazuin, maakten aanstalten om erop te blazen. 7 Toen blies de eerste engel op zijn bazuin. Er kwam hagel en vuur, gemengd met bloed, en dat werd op de aarde geworpen. Een derde deel van de aarde brandde af, evenals een derde deel van de bomen en al het groen. 8 De tweede engel blies op zijn bazuin. Iets dat eruitzag als een grote berg, waar de vlammen uitsloegen, werd in zee gegooid. Een derde deel van het water werd bloed, 9 een derde deel van alle in zee levende wezens ging dood en een derde deel van de schepen verging. 10 De derde engel blies op zijn bazuin. Uit de hemel viel een grote ster, die zo fel brandde als een fakkel. Hij viel op een derde deel van de rivieren en op de waterbronnen. 11 De naam van de ster is Alsem. Dat derde deel van het water werd alsem. Veel mensen stierven door het water, dat bitter geworden was. 12 De vierde engel blies op zijn bazuin. Een derde deel van de zon, van de maan en van de sterren werd getroffen, waardoor dat deel verduisterd werd. Een derde deel van de dag en ook van de nacht was er dus geen licht. 13 In mijn visioen hoorde ik de luide roep van een adelaar die hoog in de lucht vloog: ‘Wee! Wee! Wee de mensen die op aarde leven! Want dadelijk klinken de bazuinen van de drie engelen die nog niet geblazen hebben.’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
> Het lied van Mozus (15:3) Het grote vreugde gezang na het oversteken van de rode zee (Exodus 15). Beide zijn liederen van verlossing en vrijheid.Openbaring 13:17-18
17 Alleen mensen met dat teken – dat wil zeggen de naam van het beest of het getal van die naam – konden iets kopen of verkopen.
18 Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.
Hier ben ik het volkomen mee eens!Het is niet altijd nodig om precies te weten wat er bedoeld wordt. Er blijven dingen voor ons verborgen totdat God er licht over geeft. Dat kan God doen door anderen, door Zijn Woord of door openbaring aan jezelf. Het zal altijd moeten overeen komen met Gods Woord. Maar als je iets nog niet begrijpt dan kun je het ook "loslaten". Hiermee bedoel ik "het in Gods hand leggen" en er verder geen punt van maken. Op Gods tijd zal het duidelijk worden. Het is niet goed om een antwoord te forceren.
6 Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond.
Blijkbaar onderhouden zij, die het (Merk-) teken van het Beest aanvaarden een andere heer, dan de verlosten in Christus!Aan het einde van de strijd zal de christelijke wereld in twee grote groepen zijn verdeeld zijn: zij die de geboden Gods en het geloof van Jezus bewaren en zij die het beest en zijn beeld aanbidden en zijn merkteken ontvangen. Hoewel Kerk en Staat hun krachten zullen bundelen om „allen, de kleinen en de groten, de rijken en de armen, de vrijen en de slaven” (Openbaring 13:16) te verplichten „het merkteken van het beest” te ontvangen, zal Gods volk het niet ontvangen. De ziener van Patmos ziet „de overwinnaars van het beest en van zijn beeld en van het getal van zijn naam, staande aan de glazen zee, met de citers Gods. En zij zingen het lied van Mozes, de knecht Gods, en het lied van het Lam.” (Openbaring 15:2,3).
8 Maar zij waren opstandig en wilden niet naar mij luisteren, ze ontdeden zich niet van de afschuwelijke goden die ze aanbaden, ze verlieten de afgoden van Egypte niet. Dus wilde ik mijn toorn over hen uitstorten, daar in Egypte, en mijn woede op hen koelen. 9 Maar om mijn naam niet te ontwijden in de ogen van de volken waartussen ze leefden, leidde ik hen weg uit Egypte en maakte mij zo aan die volken bekend. 10 Ik leidde de Israëlieten weg uit Egypte en bracht hen naar de woestijn. 11 Daar gaf ik hun mijn wetten, daar maakte ik hun mijn regels bekend, die leven brengen aan iedereen die zich eraan houdt. 12 Verder gaf ik hun de sabbat als het teken waaraan te zien is dat ik, de HEER, van hen mijn heilig volk heb gemaakt.
Toevoeging: Als nu de connectie met Mozes wordt gemaakt, in het voorbeeld dat je duidt, dan is het logisch, denk ik, dat de geboden van een letterlijke wet (de Thora) aan het einde, als de Hoogst Priester Yom Kippur houdt in het Hemels heiligdom, het (Geestelijke-) Israël -dus ook Christenen- wederom de geboden én de (wekelijkse-) Sabbat van het 4e gebod leren ervaren, voordat zij de poorten van hun Nieuwe Staat (Land) binnen kunnen gaan. Je ziet namelijk dat Ezechiël duidelijk is, over (afspraken) de wet die de Allerhoogste (eerst) maakt met Zijn volk, over de grondwet van het Koninkrijk, op aarde (OT) of in het Hemels Jeruzalem.13 Maar ook in de woestijn was het volk van Israël opstandig. Ze hielden zich niet aan mijn wetten en negeerden mijn regels, die leven brengen aan iedereen die zich eraan houdt, en hielden de sabbat niet in ere. Daarom wilde ik daar in de woestijn mijn woede over hen uitstorten en hen vernietigen. 14 Ik deed het niet, want ik wilde mijn naam niet ontwijden bij de volken die hadden gezien hoe ik hen had weggeleid. 15 Wel zwoer ik in de woestijn de eed dat ik hen niet naar het land zou brengen dat ik hun geven wilde, een land dat overvloeit van melk en honing, de parel onder de landen van de wereld. 16 Ze leefden immers niet naar mijn voorschriften, ze negeerden mijn wetten en hielden zich niet aan de sabbat: hun hart ging uit naar hun afgoden. 17 Toch richtte ik het volk niet te gronde, daar in de woestijn, ik vernietigde het niet, want ik had medelijden met hen. 18 Ik zei daar tegen hun kinderen dat ze niet moesten leven volgens de wetten en regels van hun ouders, en zich niet moesten inlaten met hun afgoden: 19 ‘Ik, de HEER, ben jullie God: onderhoud mijn wetten en regels, en leef ze na. 20 Houd de sabbat in ere; dat zal voor jullie en mij het teken zijn waaraan te zien is dat ik, de HEER, jullie God ben.’
Toelichting: Je kunt dus ervaren aan Ezechiël dat het overtreden van de Grondwet van het Hemels Rijk, een voortdurend probleem is voor de mens en de Allerhoogste god.21 Maar ook hun kinderen gedroegen zich opstandig. Ze hielden zich niet aan mijn wetten en regels, die leven brengen aan iedereen die zich eraan houdt; ze volgden ze niet op. Ze hielden de sabbat niet in ere, en daarom wilde ik daar in de woestijn mijn toorn over hen uitstorten en mijn woede op hen koelen. 22 Ik zag daarvan af, omdat ik mijn naam niet wilde ontwijden bij de volken die hadden gezien hoe ik hen had weggeleid. 23 Wel zwoer ik in de woestijn dat ik hen zou verspreiden onder vreemde volken en verstrooien in verre landen, 24 omdat ze mijn regels en wetten negeerden en zich niet aan de sabbat hielden, maar de afgoden van hun ouders aanbaden.
Het "leven ingaan" betekent, eeuwig leven ontvangen of ook, het Koninkrijk binnen kunnen gaan, dat in hetv persoonlijke hart van d mens moet beginnen.En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden
Toelichting:Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
Dat schreef Adinomisnicodemus zda schreef:Hallo Gait,
Je schreef:
Hier ben ik het volkomen mee eens!Het is niet altijd nodig om precies te weten wat er bedoeld wordt. Er blijven dingen voor ons verborgen totdat God er licht over geeft. Dat kan God doen door anderen, door Zijn Woord of door openbaring aan jezelf. Het zal altijd moeten overeen komen met Gods Woord. Maar als je iets nog niet begrijpt dan kun je het ook "loslaten". Hiermee bedoel ik "het in Gods hand leggen" en er verder geen punt van maken. Op Gods tijd zal het duidelijk worden. Het is niet goed om een antwoord te forceren.
Hebreeën 11:6
6 Zonder geloof is het onmogelijk God vreugde te geven; wie hem wil naderen moet immers geloven dat hij bestaat, en wie hem zoekt zal door hem worden beloond.
Juist in Openbaringen wil Hij nu het laatste licht geven aan Zijn Dienaren, opdat zij weten te doen in de zware tijden die nog over de wereld zullen gaan!
Hartelijke groet
Heel mooi weergegeven, en waar denk je, dat Jezus op wijst?De eerste manier: "regels uitvoeren zonder hart"
tweede manier: "gebod in je laten werken vanuit je hart"
Een waarlijk discipel van Christus ontvangt dus de Gave der profetie en het juiste Getuigenis van Christus, door de verbondenheid in Christus én de (Hemels-) grondwet= de Hemelse Vader als37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
De vertegenwoordigers van het volk maakten een einde aan de relatie met Jezus. Maar Jezus niet, Hij was een redder, juist voor Israël: Hand.13:23 En uit Davids nageslacht heeft God, overeenkomstig zijn belofte, een redder voor Israël voortgebracht, Jezus.nicodemus zda schreef: En is het dan ook duidelijk waarom Jezus een einde moest maken aan de relatie met Zijn volk van het OT periode, en er een Overblijfsel met Hem, het Nieuwe Testament begon?
mee eens!Matteüs 22:37-40
Een waarlijk discipel van Christus ontvangt dus de Gave der profetie en het juiste Getuigenis van Christus, door de verbondenheid in Christus én de (Hemels-) grondwet= de Hemelse Vader als37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’
de essentie van (er is maar) één God; de Allerhoogste.
Dus alle geboden, kunnen alleen onderhouden worden, als we de Heer (ervan) liefhebben met geheel ons hart, zoals wij dan ook onze medemens lief kunnen hebben.
Gelijk wij ons zelf lief hebben. Hierbij is dus het bewijs geleverd, dat de Hemels Vader ons eerst, gelijk in al dezelfde zaken, lief heeft gehad en dat Jezus Christus
Zijn leven en Hemels burgerschap voor ons heeft neergelegd, om als voorbeeld in alles ( eersteling) ons voor te gaan en voor te houden!
En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem,
neerdalende uit de hemel, van God,
getooid als een bruid, die voor haar man versierd is" (Op.21:2).
Laat het duidelijk zijn, dat Johannes geen natuurlijke stad zag, zoveel graden oosterlengte, zoveel graden zuiderbreedte. De stad komt van God. Zij ligt op de hoogste "berg" (=kracht) die er is: op de berg van het huis Gods. Want "het zal geschieden in het laatste der dagen: dan zal de berg van het huis van de Heer de hoogste zijn" (Micha 4:1). Die berg is de kracht van de heilige Geest. Het is een hemelse realiteit. Een hemelse stad! Een geestelijk volk! "Zoals de Hemelse is, zijn ook de hemelsen. En zoals wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de Hemelse dragen" (1Cor.15:48-49). Ze zullen met Hem "als koningen heersen in alle eeuwigheden" (Op.20:6, 22:5). Waar? "Ze zullen heersen op aarde" (Op.5:10). Want "de tent van God is bij de mensen" (Op.21:3).
Zoals je het hier weergeeft zie ik er een beeld in van vervolging en lijden wat satan op de laatste christenen van toepassing laat zien, in het beeld van water dat hen zal overspoelen. Echter gebruikt God de schepping om het effect ervan niet vernietigend te laten zijn.Adinomis schreef:Even een eerste reactie op het gedeelte uit Openbaring. Hier wordt vermeld dat het de laatste plagen zijn die over de aarde gaan.
Gelukkig, aan de woede van God over de zonde komt een eind. Deze plagen zijn bedoeld om de mensen tot bekering te brengen. Al zal het misschien een enkeling zijn
de overwinnaars van het beest zijn al in de hemel, zoals vers 2 aangeeft. Zij zingen van de dingen die komen gaan, dat alle volken zich zullen neerbuigen voor de Almachtige.
Ze zongen het lied van Mozes die het pad door de Rode Zee was doorgetrokken en nu aan de andere kant stond. Zoals de Farao hem en zijn volk achtervolgde, zo vervolgde het beest deze overwinnaars.
Deze Farao wordt in Ez. 29:3 een krokodil of in de Statenvertaling een draak genoemd. Een beeld van het beest van de eindtijd.
In Openb.12:15 en16 wil het beest de overwinnaars door water laten verzwelgen, zoals de Farao de Israëlieten de zee in dreef, maar zelf omkwam.
Het lied van Mozes, gezongen door de gelovigen van het laatste uur, uit de grote verdrukking.
Op hen is ook van toepassing wat Jesaja schreef in hoofdstuk 43:
2 Wanneer u zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn,
door rivieren, zij zullen u niet overspoelen.
Wanneer u door het vuur zult gaan, zult u niet verbranden,
geen vlam zal u aansteken.
De zegel- en bazuingerichten gaan de hele eindtijd door, maar deze plagen beginnen pas in het laatste stadium. God is een verterend vuur. De genadetijd is voorbij. Maar het eind is in zicht! Een nieuw begin staat voor de deur.
Het grote gebod, met de tweede er aan gelijk moest ik ook aan denkennicodemus zda schreef:Hallo Gait,
Je schreef:
Heel mooi weergegeven, en waar denk je, dat Jezus op wijst?De eerste manier: "regels uitvoeren zonder hart"
tweede manier: "gebod in je laten werken vanuit je hart"
En is het dan ook duidelijk waarom Jezus een einde moest maken aan de relatie met Zijn volk van het OT periode, en er een Overblijfsel met Hem, het Nieuwe Testament begon?
Dus; waaraan kunnen de geboden dan ook alleen maar aan hangen?
Matteüs 22:37-40
de essentie van (er is maar) één God; de Allerhoogste.
Dus alle geboden, kunnen alleen onderhouden worden, als we de Heer (ervan) liefhebben met geheel ons hart, zoals wij dan ook onze medemens lief kunnen hebben.
Gelijk wij ons zelf lief hebben. Hierbij is dus het bewijs geleverd, dat de Hemels Vader ons eerst, gelijk in al dezelfde zaken, lief heeft gehad en dat Jezus Christus
Zijn leven en Hemels burgerschap voor ons heeft neergelegd, om als voorbeeld in alles ( eersteling) ons voor te gaan en voor te houden!
Als wij dus één van die (kleinste) geboden nalaten veranderen of er een eigen link aan geven, wat dan?
Hartelijke groet
Nu, wat je daar aangeeft is duidelijk! En, inderdaad de toekomst zal ons laten zien, letterlijk; wat het Geestelijke Israël zal zijn, en wat het natuurlijke Israël zal zijn.In de erkenning van Jezus door joden die geloven in liefde en door heidenen van Jezus als hun redder, zullen deze twee stukken hout (Juda en Israël) samen gevoegd worden. Zoals in de woestijn niet heel Gods volk in leven bleef en velen door de geschiedenis heen sneuvelden, zal God al reinigende laten zien wie nu niet het onkruid is, maar ware geestelijke joden/christenen. De toekomst zal het uitwijzen.
NOOT: Vers 1 heeft in vele geloofsgemeenschappen en Bijbelstudie-klassen tot scheuring en uitsluiting geleid!!1 Aanvaard mensen met een zwak geloof zonder hun overtuiging te bestrijden. 2 De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. 3 Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard. 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God. 7 Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. 8 Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer. 9 Want Christus is gestorven en weer tot leven gekomen om te heersen over de doden en de levenden. 10 Wie bent u dat u een oordeel velt over uw broeder of zuster? Wie bent u dat u neerziet op uw broeder of zuster? Wij zullen allen voor Gods rechterstoel komen te staan, 11 want er staat geschreven: ‘Zo waar ik leef – zegt de Heer –, voor mij zal elke knie zich buigen, en elke tong zal God loven.’ 12 Ieder van ons zal zich dus tegenover God moeten verantwoorden.
(Let op dat het verband hier gelegd wordt tot het Geestelijke voedsel en welke wijn er gedronken wordt; zeer essentieel in Openbaring als het om het Beest en het Lam gaat, zo denk ik er althans over)13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hen niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan. 22 Uw overtuiging is een aangelegenheid tussen u en God. Gelukkig is wie zich niet schuldig voelt over zijn overtuiging, 23 maar wie twijfelt of hij alles mag eten, is op het moment dat hij alles eet al veroordeeld. Want het komt niet voort uit geloof, en alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig.
Ik kan dat niet uit Johannes 3 halen. Het gaat daar om wedergeboorte. Zeker dat is nodig om van een natuurlijk een geestelijk mens te worden.nicodemus zda schreef:Hallo Adinomis,
Jezus heeft altijd een onderscheid gemaakt tussen Zijn volk, als een Geestelijk Israël en een Israël, dat de natuurlijke weg van 'geloof'
aannam. Dat is nu juist de strijd, waar het om gaat (Johannes 3):
Deze zinsconstructie klopt niet en begrijp ik daarom niet.Let er op dat 'gelovigen' die Jezus niet in het accent van de wet (Thora) navolgen, gefundamenteert in de twee liefdesgeboden,
waarvan de erkenning van één Allerhoogste god, de belangrijkste is, (dan) naar onze medemens.
mee eensImmers aan die twee liefdesgeboden hangt de gehele wet.
Wel als het zich bekeert. Zach.12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene.Een natuurlijk Israël kan geen deel zijn van een Geestelijk Israël.
Het is opnieuw gevestigd aan de Middellandse zee, de plaats die God voor eeuwig aan hen beloofd had. Eerst het natuurlijk herstel: de dode beenderen, daarna het geestelijk herstel, als de Geest daarin blaast. Ez. 37Het natuurlijke Israël aan de Middellandse zee heeft (Geestelijk-) gezien, opgehouden te bestaan!
God verlaat niet wat Zijn hand begon. Wat Hij van eeuwigheid besloten heeft komt tot stand. Zijn eeuwige beloften zullen in vervulling gaan.Je haalt zaken aan, die of afgedaan hebben, of/en dus inzake de NT aspecten over een Geestelijk Israël gaan.
De eerste gemeente, was een Geestelijk Overblijfsel uit de geestelijke wanorde van het OT.
Dat ook deze gemeente een "dode" gemeente werd, mag blijken uit de gegeven van Openbaring 6.
Israël is in essentie dus tot een vale gemeente geworden.
Rom. 10:8 Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. In dit hoofdstuk staat ook dat God Israël jaloers zal maken door wat geen volk van God is.Verwar het Geestelijke, dat haar oorsprong in het Hemels Jeruzalem vindt, niet het vervallen Israël aan de Middellandse zee dus.
Israël is een Geestelijk volk, dat vanuit een persoonlijk hart, wordt samengesteld.
het Israël (Koninkrijk) begint immers in ons hart! Bij u, heel dichtbij!
Nee, er vindt een loutering plaats. Het goede zaad en de "dolle tarwe" dat door de vijand gezaaid is moeten samen opgroeien.
Immers; Niet alle die Here Here roepen zullen........wat!
Immers: Niet iedereen die uit Abraham is, is uit Abraham!
Dat is een onderwerp apart.Als dat niet zo zou zijn, Adinomis, dan zouden er ook, geen twee volkeren aan het einde van de tijden zijn.
En ook, zou er maar één opstanding zijn, en geen twee!
Lees maar eens nauwkeurig de tekst over "degenen die Hem hebben doorstoken". God zend hen een Geest van Genade:Dat ALLE mensen van ALLE tijden uiteindelijk Jezus en de Vader als de ware Hemels Vader en Zoon zullen erkennen is een feit,
maar ook Satan en zijn engelen sidderen, omdat zij in feite de Allerhoogste god niet kunnen ontkennen en Hem alleen zullen
erkennen. Helaas voor hen, alls tevergeefs alsook voor die mensen, die Hem hebben doorstoken en met de wet der liefde van Jezus, een loopje hebben genomen.
Wie in Christus is is veilig!"Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen" (Het Geestelijke Egypte van onze tijd)
Wie zegt dat ik me blind staar. Ik heb het helemaal niet over een derde tempel gehad. Ook dat is een onderwerp apart.Staar je dus niet blind op de derde Tempel die er wellicht nog komt, wan noch Jezus noch de Hemelse Vader kunnen daar onmogelijk plaats vinden.
Daar zie ik met jou naar uit.En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem,
getooid als een bruid, die voor haar man versierd is" (Op.21:2).
Ik persoonlijk denk het wel, want de wedergeboorte die bij Nicodemus plaats vindt is er één, waarbij hij verandert van een "letterknecht"Ik kan dat niet uit Johannes 3 halen. Het gaat daar om wedergeboorte. Zeker dat is nodig om van een natuurlijk een geestelijk mens te worden.
Zoals Abraham dat ook is geworden uit geloof.
Ja, ziet er een beetje rommelig uit, ik bedoel dit:Deze zinsconstructie klopt niet en begrijp ik daarom niet.
Inderdaad Adinomis, en dat is wat Jezus aan Nicodemus in johannes 3 voorhoudt, en dus klopt mijn volgende bewering helemaal!Wel als het zich bekeert. Zach.12:10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene.
Ja Adinomis, inderdaad, maar de Bijbel en het herstel van een Geestelijk Israël heeft, ondanks de val van de eerste gemeente van het OT (Openbaring 6) nooitHet is opnieuw gevestigd aan de Middellandse zee, de plaats die God voor eeuwig aan hen beloofd had. Eerst het natuurlijk herstel: de dode beenderen, daarna het geestelijk herstel, als de Geest daarin blaast.
Je schreef ook nog :Je haalt zaken aan, die of afgedaan hebben, of/en dus inzake de NT aspecten over een Geestelijk Israël gaan.
De eerste gemeente, was een Geestelijk Overblijfsel uit de geestelijke wanorde van het OT.
Dat ook deze gemeente een "dode" gemeente werd, mag blijken uit de gegeven van Openbaring 6.
Israël is in essentie dus tot een vale gemeente geworden.
Inderdaad, maak dus ook gebruik van dat gegeven Adinomis en bekeer je waartoe in Openbaring 14 wordt toe opgeroepen.God verlaat niet wat Zijn hand begon. Wat Hij van eeuwigheid besloten heeft komt tot stand. Zijn eeuwige beloften zullen in vervulling gaan.
Niet wat mensen doen is doorslaggevend, maar God bereikt zijn doel, door en zelfs ondanks mensen.
Jij zegt:Verwar het Geestelijke, dat haar oorsprong in het Hemels Jeruzalem vindt, niet het vervallen Israël aan de Middellandse zee dus.
Israël is een Geestelijk volk, dat vanuit een persoonlijk hart, wordt samengesteld.
het Israël (Koninkrijk) begint immers in ons hart! Bij u, heel dichtbij!
Inderdaad, en dat is nu de strijd, je zegt het nu zelf, al dat wat ik beweerd heb, tot nu toe.Rom. 10:8 Dicht bij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. In dit hoofdstuk staat ook dat God Israël jaloers zal maken door wat geen volk van God is.
Helaas is daar tot nu toe niet veel van terecht gekomen. De geschiedenis laat een verschrikkelijk beeld zien van "gedwongen bekering, tot Jodenvervolging en vernietigingskampen toe.
En dat veelal door mensen die zich christenen noemen. Als de beloften aan Israël gedaan niet in vervulling zouden gaan, kunnen de christenen van het Nieuwe Verbond straks mogelijk ook naar de vervulling fluiten.
God houdt zijn woord en komt tot zijn doel.
Inderdaad weer zeg je gewoon wat ik al de tijd beweert heb. De loutering is de scheidingNee, er vindt een loutering plaats. Het goede zaad en de "dolle tarwe" dat door de vijand gezaaid is moeten samen opgroeien.
Prima, maar het staat wel vast, inzake de keuze die mensen maken; tot welke groep wil ik behoren en naar wie hang ik mijn oren!Dat is een onderwerp apart.
Lees maar eens nauwkeurig de tekst over "degenen die Hem hebben doorstoken". God zend hen een Geest van Genade:Dat ALLE mensen van ALLE tijden uiteindelijk Jezus en de Vader als de ware Hemels Vader en Zoon zullen erkennen is een feit,
maar ook Satan en zijn engelen sidderen, omdat zij in feite de Allerhoogste god niet kunnen ontkennen en Hem alleen zullen
erkennen. Helaas voor hen, alles tevergeefs alsook voor die mensen, die Hem hebben doorstoken en met de wet der liefde van Jezus, een loopje hebben genomen.
Zach,12:10 Maar over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem zal Ik de Geest van de genade en van de gebeden uitstorten. Zij zullen Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Zij zullen over Hem rouw bedrijven, als met de rouwklacht over een enig kind; en zij zullen over Hem bitter klagen, zoals men bitter klaagt over een eerstgeborene.
Wie in Christus is is veilig!"Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar plagen" (Het Geestelijke Egypte van onze tijd)
Accoord; maar zij die menen dat er nog een Heiligdom in het natuurlijke Israël moet komen (en dat staaf je zelf, door te beweren dat het israël van 1948 dé plaatsWie zegt dat ik me blind staar. Ik heb het helemaal niet over een derde tempel gehad. Ook dat is een onderwerp apart
.En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem,
getooid als een bruid, die voor haar man versierd is" (Op.21:2)
Zie je nu wel dat je een Geestelijke Jood wilt zijn!Daar zie ik met jou naar uit.
Neen Adinomis, wie zegt dat, je veronderstelt het, maar dan zeg ik wederom:Je reacties dat ik me moet bekeren vind ik buiten alle proporties. Ik heb me bekeerd en ik volg Jezus.
Je kent me ter nauwer nood. Wat weet je van mijn relatie met Jezus?
Wie zegt dat ik twee heren dien?
Ik ben bang dat je vanuit een hoogmoedige zelfverzekerdheid anderen veroordeelt.
Als ik dat van je lees houd ik me vast aan het schriftwoord
Wel als dat zo is, dan vraag ik me het volgende af:Ik kan ook een link geven van Messias belijdende gemeenten in Israël, waarmee ik me verbonden voel volgens Efeze 2, waar staat dat de scheidsmuur in Christus is weggenomen. De eerstelingen van de late oogst.
En lees eens verder voor je zelf die 1e Johannesbrief.Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden. 7 Geliefde broeders en zusters, ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor maar een oud, dat u vanaf het begin bekend is. Dat oude gebod is de boodschap die u gehoord hebt. 8 Toch is het ook een nieuw gebod, omdat de duisternis wijkt en het ware licht al schijnt, en dit is werkelijkheid in Jezus’ leven en in uw leven
Vraag: Ben je de poorten van het Hemels Jeruzalem al doorgegaan? Of mag en kun je nog steeds kiezen?Rom.8:33 Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt; 34 wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit. 35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus?
En dat is een wens die ik graag voor ALLE mensen uitspreek Adinomis, want onze werken volgen ons na!Bij Hem ben ik veilig.
Nee dat kun je ook niet. Gebruik dan ook niet de kwalificatie "je vermeende relatie in Christus".nicodemus zda schreef:Hallo Adinomis,
Kan ik aan de buitenkant zien, wie wel of niet uitverkoren is? Kan ik, in iemands hoofd kijken?
Vraag: Ben je de poorten van het Hemels Jeruzalem al doorgegaan? Of mag en kun je nog steeds kiezen?
Vraag: Als de genadetijd voor bij is of zou zijn, kun je dan nog steeds kiezen, of ben je verzegeld aan rechterhand en voorhoofd, zoals ook
de mensen in het Grote Babylon (waar Israël ook deel van is) aan rechterhand en voorhoofd verbonden zijn met een andere heer.
Adinomis schreef:
Bij Hem ben ik veilig.
Voor mij is dit geen wens, maar een weten.En dat is een wens die ik graag voor ALLE mensen uitspreek Adinomis, want hun werken volgen ons na!
zoals ook Petrus en Johannes op dat punt verkondigden en niet anders konden (doen)20 We moeten immers wel spreken over wat we gezien en gehoord hebben.
Adinomis...... wanneer ontvangen wij ons loon[/color], naar onze werken?Nee dat kun je ook niet. Gebruik dan ook niet de kwalificatie "je vermeende relatie in Christus".
Zeg dan niet: "misschien snap je het nog niet" en "je kent het politieke Vaticaan nog niet".
Je doet wel alsof je weet hoe ik "in elkaar steek" en ik herken me daar niet in.
Adinomis: Is je reactie een voorbeeld van een Messiaanse gelovige die de Gave der profetie en het getuigenis van Jezus heeft, wil delen of voor zichzelf wil houden?Vraag: Ben je de poorten van het Hemels Jeruzalem al doorgegaan? Of mag en kun je nog steeds kiezen?
Vraag: Als de genadetijd voor bij is of zou zijn, kun je dan nog steeds kiezen, of ben je verzegeld aan rechterhand en voorhoofd, zoals ook
de mensen in het Grote Babylon (waar Israël ook deel van is) aan rechterhand en voorhoofd verbonden zijn met een andere heer.
Ja, Adinomis, maar dat geldt niet voor iedereen. Elk mens moet op zijn wijze in overeenstelling raken met Gods wil (wet)Voor mij is dit geen wens, maar een weten.
Overdenk eens Adinomis wat daar staat, want er komt een tijd, dat ook de getrouwe in Christus (wederom) vervolgt zullen worden. Voordat zij verzegeld worden!5 Toen er gesproken werd over de tempel, over de mooie stenen en wijgeschenken waarmee hij versierd was, zei hij: 6 ‘Wat jullie hier zien – er zullen dagen komen waarop geen steen op de andere zal blijven; alles zal worden afgebroken.’ 7 Ze stelden hem toen de vraag: ‘Meester, wanneer zal dat allemaal gebeuren en aan welk teken kunnen we het herkennen?’ 8 Jezus zei: ‘Let op, laat je niet misleiden. Want er zullen velen komen die mijn naam gebruiken en zeggen: “Ik ben het,” of: “De tijd is gekomen.” Volg hen niet! 9 Als jullie berichten horen over oorlog en opstand, raak dan niet in paniek. Die dingen moeten eerst gebeuren, maar dat is nog niet meteen het einde.’ 10 Hij vervolgde: ‘Het ene volk zal tegen het andere ten strijde trekken en het ene koninkrijk zal de strijd aanbinden met het andere, 11 er zullen zware aardbevingen komen en hongersnoden en epidemieën alom, en er zullen aan de hemel grote en verschrikkelijke tekenen verschijnen. 12 Maar eerst zullen jullie worden mishandeld en vervolgd en uitgeleverd aan de synagogen, jullie zullen worden opgesloten in de gevangenis en worden voorgeleid aan koningen en gouverneurs omwille van mijn naam. 13 Dan zullen jullie moeten getuigen. 14 Bedenk wel dat jullie je verdediging niet moeten voorbereiden. 15 Want ik zal jullie woorden van wijsheid schenken die door geen van je tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken. 16 Zelfs je ouders en broers, verwanten en vrienden zullen je uitleveren, sommigen van jullie zullen worden terechtgesteld, 17 en jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam. 18 Maar geen haar van je hoofd zal verloren gaan. 19 Red je leven door standvastigheid!
Nee, want er komen nog mensen tot bekering. Ook in Israël.nicodemus zda schreef: Is de Genadetijd voor bij?
39 Hij vertrok en ging volgens zijn gewoonte naar de Olijfberg. De leerlingen volgden hem. 40 Toen hij daar was aangekomen, zei hij tegen hen: ‘Bid dat jullie niet in beproeving komen.’ 41 En hij liep bij hen weg, tot ongeveer een steenworp ver, en knielde daarna neer om te bidden. Hij bad: 42 ‘Vader, als u het wilt, neem dan deze beker van mij weg. Maar laat niet wat ik wil, maar wat u wilt gebeuren.’ 43 Uit de hemel verscheen hem een engel om hem kracht te geven. 44 Hij werd overvallen door doodsangst, maar bleef bidden; zijn zweet viel in grote druppels als bloed op de grond. 45 Toen hij na zijn gebed opstond en terugliep naar de leerlingen, zag hij dat ze van verdriet in slaap waren gevallen, 46 en hij zei tegen hen: ‘Waarom slapen jullie? Sta op en bid dat jullie niet in beproeving komen.’
47 Terwijl hij nog sprak, kwam er opeens een horde mensen aan. Voorop liep de man die Judas heette, een van de twaalf; hij ging naar Jezus toe om hem te kussen. 48 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Judas, lever je de Mensenzoon uit met een kus?’ 49 Toen degenen die bij hem stonden zagen wat er ging gebeuren, vroegen ze: ‘Heer, zullen we er met het zwaard op los slaan?’ 50 En een van hen sloeg in op de dienaar van de hogepriester en sloeg hem zijn rechteroor af. 51 Maar Jezus zei: ‘Houd daarmee op. Zo is het genoeg!’ Hij raakte het oor aan en genas de man. 52 Tegen de hogepriesters en tempelwachters en de oudsten van het volk die op hem afgekomen waren, zei hij: ‘Als tegen een misdadiger bent u uitgetrokken met zwaarden en knuppels? 53 Dagelijks was ik bij u in de tempel, en toen hebt u geen vinger naar me uitgestoken, maar dit is uw uur, het uur van de macht van de duisternis.’
Wat is de clou van dit alles, dit:54 Ze grepen hem vast en voerden hem weg, en brachten hem naar het huis van de hogepriester. Petrus volgde hen op een afstand. 55 Ze staken een vuur aan midden op de binnenplaats en gingen eromheen zitten; Petrus voegde zich bij hen. 56 Een dienstmeisje zag hem bij het vuur zitten, keek hem strak aan en zei: ‘Die man hoorde er ook bij!’ 57 Maar hij ontkende het: ‘Ik ken hem niet eens!’ 58 Even later merkte een ander hem op en zei: ‘Jij bent ook een van hen!’ Maar Petrus zei: ‘Welnee man, helemaal niet.’ 59 En ongeveer een uur later zei nog iemand met grote stelligheid: ‘Ja zeker, die man was ook in zijn gezelschap, hij komt immers ook uit Galilea.’ 60 Maar Petrus zei: ‘Ik weet niet waar je het over hebt.’ En op datzelfde moment, terwijl hij nog sprak, kraaide er een haan. 61 De Heer draaide zich om en keek Petrus aan, en toen herinnerde Petrus zich de woorden van de Heer: ‘Nog voor er vannacht een haan heeft gekraaid zul je mij driemaal verloochenen.’ 62 Hij ging naar buiten en huilde bitter.
63 De mannen die Jezus gevangenhielden, dreven de spot met hem en geselden hem. 64 Ze blinddoekten hem en zeiden: ‘Profeteer nu maar, wie is het die je geslagen heeft?’ 65 En ze zeiden nog tal van andere lasterlijke dingen tegen hem.
Dus gaat heen en maakt al de volkeren tot Mijn discipelen, zegt JezusDe wezenlijke waarde van ons levensgedrag kan alleen blijken uit de som van de gehele rekening, die aan het einde van ons leven, of tot aan de wederkomst van Christus, zal worden opgemaakt.