Peter79 schreef:Alpha schreef:Je kan JHWH als huisbaas zien van ons aardse tehuis. (Hebreeën 3:4.)
Denk je dat een ”wanbetaler” en een “vandaal” toegestaan wordt daar te blijven wonen?
Het is dan ook de vraag wie die wanbetaler en vandaal is. Ik geloof dat het de duivel is die ook wel overste van deze wereld wordt genoemd.
Onverdiende goedheid vind ik ook een goede omschrijving. .
Tnx.
Satan wordt inderdaad de vorst, overste of heerser van deze wereld genoemd.
Denk ook eens aan deze tekst i.v.m. met “wanbetaler en vandaal”?
“hen zal verderven die de aarde verderven” (Openbaring 11:18)
Peter79 schreef:Alpha schreef:God heeft met de vloed miljoenen, misschien miljarden mensen laten sterven.
Er sterven nog steeds veel mensen door natuurrampen, ook al hebben deze rampen niet de omvang van de zondvloed. Vanuit het perspectief van de Bijbel was de zondvloed een straf. Maar mensen die zo'n ramp aan de lijve hebben ondervonden, hebben daar geen boodschap aan. Als het door God gedaan wordt, dan staat Hij tegenover je. Dan is Hij je vijand. Op dat moment is er geen troost bij God. Hoe kan je troost vinden bij een dader?
Er is wel op een oplossing: jezelf alle schuld aantrekken. Dan blijft de rechtvaardigheid van God in stand. Hulpeloos maar schuldig. Maar ik geloof niet in een God die groot gemaakt moet worden door mezelf door het slijk te halen en mijn menselijke gevoelens uit te schakelen. .
In het Engels is een natuurramp en “act of God”.
De gedachte daar achter is dat God alles bepaald en beschikt.
Dan zouden mensen geen vrije wil meer hebben.
Toch heeft God iedereen een vrije wil gegeven, die ook ten kwade gebruikt kan worden.
Je kan God niet de schuld geven van de optredende rampen.
Doordat Satan in opstand kwam tegen Gods soevereiniteit, is dat virus op de mens over gebracht.
In Openbaring staat dat “de zee”, synoniem voor de opstandige mens, er niet meer zal zijn.
De mens koos voor een leven onafhankelijk van God. Daarmee veel ellende veroorzakend.
Orkanen b.v. zijn een gevolg van opwarming van de aarde, veroorzaakt door de vervuilende mens.
Daarnaast is dat tijd en toeval ieder treft. (Prediker 9:11).
Peter79 schreef:Alpha schreef:Onze hemels vader grijpt op aarde in om te voorkomen dat de mens zijn “kroonjuweel”vernietigd, gevolg van Satans manipulatie.
Zodat de aarde gevuld kan worden met volmaakte mensen.
Ik geloof in een God die ingrijpt door mensen van binnenuit te veranderen en die de weg wijst van het kruis. Israël geloofde dat God zou komen om groots in te grijpen. Dat moment was toen Jezus op aarde kwam. Maar het was totaal anders dan Israël geloofde. De overwinning was er niet over mensen van vlees en bloed maar over de krachten en machten in de geestelijke wereld.
isreël verwachtte dat de Messias hen van de Romeinen zou vedrijven.
Toch liet Daniël in zijn tijdsschema zien, dat er na de Romeinen eerst nog een nadere macht zou opstaan.
Na de vernietiging van deze macht grijpt God pas in.
Het begon met de oorlog in de hemel en dat Satan en zijn demonen uit de hemel werden geslingerd.
Gevolg was dat plotseling de vrede van de aarde werd weggenomen.
Vervolgens zou het goede nieuws wereldwijd bekend gemaakt worden. ( Mt 24:14)
Na de voltooiing daarvan grijpt God in. Het wordt Armageddon genoemd. (Opb 16:16).
Er is nog veel meer info daarover, maar dan wordt het wat ingewikkelder.
Het probleem is, dat mensen op hun eigen verstand vertrouwen en zelf allerlei dingen bedenken wat en hoe God dingen moet gaan doen.
Het ligt al van af de zondeval vast. Jezus was “de hiel”. (Gen 3:15).