¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:Ja, that's life.

Zo wordt de een moslim of christen en weer anderen boeddhist, hindoe, janaïst, pantheïst, panentheïst, paganist of atheïst etc. ......:w
Vrijheid blijheid....een ieder volgt zijn/haar eigen pad.
Met dit verschil dat een moslim die christen wordt, of boeddhist, hindoe, jaïnist, pantheïst, panentheïst, paganist of atheïst etc de doodstraf "verdient" volgens de islam. Dat geldt voor geen van de andere religies andersom.

Zo krachteloos is de islam dus in werkelijkheid. Doch het zal jouw dochter maar wezen.

Dus wat nou, "vrijheid blijheid" .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:

Zo wordt de een moslim of christen en weer anderen boeddhist, hindoe, janaïst, pantheïst, panentheïst, paganist of atheïst etc. ......:w
Met dit verschil dat een moslim die christen wordt, of boeddhist, hindoe, jaïnist, pantheïst, panentheïst, paganist of atheïst etc de doodstraf "verdient" volgens de islam. Dat geldt voor geen van de andere religies andersom.

Zo krachteloos is de islam dus in werkelijkheid. Doch het zal jouw dochter maar wezen.

Dus wat nou, "vrijheid blijheid" .
Niet bij alle moslims, wel bij de radicale.
En dan nog gaan christenen daar door met hun zending [o.a.] moslims te bekeren tot hun christendom....ook al is het verboden en ze donders goed weten wat de eventuele consequenties zijn. :evil: :cry:
Trajecto
Site Admin
Man/Vrouw: M

Bericht door Trajecto »

Het maakt naar mijn weten ook nog uit of het een man of een vrouw betreft, die over wil gaan naar een andere godsdient dan de islam.

Maar topic (even) dicht voor bespreken door de crew.
Nulla aetas ad discendum sera
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Topic weer open, maar gelieve on topic te blijven. Het topic is niet in welke mate bepaalde religies wel of geen tolerantie tov andere religies hebben. Het onderwerp is wanneer men over God spreekt "welke" dat dan zou kunnen zijn. Daarbij zet ik dan "welke" tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk ook de vraag kan zijn of de invullingen die mensen aan God gegeven hebben (zodat je kunt spreken over "welke" , die van jou of die van mij) in staat zijn iets van God de benaderen
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Ach, het is natuurlijk best grappig als je leest dat magnetische breinstimulatie de menselijke hersenen zodanig kan beïnvloeden dat mensen die religieus zijn, na stimulatie een stuk minder gelovig gaan denken, omdat die hersengebieden die met religieuze oplossingen voor vraagstukken komen, door magnetische stimulatie gedempt worden. De vraag is dus niet of God bestaat en hoe hij (of zij) eruit ziet, maar wat je hersenen je vertellen. Zelf weten we natuurlijk niets. Maar onze hersenen komen met een verhaal. En dat is dan ons geloof.
Only dead fish go with the flow
carramba

Bericht door carramba »

Martine schreef:
carramba schreef:Je hebt zelf gezegd dat je niet alles geloofd wat in de bijbel staat. Omdat er dingen in de bijbel staan die eigenlijk niet kunnen maak je er een metafoor van. Dat is raar want als je geloofd dat god alles heeft gemaakt zie ik geen rede dat water niet letterlijk in wijn kan veranderen en dat je een heel volk kan voeden met 5 broden.
Waarom zie je in de schepping geen metafoor.... t'is allemaal metafoor of allemaal letterlijk zoals het er staat. Het ene wel en het andere weer niet... lijkt wel natte vingerwerk.
Ik heb gezegd dat ik niet alles in de Bijbel letterlijk geloof, dat is een wezenlijk verschil.
Ik zie geen metafoor in het verhaal van de schepping, simpel omdat ik iedere dag kan en mag genieten van die schepping. Ik zie die scheping dagelijks om mij heen.

Het heeft, in mijn geval, met 'groeien in geloof' te maken.
Zoals een mens van kind groeit naar volwassenheid.

Als kind kreeg ik een groot deel van de Bijbelse verhalen verteld en herverteld. Ik geloofde ze onvoorwaardelijk.
En door dat steeds weer opnieuw vertellen, ontwaakte mijn geloof niet alleen, het verdiepte zich.
Dan komt de tijd van vragen stellen en opnieuw stellen. Aan de mensen om mij heen, aan de Bijbel en ja - aan God.
En langzamerhand groeide het inzicht dat sommige zaken in de Bijbel misschien anders zouden kunnen worden gelezen.
De Bijbel is daardoor de bron geworden in mijn doen en laten.

Ik kan het niet anders zeggen.
Martine schreef:Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat.

Heb je toch echt wel gezegd. Aangezien je het glashard ontkend heeft de rest van je post heeft nu wel een heel stuk minder waarde.
pyro

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:Ach, het is natuurlijk best grappig als je leest dat magnetische breinstimulatie de menselijke hersenen zodanig kan beïnvloeden dat mensen die religieus zijn, na stimulatie een stuk minder gelovig gaan denken, omdat die hersengebieden die met religieuze oplossingen voor vraagstukken komen, door magnetische stimulatie gedempt worden. De vraag is dus niet of God bestaat en hoe hij (of zij) eruit ziet, maar wat je hersenen je vertellen. Zelf weten we natuurlijk niets. Maar onze hersenen komen met een verhaal. En dat is dan ons geloof.
Ja, je zou gewoon bij iedereen de hersengebieden die voor religieuze ideeen zorgen, operatief kunnen verwijderen.
Geen godsdienstoorlogen meer, John Lennons 'Imagine' paradijsje eindelijk binnen handbereik :w
Simpel. Waar wachten we eigenlijk nog op?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Martine

Bericht door Martine »

carramba schreef: Martine schreef:
Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat.

Heb je toch echt wel gezegd. Aangezien je het glashard ontkend heeft de rest van je post heeft nu wel een heel stuk minder waarde.
Mag jij me vertellen waar ik dat gezegd heb.
Ik heb steeds gezegd dat ik de Bijbel niet letterlijk geloof. Dus niet van kaft tot kaft in de zin van waargebeurd, maar dat ik veel dingen zie als metaforen.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

En ik denk dat het allebei is, zowel letterlijk als een metaforische betekenis.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Jerommel schreef:En ik denk dat het allebei is, zowel letterlijk als een metaforische betekenis.
Dat is vaak zo in de Bijbel naar mijn mening. Voor mensen is het vaak of het een of het ander, maar nooit beide en het vergt veel van ons om die denkwijze te veranderen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Alpha

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef:
Alpha schreef:Je kan JHWH als huisbaas zien van ons aardse tehuis. (Hebreeën 3:4.)
Denk je dat een ”wanbetaler” en een “vandaal” toegestaan wordt daar te blijven wonen?
Het is dan ook de vraag wie die wanbetaler en vandaal is. Ik geloof dat het de duivel is die ook wel overste van deze wereld wordt genoemd.
Onverdiende goedheid vind ik ook een goede omschrijving. .
Tnx.

Satan wordt inderdaad de vorst, overste of heerser van deze wereld genoemd.

Denk ook eens aan deze tekst i.v.m. met “wanbetaler en vandaal”?
“hen zal verderven die de aarde verderven” (Openbaring 11:18)
Peter79 schreef:
Alpha schreef:God heeft met de vloed miljoenen, misschien miljarden mensen laten sterven.
Er sterven nog steeds veel mensen door natuurrampen, ook al hebben deze rampen niet de omvang van de zondvloed. Vanuit het perspectief van de Bijbel was de zondvloed een straf. Maar mensen die zo'n ramp aan de lijve hebben ondervonden, hebben daar geen boodschap aan. Als het door God gedaan wordt, dan staat Hij tegenover je. Dan is Hij je vijand. Op dat moment is er geen troost bij God. Hoe kan je troost vinden bij een dader?
Er is wel op een oplossing: jezelf alle schuld aantrekken. Dan blijft de rechtvaardigheid van God in stand. Hulpeloos maar schuldig. Maar ik geloof niet in een God die groot gemaakt moet worden door mezelf door het slijk te halen en mijn menselijke gevoelens uit te schakelen. .
In het Engels is een natuurramp en “act of God”.
De gedachte daar achter is dat God alles bepaald en beschikt.

Dan zouden mensen geen vrije wil meer hebben.
Toch heeft God iedereen een vrije wil gegeven, die ook ten kwade gebruikt kan worden.

Je kan God niet de schuld geven van de optredende rampen.

Doordat Satan in opstand kwam tegen Gods soevereiniteit, is dat virus op de mens over gebracht.
In Openbaring staat dat “de zee”, synoniem voor de opstandige mens, er niet meer zal zijn.
De mens koos voor een leven onafhankelijk van God. Daarmee veel ellende veroorzakend.

Orkanen b.v. zijn een gevolg van opwarming van de aarde, veroorzaakt door de vervuilende mens.
Daarnaast is dat tijd en toeval ieder treft. (Prediker 9:11).
Peter79 schreef:
Alpha schreef:Onze hemels vader grijpt op aarde in om te voorkomen dat de mens zijn “kroonjuweel”vernietigd, gevolg van Satans manipulatie.
Zodat de aarde gevuld kan worden met volmaakte mensen.
Ik geloof in een God die ingrijpt door mensen van binnenuit te veranderen en die de weg wijst van het kruis. Israël geloofde dat God zou komen om groots in te grijpen. Dat moment was toen Jezus op aarde kwam. Maar het was totaal anders dan Israël geloofde. De overwinning was er niet over mensen van vlees en bloed maar over de krachten en machten in de geestelijke wereld.
isreël verwachtte dat de Messias hen van de Romeinen zou vedrijven.
Toch liet Daniël in zijn tijdsschema zien, dat er na de Romeinen eerst nog een nadere macht zou opstaan.

Na de vernietiging van deze macht grijpt God pas in.

Het begon met de oorlog in de hemel en dat Satan en zijn demonen uit de hemel werden geslingerd.
Gevolg was dat plotseling de vrede van de aarde werd weggenomen.
Vervolgens zou het goede nieuws wereldwijd bekend gemaakt worden. ( Mt 24:14)
Na de voltooiing daarvan grijpt God in. Het wordt Armageddon genoemd. (Opb 16:16).
Er is nog veel meer info daarover, maar dan wordt het wat ingewikkelder.

Het probleem is, dat mensen op hun eigen verstand vertrouwen en zelf allerlei dingen bedenken wat en hoe God dingen moet gaan doen.
Het ligt al van af de zondeval vast. Jezus was “de hiel”. (Gen 3:15).
Alpha

Bericht door Alpha »

De meeste mensen kiezen niet voor hun geloof, maar worden daarmee geboren.
pyro

Bericht door pyro »

Alpha schreef:

De meeste mensen kiezen niet voor hun geloof, maar worden daarmee geboren.
aardse registratie is niet hetzelfde als registratie in het hemelse gewest :geek:
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

En de dag dat jij terugkeert naar de sekte genaamd de Weg zullen Rechtuit en ik daar graag bij zijn. :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Anja (oud account)

Alpha schreef:
Peter79 schreef:
Alpha schreef:Je kan JHWH als huisbaas zien van ons aardse tehuis. (Hebreeën 3:4.)
Denk je dat een ”wanbetaler” en een “vandaal” toegestaan wordt daar te blijven wonen?
Het is dan ook de vraag wie die wanbetaler en vandaal is. Ik geloof dat het de duivel is die ook wel overste van deze wereld wordt genoemd.
Tnx.

Helemaal nergens wordt satan de overste van de wereld genoemd. Hij wordt de overste van de machten der lucht genoemd en de heerser van dit tijdperk. Nergens staat dat hij de wereld beheerst.

Zovelen die beweren dat God de wereld zou hebben losgelaten, Zich zou hebben afgekeerd, en die tekeer gaan tegen het gegeven en het zingen dat Jezus regeert, en die tekeer gaan tegen het heilige gebed OnzeVader, spreken hooguit van hun eigen leven, waarin ze hem alle macht geven, hem alle macht kennelijk toekennen.

http://youtu.be/SzOgA2RV6Hs
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 22 okt 2015, 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Piebe 2.2 schreef:
En de dag dat jij terugkeert naar de sekte genaamd de Weg zullen Rechtuit en ik daar graag bij zijn. :mrgreen:
Wachten op Godot... :clown:
pyro

Bericht door pyro »

callista schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Godot heb ik terug laten komen op mijn mondeling eindexamen Engels, vele jaren geleden inmiddels. Als gevolg daarvan moest ik zelf bijna ook nog terugkomen, een jaar of daaromtrent. Maar gelukkig ben ik toch nog geslaagd :w
callista

Bericht door callista »

Wonderen bestaan dus echt.... :)
Peter79

Bericht door Peter79 »

Anja schreef:
Alpha schreef:
Peter79 schreef:
Tnx.

Helemaal nergens wordt satan de overste van de wereld genoemd. Hij wordt de overste van de machten der lucht genoemd en de heerser van dit tijdperk. Nergens staat dat hij de wereld beheerst.
Ik heb het uit mijn hoofd geciteerd, en ik vind dit in de NBG'51:
Johannes 12:31; 14: 30 en 16:11 (NBG '51) schreef: Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
[...]
Niet veel zal ik meer met u spreken, want de overste der wereld komt
[...]
omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
Maar volgens jou gaat dat niet over satan.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef:Denk ook eens aan deze tekst i.v.m. met “wanbetaler en vandaal”?
“hen zal verderven die de aarde verderven” (Openbaring 11:18)
Het verderven van de verderver wordt natuurlijk vooral zichtbaar door degenen die verderven. Desondanks geloof ik dat je verder moet kijken dan het oppervlak. Als je je vijanden lief moet hebben, moet je dus verder kijken dan de vijandigheid en daar de mens achter zien.
Alpha schreef:In het Engels is een natuurramp en “act of God”.
De gedachte daar achter is dat God alles bepaald en beschikt.

Dan zouden mensen geen vrije wil meer hebben.
Toch heeft God iedereen een vrije wil gegeven, die ook ten kwade gebruikt kan worden.

Je kan God niet de schuld geven van de optredende rampen.
Jobs geschiedenis laat mij zien dat de logica misdaad-straf waarbij de mens de onderliggende partij is, niet opgaat. Job ging te rade bij de Enige die hem antwoord kon verschaffen.
Doordat Satan in opstand kwam tegen Gods soevereiniteit, is dat virus op de mens over gebracht.
In Openbaring staat dat “de zee”, synoniem voor de opstandige mens, er niet meer zal zijn.
De mens koos voor een leven onafhankelijk van God. Daarmee veel ellende veroorzakend.
Het is inderdaad een virus, iets waaraan de mens onderworpen/verslaafd is.
Orkanen b.v. zijn een gevolg van opwarming van de aarde, veroorzaakt door de vervuilende mens.
Daarnaast is dat tijd en toeval ieder treft. (Prediker 9:11).
Maar denk ook even aan dat musje dat niet zomaar ter aarde valt.
Alpha schreef:isreël verwachtte dat de Messias hen van de Romeinen zou vedrijven.
Toch liet Daniël in zijn tijdsschema zien, dat er na de Romeinen eerst nog een nadere macht zou opstaan.

Na de vernietiging van deze macht grijpt God pas in.

Het begon met de oorlog in de hemel en dat Satan en zijn demonen uit de hemel werden geslingerd.
Gevolg was dat plotseling de vrede van de aarde werd weggenomen.
Vervolgens zou het goede nieuws wereldwijd bekend gemaakt worden. ( Mt 24:14)
Na de voltooiing daarvan grijpt God in. Het wordt Armageddon genoemd. (Opb 16:16).
Er is nog veel meer info daarover, maar dan wordt het wat ingewikkelder.

Het probleem is, dat mensen op hun eigen verstand vertrouwen en zelf allerlei dingen bedenken wat en hoe God dingen moet gaan doen.
Het ligt al van af de zondeval vast. Jezus was “de hiel”. (Gen 3:15).
Er zit dus niet zo veel verschil hier. Alleen situeer je Gods ingrijpen later, omdat je het werk van Jezus niet als dat ingrijpen ziet.
Anja (oud account)

Peter79 schreef:
Anja schreef:

Johannes 12:31; 14: 30 en 16:11 (NBG '51) schreef: Nu gaat er een oordeel over deze wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
[...]
[...]
Of jij begrijpt niet wat daar nou eigenlijk precies staat, wat het impliceert, en hoe het in de grondtekst staat en in plaats van daarover na te denken verdraai je mijn bericht en legt er een valse conclusie op, als zou ik zeggen wat jij meent te kunnen concluderen. Maar ga je gang. Zoals je inmiddels wel weet vermoei ik mij daar niet mee.
Solo Christo

Peter79

Bericht door Peter79 »

Anja schreef:
Peter79 schreef:
Anja schreef:

[...]
[...]
Of jij begrijpt niet wat daar nou eigenlijk precies staat,
Nee ik begrijp jou niet. Wat in elk geval duidelijk is na mijn citaat, is dat de term overste der wereld in bepaalde vertalingen voorkomt. Wordt jouw stellige uitspraak hierdoor ondergraven? Ik neem aan van niet, maar je laat de onduidelijkheid bestaan.
wat het impliceert, en hoe het in de grondtekst staat en in plaats van daarover na te denken verdraai je mijn bericht en legt er een valse conclusie op, als zou ik zeggen wat jij meent te kunnen concluderen. Maar ga je gang.
En dan volgt er het een en ander aan onprettige opmerkingen aan mij persoonlijk.

Modbreak Tin: laatste zin verwijderd. Maakt een normale voortzetting van het gesprek moeilijk.
Anja (oud account)

@Peter, jij begrijpt zelf de Bijbelcitaten niet die je geeft.

Modbreak Tin: Dan graag aangeven wat en waarom je iets anders ziet.
Laatste zin verwijderd. Draagt niet bij aan een normaal gesprek
Solo Christo

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Nou een lekker glaasje rood met een warm hapje altijd goed. :) :) :)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
carramba

Bericht door carramba »

Martine schreef:
carramba schreef: Martine schreef:
Ik geloof niet van kaft tot kaft in wat in de Bijbel staat.

Mag jij me vertellen waar ik dat gezegd heb.
Ik heb steeds gezegd dat ik de Bijbel niet letterlijk geloof. Dus niet van kaft tot kaft in de zin van waargebeurd, maar dat ik veel dingen zie als metaforen.
Berichtdoor Martine » 17 Okt 2015, 09:40

Lees deze post maar eens terug.... Dat heb je toch echt wel gezegd...... ontkennen heeft geen zin.