JW88 schreef:Tin schreef:JW88 schreef: Het is 1 grote hypocriete wereld, het valt niet te veranderen, alleen maar de accepteren, je maakt je zelf echt een illusie als je denkt dat, dat ooit nog gaat veranderen....
Komt uit een ander topic, maar past precies hier.
Waarom eigenlijk zo de nadruk dat het nooit veranderen zal?
Ik bedoel: speelt het enige rol, is het van enige relevantie in de vraag wat ik doe met de hypocrisie in mezelf?
Omdat ik geen enkel idee zou hebben waarom de hypocrisie in de wereld ooit nog zal veranderen.... jij wel? en zo ja waarom?
Ja, dat zei je.
Maar mijn vraag beantwoord je niet.
Ik stel de vraag dus opnieuw, maar zal wel vast ook iets op jouw vraag antwoorden.
"Waarom eigenlijk zo de nadruk dat het nooit veranderen zal?
Ik bedoel: speelt het enige rol, is het van enige relevantie in de vraag wat ik doe met de hypocrisie in mezelf?"
Deze vraag gaat uit van de mogelijkheid je gewoon niet druk te maken over de vraagstelling of iets in de toekomst ooit veranderen zal.
Verandering vind namelijk per definitie niet in de toekomst plaats, maar nu.
Iets IS veranderd wanneer er NU verandering plaatsvind.
De rest is speculatie.
En je zegt het zelf al: dat leidt tot irritatie (die we allemaal kennen, hoor).
De vraag is nu: is het een idee om iets aan de hypocrisie in mezelf te doen ongeacht gedachten over de toekomst?
Goed, antwoord op jouw vraag.
Ik denk dat de hypocrisie niet snel uitgebannen zal zijn.
Die bestond al ten tijde van de van het schrijven van de heilige Indische geschriften.
In de Bhagavad Gita staat:
Bg 3.6
karmendriyāṇi saṁyamya, ya āste manasā smaran
indriyārthān vimūḍhātmā, mithyācāraḥ sa ucyate
Woord-voor-woord-vertalingen:
karma-indriyāṇi — de vijf actieve zintuigen; saṁyamya — onder controle hebbend; yaḥ — iedereen die; āste — verblijft; manasā — door de geest; smaran — denkend aan; indriya-arthān — zinsobjecten; vimūḍha — dwaze; ātmā — ziel; mithyā-ācāraḥ — hypocriet; saḥ — hij; uc-yate — wordt genoemd.
Vertaling:
Wie de actieve zintuigen beteugelt, maar in zijn geest bezig is met zins-objecten, misleidt beslist zichzelf en wordt een hypocriet genoemd.
Kijk ik irriteer me gewoon aan mensen die overal strooien en met hun normen en waarden en die razendsnel over boord gooien als het hun goed uitkomt en ze er beter op kunnen worden. Net zoals ik me ook mateloos irriteer aan idealistische en naïeve mensen die geen realistische kijk op de wereld hebben en denken dat het alleen maar vlindertjes en regenbogen zijn, mensen die werkelijk denken dat ooit morele en humanistische belangen voor economische belangen gaan mag mij uit leggen waarom hij dat denkt, tot nu toe heb ik nog geen enkel argument gehoord...
Klaarblijkelijk hoort het dus behoorlijk bij de mens in zijn huidige zijn.
Wel denk ik dat alles tijdelijk is, dus ook de mens in zijn huidige zijn en de hypocrisie.
Wat er daarbuiten is zijn andere topics voor.
Maar ik wil je nadat ik je nog even quote nog wel iets meer concreets schrijven:
JW88 schreef: Kijk ik irriteer me gewoon aan mensen die overal strooien en met hun normen en waarden en die razendsnel over boord gooien als het hun goed uitkomt en ze er beter op kunnen worden. Net zoals ik me ook mateloos irriteer aan idealistische en naïeve mensen die geen realistische kijk op de wereld hebben en denken dat het alleen maar vlindertjes en regenbogen zijn, mensen die werkelijk denken dat ooit morele en humanistische belangen voor economische belangen gaan mag mij uit leggen waarom hij dat denkt, tot nu toe heb ik nog geen enkel argument gehoord...
Iedereen irriteert zich daaraan.
Maar als ik dat schrijf kom ik al iets merkwaardigs tegen:
Als we ons allemaal irriteren aan hypocrisie en zijn tevens hypocriet zijn is dat niet wat raar?
Dan zouden we ons ook aan onszelf moeten irriteren.
Doen we dat?
Maar goed even heel concreet:
Het wordt nu allemaal heel scherp gesteld.
Alles is hypocriet wanneer men zijn eigen ideeën omtrent recht en krom niet kan nakomen op een bepaald moment?
Filosofisch of religieus kan dat interessant zijn te bespreken.
Maar jij ben dacht ik meer de praktische man.
En dan is er denk ik altijd sprake van meer of minder hypocrisie.
De irritatie komt denk ik ook altijd uit die schaal voort.
"Deze hypocrisie (vaak: "mijn") valt binnen de normen, maar die andere (vaak: van anderen") wordt me toch echt te gek".
Ik denk dat er best mensen zijn die een leven lijden vanuit een verbondenheid met hun naasten, niet op winst belust en zonder de geniepige kanten van het ene zeggen en het andere doen etc.etc. Jij stelt dat dat niet zo is, noemt me naïef of wat dies meer zij. Dus overtuigen kan ik je niet. Het zij zo, maar wat moet ik er verder van zeggen? Jij zegt dus misschien dat alles en iedereen bijzonder hypocriet is. Maar kan jij dat bewijzen? Nee, ook niet.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.