Is goed hoor, ik heb het fout. Als je een beetje oplet zie je dat ik dat ik het veel vaker fout heb, daar zijn stapels voorbeelden van te geven - tenminste, voor wie het inziet.JW88 schreef:Hoop: ik hoop dat we morgen kunnen barbecueënBdO schreef:Tja, het kan natuurlijk zijn dat je hoopt op een fijne barbecue, en dat je vanuit de veronderstelling dat daar zonneschijn bij nodig is op die barbecue hoopt inclusief die randvoorwaarde. Echter, in dat geval hoop je niet op de randvoorwaarde in zichzelf. In het geval dat de veronderstelling onjuist zou blijken zou je immers ook tevreden zijn met een fijne barbecue zonder zonneschijn. Waar je in zichzelf op hoopt is de fijne barbecue.JW88 schreef:Hoop: Ik hoop dat morgen de zon schijnt
Reden: Omdat ik graag wil barbecueën
Verlangen: ik wil morgen graag barbecueën
Conclusie 1: Je kan een reden voor hoop hebben
Conclusie 2: Een reden en een verlangen kan het zelfde zijn
Conclusie 3: Je hebt jezelf een beetje vast gel*ld BdO
Reden: ik vind barbecueën het mooiste wat er is
Verlangen: ik wil morgen niks liever dan barbecueën
Je eerder verhaal gaat gewoon niet op, is dat zo moeilijk om toe te geven? Zelfs de grote BdO heeft het wel een keer fout...
Maar om op bovenstaand voorbeeld in te gaan: hopen impliceert en omvat het willen waar je op hoopt. Het willen is dus geen reden voor het hopen, immers, je kunt niet hopen zonder te willen waar je op hoopt.
Ik denk overigens dat je de discussie best naar je hand kunt zetten, maar je moet er natuurlijk wel even je best voor doen. En ik moet zeggen: je doet het heel aardig. Ik doe er alleen graag zo veel mogelijk zetten over om mat te komen staan, maar jou als forummer enigszins kennende is dat niet iets waardoor je je laat afschrikken.