Zolderworm schreef:Dat is niet echt wat ik bedoel. Ik bedoel dat het Koninkrijk niet iets is waar wij naartoe gaan, maar iets dat gewoon nu aanwezig is. Wij kunnen het echter niet waarnemen, omdat we niet beschikken over het juiste bewustzijn. Wij bevinden ons namelijk in het reflexieve rationele bewustzijn. Ofte wel: ons bewustzijn wordt gedomineerd door het denken en door de reflectie, dat wil zeggen: het scheppen van een schijnwerkelijkheid in ons geheugensysteem, onder meer vanuit het verleden gericht op de toekomst, maar niet echt op het hier-en-nu. Wij nemen dus nooit de werkelijkheid direct waar, maar altijd nadat het door ons denken en vanuit onze reflectie een vorm wordt verleend. Daarom kunnen wij ook het Koninkrijk niet waarnemen. Bij het jonge kind is dit anders. Vandaar dat we moeten worden gelijk de kinderen.
Voorts: zodra je de dingen gaat verwoorden ontglippen ze je. De werkelijkheid kun je niet vangen in een verwoording. De werkelijkheid kun je alleen maar ervaren. Het te willen verwoorden is, volgens mij, zinloos.
In Jezus' prediking kan je onderscheiden dat het Koninkrijk zowel iets is dat er al is, als iets dat nog moet komen. Laten we ons hier dan focussen op dat het Koninkrijk er is.
Hoe kijk je dan aan tegen wat Jezus zei over het Koninkrijk:
Matteus 13: 44-46 (WV) schreef:Het gaat met het koninkrijk der hemelen als met een schat, in de akker verborgen. Toen iemand hem vond, verborg hij hem, en van blijdschap ging hij alles verkopen wat hij bezat en kocht hij die akker. Ook gaat het met het koninkrijk der hemelen als met een koopman op zoek naar mooie parels. Toen hij één kostbare parel gevonden had, ging hij alles verkopen wat hij had en kocht hij haar.
Ik lees hierin enerzijds het enthousiasme (irrationeel) waardoor iemand alles op alles zet om de schat of de parel te verwerven. Anderzijds lees ik hierin ook de rationaliteit en het vatten (dus niet ontglippen) van deze schat/parel.
Nee, zodra de reflectie stopt is het (volgens mij) met het geloven afgelopen. Dan is er alleen maar de ervaring, en wel in een bovenrationeel bewustzijn. Zolang je gelooft, blijf je binnen het relexieve rationele bewustzijn. Ik ben daar tamelijk strikt in.
Zonder samenhangende reflectie is elke ervaring eenmalig en uniek, toch? Dan is het inderdaad iets van het hier en nu, maar het brengt je als mens niet verder. Of wel? Kan je zo'n ervaring dan omschrijven als een ervaring van diep geluk? Of is dat ook al teveel reflectie?
Ik zeg niet dat het kwaad is. Maar een mens kan nu eenmaal niet bedenken hoe de werkelijkheid in elkaar steekt. Hij kan het alleen maar ervaren. En als hij het ervaart, kan hij het vervolgens niet onder woorden brengen. Daarom zie ik elke theologie als volstrekt overbodig. Ook daar ben ik nogal strikt in.
Als je de pretenties van de theologie loslaat, dan zou je ook kunnen zeggen dat het een logboek biedt van hoe mensen in het verleden met hun godservaringen zijn omgegaan en hoe ze er nu omgaan.