Willekeurige verzinsels en God zijn in mijn ogen in essentie exact maar dan ook exact hetzelfde, de Kerstman is voor mij precies het zelfde principe als God, beide een product van de menselijke geest verzonnen voor een bepaalde doeleinde, net zoals bv Bigfoot, het monster van Loch Ness, de tandenfee, de paashaas etc etc, in dat rijtje horen God en het vliegende spaghetti monster ook.pyro schreef:We zijn het nooit oneens geweest over het gegeven dat er geen bewijs voor God is, i.i.g. niet in filosofisch / wetenschappelijke zin. Natuurlijk kan iedereen zomaar iets verzinnen dat ook niet te bewijzen is, ook daarover kan geen misverstand verstaan, lijkt mij.JW88 schreef:Ok wellicht kun je me het dan nog 1x uitleggen want dan begrijp ik het inderdaad niet..... de vliegende spaghetti monster theorie wil aangeven dat iedereen heel gemakkelijk zomaar iets kan verzinnen wat niet te bewijzen valt net zoals God, wat klopt daar volgens jou niet aan?
Het gaat fout waar de atheist willekeurige verzinsels op God gaat betrekken. Daarmee wordt slechts de mate van het onbegrip aangetoond. Verder niets.500 jaar heeft er niets mee te maken, net zo min als ik me herken in jouw beschrijving van 'er beter voor staan'. Dat heb ik eerder al toegelicht, en ik twijfel nogal aan het nut dit te blijven herhalen.Je hebt geen idee hoe het over 500 jaar er voor staat met de mensheid en de aarde maar je denkt wel dat economische belangen niet meer voor andere belangen gaan.... hmmm apart.Er is geen *waarom* reden in termen van een persoonlijk belang. Hier knelt denk ik het schoentje. Zodra je een motief niet kunt vertalen in termen van eigen gewin, onderken je het niet.Ik snap prima wat je zegt, maar je toont daarmee totaal niet aan waarom specifiek de mens niet meer economische belangen voor zou laten gaan, het enige wat je zegt is dat mensen veranderen en dat je hoop hebt dat het ten goede is, maar het is nergens op gebaseerd het is inderdaad alleen maar hoop en hoop is vaak een illusie, een mooi idee die soms wel uitkomt maar vaker niet.Die voorkeur is je gegund.Ik heb liever gesprekken en discussie met mensen die compleet het tegenovergestelde van mij zijn als mensen die hetzelfde denken als mij.
Besef wel dat je het jezelf daar niet makkelijk mee maakt en dat de mogelijkheid tot verkeerde conclusies op basis van langs elkaar heen praten levensgroot aanwezig is.
Als jij dan vervolgens beweert dat God niet verzonnen is, zou je dat moeten aantonen en bewijzen moeten leveren, want de gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast, niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet) en aangezien we het er over eens zijn dan er geen bewijs voor God is, kun je die claim dus ook nooit hard maken en heeft het evenveel waarde als zeggen dat het vliegende spaghetti monster bestaat, want daar kun je ook geen bewijs van leveren.
Dit is niet een kwestie van niet snappen wat ik hier bedoel (want zo moeilijk is het niet te begrijpen), dit is een kwestie van niet willen snappen en dat is inderdaad inherent aan de levensovertuiging die men heeft.
Waarschijnlijk doe ik dan niet aan jouw definitie van ''hoop'' omdat het naar mijn mening nergens op is gebaseerd, ik hou me liever aan de feiten en realiteit en daar baseer ik mijn hoop dan wel op en vooralsnog zie ik geen enkele reden om hoop te hebben dat men in de toekomst economische belangen niet meer op de eerste plaats zet. Perfect voorbeeld hiervan is onze koning in China, die een paar l*lluige nietszeggende woordjes over mensenrechten spreekt daar maar voor de rest van de tijd volledig hypocriet uit economisch belang staat te handelen, wat een afgang!
Als je met iemand die een andere levensvisie heeft in gesprek gaat kan het wel eens zo zijn dat je conclusies trekt die de andere persoon liever niet wil horen...