DeZoeker schreef:Die keuze is te verdedigen omdat de wetenschap nu eenmaal empirische onderzoeksmethoden hanteert. Over het onstoffelijke kunnen wij (het is al eerder gezegd) simpelweg geen uitspraken doen.
Rare uitspraak. Komt op mij over als: ID/schepping is te ingewikkeld om te onderzoeken, daarom houd ik 't maar bij evolutie. Dat is zoiets als 's avonds laat je portemonnee verliezen in een donker steegje, om vervolgens je portemonnee te zoeken in een andere straat om reden dat daar meer licht is.
Maar zelfs Lewontin zegt niet wat jij zegt.
Lewontin:
“Het is niet zo dat de wetenschappelijke methodes of instituties ons op de een of andere wijze dwingend een materialistische verklaring voorschrijven voor het fenomeen van het bestaan, integendeel.”
Verder is het niet echt nodig uitspraken te doen over het onstoffelijke. We kunnen volstaan met het antwoord op de vraag: hebben we te maken met toeval of met doelgerichtheid?
DeZoeker schreef:Daarbij komt: er bestaan ook christelijke wetenschappers die geen enkele moeite hebben met de evolutietheorie. Kennelijk speelt hun levensbeschouwing geen rol in hoe ze die beoordelen.
Ja en? Er zijn ook atheïsten die in ID geloven.
Dat die christelijke wetenschappers geen enkele moeite hebben met evolutie, waag ik te betwijfelen. Wat voor christelijk geloof is dat eigenlijk? Niet mijn christelijk geloof.
God die bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok.
Een oxymoron. Christelijk geloof en evolutie sluiten elkaar natuurlijk uit.
De pas overleden William Provine (Cornell University) had ’t ook wel aardig verwoord:
“De gedachte is tegenwoordig wijdverbreid dat God een begin heeft gemaakt met de wereld, er alle benodigdheden in heeft gestopt en er nu op een hele subtiele manier in werkt, door middel van de natuurwetten. Zo subtiel dat zijn handelen niet op te merken is. Maar het geloof in zo’n God is volgens mij praktisch het zelfde als atheïsme.”
Iemand vroeg Provine eens of er zoiets bestond als een christelijk evolutionistisch standpunt dat intellectueel gezien oprecht kan worden genoemd. Of moeten we toch onze hersenen nog eens laten nakijken, voordat we de kerk ingaan? Provine gaf een duidelijk antwoord:
“Dan moet je inderdaad je hersenen laten nakijken.”
En volgens Phillip Johnson (grondlegger van ID) heeft het darwinisme slechts tot doel aan te tonen dat een bovennatuurlijke schepper niet nodig is, omdat de natuur zichzelf kan scheppen.
DeZoeker schreef:UItgaan van een "Ontwerper" wiens bestaan vermoed wordt (vanuit de ID gedachte) maar die nooit kan worden bewezen. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is zoiets onaanvaardbaar.
Als je eenmaal vastgesteld hebt dat het om ontwerp gaat, moet er wel een ontwerper zijn. Dus ik zie het probleem niet.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.