Jerommel schreef:Meer iets voor KL denk ik, want dit is Bijbelgesprek, niet traditie-apologetiek.
Nou, Apostolische successie kan ook staan voor een koerswijziging in de traditie.
Waarom gaat het hier om apologetiek volgens jou? Dat begrijp ik niet.
Jerommel schreef:Meer iets voor KL denk ik, want dit is Bijbelgesprek, niet traditie-apologetiek.
Er lijkt mij inderdaad niets mis mee om een zelfde thema zowel in KL als in bijbelgesprek te bespreken. Zo hou je de uitgangspunten helder.Jerommel schreef:Meer iets voor KL denk ik
Yeshua is een Joodse naam.Rechtuit schreef:Hier op het forum tjaBdO schreef:Ik heb hier op dit forum gelezen dat Jezus jood was omdat Hij een Joodse moeder heeft. Dat valt toch moeilijk te ontkennen?Rechtuit schreef:Jezus was en is geen jood wat zijn afkomst betreft en verwekking.ericjan schreef:Probleem met de afbeeldingen van Yeshua in de RKK is dat ze valselijk zijn verwesterd, om te verdoezelen dat Yeshua een Jood was (zoals de orthodoxe Joden nu).![]()
Jezus was uit de Heilige Geest en die is geen jood geen Nederlander of Fransman.De Heilige Maagd Maria was alleen draagster en meer niet tevens de eerste van alle gelovigen.
Onzin en zelfs de paus begint dat nu eindelijk in te zien.Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
Toch laat G'd in Zijn WOord het geslachtsregister van Yeshua uitgebreid opnemen!Rechtuit schreef:Voor ons die in stilte leven en overdenken kom je tot geloofsgeheimen;wie was de Zoon Gods Jezus de Christus gekomen door de Heilige Geest,maar door Zijn Menswording kwam Hij ter wereld uit de buik van een vrouw Maria altijd Maagd en de eerst onder de gelovigen zij was joods maar door de verwekking van de Heilige Geest die geen jood is geen Hollander of Noor of Zweeds enz enz enz was Jezus de Christus geen jood Hij was en is Gods Enig Geboren Zoon onze Verlosser.Maar natuurlijk, we zitten niet voor niks al 25 jaar in retraite.
Daar gaat het om.Piebe 2.2 schreef:Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef:Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
Juist als het naar jouw inzicht moeilijke materie is, kun je hier wellicht wat dieper op ingaan, ericjan?ericjan schreef:Onzin en zelfs de paus begint dat nu eindelijk in te zien.Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.BdO schreef: Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.
Als het onbelangrijk zou zijn, dan zou de bijbel niet zoveel aandacht besteden aan het geslachtsregister.
Alleen slaan heel veel christenen deze stukken over omdat het moeilijke materie is.
Klopt helemaal. We horen het er eigenlijk niet meer over te hebben dat Jezus in een ver grijs verleden joods was - zo kwam mij ter ore - we dienen de joodse Jezus niet meer te kennen, maar veelmeer de Zoon van God. Het begin van de schepping, die er was voor Abraham en voor Maria.Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.
Neen, het gaat nou net niet om de joodse Jezus, die moeten we niet meer kennen (2 Kor. 5:16).ericjan schreef:Daar gaat het om.Piebe 2.2 schreef:Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef:Aha. Jezus was dus wel Jood.Piebe 2.2 schreef: (meer).
Uit het uitverkoren volk van G'd Israel is de Zoon van G'd geboren, Joodse moeder en uit de Heilige Geest.
Het was in ieder geval wel ooit relevant, die geslachtsregisters. Zelfs relevant genoeg om in evangeliën op te nemen die de canon zouden halen, terwijl die evangeliën geschreven zijn op een moment dat het net zo (ir-)relevant was als dat het nu is.Piebe 2.2 schreef:Neen, het gaat nou net niet om de joodse Jezus, die moeten we niet meer kennen (2 Kor. 5:16).ericjan schreef:Daar gaat het om.Piebe 2.2 schreef:Als mens was Jezus een jood ja.BdO schreef: Aha. Jezus was dus wel Jood.
Uit het uitverkoren volk van G'd Israel is de Zoon van G'd geboren, Joodse moeder en uit de Heilige Geest.
??? mag ik dat zelf bepalen? Dank u.Jerommel schreef:maar jij vindt van niet.
Sorry, ik vergat een "kennelijk" of een vraagteken.BdO schreef:??? mag ik dat zelf bepalen? Dank u.Jerommel schreef:maar jij vindt van niet.
Volgens de auteur van betreffend evangelie in ieder geval wel. In het subforum bijbelgesprek betekent dat dat die geslachtsregisters er dus toe doen - los van wat ik of jij daar van vinden. En dus ook dat afstamming van Jezus er toe doet. Dat Hij Jood was kan bijzaak zijn geweest - al valt dat uit die afstamming natuurlijk wel 100% zeker af te leiden - maar dat die afstamming er toe doet - op z'n minst op het moment van schrijven - is duidelijk, anders had de evangelieschrijver zich een hoop moeite kunnen besparen.Jerommel schreef:kennelijk was en is het relevant
Op het moment van schrijven deed Jezus' geslachtsregister er toe - omdat de Messias een nakomeling van David moet zijn - maar Paulus schreef aan Timoteüs dat mythen en geslachtsregisters leiden tot 'discussies en niets bijdragen tot het heilsplan van God met het geloof' en aan Titus:BdO schreef:Volgens de auteur van betreffend evangelie in ieder geval wel. In het subforum bijbelgesprek betekent dat dat die geslachtsregisters er dus toe doen - los van wat ik of jij daar van vinden. En dus ook dat afstamming van Jezus er toe doet. Dat Hij Jood was kan bijzaak zijn geweest - al valt dat uit die afstamming natuurlijk wel 100% zeker af te leiden - maar dat die afstamming er toe doet - op z'n minst op het moment van schrijven - is duidelijk, anders had de evangelieschrijver zich een hoop moeite kunnen besparen.Jerommel schreef:kennelijk was en is het relevant
Mooie teksten er weer bij, Piebe. Je Bijbelkennis is puik!Piebe 2.2 schreef:Op het moment van schrijven deed Jezus' geslachtsregister er toe - omdat de Messias een nakomeling van David moet zijn - maar Paulus schreef aan Timoteüs dat mythen en geslachtsregisters leiden tot 'discussies en niets bijdragen tot het heilsplan van God met het geloof' en aan Titus:BdO schreef:Volgens de auteur van betreffend evangelie in ieder geval wel. In het subforum bijbelgesprek betekent dat dat die geslachtsregisters er dus toe doen - los van wat ik of jij daar van vinden. En dus ook dat afstamming van Jezus er toe doet. Dat Hij Jood was kan bijzaak zijn geweest - al valt dat uit die afstamming natuurlijk wel 100% zeker af te leiden - maar dat die afstamming er toe doet - op z'n minst op het moment van schrijven - is duidelijk, anders had de evangelieschrijver zich een hoop moeite kunnen besparen.Jerommel schreef:kennelijk was en is het relevant
'houd u niet bezig met onzinnige kwesties, geslachtslijsten, discussies en twisten over de wet; deze dingen zijn zonder nut en hebben geen zin.' (Tit 3,8)
De discussie of Jezus een jood was is niet zonder de wet te voeren en derhalve dus zinloos.
De opstanding van Christus is die gebeurtenis. Lees Romeinen 7 in deze maar eens.BdO schreef: Maar welk punt in de tijd bepaalt dan de overgang van de relevantie van geslachtsregisters naar de irrelevantie? En vooral: welke gebeurtenis? Dat moet dan zijn ergens tussen het schrijven van het evangelie van Mattheus en het schrijven van de brieven aan Timotheüs en/of Titus (zo die laatsten al eerder geschreven zijn dan de eerste). Ik kan daar niets zinnigs bij bedenken.
Haha, nee dat zou onbijbels zijn. Hij is met de Kerk alle dagen tot aan de voleinding van de wereld. De Kerk leert al vanaf de oprichting door Christus de juiste leer.Biker schreef:ah, na 18 eeuwen kwam de echte waarheid dus pasLoyola_2 schreef:
Nee hoor, dat staat er niet...dat is een interpretatie, en wel eentje die pas na 18 eeuwen op kwam duiken. Gooi al je theorietjes maar weer overboord...
Het belang van wat snap je niet? De maagdelijkheid van Maria?
De Kerk leert al vanaf het begin dat Maria altijd maagd is geweest. Dat het pas later een dogmatische status krijgt, doet daar niks aan af; het was al christelijke leer. Zie ook diverse teksten van de Vroege Kerk en diverse concilies.Inderdaad, ik snap niet waarom Maria maagdelijkheid wordt toegewezen na 18 eeuwen.
Er zijn meerdere redenen voor de maagdelijkheid van Maria, o.a:En wat het uberhaupt heeft te maken met wat Jezus heeft overwonnen, en niet zijn moeder naar het vlees.
In welke zin?BdO schreef:Jerommel schreef:Meer iets voor KL denk ik, want dit is Bijbelgesprek, niet traditie-apologetiek.
Nou, Apostolische successie kan ook staan voor een koerswijziging in de traditie.
Dat begrijp ik ook niet. Ik ben tot nu toe van geen enkele deelnemer apologetiek tegengekomen...Waarom gaat het hier om apologetiek volgens jou? Dat begrijp ik niet.
Wat precies begint hij in te zien en waaruit blijkt dat? En welke paus bedoel je dan?ericjan schreef:Onzin en zelfs de paus begint dat nu eindelijk in te zien.Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
Neuh, zo moeilijk is dat niet. Geslachtregisters zijn ook niet onbelangrijk en wat Jezus betreft is het zelfs zéér belangrijk, maar dat beweert Rechtuit ook niet.Als het onbelangrijk zou zijn, dan zou de bijbel niet zoveel aandacht besteden aan het geslachtsregister.
Alleen slaan heel veel christenen deze stukken over omdat het moeilijke materie is.
...als je dat per sé A.S. wilt noemen, dan heb je een punt, maar dat is niet wat een Katholiek anderszins met A.S. bedoelt.Loyola_2 schreef:In welke zin?BdO schreef:Jerommel schreef:Meer iets voor KL denk ik, want dit is Bijbelgesprek, niet traditie-apologetiek.
Overigens kan Apostolische Successie prima in dit topic aangestipt worden, omdat zonder AS de canon van de bijbel nooit tot stand was gekomen!
Ik reageerde er zojuist op..Dat begrijp ik ook niet. Ik ben tot nu toe van geen enkele deelnemer apologetiek tegengekomen...Waarom gaat het hier om apologetiek volgens jou? Dat begrijp ik niet.
Nee.Loyola_2 schreef:Haha, nee dat zou onbijbels zijn. Hij is met de Kerk alle dagen tot aan de voleinding van de wereld. De Kerk leert al vanaf de oprichting door Christus de juiste leer.Biker schreef:ah, na 18 eeuwen kwam de echte waarheid dus pasLoyola_2 schreef:
Nee hoor, dat staat er niet...dat is een interpretatie, en wel eentje die pas na 18 eeuwen op kwam duiken. Gooi al je theorietjes maar weer overboord...
Het belang van wat snap je niet? De maagdelijkheid van Maria?
De Kerk leert al vanaf het begin dat Maria altijd maagd is geweest. Dat het pas later een dogmatische status krijgt, doet daar niks aan af; het was al christelijke leer.Inderdaad, ik snap niet waarom Maria maagdelijkheid wordt toegewezen na 18 eeuwen.
Wat noem jij dan vroeg in deze?Zie ook diverse teksten van de Vroege Kerk en diverse concilies.
Dat de evangeliën van Mattheus en Lucas geschreven zouden zijn nog voor de opstanding is wel een wat ongebruikelijk vroege datering.Piebe 2.2 schreef:De opstanding van Christus is die gebeurtenis. Lees Romeinen 7 in deze maar eens.BdO schreef: Maar welk punt in de tijd bepaalt dan de overgang van de relevantie van geslachtsregisters naar de irrelevantie? En vooral: welke gebeurtenis? Dat moet dan zijn ergens tussen het schrijven van het evangelie van Mattheus en het schrijven van de brieven aan Timotheüs en/of Titus (zo die laatsten al eerder geschreven zijn dan de eerste). Ik kan daar niets zinnigs bij bedenken.
De inhoud is niet afhankelijk van de datering, dat heb ik je eerder ook al eens uitgelegd. De evangeliën verhalen over de situatie voor de opstanding en toen was het geslachtsregister nog relevant en zo ook voor de eerste christenen uit de joden die bekend waren met de wet, zie nogmaals Romeinen 7.BdO schreef:Dat de evangeliën van Mattheus en Lucas geschreven zouden zijn nog voor de opstanding is wel een wat ongebruikelijk vroege datering.Piebe 2.2 schreef:De opstanding van Christus is die gebeurtenis. Lees Romeinen 7 in deze maar eens.BdO schreef: Maar welk punt in de tijd bepaalt dan de overgang van de relevantie van geslachtsregisters naar de irrelevantie? En vooral: welke gebeurtenis? Dat moet dan zijn ergens tussen het schrijven van het evangelie van Mattheus en het schrijven van de brieven aan Timotheüs en/of Titus (zo die laatsten al eerder geschreven zijn dan de eerste). Ik kan daar niets zinnigs bij bedenken.