Jezus Joods?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: Jezus Joods?

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef: Maar welk punt in de tijd bepaalt dan de overgang van de relevantie van geslachtsregisters naar de irrelevantie? En vooral: welke gebeurtenis? Dat moet dan zijn ergens tussen het schrijven van het evangelie van Mattheus en het schrijven van de brieven aan Timotheüs en/of Titus (zo die laatsten al eerder geschreven zijn dan de eerste). Ik kan daar niets zinnigs bij bedenken.
De opstanding van Christus is die gebeurtenis. Lees Romeinen 7 in deze maar eens.
Dat de evangeliën van Mattheus en Lucas geschreven zouden zijn nog voor de opstanding is wel een wat ongebruikelijk vroege datering.
De inhoud is niet afhankelijk van de datering, dat heb ik je eerder ook al eens uitgelegd. De evangeliën verhalen over de situatie voor de opstanding
Dat is wel wat wonderlijk voor een boek waarin de opstanding zelf alsmede gebeurtenissen daarna ook beschreven zijn.
Piebe 2.2 schreef: en toen was het geslachtsregister nog relevant en zo ook voor de eerste christenen uit de joden die bekend waren met de wet, zie nogmaals Romeinen 7.
De inhoud van Romeinen 7 is me wel enigszins bekend, alsmede andere teksten toegeschreven aan Paulus waaruit duidelijk blijkt dat Paulus de Wet niet alleen ziet als datgene waaruit men bewust kan worden van de zonde, maar ook als iets wat je - als het (Paulus) zo uitkomt - prima aan je laars kunt lappen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

De evangelisten houden op waar Jezus is opgestaan en verhalen over een periode van zo'n dertig jaar m.u.v. Lukas. Wat is daar nou raar aan? Verder lapte Paulus niks aan zijn laars, maar sommigen zijn te blind om dat te zien.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO

Bericht door BdO »

Piebe 2.2 schreef:De evangelisten houden op waar Jezus is opgestaan en verhalen over een periode van zo'n dertig jaar m.u.v. Lukas.

Dat bestrijd ik niet.
Piebe 2.2 schreef: Wat is daar nou raar aan? Verder lapte Paulus niks aan zijn laars, maar sommigen zijn te blind om dat te zien.
O, is dat het.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

Jerommel schreef:
Loyola_2 schreef:Overigens kan Apostolische Successie prima in dit topic aangestipt worden, omdat zonder AS de canon van de bijbel nooit tot stand was gekomen!
...als je dat per sé A.S. wilt noemen, dan heb je een punt
Inderdaad, dat noem ik Apostolische Successie, omdat dat nu eenmaal de benaming is die men al eeuwenlang universeel hanteert. Hoe had je het anders willen noemen?
maar dat is niet wat een Katholiek anderszins met A.S. bedoelt. Je introduceert er nu wat begripsverwarring mee.
Oh, dus ik bedoel wat anders dan wat ik aanduidde? Mag ik vragen wat ik dan bedoelde? :roll:

Dat begrijp ik ook niet. Ik ben tot nu toe van geen enkele deelnemer apologetiek tegengekomen...
Ik reageerde er zojuist op.. ;)
Waarop? Quote het anders even....Ik zie het nergens staan.
Vertrokken user_4

Jerommel schreef:
Loyola_2 schreef:De Kerk leert al vanaf het begin dat Maria altijd maagd is geweest. Dat het pas later een dogmatische status krijgt, doet daar niks aan af; het was al christelijke leer.
Nee
Oh? Vertel...
Maar daar naast, op basis van Bijbelstudie en exegese is het iig niet.

Klopt, het dateert namelijk al van vóór de samenstelling van de bijbel... Maar ik beweerde ook nergens dat het pas ná de bijbel ontstond...Ik had het over de Vroege Kerk.

Zie ook diverse teksten van de Vroege Kerk en diverse concilies.
Wat noem jij dan vroeg in deze?
Eerste eeuw A.D.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Vertel?
Jezus' broer enzo, dus nee.

En het dateert niet van voor de canon of voor de NT boeken en brieven, het is van later en in feite een gnostische dwaling, maar die had je ook al vrij rap.
Het is geen geaccepteerde Christelijke leerstelling uit de eerste eeuw.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 15 dec 2015, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Loyola_2 schreef:
Jerommel schreef:
Loyola_2 schreef:Overigens kan Apostolische Successie prima in dit topic aangestipt worden, omdat zonder AS de canon van de bijbel nooit tot stand was gekomen!
...als je dat per sé A.S. wilt noemen, dan heb je een punt
Inderdaad, dat noem ik Apostolische Successie, omdat dat nu eenmaal de benaming is die men al eeuwenlang universeel hanteert.
Ja, Rooms Katholieken hanteren inmiddels al eeuwen deze gedachte.
Hoe had je het anders willen noemen?
Latere apostelen, of latere Christenen.
maar dat is niet wat een Katholiek anderszins met A.S. bedoelt. Je introduceert er nu wat begripsverwarring mee.
Oh, dus ik bedoel wat anders dan wat ik aanduidde? Mag ik vragen wat ik dan bedoelde? :roll:
Je bent een vurig Katholiek, en die doelen er mee op de rechtvaardiging van de positie van de Paus.

Dat begrijp ik ook niet. Ik ben tot nu toe van geen enkele deelnemer apologetiek tegengekomen...
Ik reageerde er zojuist op.. ;)
Waarop? Quote het anders even....Ik zie het nergens staan.
Heb je weer een bloedneus? :clown: ;)
Vertrokken user_4

Jerommel schreef:Vertel?
Jezus' broer enzo, dus nee.
Nou, leg maar uit dan... Ik ben benieuwd.
En het dateert niet van voor de canon of voor de NT boeken en brieven, het is van later en in feite een gnostische dwaling, maar die had je ook al vrij rap.
Het is geen Christelijke leerstelling uit de eerste eeuw.
Oh, en waarop baseer je dit?
Graag bronvermelding...
Vertrokken user_4

Jerommel schreef:Ja, Rooms Katholieken hanteren inmiddels al eeuwen deze gedachte.

Klopt, al 20 eeuwen om precies te zijn. Historisch aantoonbaar ook.
Oh? ..de canon van de bijbel is samengesteld door 'latere christenen'?
Volgens welke bron?

Je bent een vurig Katholiek, en die doelen er mee op de rechtvaardiging van de positie van de Paus.
En wat bedoel je daar mee? Dat ik met terugwerkende kracht historische bronnen kan aanmaken die wereldwijd door de academische wereld geaccepteerd worden?
Katholieken kunnen veel, maar een tijdmachine voor het maken van historische bronnen ben ik nog niet tegengekomen. [/quote]

Neuh, maar das altijd nog beter dan je hoofd in je achterwerk... ;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja..
Dit is Bijbelgesprek, en in de Bijbel staat het niet, daar staat dat Jezus een broer had en dat betekent dat Maria geen maagd meer was, maar bevrucht door geslachtsgemeenschap met Jozef nog kinderen kreeg.
En dat betekent dat het geen Christelijke leerstelling is voor hen die de Bijbel als Gods geschreven Woord, als accuraat verslag en (zodoende) als toetssteen zien.

Maar als jij kan aangeven waar dit idee het eerste de kop op stak en navolging kreeg, dan is dat misschien wel interessant, maar valt dan een beetje buiten het subforum.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Over de Apostolische Successie is hier al een topic....
Dat veel niet RKK christenen dat dogma niet aanhangen moge duidelijk zijn....
Dogma's zijn vastgestelde regels op de vele, vele concilies en hoeven in principe niets met de waarheid of de werkelijkheid te maken te hebben

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... =27&t=2863
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Loyola_2 schreef:
Jerommel schreef:Ja, Rooms Katholieken hanteren inmiddels al eeuwen deze gedachte.

Klopt, al 20 eeuwen om precies te zijn. Historisch aantoonbaar ook.
Toon maar aan dan, dat dat al 20 eeuwen zo is.
Oh? ..de canon van de bijbel is samengesteld door 'latere christenen'?
Volgens welke bron?
Dat zeg ik toch niet?
De Bijbel is ontstaan, kreeg vorm, onder inspiratie van God.
Zodoende is er een betrouwbaar naslagwerk, het geschreven Woord, de Toetssteen.

En wat bedoel je daar mee? Dat ik met terugwerkende kracht historische bronnen kan aanmaken die wereldwijd door de academische wereld geaccepteerd worden?
Katholieken kunnen veel, maar een tijdmachine voor het maken van historische bronnen ben ik nog niet tegengekomen.
Ach,met wat vindingrijkheid komt een mens dikwijls een heel eind..
Neuh, maar das altijd nog beter dan je hoofd in je achterwerk... ;)
Je zal wel uit ervaring spreken. :clown:
ericjan

Re: Afbeeldingen en de Bijbel

Bericht door ericjan »

pyro schreef:
ericjan schreef:
Rechtuit schreef:
BdO schreef: Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.
Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser. :)
Onzin en zelfs de paus begint dat nu eindelijk in te zien.
Als het onbelangrijk zou zijn, dan zou de bijbel niet zoveel aandacht besteden aan het geslachtsregister.
Alleen slaan heel veel christenen deze stukken over omdat het moeilijke materie is.
Juist als het naar jouw inzicht moeilijke materie is, kun je hier wellicht wat dieper op ingaan, ericjan?
We zijn het erover eens dat de bijbel geslachtsregisters geeft van Jezus, maar hoe zie je de waarde daarvan, naast het belang van Jezus als Gods Zoon en onze Verlosser?
Na het jaar 300 zijn de christelijke kerkgenootschappen verminkt tot een vorm die niet bedoeld was en niet in het NT vermeld staat. Deze verminkte vorm heeft zich vanuit de Reomeinse macht niet willen onderwerpen aan een volke Israel en dus is het evangelie valselijk ontjoodst in de kerkleer.
Beiden staan naast elkaar, Yeshua als Zoon van G'd door de verwekking door de Heilige Geest maar wel bij een Joodse moeder uit het uitverkoren Joodse volk Israel in het Beloofde Land Israel, bewezen met het geslachtsregister in ZIjn Woord.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Piebe 2.2 schreef:
Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser. :)
Klopt helemaal. We horen het er eigenlijk niet meer over te hebben dat Jezus in een ver grijs verleden joods was - zo kwam mij ter ore - we dienen de joodse Jezus niet meer te kennen, maar veelmeer de Zoon van God. Het begin van de schepping, die er was voor Abraham en voor Maria.
De Zoon van G'd Die als was bij de grondleggging der aarde, kwam ter aarde als Yeshua de Mensenzoon uit een Joodse moeder Maria, Zijn Roots (bloedlijn) zorgvuldig uitgekozen door Vader G'd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

BdO schreef:
Jerommel schreef:kennelijk was en is het relevant
Volgens de auteur van betreffend evangelie in ieder geval wel. In het subforum bijbelgesprek betekent dat dat die geslachtsregisters er dus toe doen - los van wat ik of jij daar van vinden. En dus ook dat afstamming van Jezus er toe doet. Dat Hij Jood was kan bijzaak zijn geweest - al valt dat uit die afstamming natuurlijk wel 100% zeker af te leiden - maar dat die afstamming er toe doet - op z'n minst op het moment van schrijven - is duidelijk, anders had de evangelieschrijver zich een hoop moeite kunnen besparen.
Yeshua is immer Zoon van G'd als ook de Mensenzoon.
ericjan

Bericht door ericjan »

Piebe 2.2 schreef:
BdO schreef:
Jerommel schreef:kennelijk was en is het relevant
Volgens de auteur van betreffend evangelie in ieder geval wel. In het subforum bijbelgesprek betekent dat dat die geslachtsregisters er dus toe doen - los van wat ik of jij daar van vinden. En dus ook dat afstamming van Jezus er toe doet. Dat Hij Jood was kan bijzaak zijn geweest - al valt dat uit die afstamming natuurlijk wel 100% zeker af te leiden - maar dat die afstamming er toe doet - op z'n minst op het moment van schrijven - is duidelijk, anders had de evangelieschrijver zich een hoop moeite kunnen besparen.
Op het moment van schrijven deed Jezus' geslachtsregister er toe - omdat de Messias een nakomeling van David moet zijn - maar Paulus schreef aan Timoteüs dat mythen en geslachtsregisters leiden tot 'discussies en niets bijdragen tot het heilsplan van God met het geloof' en aan Titus:

'houd u niet bezig met onzinnige kwesties, geslachtslijsten, discussies en twisten over de wet; deze dingen zijn zonder nut en hebben geen zin.' (Tit 3,8)

De discussie of Jezus een jood was is niet zonder de wet te voeren en derhalve dus zinloos.
Je trekt dit uit zijn verband al dan niet bewust.
7 opdat wij, gerechtvaardigd door Zijn genade, erfgenamen zouden worden, overeenkomstig de hoop van het eeuwige leven.
8 Dit is een betrouwbaar woord en ik wil dat u deze dingen sterk benadrukt, opdat zij die in God geloven, ervoor zouden zorgen dat zij anderen voorgaan in het doen van goede werken. Deze dingen zijn goed en nuttig voor de mensen.
9 Maar ontwijk dwaze vragen, geslachtsregisters en ruzies en strijdvragen over de wet, want die zijn nutteloos en zinloos.

Vers 9 heeft betrekking op vers 7, namelijk dat voor hen die in Christus Zijn Genade ook erfgenamen zijn geworden, onze afkomst er niet meer toe doet. DIt heeft helemaal geen betrekking op Yeshua Zelf en ZIjn geslachtsregister uiteraard !
ericjan

Re: Afbeeldingen en de Bijbel

Bericht door ericjan »

Loyola_2 schreef: Neuh, zo moeilijk is dat niet. Geslachtregisters zijn ook niet onbelangrijk en wat Jezus betreft is het zelfs zéér belangrijk, maar dat beweert Rechtuit ook niet.
In het licht van de gehele heilsgeschiedenis voor de mensheid is het inderdaad belangrijker dat Hij God's Zoon is en onze Verlosser. Dat klopt gewoon als een bus.
[/quote][/quote]
Het 1 gaat niet zonder het ander hier. Daarbij ontkende Rechtuit wel degelijk dat Yeshua Joods was, alsof Hij alleen de Zoon van G'd is, maar Yeshua was ook de Mensenzoon.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Het gaat er volgens mij niet om of Jezus al of niet Joods was, maar of het evangelieverhaal een Joodse oorsprong heeft. En dat is beslist het geval. Het evangelieverhaal past goed in het kader van de Joodse mystiek. Het zou overigens ook niet anders kunnen.
Only dead fish go with the flow
dingo
Site Admin

Bericht door dingo »

Toch blijf ik het wonderlijk vinden zoals sommige hier reageren. Hoe bepaal je of iemand Nederlander is? In de Nederlandse wet staat dat beschreven. Hoe weet je of iemand Amerikaan is? Dat staat in de Amerikaanse wet beschreven. Hoe bepaal je dus of iemand Joods is? Dat staat in de Joodse wet. Wat staat daar in? Een kind van een Joodse moeder is Joods. Jezus is een kind van Maria dus is Jezus Joods (naar zijn menselijke natuur!).

Overigens verbaas ik me ook over bepaalde anti-katholieke reacties. Als je het niet eens bent met een katholiek dogma betekent dat nog niet dat je anti-katholiek moet reageren.
On the basis of evidence we may be sure that we are wrong but we can never be sure that we are right
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Katholieke dogma's / tradities liggen in Bijbelgesprek altijd moeilijk.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:Het gaat er volgens mij niet om of Jezus al of niet Joods was, maar of het evangelieverhaal een Joodse oorsprong heeft. En dat is beslist het geval. Het evangelieverhaal past goed in het kader van de Joodse mystiek. Het zou overigens ook niet anders kunnen.
Je bent wat off-topic / off-subforum, maar Joodse mystiek is nu juist de stroming der Farizeeën, en die vonden Christus' verhaal nu niet bepaald gepast, zacht uitgedrukt.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Aan het wel of niet is nog eindeloos door te gaan.Jezus was en is geen jood maar ontvangen door de Heilige Geest en in lichamelijke zin gekomen uit de buik van een vrouw de Heilige Maagd Maria de eerste on der de gelovigen;maar nog maar een keer-------

Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser. :)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Piebe Paulusma

Herhaling is de beste leermeester! :D

En hoe zat dat met Maria? Was zij ook niet joods? :roll:
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Herhaling is de beste leermeester! :D

Dat is ook nog de vraag in een bepaalde historische stelling,maar dat zou een andere discussie kunnen zijn.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Piebe Paulusma

Rechtuit schreef:
Piebe 2.2 schreef:Herhaling is de beste leermeester! :D

Dat is ook nog de vraag in een bepaalde historische stelling,maar dat zou een andere discussie kunnen zijn.
Een Jood is ieder persoon wiens moeder een Jodin was, dus is het wel relevant voor de discussie. Als Maria joods was, dan was Jezus als mens dus eveneens joods.