Wanneer je wat beter gelezen had, dan had je gezien, dat Jg steeds weer naar de Bijbel verwijzen en daar staat o.a. in dat de mens niet in staat is zijn eigen weg te bepalen.Zolderworm schreef:Feit is dat men binnen het Jehova's Getuigen Genootschap doorgaans zeer veel aandacht besteedt aan de evolutieleer, en die te bestrijden. Dat is volgens mij ook wat Alpha bedoelt te zeggen.
Ik heb hier zelfs nog boeken van het JH-Genootschap in mijn boekenkast staan, die ik overigens met veel plezier heb gelezen. Waar men binnen het JH-genootschap niet aan denkt is de beperkingen van het menselijke begripsvermogen en de menselijke waarneming. Filosofie komt niet in hun leer voor. En dat is zeker een groot gemis.
Daarom komt men er al heel gauw toe te menen alles zeker te weten en niet open te staan voor de fundamentele onwetendheid van de mens.
Er zit ook een sterke angst voor de ondergang in de JH-leer, psychologisch heel goed te verklaren, zoals ik eerder heb betoogd. Mensen met een sterk Ueber-ich verzamelen zich vaak in een of andere speciale kerk. Zij zijn, net als iedereen, slachtoffer van hun hersenen.
Persoonlijk denk ik wel dat het mogelijk is buiten het hersenbewustzijn te treden. Maar dat vraagt bepaalde vormen van meditatie en een soort van transmutatie. Persoonlijk denk ik dat J. Krishnamurti een van de weinige mensen is die een dergelijke transmutatie van het bewustzijn heeft ondergaan. Voor de rest bevindt iedereen zich in een toestand van slaap, zoals George Ivanovich Gurdjieff heeft betoogd. Alleen is vrijwel niemand zich ervan bewust te slapen.
Ook staat er dat Gods gedachtegang veel hoger is dan van mensen.
Filosofie wordt wel degelijk besproken en wordt er getoond wat de oorsprong daarvan is.
Paulus waarschuwde duidelijk daarvoor.
Jg zijn helemaal niet bang voor de ondergang van de Bijbelse leer en de belangstelling daarvoor.
De organisatie heeft grote moeite om aan de vraag naar Bijbelstudies en vergaderzalen te voldoen.
Dat je zelf een slachtoffer bent, van jouw “eigen” hersenen, ben je nog niet bewust?
Krishnamurti zei: „De geest moet leeg zijn om helder te kunnen zien.”
De Bijbel illusteert:
Luk 11:
24 Wanneer een onreine geest van een mens uitgaat, trekt hij door dorre plaatsen op zoek naar een rustplaats, en wanneer hij er geen heeft gevonden, zegt hij: ’Ik zal terugkeren naar mijn huis waar ik uit getrokken ben.’
25 En daar aangekomen, vindt hij het schoongeveegd en versierd.
26 Dan gaat hij heen en neemt zeven andere geesten mee, die nog goddelozer zijn dan hijzelf, en nadat zij er binnen zijn gegaan, wonen zij daar; en de laatste omstandigheden van die mens worden erger dan de eerste.”