¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Feit is dat men binnen het Jehova's Getuigen Genootschap doorgaans zeer veel aandacht besteedt aan de evolutieleer, en die te bestrijden. Dat is volgens mij ook wat Alpha bedoelt te zeggen.
Ik heb hier zelfs nog boeken van het JH-Genootschap in mijn boekenkast staan, die ik overigens met veel plezier heb gelezen. Waar men binnen het JH-genootschap niet aan denkt is de beperkingen van het menselijke begripsvermogen en de menselijke waarneming. Filosofie komt niet in hun leer voor. En dat is zeker een groot gemis.
Daarom komt men er al heel gauw toe te menen alles zeker te weten en niet open te staan voor de fundamentele onwetendheid van de mens.
Er zit ook een sterke angst voor de ondergang in de JH-leer, psychologisch heel goed te verklaren, zoals ik eerder heb betoogd. Mensen met een sterk Ueber-ich verzamelen zich vaak in een of andere speciale kerk. Zij zijn, net als iedereen, slachtoffer van hun hersenen.
Persoonlijk denk ik wel dat het mogelijk is buiten het hersenbewustzijn te treden. Maar dat vraagt bepaalde vormen van meditatie en een soort van transmutatie. Persoonlijk denk ik dat J. Krishnamurti een van de weinige mensen is die een dergelijke transmutatie van het bewustzijn heeft ondergaan. Voor de rest bevindt iedereen zich in een toestand van slaap, zoals George Ivanovich Gurdjieff heeft betoogd. Alleen is vrijwel niemand zich ervan bewust te slapen.
Wanneer je wat beter gelezen had, dan had je gezien, dat Jg steeds weer naar de Bijbel verwijzen en daar staat o.a. in dat de mens niet in staat is zijn eigen weg te bepalen.

Ook staat er dat Gods gedachtegang veel hoger is dan van mensen.

Filosofie wordt wel degelijk besproken en wordt er getoond wat de oorsprong daarvan is.
Paulus waarschuwde duidelijk daarvoor.

Jg zijn helemaal niet bang voor de ondergang van de Bijbelse leer en de belangstelling daarvoor.
De organisatie heeft grote moeite om aan de vraag naar Bijbelstudies en vergaderzalen te voldoen.

Dat je zelf een slachtoffer bent, van jouw “eigen” hersenen, ben je nog niet bewust?

Krishnamurti zei: „De geest moet leeg zijn om helder te kunnen zien.”

De Bijbel illusteert:

Luk 11:
24 Wanneer een onreine geest van een mens uitgaat, trekt hij door dorre plaatsen op zoek naar een rustplaats, en wanneer hij er geen heeft gevonden, zegt hij: ’Ik zal terugkeren naar mijn huis waar ik uit getrokken ben.’
25 En daar aangekomen, vindt hij het schoongeveegd en versierd.
26 Dan gaat hij heen en neemt zeven andere geesten mee, die nog goddelozer zijn dan hijzelf, en nadat zij er binnen zijn gegaan, wonen zij daar; en de laatste omstandigheden van die mens worden erger dan de eerste.”
Alpha

Bericht door Alpha »

pyro schreef:
Alpha schreef:
Rechtuit schreef:Nog eens deze draad te hebben door gelezen is dat wel wijs gezegd; Ieder.............;Hij is die Hij is in totaliteit maak daar maar is een godsbeeld van derhalve onmogelijk.Al hebben de mensen behoefte aan beelden.
Thomas van Aquino zei:„Het beeld van Christus verdient dezelfde eerbied als Christus Zelf.”

De Bijbel leert echter:
[bijbelteksten]
Voordat je Thomas van Aquino probeert te weerleggen middels een paar bijbelteksten, kan het wellicht nuttig zijn te beseffen dat TvA een van de grootste bijbelgeleerden van zijn tijd was, die hoogstwaarschijnlijk de bijbel een stuk beter kende en begreep dan jij :geek:
Dat mag je denken.

Maar ik ben geen "geleerde".
pyro

Bericht door pyro »

Alpha schreef: [...]ik ben geen "geleerde".
Dat ben ik dan wel weer met je eens.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Alpha schreef:
Tin schreef:En jij dus niet waar Zolderworm of ik ons in verdiept hebben. Dus dat kan je ook niet schrijven.
Interessant is hier de relatie tussen "Verdiepen" en de waarde van de inhoud van datgene waarin zich men verdiept.
Heeft men wanneer men zich ergens in verdiept de waarheid of onwaarheid ervan ingezien?
We gaan uit van verdiepen = begrijpen/ zien.
Maar dat hoeft natuurlijk absoluut niet.
Waarom moet ik mij in allerlei onlogische ficties verdiepen?
Voor onbevooroordeelde, objectieve mensen is er een overvloed aan bewijs te vinden dat de schepping de schepper bewijst, zoals een pot de pottenbakker bewijst.
Dat hoeft helemaal niet.
Het kan ook niet eens.
Zolang men tevreden is met wat men heeft, is erg geen noodzaak verder te zien.
En zal men dat dus niet doen.
Hoe ik dat weet?

Dat concludeer ik op basis van zijn reacties.

Ik heb allerlei alternatieven onderzocht tijdens mijn Bijbelstudie en door gesprekken met anderen kom je veel te weten over allerlei meningsvariaties.
Er zijn bijna net zoveel meningen als er mensen zijn.
Ieder heeft een vrije keuze te geloven wat hij zelf wil.

Zoals gezegd is de gedachte van evolutie niet nieuw.
Ik zoek na waar de oorsprong is van een bepaalde lering.
Hoe is een bepaalde geachte ontstaan en hoe heeft die zich in de loop der tijd verder ontwikkeld.
Op basis dáárvan trek ik mijn conclusies.
Vandaar ook dat IK niet twijfel aan Jezus uitspraak: “Uw woord is waarheid”.

Ongelovigen, redeneringkunstenaars en andere twijfelaars komen er vanzelf achter, hoe het in elkaar steekt.
Ze kunnen dat ervaren als ze als het ware de laatste trein voor hun neus zien vertrekken en er geen nieuwe meer zal komen.

Of deze illustratie begrijpelijk voor hen is???

Ik denk het niet.

Zo zijn er mensen die het bordje "gevaarlijk ijs" kennelijk niet geloven en proberen of het echt wel zo is.

Kijk eens hoe Paulus de filosofie beschouwd.
Kol 2: 8 Past op: misschien zal iemand U als zijn prooi wegdragen door middel van de filosofie en door ijdel bedrog overeenkomstig de overlevering van mensen, overeenkomstig de elementaire dingen van de wereld en niet overeenkomstig Christus; 
Sorry, ik concludeer uit je reactie dat je voorbij gaat aan wat ik schreef. Je begrijpt het blijkbaar niet.

Waarschuwen tegen "gevaarlijk ijs" vind ik trouwens noodzakelijk bij het zich niet willen of kunnen verdiepen in de ander en tegelijkertijd te menen dat het eigen inzicht het enig juiste is. Te denken dat men begrijpt wat men niet begrijpt. Daar komt een groot deel van de menselijke ellende uit voort.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Een gelovige is als het goed is niet eigen-wijs, Tin.
Dat argument heeft inmiddels iig een baard waar sinterklaas jaloers op zou zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:Een gelovige is als het goed is niet eigen-wijs, Tin.
Dat argument heeft inmiddels iig een baard waar sinterklaas jaloers op zou zijn.
Niet zo vervelend flauw doen, Jerommel.
Je weet best dat alleen echte wijsheid nooit eigen-wijsheid kan zijn. :D
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Alpha

Bericht door Alpha »

Tin schreef:Sorry, ik concludeer uit je reactie dat je voorbij gaat aan wat ik schreef. Je begrijpt het blijkbaar niet.
Waarschuwen tegen "gevaarlijk ijs" vind ik trouwens noodzakelijk bij het zich niet willen of kunnen verdiepen in de ander en tegelijkertijd te menen dat het eigen inzicht het enig juiste is. .
Dat kan, ik ben tenslotte niet paranormaal begaafd.

“Gevaarlijk ijs” is een eenvoudige illustratie, die kennelijk niet begrepen wil worden.

Ik heb niet gezegd dat mijn inzicht de enige juiste is, dat doen anderen wel voor mij.
Ik zeg alleen dat in mijn geloof op de Bijbel baseer en dat probeer te onderbouwen.
Veelal wordt dat niet geaccepteerd.
Tin schreef:Te denken dat men begrijpt wat men niet begrijpt. Daar komt een groot deel van de menselijke ellende uit voort.
Dat doet mij aan een conference denken:
Als Snip snapt, wat Snap snapt en Snap snapt wat Snip snapt, dan snappen we het misschien.
BdO

Bericht door BdO »

Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet. Of je zou moeten waarschuwen voor een kans op iets naars. Maar zo werd het duidelijk niet geformuleerd.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Dat zeg ik.
Een gelovige in deze gelooft niet wat hij / zij zelf heeft bedacht, maar wat is 'overgeleverd'.
Niet eigen dus.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Alpha schreef:
pyro schreef:
Alpha schreef:
Rechtuit schreef:Nog eens deze draad te hebben door gelezen is dat wel wijs gezegd; Ieder.............;Hij is die Hij is in totaliteit maak daar maar is een godsbeeld van derhalve onmogelijk.Al hebben de mensen behoefte aan beelden.
Thomas van Aquino zei:„Het beeld van Christus verdient dezelfde eerbied als Christus Zelf.”

De Bijbel leert echter:
[bijbelteksten]
Voordat je Thomas van Aquino probeert te weerleggen middels een paar bijbelteksten, kan het wellicht nuttig zijn te beseffen dat TvA een van de grootste bijbelgeleerden van zijn tijd was, die hoogstwaarschijnlijk de bijbel een stuk beter kende en begreep dan jij :geek:
Dat mag je denken.

Maar ik ben geen "geleerde".
:D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
Tin schreef:
Dat zeg ik.
Een gelovige in deze gelooft niet wat hij / zij zelf heeft bedacht, maar wat is 'overgeleverd'.
Niet eigen dus.
:clown:
Ja, ik begrijp het allemaal Jerommel.
Maar mijn opmerking pak je niet helemaal zo te zien.
Je eerste opmerking was natuurlijk wel verwacht, hoewel van Alpha, en niet van jou.
Maar het brengt een gesprek natuurlijk niets verder.
Sterker nog: er moet nodig een extra bordje "gevaarlijk ijs" gezet.

"Wat is overgeleverd" vind ik trouwens al helemaal geen reden het te vertrouwen.
Men geloofd gewoon wat men geloofd omdat men het geloofd.
En bij de bron van wat men geloofd komt het ik en niet-ik aan de orde.
Interessant onderwerp, maar hier off topic.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tin schreef: "Wat is overgeleverd" vind ik trouwens al helemaal geen reden het te vertrouwen.
Dus je vertrouwt niets wat je hebt geleerd van anderen?
Ook niet als het goed onderbouwd en zinnig is?
Natuurlijk wel.
Al onze kennis en onze zekerheden zijn ons bijgebracht, overgeleverd.
Dat geldt inderdaad voor veel mensen, maar is geen stelregel die altijd op gaat.
Iemand die uit interesse of misschien uit noodzaak ergens het fijne van wil weten, gelooft met reden.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Jerommel schreef:
Tin schreef: "Wat is overgeleverd" vind ik trouwens al helemaal geen reden het te vertrouwen.
Natuurlijk wel.
Dat geldt inderdaad voor veel mensen, maar is geen stelregel die altijd op gaat.
Iemand die uit interesse of misschien uit noodzaak ergens het fijne van wil weten, gelooft met reden.
Hier ben ik het mee eens.
Ben het er alleen niet mee eens dat je een beeje klinkt of je het niet met mij eens bent.
Mensen kiezen denk ik vaak net een andere invalshoek, juist om tot verschillen te kunnen komen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Jerommel schreef:
Natuurlijk wel.
Ben het er alleen niet mee eens dat je een beeje klinkt of je het niet met mij eens bent.
:| :D
Mensen kiezen denk ik vaak net een andere invalshoek, juist om tot verschillen te kunnen komen.
Mwoach, in zoverre, dat je laatste zin voor mij niet de juiste invalshoek was.
In het kader van "Je gelooft toch niet zomaar wat?"

Trouwens, ik begon ook niet zo best, want natuurlijk kan een gelovige eigenwijs zijn, als karaktertrek of over bepaalde zaken, maar die Wijsheid die hem / haar een gelovige maakt is niet eigen, die is onderwezen, tot zich genomen, overgeleverd vanuit het verleden, door geschreven tekst en diens tekstverklaringen.
Alpha

Bericht door Alpha »

BdO schreef:Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet. Of je zou moeten waarschuwen voor een kans op iets naars. Maar zo werd het duidelijk niet geformuleerd.
Ik maakte alleen opmerkzaam op een bordje "gevaarlijk ijs" als illustratie.

Vergelijkbaar met "zachte berm" of "glad wegdek" e.d.
Alpha

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Tin schreef:
Jerommel schreef:
Natuurlijk wel.
:| :D
Mwoach, in zoverre, dat je laatste zin voor mij niet de juiste invalshoek was.
In het kader van "Je gelooft toch niet zomaar wat?"

Trouwens, ik begon ook niet zo best, want natuurlijk kan een gelovige eigenwijs zijn, als karaktertrek of over bepaalde zaken, maar die Wijsheid die hem / haar een gelovige maakt is niet eigen, die is onderwezen, tot zich genomen, overgeleverd vanuit het verleden, door geschreven tekst en diens tekstverklaringen.
Toch is het God wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.
BdO

Bericht door BdO »

Alpha schreef:
BdO schreef:Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet. Of je zou moeten waarschuwen voor een kans op iets naars. Maar zo werd het duidelijk niet geformuleerd.

Als illustratie van wat dan?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Alpha

Bericht door Alpha »

BdO schreef:
Alpha schreef:

Dat je in gevaar kan komen, wanneer je waarschuwingen negeert.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:
BdO schreef:
Alpha schreef:

Of als niemand je überhaupt waarschuwt of attendeert.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Jerommel schreef: Of als niemand je überhaupt waarschuwt of attendeert.
Het ligt er dan wel aan of die waarschuwing voor het vermeende gevaar ook reëel is of alleen maar bestaat in het hoofd van diegene die waarschuwt.
pyro

Bericht door pyro »

callista schreef:
Jerommel schreef: Of als niemand je überhaupt waarschuwt of attendeert.
Het ligt er dan wel aan of die waarschuwing voor het vermeende gevaar ook reëel is of alleen maar bestaat in het hoofd van diegene die waarschuwt.
Tja. In mijn gedachten zie ik nu allemaal door het ijs gezakte JG-afvalligen die op de verkeerde waarschuwingsbordjes vertrouwden :?
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

:mrgreen: :clown:
Dan is het antwoord waarschijnlijk: "eigen schuld dikke bult"...had je maar moeten luisteren.
Ik vraag me wel af of ze dan ook nog gered worden of dat men ze laat verzuipen.
BdO

Bericht door BdO »

Alpha schreef:
BdO schreef:
Alpha schreef:

Ja, dan waarschuw je dus wel. Draai er nou niet om heen, zeg. Onverkort blijft staan:
BdO schreef:Wil je waarschuwen voor glad ijs, dan pretendeer je daarmee iets over de staat van dat ijs te weten. Pretendeer je dat niet, dan waarschuw je ook niet.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Meestal is ijs glad lijkt mij, tenzij iemand er zand op heeft gestrooid of als het nog te dun is om op te schaatsen. Als jij liever eerst op je achterhoofd valt alvorens gewaarschuwd te worden zal ik het bordje 'glad ijs' graag verwijderen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro

Bericht door pyro »

Piebe 2.2 schreef:Meestal is ijs glad lijkt mij, tenzij iemand er zand op heeft gestrooid of als het nog te dun is om op te schaatsen.
Als het nog te dun is om op te schaatsen is het ijs op zich best glad. Misschien bedoel je bros ijs, dat kan behoorlijk stroef zijn. Maar dat hoeft niet dun te zijn.