Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef:Zogenaamde moraal?????Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()

Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef:Zogenaamde moraal?????Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
Zul je me toch moeten uitleggen. Voor mij voelt het of ongelovigen geen moraal hebben.Loyola_2 schreef:Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef:Zogenaamde moraal?????Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
Martine schreef:Zul je me toch moeten uitleggen. Voor mij voelt het of ongelovigen geen moraal hebben.Loyola_2 schreef:Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef:Zogenaamde moraal?????Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
Ik vrees dat het misschien wel vaker bij gelovigen voor komt.
De opmerking voelt voor mij als "uit de hoogte"...
De moraal van een 'ongelovige' is mens-gerelateerd, die van een gelovige is gegeven door God, althans, dat is het verschil in optiek.Martine schreef:Zul je me toch moeten uitleggen. Voor mij voelt het of ongelovigen geen moraal hebben.Loyola_2 schreef:Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef:Zogenaamde moraal?????Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
Dat ligt dan weer heel erg aan wat je gelooft.Ik vrees dat het misschien wel vaker bij gelovigen voor komt.
Voor mij ook.De opmerking voelt voor mij als "uit de hoogte"...
Martine schreef:
Dank voor de uitleg. Ik kan me daar geheel in vinden!Loyola_2 schreef:Dat is het niet... Het heeft te maken met binnenperspectief en buitenperspectief.
Een gelovige die de ethische regels van zijn geloof bestudeerd, doet aan moraaltheologie. De moraal vanuit het binnenperspectief van een gelovige. Hij behoort zelf tot de groep waarvan hij de ethische regels bestudeert.
Een niet-gelovige die ethische regels bestudeert, bestudeert ethiek. Je kunt de ethiek van het Marxisme bestuderen, of van het Neo-liberalisme, ideologisch dus. Maar ook van het Hindoeisme of Christendom, religieus dus. Je bestudeert dan de ethische regels vanuit het buitenperspectief. Je bent zelf geen deelnemer van de te bestuderen groep. Ethiek is dus niet hetzelfde als moraaltheologie.
Nu weet ik niet of Rechtuit dit onderscheid voor ogen had, toen hij zijn opmerking schreef. Maar het is op zich wel een juiste observatie
Goed gezien @loyola2 dat hadden wij ook.Martine schreef:Martine schreef:Dank voor de uitleg. Ik kan me daar geheel in vinden!Loyola_2 schreef:Dat is het niet... Het heeft te maken met binnenperspectief en buitenperspectief.
Een gelovige die de ethische regels van zijn geloof bestudeerd, doet aan moraaltheologie. De moraal vanuit het binnenperspectief van een gelovige. Hij behoort zelf tot de groep waarvan hij de ethische regels bestudeert.
Een niet-gelovige die ethische regels bestudeert, bestudeert ethiek. Je kunt de ethiek van het Marxisme bestuderen, of van het Neo-liberalisme, ideologisch dus. Maar ook van het Hindoeisme of Christendom, religieus dus. Je bestudeert dan de ethische regels vanuit het buitenperspectief. Je bent zelf geen deelnemer van de te bestuderen groep. Ethiek is dus niet hetzelfde als moraaltheologie.
Nu weet ik niet of Rechtuit dit onderscheid voor ogen had, toen hij zijn opmerking schreef. Maar het is op zich wel een juiste observatie
Moderator Tin: Deze post komt wel heel vreemd, zo niet dubieus over. Dus graag nadere uitleg. Het begint met een opmerking over zogenaamd stil zijn van ongelovigen, waar geen grond voor is.Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
![]()
Maar wat is een niet christelijk visie wel vreemd gelovig of niet gelovig in een Christelijke Cultuur heeft iedereen een christelijke visie.
Dus voor een niet christelijke visie moet men in Noord Korea zijn en met ziet daar de ge volgen van.
Tel uit je winst.![]()
![]()
Je weet toch wel de visie van het Noord Koreaans bewind/dictatuur.Dat hoeven wij toch niet uit te leggen wat voor land dat is.Tin schreef:Moderator Tin: Deze post komt wel heel vreemd, zo niet dubieus over. Dus graag nadere uitleg. Het begint met een opmerking over zogenaamd stil zijn van ongelovigen, waar geen grond voor is.Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
![]()
Maar wat is een niet christelijk visie wel vreemd gelovig of niet gelovig in een Christelijke Cultuur heeft iedereen een christelijke visie.
Dus voor een niet christelijke visie moet men in Noord Korea zijn en met ziet daar de ge volgen van.
Tel uit je winst.![]()
![]()
Vervolgens een zeer moeilijk anders dan zeer denigrerende opmerking over de moraal van wat omschreven wordt als "ongelovigen".
En dan een wazige zin over christeljke kultuur en dat men voor niet-christelijk slechts in Noord Korea terecht kan.
Dank voor je reactie. Hoewel het mij natuurlijk allerminst gaat om "consumenten gedrag" etc.etc.pyro schreef:Je beschrijft consumenten gedrag dat mij nogal typerend lijkt voor de hedendaagse westerse mensen.Tin schreef:Misschien zouden we het eens kunnen omdraaien:
Er is een mate van aan- of afwezigheid van moraliteit in een mens, en daar zoekt hij zich zijn religieuze ideeën bij.
Dan kunnen we de theorie dat een bepaalde religie de moraliteit veroorzaakt achter ons laten.
Het roept bij mij het beeld op van spiritueel shoppen zoals we dat in de new age beweging duidelijk zien. Dat mensen hun eigen levensbeschouwing in elkaar zetten waarbij ze die elementen uit alle culturen, religies en filosofieen gebruiken die ze van pas vinden komen.
Dan heb je een levensbeschouwing die je zelf leuk vindt, maar groei je daar echt van? De verwende consument wijst gewoon alles wat moeilijk, confronterend kan zijn, simpelweg af. Terwijl juist daarin de lessen zitten waar je wijzer van zou kunnen worden.
Als je vrijblijvend gaat zweven heb je alles achter je gelaten. Je ideeen over moraliteit weerspiegelen dan alleen nog maar de mate van aan of afwezigheid van moraliteit in jou zelf.
Dat hoef je niet uit te leggen.Rechtuit schreef:Je weet toch wel de visie van het Noord Koreaans bewind/dictatuur.Dat hoeven wij toch niet uit te leggen wat voor land dat is.Tin schreef:Moderator Tin: Deze post komt wel heel vreemd, zo niet dubieus over. Dus graag nadere uitleg. Het begint met een opmerking over zogenaamd stil zijn van ongelovigen, waar geen grond voor is.Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
![]()
Maar wat is een niet christelijk visie wel vreemd gelovig of niet gelovig in een Christelijke Cultuur heeft iedereen een christelijke visie.
Dus voor een niet christelijke visie moet men in Noord Korea zijn en met ziet daar de ge volgen van.
Tel uit je winst.![]()
![]()
Vervolgens een zeer moeilijk anders dan zeer denigrerende opmerking over de moraal van wat omschreven wordt als "ongelovigen".
En dan een wazige zin over christeljke kultuur en dat men voor niet-christelijk slechts in Noord Korea terecht kan.
Tin schreef:Dank voor je reactie. Hoewel het mij natuurlijk allerminst gaat om "consumenten gedrag" etc.etc.pyro schreef:Je beschrijft consumenten gedrag dat mij nogal typerend lijkt voor de hedendaagse westerse mensen.Tin schreef:Misschien zouden we het eens kunnen omdraaien:
Er is een mate van aan- of afwezigheid van moraliteit in een mens, en daar zoekt hij zich zijn religieuze ideeën bij.
Dan kunnen we de theorie dat een bepaalde religie de moraliteit veroorzaakt achter ons laten.
Het roept bij mij het beeld op van spiritueel shoppen zoals we dat in de new age beweging duidelijk zien. Dat mensen hun eigen levensbeschouwing in elkaar zetten waarbij ze die elementen uit alle culturen, religies en filosofieen gebruiken die ze van pas vinden komen.
Dan heb je een levensbeschouwing die je zelf leuk vindt, maar groei je daar echt van? De verwende consument wijst gewoon alles wat moeilijk, confronterend kan zijn, simpelweg af. Terwijl juist daarin de lessen zitten waar je wijzer van zou kunnen worden.
Als je vrijblijvend gaat zweven heb je alles achter je gelaten. Je ideeen over moraliteit weerspiegelen dan alleen nog maar de mate van aan of afwezigheid van moraliteit in jou zelf.
Dat is iets waar de moderne mens aan kan doen, omdat de wereld zo klein is geworden en alles voor iedereen beschikbaar. Maar daar gaat het mij niet zo zeer om. Wat ik betoogde is dat we de moraal niet zo zeer zouden moeten zoeken in het keurslijf van bepaalde relgieuse dogma's van een bepaalde religie. Maar dat die bepaald wordt door wat de mens in zichzelf is.
Oh, geef eens een voorbeeld? En wat is jouw bezwaar daartegen? Waarom zijn geloofsideeën niet van belang m.b.t. het moraal handelen van een bepaalde groep? (al dan niet christelijk)Er bestaat hier volgens mij de neiging te spreken over christelijke moraal waarbij christeljke geloofsideeën en ethiek op één lijn worden gesteld, alsof de ethisch handelen iets met die christeljke geloofsinhouden te maken zouden hebben. Daar maak ik bezwaar tegen.
Ook hier: kun je een concreet voorbeeld geven waaruit dit blijkt in het huidige tijdsgewricht?In mijn post suggereerde ik misschien teveel een eigen keuzemogelijkheid, waardoor je antwoord voor de hand lag.
Het gaat me niet om keuzemogelijkheid, maar dat m.i. de religieuze verhalen waarin een mens geloofd niet de bepalende factoren zijn. Een wrede maatschappij zal eerder een wrede God en een liefdevoller maatschappij een liefdevolle God bij zijn religieuze uitingen postuleren. Dat bedoel ik.
Wat bedoel je hier nu te zeggen? Ik heb geen idee waar je het hier over hebt m.b.t. moraliteit vanuit een al dan niet christelijke visieDe vraag hoe de lessen te bereiken waar je wijzer van wordt te bereiken, aangezien het niet de gemakkelijkste behoeven te zijn, is een interessante. Een onderwerp op zich lijkt me.
Ook weer zo'n vreemde reactie.... omdat zijn 'verhaal' christocentrisch is, vraag je je af wat 'we' ermee moeten?Tin schreef:Dat hoef je niet uit te leggen.Rechtuit schreef:Je weet toch wel de visie van het Noord Koreaans bewind/dictatuur.Dat hoeven wij toch niet uit te leggen wat voor land dat is.Tin schreef:Moderator Tin: Deze post komt wel heel vreemd, zo niet dubieus over. Dus graag nadere uitleg. Het begint met een opmerking over zogenaamd stil zijn van ongelovigen, waar geen grond voor is.Rechtuit schreef:De ongelovigen zijn nu wel heel erg stil muis stil zou dat een onderdeel zijn van hun zogenaamde moraal![]()
![]()
![]()
Maar wat is een niet christelijk visie wel vreemd gelovig of niet gelovig in een Christelijke Cultuur heeft iedereen een christelijke visie.
Dus voor een niet christelijke visie moet men in Noord Korea zijn en met ziet daar de ge volgen van.
Tel uit je winst.![]()
![]()
Vervolgens een zeer moeilijk anders dan zeer denigrerende opmerking over de moraal van wat omschreven wordt als "ongelovigen".
En dan een wazige zin over christeljke kultuur en dat men voor niet-christelijk slechts in Noord Korea terecht kan.
De rest van je post dus des te meer.
Niet gelovigen zijn hier niet stil, en je verhaal is zeer christocentrisch.
Dus wat moeten we ermee?
Martine schreef:Loyola_2 schreef:Ja, het komt misschien wat vreemd over, maar het is op zich correct uitgedrukt...Martine schreef: Zogenaamde moraal?????
Loyola_2 schreef:Zul je me toch moeten uitleggen. Voor mij voelt het of ongelovigen geen moraal hebben.
Ik vrees dat het misschien wel vaker bij gelovigen voor komt.
De opmerking voelt voor mij als "uit de hoogte"...
Dat kan deels misschien wel kloppen, maar ik vind het toch een vergezochte uitleg n.a.v. de term "zogenaamde moraal van ongelovigen"...Dat is het niet... Het heeft te maken met binnenperspectief en buitenperspectief.
Een gelovige die de ethische regels van zijn geloof bestudeerd, doet aan moraaltheologie. De moraal vanuit het binnenperspectief van een gelovige. Hij behoort zelf tot de groep waarvan hij de ethische regels bestudeert.
Een niet-gelovige die ethische regels bestudeert, bestudeert ethiek. Je kunt de ethiek van het Marxisme bestuderen, of van het Neo-liberalisme, ideologisch dus. Maar ook van het Hindoeisme of Christendom, religieus dus. Je bestudeert dan de ethische regels vanuit het buitenperspectief. Je bent zelf geen deelnemer van de te bestuderen groep.
Ethiek is dus niet hetzelfde als moraaltheologie.
Nu weet ik niet of Rechtuit dit onderscheid voor ogen had, toen hij zijn opmerking schreef. Maar het is op zich wel een juiste observatie.
Tin schreef:Misschien zouden we het eens kunnen omdraaien:
Er is een mate van aan- of afwezigheid van moraliteit in een mens, en daar zoekt hij zich zijn religieuze ideeën bij.
Dan kunnen we de theorie dat een bepaalde religie de moraliteit veroorzaakt achter ons laten.
pyro schreef:Je beschrijft consumenten gedrag dat mij nogal typerend lijkt voor de hedendaagse westerse mensen.
Het roept bij mij het beeld op van spiritueel shoppen zoals we dat in de new age beweging duidelijk zien. Dat mensen hun eigen levensbeschouwing in elkaar zetten waarbij ze die elementen uit alle culturen, religies en filosofieen gebruiken die ze van pas vinden komen.
Dan heb je een levensbeschouwing die je zelf leuk vindt, maar groei je daar echt van? De verwende consument wijst gewoon alles wat moeilijk, confronterend kan zijn, simpelweg af. Terwijl juist daarin de lessen zitten waar je wijzer van zou kunnen worden.
Als je vrijblijvend gaat zweven heb je alles achter je gelaten. Je ideeen over moraliteit weerspiegelen dan alleen nog maar de mate van aan of afwezigheid van moraliteit in jou zelf.
Ok, duidelijk. Ik denk niet dat je christelijke moraal kunt scheiden van de geloofsideeen en ethiek. Dat heeft denk ik alles te maken met het onderscheid dat Loyola beschreef tussen moraaltheologie, dat zich dus met de 'binnenkant' van geloof bezig houdt, en ethiek, die van 'buitenaf' benadert. Anders gezegd, het maakt nogal verschil of je christelijke moraal ervaart als een keurslijf, wat mij typisch een van buitenaf benadering lijkt. Of dat het je ruggengraat is: een levend en vitaal element van je geloofsbeleving.Tin schreef:Dank voor je reactie. Hoewel het mij natuurlijk allerminst gaat om "consumenten gedrag" etc.etc.
Dat is iets waar de moderne mens aan kan doen, omdat de wereld zo klein is geworden en alles voor iedereen beschikbaar. Maar daar gaat het mij niet zo zeer om. Wat ik betoogde is dat we de moraal niet zo zeer zouden moeten zoeken in het keurslijf van bepaalde religieuze dogma's van een bepaalde religie. Maar dat die bepaald wordt door wat de mens in zichzelf is. Er bestaat hier volgens mij de neiging te spreken over christelijke moraal waarbij christelijke geloofsideeën en ethiek op één lijn worden gesteld, alsof de ethisch handelen iets met die christelijke geloofsinhouden te maken zouden hebben. Daar maak ik bezwaar tegen.
Dat denkbeeld komt me niet bekend voor. Ik ken geen enkele liefdevolle maatschappij. Wat zo bij me opkomt, is dat het eerder het tegendeel is. In WOII zaten de kerken vol. Dat kwam dus door de onzekere, moeilijke tijden die een bij uitstek liefdeloze maatschappij met zich meebrengt. Dan word je als mens meer bepaald bij je afhankelijkheid van krachten die groter zijn dan jij zelf. In de huidige tijd omgekeerd, door de welvaart in een zogenaamd 'liefdevolle' westerse maatschappij kiezen mensen een makkelijke 'spiritualiteit' die geen moeite kost. De spreekwoordelijke dorens en distels, de verleiding en de zorgen van de rijkdom die echte spirituele ontplooiing verstikken.Tin schreef:In mijn post suggereerde ik misschien teveel een eigen keuzemogelijkheid, waardoor je antwoord voor de hand lag.
Het gaat me niet om keuzemogelijkheid, maar dat m.i. de religieuze verhalen waarin een mens gelooft niet de bepalende factoren zijn. Een wrede maatschappij zal eerder een wrede God en een liefdevoller maatschappij een liefdevolle God bij zijn religieuze uitingen postuleren. Dat bedoel ik.
Prima. We komen dan nogal snel uit bij zelfdiscipline, wat volgens mij een bij uitstek impopulair onderwerp is. Maar dat terzijde.De vraag hoe de lessen waar je wijzer van wordt te bereiken, aangezien het niet de gemakkelijkste behoeven te zijn, is een interessante. Een onderwerp op zich lijkt me.
Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Goed gezien @Jerommel.Jerommel schreef:Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Sommigen willen dat graag aan tonen, maar komen slechts met lege handen en / of ambigueuze conjecturen.
Ik heb dat wel eens aan m'n fiets hangen. Althans, dat denk ik. Ik denk dan "Wat heb ik nou aan m'n fiets hangen?" Nou weet ik eindelijk wat dat zouden kunnen zijn, namelijk "ambigueuze conjecturen". Ik denk dat dit het ene dingetje is wat God is vergeten te scheppen, en wat hij dus voortdurend probeert te fixen met een update, maar die crasht telkens. Dat kom omdat ze aan mijn fiets hangen, die voor een update met ambigueuze conjecturen natuurlijk relatief veel te magnetisch is. En zo hou je die ellende in de wereld enzo..... jammer.Jerommel schreef:Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Sommigen willen dat graag aan tonen, maar komen slechts met lege handen en / of ambigueuze conjecturen.
Leg het mij dan maar eens uit....Rechtuit schreef:Goed gezien @Jerommel.Jerommel schreef:Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Sommigen willen dat graag aan tonen, maar komen slechts met lege handen en / of ambigueuze conjecturen.
Maar wat nou Moraal theologie is heeft jammer genoeg @Callista niet begrepen.
Je weet weer een hoop woorden te gebruiken om niets te zeggen, BdO.BdO schreef:Ik heb dat wel eens aan m'n fiets hangen. Althans, dat denk ik. Ik denk dan "Wat heb ik nou aan m'n fiets hangen?" Nou weet ik eindelijk wat dat zouden kunnen zijn, namelijk "ambigueuze conjecturen". Ik denk dat dit het ene dingetje is wat God is vergeten te scheppen, en wat hij dus voortdurend probeert te fixen met een update, maar die crasht telkens. Dat kom omdat ze aan mijn fiets hangen, die voor een update met ambigueuze conjecturen natuurlijk relatief veel te magnetisch is. En zo hou je die ellende in de wereld enzo..... jammer.Jerommel schreef:Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Sommigen willen dat graag aan tonen, maar komen slechts met lege handen en / of ambigueuze conjecturen.
Ja, wat dat betreft is "ambigueuze conjecturen" compacter.Jerommel schreef:Je weet weer een hoop woorden te gebruiken om niets te zeggen, BdO.BdO schreef:Ik heb dat wel eens aan m'n fiets hangen. Althans, dat denk ik. Ik denk dan "Wat heb ik nou aan m'n fiets hangen?" Nou weet ik eindelijk wat dat zouden kunnen zijn, namelijk "ambigueuze conjecturen". Ik denk dat dit het ene dingetje is wat God is vergeten te scheppen, en wat hij dus voortdurend probeert te fixen met een update, maar die crasht telkens. Dat kom omdat ze aan mijn fiets hangen, die voor een update met ambigueuze conjecturen natuurlijk relatief veel te magnetisch is. En zo hou je die ellende in de wereld enzo..... jammer.Jerommel schreef:Maar dat geldt alleen als die 'God' inderdaad is verzonnen.callista schreef:Moraaltheologie berust op een principe waarbij mensen hun eigen gecreëerde God gestalte geven en dan gaan bepalen en verkondigen wat die God wil en dat tot dogma verheffen.
Sommigen willen dat graag aan tonen, maar komen slechts met lege handen en / of ambigueuze conjecturen.
Een letterlijke vertaling van 'ambiguous conjectures' is 'dubbelzinnige vermoedens'BdO schreef: Ja, wat dat betreft is "ambigueuze conjecturen" compacter.
Conjecture: Opinion or judgment based on inconclusive or incomplete evidence; guesswork. [mening of oordeel gebaseerd op niet sluitend of incompleet bewijs; giswerk]Jerommel schreef:Geen beste vertaling dan.
Con (samen) jectuur (werpsel).
Een samenwerpsel.
Meestal een samenwerpsel van te weinig zaken om er een propere conclusie van te kunnen maken
Ambigueus betekent in deze twijfelachtig, niet per sé waarschijnlijk, discutabel (dacht ik).