Paranormale gebeurtenissen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Paranormale gebeurtenissen

Bericht door callista »

dikkemick schreef:Je hebt gelijk, alleen niet wat de TERM atheïsme betreft. Deze is inderdaad afgeleid van de letterlijke vertaling 'goddeloos' /'zonder god'
Maar dan hebben we het over etymologie.
Vanaf de 16e eeuw is atheist toch echt iets anders gaan betekenen. Misschien had je iets verder moeten lezen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Athe%C3%AFsme
Afeeist zou dan in jouw optiek: Zonder feeën betekenen en dus bestaan feeën?

Alleen gaat dit topic over paranormale gebeurtenissen. In in dat opzicht ben ik een a-paranormalist.
Aha..je bent me voor....Wajehie pikt er maar één zin uit en dat lijkt me niet correct.
Dan nog maar deze site als aanvulling, die ook duidelijke en brede informatie geeft....misschien ten overvloede, maar toch....
Een atheïst meent dat de argumenten tegen het bestaan van god(en) veel beter zijn dan de bewijzen voor het bestaan van god(en) en dat het dus waarschijnlijker is dat goden niet bestaan dan dat ze wel bestaan.

Vaak beweren gelovigen dat atheïsme ook een geloof is. Hier wordt echter een misleidend spelletje gespeeld met het woord geloven.
lees verder.
http://www.deatheist.nl/index.php?optio ... &Itemid=15
callista

Bericht door callista »

Wajehie schreef:
callista schreef:Is er dan een bewijs dat God wel bestaat?
Kun jij me dat dan geven?
8339 posten door jou geplaatst is het bewijs :)
Oh ja...wat een bewijs..... :w
Kun je niks anders verzinnen als argument....hoe sad... :geek:
Wajehie
Man/Vrouw: M

Bericht door Wajehie »

dikkemick schreef:Alleen moet je die grote broek van de wetenschap eens uitleggen. Die snap ik echt niet.
En te grote broek is te groot voor het lichaam wat er in zit.
Het staat al in bericht : Berichtdoor dikkemick » Vandaag, 13:08
dikkemick

Bericht door dikkemick »

Wajehie schreef:
dikkemick schreef:Alleen moet je die grote broek van de wetenschap eens uitleggen. Die snap ik echt niet.
En te grote broek is te groot voor het lichaam wat er in zit.
Het staat al in bericht : Berichtdoor dikkemick » Vandaag, 13:08
Schiet mij maar lek. Ik snap je nog steeds niet. Vind je dat de wetenschap te veel zegt over God of goden? Ik kan je vertellen dat goden totaal overbodig zijn in de wetenschap en dat deze derhalve niets over goden te vertellen heeft.
Pierre-Simon, marquis de Laplace zei het al tegen Napoleon toen deze vroeg waar God vermeld stond in zijn boek over het universum: Je n'avais pas besoin de cette hypothèse-là Had hij een te grote broek aan???
Faith is a conversation stopper. A reason, why you do not have to give reasons, for what you believe
Wajehie

Bericht door Wajehie »

dikkemick schreef:Ik snap je nog steeds niet. Vind je dat de wetenschap te veel zegt over God of goden
Ik vind dat de goddelozen (lees o.a. atheïsten) te veel zeggen over God en qua metafysica op kind nivo redeneren.
Wil je niet kwetsen of zo, maar heb nog nooit bijzondere inzichten gezien vanuit die hoek.
callista

Bericht door callista »

Wajehie schreef:
dikkemick schreef:Ik snap je nog steeds niet. Vind je dat de wetenschap te veel zegt over God of goden
Ik vind dat de goddelozen (lees o.a. atheïsten) te veel zeggen over God en qua metafysica op kind nivo redeneren.
Wil je niet kwetsen of zo, maar heb nog nooit bijzondere inzichten gezien vanuit die hoek.
Hoe durf jij atheïsten goddelozen te noemen.....en dat ze op kind nivo redeneren.... :shock:
Het moet niet gekker worden.
Dat jij nog geen inzichten hebt gezien op dat gebied ligt eerder aan jou denk ik...
Zou het zo kunnen zijn dat jij een beperkt inzicht hebt wellicht?
Of het niet WIL zien?

Ga je er maar eens meer in verdiepen, zodat je dergelijke stupide uitspraken niet meer zult bezigen.
Ik ken vele atheïsten die veel minder goddelozer zijn dan sommige gelovigen en ook veel meer fatsoen en inzicht hebben.

Maar hoe denk jij over paranormale verschijnselen?
Bestaat dat als gave bv.?
En dan bedoel ik niet de foefjes van mentalisten, illusionisten en goochelaars.
Laatst gewijzigd door callista op 10 jan 2016, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
dikkemick

Bericht door dikkemick »

Wajehie schreef:
Wat of wie versta jij allemaal onder goddelozen? Wat wil die term exact zeggen? Natuurlijk ben ik goddeloos. In mijn optiek bestaat er niet zoiets als een god. Maar ik heb het idee dat je iets anders bedoeld.
Faith is a conversation stopper. A reason, why you do not have to give reasons, for what you believe
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Als iemand iets zinnigs te melden heeft: dat kan nu nog. Het gaat inmiddels van een matige discussie naar een off topic fiscussie. Dus zo langzamerhand tijd om het topic te sluiten.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
dikkemick

Bericht door dikkemick »

Goed dan. Paranormale gebeurtenissen.
Wanneer moeten we deze serieus nemen? Wat nemen we wel of niet serieus (en waarom) en hoe testen we of het werkelijk paranormaal is?

Enkele voorbeelden.
http://skepsis.nl/s-paranormaal.html
http://skepsis.nl/pendelen.html

Geloven we in paranormaal genezen? Telepathie? Telekinese? Helderziendheid? Pyrokinese? Levitatie? Waarzeggerij? Zijn er niet al genoeg charlatans ontmaskerd om het bovennatuurlijke/paranormale met een korreltje zout te nemen?
JW88

Bericht door JW88 »

dikkemick schreef:Goed dan. Paranormale gebeurtenissen.
Wanneer moeten we deze serieus nemen? Wat nemen we wel of niet serieus (en waarom) en hoe testen we of het werkelijk paranormaal is?

Enkele voorbeelden.
http://skepsis.nl/s-paranormaal.html
http://skepsis.nl/pendelen.html

Geloven we in paranormaal genezen? Telepathie? Telekinese? Helderziendheid? Pyrokinese? Levitatie? Waarzeggerij? Zijn er niet al genoeg charlatans ontmaskerd om het bovennatuurlijke/paranormale met een korreltje zout te nemen?
Klopt, zoals ik ook al eerder hier had vermeld voor dat jij er was is het feit dat jaren van parapsychologisch onderzoek geen resultaten heeft opgeleverd, daar kun je, je conclusies uittrekken. Daarnaast worden er keer op keer weer oplichters ontmaskerd en zijn er buiten de parapsychologie om ook nog nooit concrete bewijzen geweest voor iets paranormaals of bovennatuurlijks. Maar er zijn dan sommigen die zeggen dat zij toch een paranormale ervaring hebben gehad die ze niet kunnen bewijzen maar die wij wel voor waar aan moeten nemen, ja sorry maar zo makkelijk werkt het niet....
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:
BdO schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:viewtopic.php?p=131645#p131645

@JW88: het is mij uit je bovenstaande reactie duidelijk het je onvoldoende lukt om te begrijpen wat ik zeg, en daarmee het ook onvoldoende lukt om in te gaan op wat ik zeg. Ik dank je voor de moeite die je hebt gedaan. Je hebt denk ik wel je best gedaan, en meer dan je best kun je niet doen. Misschien moet ik je daarom ook niet verwijten dat je niet inziet waarom je geen vragen stelt binnen een discussie. Het spijt me daarom dat ik dit toch deed.
Je hoeft me niet zo denigrerend toe te spreken als 1 of andere simpele ziel ben, die moeite heeft om jou te volgen, ik volg je prima, ik ben het alleen compleet oneens met je, lukt het je om dat te begrijpen BdO?

Maar zoals eerder gezegd laten we verder gaan met het topic.
Waarom zou mijn vaststelling meer denigrerend zijn dan het in de schoenen schuiven van die 4 zelfbedachte redenen zoals jij doet?

Ik begrijp wel het oneens bent met me, maar ik begrijp ook waarom, namelijk omdat je zelf niet inziet dat je strategie in discussies is om anderen te dwingen in te brengen wat ze niet in willen brengen door manipulerend vragen te stellen, om vervolgens "die ander" te bestrijden op datgene wat hij/zij zelf niet heeft ingebracht, en waarmee je datgene wat die ander wel heeft ingebracht ongemerkt (wellicht ook ongemerkt voor jezelf) negeert.
Die redenen zijn gewoon een constatering van mij die ik jou nog niet heb zien weerleggen,
Dan kijk je niet goed.
JW88 schreef: dus tot nu toe blijven die ook staan, jij kan mijn geen andere reden geven behalve dat het zogenaamd foutief discussiëren is volgens jou,
Niet volgens mij, dat zijn de feiten, zoals reeds door mij is onderbouwd.
JW88 schreef: maar dat gaat niet op als je de vragen gewoon los van de discussie ziet.
Als het buiten de discussie is is er ook geen plicht om op de vraag in te gaan, het is immers dan buiten discussie, zoals reeds eerder door mij aangegeven.
JW88 schreef: Jij mag denken dat jouw wilde theorie echt zo is, ik denk er compleet anders over, we hebben dus een meningsverschil, dat kan.
Feit is dat jij denkt dat je het recht hebt om de discussiepartner te mogen manipuleren. Dat jij je discussiepartner manipuleert is zoals reeds aangegeven een onderbouwd feit, en dus gaat het hier niet om een meningsverschil. Daarbij is staat het je niet vrij om dit feit niet onder ogen te zien, aangezien je je medemens schade berokkent door discussies te frustreren met deze manipulatie.
JW88 schreef: We hebben gewoon een compleet andere kijk op discussiëren ik zie de vragen die ik stel als verduidelijkingsvragen, jij niet, ook dat is een verschil van mening.
Zoals eerder aangegeven en onderbouwd lukt het jou niet de feiten onder ogen te zien waardoor je persisteert in je gedrag van het frustreren van discussies door manipulatie van de inbreng van een ander. Dat jouw vragen meestal geen verduidelijkingsvragen zijn maar dwang om een ander te laten zeggen wat hij niet wil zeggen is een feit. Daar kom je niet mee weg door het nou op eens op mijn mening te gooien.
JW88 schreef: Het is aan iedereen toch vrij om vragen wel of niet te beantwoorden?
Oh, nou gaan we draaien..... :D Nu op eens staat het vrij. :D Daar heb ik je ook wel eens anders over gehoord. :naughty:
JW88 schreef: Als iemand een vraag beantwoord dat kiest hij of zij daar zelf voor en brengt hij dat gene dus ook zelf in. Als iemand er voor kiest om een vraag niet te beantwoorden dan trek ik mijn conclusies daaruit,
En die conclusies kan je niet trekken. Dat is een indirecte manier van je discussiepartner iets in de mond leggen wat hij/zij niet zegt "omdat onze Almachtige en Alwetende Schepper-van-alle-mogelijke-redenen JW88 in zijn oneindige wijsheid bepaald dat er maar 4 door hem bedachte redenen kunnen zijn als iemand niet op hem in gaat" . En dat laat meteen ook zien dat wat je eerder een vrijheid noemt om niet te antwoorden een schijnvrijheid is want als iemand dat dan inderdaad niet doet eigen jij je het recht toe om dit af te straffen door hem zaken in de mond te leggen. Dat is geen vrijheid natuurlijk.
JW88 schreef: dat jij het niet eens bent met die conclusies
Het gaat niet om eens zijn, het is een feit dat jij die conclusies niet kunt trekken.
JW88 schreef: wil niet zeggen dat het niet de juiste conclusies zijn.
Ze vallen niet te trekken. Jij weet niet waarom diegene dat niet zegt. Dat behoor je ook niet te weten, en daar behoor je je ook niet druk over te maken. Jij behoort je druk te maken over wat diegene uit eigen vrije beweging wel zegt, en daar inhoudelijk op in te gaan, en verder niets. Dat is deugdelijk discussieren. Maar dat kan jij niet, en daarom verlaat je je op manipulatietrucs als het stellen van vragen die geen inhoudelijke verduidelijkingsvraag zijn.
JW88 schreef: Maar goed dit is allemaal compleet off-topic, dus ik zou zeggen open een nieuw top genaamd ''correct discussiëren'' en ga daar verder met je betoog, laten we ons hier op paranormale zaken richten.
Helemaal niet. Ik geef hier in dit topic aan waarom het zinloos is om in dit topic verder op jou in te gaan. Dat is ook hard nodig, omdat op dit moment juist in dit topic jouw laakbare manipulerende discussieergedrag weer de kop op steekt, met alle schade van dien voor je gesprekspartners. Het is bittere noodzaak dat dit eens duidelijk wordt gemaakt en aan de kaak wordt gesteld. Het is ook van belang dat eens duidelijk wordt gemaakt waarom jij degene bent die vrijwel elke discussie hier met jou frustreert. Dat je dat zelf niet lukt om dat in te ziet is weinig aan verloren, maar het zou toch een aanwinst zijn als mensen hier begrijpen waarom een goede discussie met jou onmogelijk is, zodat ze inzien dat ze daar in het vervolg maar beter van af kunnen zien. Met manipulerende vragenstellers die als puntje bij paaltje komt gaan draaien of roepen dat het "allemaal maar meningen zijn" kom je nou eenmaal nooit een stap verder.

Dat verder gaan met de discussie kan nog zinvol zijn tussen andere deelnemers hier, dus laat het beter maar aan hen over, maar met JW88 er bij is het constructiever dat het off-topic gaat.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Hoe werkt het dan JW?
Dat jij nog een keer herhaalt wat je wilt zeggen en dat we wel kunnen dromen, en het topic daarna dan toch echt maar eens gesloten wordt?
Er is hier denk ik werkelijk niemand die in paranormale charlatans gelooft.
Ik in ieder geval niet.
Dus waarom je daar aldoor maar weer over doordramt Is me een raadsel.

Verder kan natuurlijk niemand aan jouw zijn persoonlijke ervaringen bewijzen.
Hoe zou ik ooit aan jouw kunnen bewijzen dat ik de afgelopen week buikpijn had?
Zou toch niet zo redelijk zijn wanneer jij vervolgens glashard zou gaan ontkennen dat ik buikpijn had, vind je niet?

Zou men een serieus gesprek over dit onderwerp willen, zou om te beginnen eens bekeken worden wat we bedoelen met para-normaal. Hoe het zich verhoud tot normaal. In hoeverre deze afstand definitief is, of dat het paranormale ook deel zou kunnen uitmaken van het normale. Etc.etc.
Maar op een semi-openbaar internet platform blijkt zo'n wat dieper gravend gesprek niet mogelijk.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
dikkemick

Bericht door dikkemick »

@Tin
Maar wel in paranormale goden. En het draait hier toch om het paranormale?
BdO

Bericht door BdO »

dikkemick schreef:@Tin
Dat is geen gebruikelijke manier van het begrip "paranormaal" gebruiken.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
dikkemick

Bericht door dikkemick »

Valt god(en) dan niet onder paranormale verschijnselen? Is het paranormale niet gelijk aan het bovennatuurlijke?
Als God iemand geneest, geneest Hij dan niet langs paranormale weg?
BdO

Bericht door BdO »

dikkemick schreef:Valt god(en) dan niet onder paranormale verschijnselen? Is het paranormale niet gelijk aan het bovennatuurlijke?
Dat hangt in sterke mate af van hoe je een en ander definieert. ;).

Het is daarbij ook de vraag of er zoiets als "normaal" of "natuurlijk" bestaat. Nemen we Al-Ghazali's visie op causaliteit dan zie je dat het niet onlogisch is om te zeggen van niet. Daarbij is het zo dat empirie niet in staat is deze logica te ondermijnen.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

BdO schreef:
dikkemick schreef:@Tin
Dat is geen gebruikelijke manier van het begrip "paranormaal" gebruiken.
Precies.
Wat ik al zei: zolang de fundering niet is gelegd mbt waar we het nu eigenlijk over hebben en enige consensus over de gebruikte termen is er geen gesprek maar slechts geroep en babylonische spraakverwarring.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
dikkemick

Bericht door dikkemick »

BdO schreef:
dikkemick schreef:Valt god(en) dan niet onder paranormale verschijnselen? Is het paranormale niet gelijk aan het bovennatuurlijke?

Het is daarbij ook de vraag of er zoiets als "normaal" of "natuurlijk" bestaat. Nemen we Al-Ghazali's visie op causaliteit dan zie je dat het niet onlogisch is om te zeggen van niet. Daarbij is het zo dat empirie niet in staat is deze logica te ondermijnen.
Dit vind ik mumbo jumbo. We weten hier beiden wat onder paranormaal wordt verstaan. Maar how convenient om te gaan suggereren dat het natuurlijke ook niet bestaat. We zitten hier wel lekker in onze verwarmde huiskamers achter onze pc'tjes. En het KAN zijn dat wij slechts een computerprogramma zijn, geschreven door aliens, die zich zitten te verkneukelen om ons "gesprek". Maar laten we voor het gemak in deze discussie er even vanuit gaan dat dit niet zo is en het natuurlijke gewoon bestaat.
Anders had ik wel een filosofisch forum gezocht.
BdO

Bericht door BdO »

dikkemick schreef:
BdO schreef:

Dit vind ik mumbo jumbo. We weten hier beiden wat onder paranormaal wordt verstaan. Maar how convenient om te gaan suggereren dat het natuurlijke ook niet bestaat. We zitten hier wel lekker in onze verwarmde huiskamers achter onze pc'tjes. En het KAN zijn dat wij slechts een computerprogramma zijn, geschreven door aliens, die zich zitten te verkneukelen om ons "gesprek". Maar laten we voor het gemak in deze discussie er even vanuit gaan dat dit niet zo is en het natuurlijke gewoon bestaat.
Anders had ik wel een filosofisch forum gezocht.
O zo. Nou dan vindt jij dat mumbo jumbo, en ga jij doen alsof er te denken valt zonder te filosoferen, en doen alsof er te discussiëren valt zonder te definiëren.

Ook een leuke vraag is natuurlijk wat nou het onderscheid is tussen denken en filosoferen. ;)

Ik ben zo vrij om mij niet bij voorbaat vast te pinnen op uw niet nader gespecificeerde definities van het paranormale, het normale, het bovennatuurlijke, het natuurlijke, het onnatuurlijke, etc. etc. Ik hou er van om eerst maar eens te onderzoeken hoe hard nou de gedachte onderscheiden tussen deze zaken ook werkelijk zijn. Anders zit je het voor je het weet een beetje op z'n religieus' voor je uit te zwammen, en dat is natuurlijk niet mijn bedoeling, ingesteld op feiten als ik ben. :)
dikkemick

Bericht door dikkemick »

Het is maar net wat je met het woord "anders" bedoelt.
Op deze wijze kun je iedere discussie dood laten lopen.
JW88

Bericht door JW88 »

@BdO

Ja weet je, ik heb het wel een beetje gehad met dat denigrerende toontje van je, je doet net alsof jij de almachtige BdO bent die alles feitelijk juist verteld, terwijl het niet meer is dan jouw bescheiden mening, de laatste keer dat ik het checkte heb jij de regels voor discussiëren niet uitgevonden.

Ik blijf erbij dat je tijdens een discussie prima vragen kan stellen, als jou dat niet bevalt dan heb je pech, ik heb geen zin om me slaafs aan jouw zelfbedachte regels te houden, en simpelweg mijn standpunten op dreunen als een soort zombie en voor de rest niks te doen, dat is niet mijn stijl van discussiëren, nogmaals als jou die niet bevalt heb je pech.

Het is jouw zeer bescheiden mening dat is iemand manipuleer, daar denk ik compleet anders over, dat, dat geen feit is schijn je niet te snappen.

Zeg je nou echt ''aangezien je je medemens schade berokkent'' :shock: Hou nou toch op man, ik stel gewoon wat vragen, en als die gene die vragen niet beantwoord dan is dat zijn recht, ik zet hem toch geen mes op de keel...

Wat ik me dan af vraag is, waarom wil die gene bepaalde dingen niet zeggen? En dan kom je weer uit bij mijn 4 redenen, die jij overigens nog totaal niet hebt weerlegd, dat is 1 of andere vage illusie van jou.

Ga jij mij nou verbieden om conclusies te trekken? :o , ik bepaal zelf wel wat voor conclusies ik trek daar heb ik jou niet voor nodig, ook bepaal ik zelf wel waarover ik me druk maak, als iemand een vraag van mij niet beantwoord, dan doet hij dat met een reden, als hij zelf niet reden niet wil geven, dan trek ik mijn eigen conclusies.

Kunnen moderators eigenlijk ook waarschuwingen krijgen? Of ben jij onschendbaar en roep je daarom maar alles wat je wil? Als je zegt ''dus laat het beter maar aan hen over'' dan lijkt me toch echt dat je solliciteert voor een berisping. Dit is een topic over paranormale zaken, niet over discussiëren, je bent dus wel degelijk off-topic bezig en je zeurt maar door om je gelijk te halen, ik heb daarvoor ook wel eens waarschuwing uitgedeeld zien worden.

Maar goed jij schijnt je er erg druk om te maken, gaat het verder goed met je? Niemand anders maakt zich hier zo druk om namelijk...
JW88

Bericht door JW88 »

Tin schreef:Hoe werkt het dan JW?
Dat jij nog een keer herhaalt wat je wilt zeggen en dat we wel kunnen dromen, en het topic daarna dan toch echt maar eens gesloten wordt?
Ik in ieder geval niet.
Dus waarom je daar aldoor maar weer over doordramt Is me een raadsel.

Verder kan natuurlijk niemand aan jouw zijn persoonlijke ervaringen bewijzen.
Hoe zou ik ooit aan jouw kunnen bewijzen dat ik de afgelopen week buikpijn had?
Zou toch niet zo redelijk zijn wanneer jij vervolgens glashard zou gaan ontkennen dat ik buikpijn had, vind je niet?

Zou men een serieus gesprek over dit onderwerp willen, zou om te beginnen eens bekeken worden wat we bedoelen met para-normaal. Hoe het zich verhoud tot normaal. In hoeverre deze afstand definitief is, of dat het paranormale ook deel zou kunnen uitmaken van het normale. Etc.etc.
Maar op een semi-openbaar internet platform blijkt zo'n wat dieper gravend gesprek niet mogelijk.
Waar baseer je de uitspraak dat niemand hier in paranormale charlatans gelooft op?
En waarom geloof jij er niet in?

Nou als die persoonlijke ervaring op de 1 of andere manier de testen is wel, anders niet, maar ik geloof niet zomaar een paranormale claim omdat iemand me dat zomaar verteld, jij wel?

Buikpijn is heel wat anders dan paranormale gaven, van buikpijn is bewezen dat het bestaat en we weten ook precies hoe buikpijn verder werkt, appels met peren vergelijken.

Ik snap dat de reden dat mensen in deze gaven geloven kan zijn dat ze denken dat ze zelf iets hebben meegemaakt, maar die claim is gewoon niet sterk aangezien hij onbewijsbaar is.
BdO

Bericht door BdO »

JW88 schreef:@BdO

Ja weet je, ik heb het wel een beetje gehad met dat denigrerende toontje van je, je doet net alsof jij de almachtige BdO bent die alles feitelijk juist verteld, terwijl het niet meer is dan jouw bescheiden mening, de laatste keer dat ik het checkte heb jij de regels voor discussiëren niet uitgevonden.

Ik blijf erbij dat je tijdens een discussie prima vragen kan stellen, als jou dat niet bevalt dan heb je pech, ik heb geen zin om me slaafs aan jouw zelfbedachte regels te houden, en simpelweg mijn standpunten op dreunen als een soort zombie en voor de rest niks te doen, dat is niet mijn stijl van discussiëren, nogmaals als jou die niet bevalt heb je pech.

Het is jouw zeer bescheiden mening dat is iemand manipuleer, daar denk ik compleet anders over, dat, dat geen feit is schijn je niet te snappen.

Zeg je nou echt ''aangezien je je medemens schade berokkent'' :shock: Hou nou toch op man, ik stel gewoon wat vragen, en als die gene die vragen niet beantwoord dan is dat zijn recht, ik zet hem toch geen mes op de keel...

Wat ik me dan af vraag is, waarom wil die gene bepaalde dingen niet zeggen? En dan kom je weer uit bij mijn 4 redenen, die jij overigens nog totaal niet hebt weerlegd, dat is 1 of andere vage illusie van jou.

Ga jij mij nou verbieden om conclusies te trekken? :o , ik bepaal zelf wel wat voor conclusies ik trek daar heb ik jou niet voor nodig, ook bepaal ik zelf wel waarover ik me druk maak, als iemand een vraag van mij niet beantwoord, dan doet hij dat met een reden, als hij zelf niet reden niet wil geven, dan trek ik mijn eigen conclusies.
Het gaat er niet om of het niet mag. Foute en ongeldige conclusies trekken is niet verboden. Maar ze zijn natuurlijk dan wel onverminderd fout en ongeldig. Dat is ook wat ik zeg.
JW88 schreef: Kunnen moderators eigenlijk ook waarschuwingen krijgen? Of ben jij onschendbaar en roep je daarom maar alles wat je wil? Als je zegt ''dus laat het beter maar aan hen over'' dan lijkt me toch echt dat je solliciteert voor een berisping. Dit is een topic over paranormale zaken, niet over discussiëren, je bent dus wel degelijk off-topic bezig en je zeurt maar door om je gelijk te halen, ik heb daarvoor ook wel eens waarschuwing uitgedeeld zien worden.
Ja hoor, in de rol van gespreksdeelnemer en niet in de rol van moderator kan ik prima een waarschuwing krijgen. Ik post dit echter hier, omdat ik je aanspreek op jouw discussiegedrag zoals laatst vertoont hier in dit topic.
JW88 schreef: Maar goed jij schijnt je er erg druk om te maken, gaat het verder goed met je? Niemand anders maakt zich hier zo druk om namelijk...
Iedereen ziet nu dat die voortaan in gedachten kan houden dat jouw inbreng en conclusies slechts meningen zijn, ook als dat aanvankelijk "een tikkeltje anders door jou gebracht wordt." Dat is in ieder geval winst, en scheelt dus een hoop nodeloze discussie. Bij jou is het altijd slechts jouw mening als je er niet uitkomt, dat weten we nu dan vast van tevoren.

Anderen hebben natuurlijk evengoed de balen van jouw gedrag, maar geven iets eerder op bij de hangende plaat van
- "nietus want drogreden dit" en
- "nietus want verdraaiing dat" en, last but not least de ongepaste vragen,
- "trouwens, wat vind jij van [half scheefgaande parallel met door JW88 voorgestructureerde en dus nodeloos beperkte keuzemogelijkheden] gevolgd door eerder genoemde manipulatie".

Ik geef wat minder snel op, dat is alles.
BdO

Bericht door BdO »

dikkemick schreef:Het is maar net wat je met het woord "anders" bedoelt.
Op deze wijze kun je iedere discussie dood laten lopen.
Was er een discussie begonnen dan?

Een discussie dood laten lopen doe overigens door niet te definiëren, een discussie ondersteunen doe je door om een definitie te vragen waar die nodig is.

Laat ik je een ding zeggen: als jij zo hoog opgeeft van het kennen van werkelijkheid door middel van samenspel van logica en empirie en weet ik al niet meer, bedenk dan dat de mensheid hierin nooit zo ver wat gekomen als dat ze gekomen is als men zich nooit had drukgemaakt om definities. Dat is in logica en wetenschap niet geheel onbelangrijk.

Was overigens inmiddels al een beetje gelukt om weer op te frissen wat Al Ghazali te melden had over causaliteit? Of anders om dit even je eigen te maken? Of is het jouw manier van discussies aangaan om je vooral niet te verdiepen in wat een ander aandraagt? En in plaats daarvan te klagen dat een ander de discussie laat dood lopen door om een definitie te vragen?

Goed, om een nog te ontstane discussie maar niet z'n conceptie mis te laten lopen op luiheid zal ik het je nog even achterna dragen. Het onderstaande roept de vraag op of het onderscheid tussen het natuurlijke en het onnatuurlijke wel gekend kan worden, en sterker, of het strikt genomen wel bestaat. Net als het onderscheid tussen het normale en het buiten-normale. Je kunt natuurlijk wel vinden dat dit automatisch - of, a priori - zo is, maar een dergelijke mening heeft - als alle meningen - niet automatisch door gemeend te worden daarmee ook betrekking op de werkelijkheid. Het leidt slechts tot gedachtenwerelden die wat betreft het hebben van betrekking op de werkelijkheid op het religieuze af zijn. Dat mag hier hoor, op dit forum, dat zeker. We zijn hier per slot van rekening een geloofsforum. Maar het is wel zo dat we een dergelijk geloof dan ook als zodanig - een geloof - benoemen.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Incoherence_of_the_Philosophers#Occasionalism schreef:He explained that because God is usually seen as rational, rather than arbitrary, his behavior in normally causing events in the same sequence (i.e., what appears to us to be efficient causation) can be understood as a natural outworking of that principle of reason, which we then describe as the laws of nature. Properly speaking, however, these are not laws of nature but laws by which God chooses to govern his own behaviour (his autonomy, in the strict sense) – in other words, his rational will.

This is not, however, an essential element of an occasionalist account, and occasionalism can include positions where God's behavior (and thus that of the world) is viewed as ultimately inscrutable, thus maintaining God's essential transcendence. On this understanding, apparent anomalies such as miracles are not really such: they are simply God behaving in a way that appears unusual to us. Given his transcendent freedom, he is not bound even by his own nature. Miracles, as breaks in the rational structure of the universe, cannot occur, since God's relationship with the world is not mediated by rational principles.

In 1993, Karen Harding's paper "Causality Then and Now: Al Ghazali and Quantum Theory" described several "remarkable" similarities between Ghazali's concept of occasionalism and the widely accepted Copenhagen interpretation of quantum mechanics. She stated: "In both cases, and contrary to common sense, objects are viewed as having no inherent properties and no independent existence. In order for an object to exist, it must be brought into being either by God (al Ghazili) or by an observer (the Copenhagen Interpretation)." She also stated:[4]
Karen Harding schreef: In addition, the world is not entirely predictable. For al Ghazali, God has the ability to make anything happen whenever He chooses. In general, the world functions in a predictable manner, but a miraculous event can occur at any moment. All it takes for a miracle to occur is for God to not follow His ‘custom.’ The quantum world is very similar. Lead balls fall when released because the probability of their behaving in that way is very high. It is, however, very possible that the lead ball may ‘miraculously’ rise rather than fall when released. Although the probability of such an event is very small, such an event is, nonetheless, still possible.
dikkemick

Bericht door dikkemick »

@BdO Kun je mij in goed Nederlands uitleggen wat deze filosoof bedoeld?
Ik lees, maar dit is heel kort door de bocht:
Occasionalism is a philosophical theory about causation which says that created substances cannot be efficient causes of events. Instead, all events are taken to be caused directly by God.
Is dit wat je beoelt? Hoe past vrije wil (waar ik zelf niet in geloof) hierin?
Maar belangrijker: Welke (logische, empirische, rationele) gegevens heb je om tot deze conclusie te komen? Alleen de woorden van deze filosoof?
Ik wil (in het Nederlands graag en jouw eigen woorden) wel meer weten over deze Al Ghazali.

Wat ik lees:
Alle intellect dient aangewend te worden om de goddelijke wetten, de Sharia, uit de Koran, Soenna en Hadith af te leiden (Fiqh) en het is zonde om intellect te verkwisten aan onderzoek van de natuur. Dit betekende uiteraard het einde van de Islamitische wetenschap! Want volgens mij was dit de man die wetenschap (toen nog filosofie) maar duivels vond. Verstandig....
Ben je het hiermee eens? Ik niet!

p.s. Toch weer wat gevonden. En hierop zou ik willen zeggen: Lang leve Al-Ghazali. Zonder hem hadden we allemaal Arabisch gesproken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Al-Ghazali
Laatst gewijzigd door dikkemick op 11 jan 2016, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.