¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Zolderworm »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Het is blijkbaar moeilijk voor jou om toe te geven dat je geen gelijk hebt.
Bij jou heb ik soms zoiets van, he, het is volgens mij tijd voor Zolder z'n wijntje en een lekkere sigaar.
Inhoudelijk denk ik dat de discussie over het wetenschappelijk gehalte van ET cq schepping het afgelopen jaar zo rigoreus gevoerd is, dat er slechts loopgraven zijn overgebleven. Maar voor Allie is het nieuw :geek:
Ja, maar dan moet hij wel met goede argumenten komen. Er zijn natuurlijk geen wetenschappers, die, op basis van wetenschap, voor schepping pleiten. Schepping immers valt niet wetenschappelijk te bewijzen, zelfs niet wetenschappelijk te onderzoeken.
Ook vind ik het not-done om bij mensen die er anders over denken dan jij te suggereren dat zij dat enkel en alleen doen om psychologische motieven (Voor de nieuwe atheist is er geen aanwijzing die hem/haar zal doen twijfelen, hoe sterk de aanwijzing ook is. Klinkt als een "delusion"...). Dat is natuurlijk onzin. De atheïst immers vindt die aanwijzingen gewoon niet sterk. Punt uit. Met "delusion" heeft het niets te maken. Als je zo gaat redeneren, dan kun je het, volgens mij, gewoon niet hebben dat je geen gelijk krijgt.
Sigaren heb ik inmiddels afgeschaft, maar een wijntje kan altijd.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jan 2016, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
pyro

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Het is blijkbaar moeilijk voor jou om toe te geven dat je geen gelijk hebt.
Bij jou heb ik soms zoiets van, he, het is volgens mij tijd voor Zolder z'n wijntje en een lekkere sigaar.
Inhoudelijk denk ik dat de discussie over het wetenschappelijk gehalte van ET cq schepping het afgelopen jaar zo rigoreus gevoerd is, dat er slechts loopgraven zijn overgebleven. Maar voor Allie is het nieuw :geek:
Ja, maar dan moet hij wel met zinnige dingen komen. Er zijn natuurlijk geen wetenschappers, die, op basis van wetenschap, voor schepping pleiten. Schepping immers valt niet wetenschappelijk te bewijzen, zelfs niet wetenschappelijk te onderzoeken. Maar dat schijnt niet echt tot hem door te dringen. Dus dan houdt het gewoon op, en gaan we er geen energie meer aan besteden. Sigaren heb ik inmiddels afgeschaft, maar een wijntje kan altijd.
Volgens mij klinkt er het uitgepraat zijn uit eerdere discussie mee in wat je zegt. Er is nog nauwelijks een woord gewisseld met Allie over dit onderwerp, maar je kapt het af omdat je er gewoon geen zin meer in hebt. Dat is mijn indruk. Niet direct een manier van aanspreken die hij (Allie is M, zie ik in zijn profiel) verdient, m.i.
Laatst gewijzigd door pyro op 15 jan 2016, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Zolderworm

pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Ja, maar dan moet hij wel met zinnige dingen komen. Er zijn natuurlijk geen wetenschappers, die, op basis van wetenschap, voor schepping pleiten. Schepping immers valt niet wetenschappelijk te bewijzen, zelfs niet wetenschappelijk te onderzoeken. Maar dat schijnt niet echt tot hem door te dringen. Dus dan houdt het gewoon op, en gaan we er geen energie meer aan besteden. Sigaren heb ik inmiddels afgeschaft, maar een wijntje kan altijd.
Volgens mij klinkt er het uitgepraat zijn uit eerdere discussie mee in wat je zegt. Er is nog nauwelijks een woord gewisseld met Allie over dit onderwerp, maar je kapt het af omdat je er gewoon geen zin meer in hebt. Dat is mijn indruk. Niet direct een manier van aanspraken die hij (Allie is M, zie ik in zijn profiel) verdient, m.i.
Te vroeg gereageerd. Maar ik was er ook lang mee bezig, toegegeven. (Jij ook overigens.) Je zou moeten reageren op mijn laatste versie. Zie hierboven, waarin ik wat meer uitleg geef. Je krijgt een herkansing. Dat heb je wel verdiend, makker.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jan 2016, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Volgens mij klinkt er het uitgepraat zijn uit eerdere discussie mee in wat je zegt. Er is nog nauwelijks een woord gewisseld met Allie over dit onderwerp, maar je kapt het af omdat je er gewoon geen zin meer in hebt. Dat is mijn indruk.

Niet direct een manier van aanspraken die hij (Allie is M, zie ik in zijn profiel) verdient, m.i.
Nee pyro...het is uitgebreid besproken met Allie hier en niet alleen hier....
Ook door wetenschappers op dit gebied, die het hem met alle geduld van de wereld uitgelegd hebben en te woord gestaan, ook met vele voorbeelden, totdat op een gegeven moment ook bij hen de maat vol was.

En hij begint hier rustig weer van voren af aan met dezelfde drogredeneringen en voorbeelden, die kloppen van geen kant.
Mij boeit het niet meer, maar anderen moeten dat zelf maar uitmaken.
Veel kenners op dit gebied zijn hier sowieso niet meer....dus dat kan nog "interessant" worden :w
pyro

Bericht door pyro »

callista schreef: Nee pyro...het is uitgebreid besproken met Allie hier en niet alleen hier....
Ook door wetenschappers op dit gebied, die het hem met alle geduld van de wereld uitgelegd hebben en te woord gestaan, ook met vele voorbeelden, totdat op een gegeven moment ook bij hen de maat vol was.

En hij begint hier rustig weer van voren af aan met dezelfde drogredeneringen en voorbeelden, die kloppen van geen kant.
Veel kenners op dit gebied zijn hier sowieso niet meer....dus dat kan nog "interessant" worden :w
Ik herinner me geen uitgebreide bespreking met Allie hier, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. :|
Op andere plaatsen heb ik Allie nooit gelezen. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat hij een hard core creationist is. In dat geval heb ik weinig meer te zeggen dan, let's agree to disagree. ;)
callista

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef: Nee pyro...het is uitgebreid besproken met Allie hier en niet alleen hier....

Ik herinner me geen uitgebreide bespreking met Allie hier, maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk. :|
Op andere plaatsen heb ik Allie nooit gelezen. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat hij een hard core creationist is. In dat geval heb ik weinig meer te zeggen dan, let's agree to disagree. ;)
Ja, dat zal dan wel aan jou liggen... :smile: :clown:
Maar ik heb het dus alleen over discussies betreffende schepping en evolutie...niet over andere onderwerpen, [ dit voor de goede orde]......die lijken mij althans verspilde energie.
Ik spreek dan voor mijzelf...wat anderen doen is hun keuze.
Zolderworm

callista schreef:
pyro schreef:

Maar ik heb het dus alleen over discussies betreffende schepping en evolutie...niet over andere onderwerpen, [ dit voor de goede orde]......die lijken mij althans verspilde energie.
Nou ja, met mensen die het zo vanzelfsprekend vinden dat je kunt "zien" dat de wereld door schepping is ontstaan, en niet snappen dat dat alleen maar een eigen conclusie is, en die - in dit geval - degenen die er anders over denken, beschuldigen van hebben van psychologische motieven... met zulke mensen kun je eigenlijk niet over dit onderwerp discussiëren. Ze komen ook altijd met het argument dat volgens de evolutieleer ingewikkelde organen, als het ware, in één klap vanuit chaos zouden zijn ontstaan, terwijl de evolutieleer juist uitlegt dat zij in heel kleine stapjes, stapje voor stapje, zijn ontstaan, telkens voortbordurend op het vorige bereikte resultaat. Met andere woorden: ze snappen eigenlijk niet wat de evolutieleer inhoudt. Dan houdt het inderdaad op.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Zolderworm schreef:Ze komen ook altijd met het argument dat volgens de evolutieleer ingewikkelde organen, als het ware, in één klap vanuit chaos zouden zijn ontstaan, terwijl de evolutieleer juist uitlegt dat zij in heel kleine stapjes, stapje voor stapje, zijn ontstaan, telkens voortbordurend op het vorige bereikte resultaat.
Ik erger me hier groen en geel aan. Ik heb al honderden keren uitgelegd dat die geleidelijkheid niet waargenomen is en dat het ook niet zo kan werken. Dringt er ooit wel 's iets tot je door??

1) Paleontologen (zoals Gould en Eldredge) zagen geen geleidelijkheid in het fossielenbestand. Ik heb het citaat van Gould hier al tientallen keren geplaatst. Kenmerkend voor het fossielenbestand is stasis en plotselinge verschijning van volledig gevormde dieren. Men ziet langdurige stasis gevolgd door plotselinge verschijning van soorten.

2) Stapje voor stapje naar het eindresultaat. Dat is hoe een ontwerper te werk gaat!! Maar het blinde ongeleide evolutieproces heeft geen weet van stapjes of een bepaald eindresultaat. Die weet niet wat de eerste stap is en heeft geen weet van vervolgstappen.

3) Half gevormde organismen zijn niet levensvatbaar. Je kunt niet leven met een half skelet, een half spierstelsel, een half hart, enz.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
pyro schreef:

Nou ja, met mensen die het zo vanzelfsprekend vinden dat je kunt "zien" dat de wereld door schepping is ontstaan, en niet snappen dat dat alleen maar een eigen conclusie is, en die - in dit geval - degenen die er anders over denken, beschuldigen van hebben van psychologische motieven... met zulke mensen kun je eigenlijk niet over dit onderwerp discussiëren.

Ze komen ook altijd met het argument dat volgens de evolutieleer ingewikkelde organen, als het ware, in één klap vanuit chaos zouden zijn ontstaan, terwijl de evolutieleer juist uitlegt dat zij in heel kleine stapjes, stapje voor stapje, zijn ontstaan, telkens voortbordurend op het vorige bereikte resultaat.

Met andere woorden: ze snappen eigenlijk niet wat de evolutieleer inhoudt. Dan houdt het inderdaad op.
Inderdaad...zo is het.....bovendien dat is ook zeer uitputtend en ergerlijk...je komt zo geen stap verder.
Men gaat al uit van hoe het allemaal in elkaar zit, terwijl heel veel nog een mysterie is en misschien wel zal blijven.
Maar ja, toch allemaal om het geloof in stand te houden...gaat men invullen

Ik verwonder me ook in grote mate over de natuur in al haar facetten, het immense universum met steeds weer nieuwe ontdekkingen, maar heb daar geen religie voor nodig of een Ontwerper...of andere smoesjes.
Het is gewoon niet te bevatten voor ons simpele amoeben hoe alles ontstaan is...die afstanden b.v...en niemand weet dat [nog]
Elke keer als er weer nieuwe ontdekkingen gedaan worden ga ik me nog meer verbazen

Zoals bv. dit:
Diep in het heelal hebben wetenschappers een ongekende explosie gezien.
Het is een supernova, de ontploffing van een stervende ster. Deze supernova is ,,570 miljard keer zo helder als de zon'', ,,twintig keer zo fel als de 100 miljard sterren in onze Melkweg'' en ,,tweehonderd keer zo sterk als een gewone supernova''.
http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/ ... zien.dhtml

Die afstanden en die krachten.... :shock:
Bijzonder interessant, maar mijn verstand te boven...
Laatst gewijzigd door callista op 15 jan 2016, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Inktvlam schreef:
Zolderworm schreef:Ze komen ook altijd met het argument dat volgens de evolutieleer ingewikkelde organen, als het ware, in één klap vanuit chaos zouden zijn ontstaan, terwijl de evolutieleer juist uitlegt dat zij in heel kleine stapjes, stapje voor stapje, zijn ontstaan, telkens voortbordurend op het vorige bereikte resultaat.
Ik erger me hier groen en geel aan. Ik heb al honderden keren uitgelegd dat die geleidelijkheid niet waargenomen is en dat het ook niet zo kan werken. Dringt er ooit wel 's iets tot je door??

1) Paleontologen (zoals Gould en Eldredge) zagen geen geleidelijkheid in het fossielenbestand. Ik heb het citaat van Gould hier al tientallen keren geplaatst. Kenmerkend voor het fossielenbestand is stasis en plotselinge verschijning van volledig gevormde dieren. Men ziet langdurige stasis gevolgd door plotselinge verschijning van soorten.

2) Stapje voor stapje naar het eindresultaat. Dat is hoe een ontwerper te werk gaat!! Maar het blinde ongeleide evolutieproces heeft geen weet van stapjes of een bepaald eindresultaat. Die weet niet wat de eerste stap is en heeft geen weet van vervolgstappen.

3) Half gevormde organismen zijn niet levensvatbaar. Je kunt niet leven met een half skelet, een half spierstelsel, een half hart, enz.
Ik heb hier in het verleden al meer dan eens uitgebreid antwoord op gegeven. Zie bijvoorbeeld onze discussie in "Schepping en/of evolutie", eind 2014. Maar het lijkt erop dat jij die antwoorden telkens weer helemaal vergeet. Ik heb het daar gehad over een Cambrische explosie, die maar liefst dertien miljard jaar heeft geduurd, over de ontwikkeling van de zweepstaart, over ontbrekende fossielen enzovoort enzovoort. Ik zou zeggen: ga daar nog eens neuzen.
Komt bij dat je zelf nooit echt hebt kunnen vertellen hoe de soorten dan wel zijn ontstaan. Het enige wat we horen is een beetje een naïef geroep van het begrip intelligent design, duizend en één keer herhaald. Verder kom je met niks.
Dus jouw zogenaamde theorie heeft geen enkele waarde. Sterker nog: je hebt niet eens een theorie.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jan 2016, 15:29, 4 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Inktvlam schreef:

Je snapt er niet veel van....ik ook niet trouwens :clown: maar evolutie heeft geen doel.
Ook op jouw brouwsels ga ik niet verder in....je hebt alles al meerdere keren gezegd.

En natuurlijk kan geleidelijkheid, wat evolutie behelst, niet meteen met het blote oog waargenomen worden....die geleidelijke ontwikkeling duurt vele eeuwen; is onderzocht en bewezen...totdat er weer nieuwe ontwikkelingen komen...tot nu toe is het het beste model.

Zo hier laat ik het bij...IK erger me namelijk groen en geel aan jouw dubieuze sites en verzinsels, die ook al meerdere malen weerlegd zijn her en der.
Wees maar blij met je ID....mijn zegen heb je, maar dring het niet op aan anderen als zijnde DE waarheid.
Het ga je goed...adieu

Maar ik wacht wel op de uitreiking van de Nobelprijs aan Inktvlam... :clown:
Dan kom ik je persoonlijk feliciteren. 8-)
pyro

Bericht door pyro »

Ik lees de nodige reacties die het uitgepraat zijn illustreren. De betreffende draad hierover is dan ook gesloten. Maar wie hem weer wil openen kan daar natuurlijk altijd om vragen :smile:
Daarbij was het toch al hoogst twijfelachtig of de vraag welke God het mag zijn, zou worden opgelost door de Schepper van hemel en aarde wetenschappelijk te identificeren. :ugeek:
Zolderworm

pyro schreef:Ik lees de nodige reacties die het uitgepraat zijn illustreren. De betreffende draad hierover is dan ook gesloten. Maar wie hem weer wil openen kan daar natuurlijk altijd om vragen :smile:
Daarbij was het toch al hoogst twijfelachtig of de vraag welke God het mag zijn, zou worden opgelost door de Schepper van hemel en aarde wetenschappelijk te identificeren. :ugeek:
Nou ja, we weten natuurlijk niet eens welke goden er precies zijn, en of ze er überhaupt zijn, laat staan welke God het mag zijn. Je kunt je ook weinig voorstellen over een soort geestelijk wezen dat alles waarneemt en alles bestuurt. Het lijkt mij een praktische en een wetenschappelijke onmogelijkheid.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Of sommige organisaties zetten alles op CD-Rom en dan hoef je het alleen maar exact over te namen en te kopiëren
Of ze hebben sites waar alles al precies voorgekauwd is...die zijn er ook... :clown:
Helaas voor jou is de CD Rom zonder nauwkeurige kennis nauwelijks bruikbaar.
In tegenstelling tot anderen is een actief geloof noodzakelijk.

Frappant is dat nagenoeg voor iedereen deze informatie beschikbaar is in meer dan 600 talen.
Wie doet dat ook?
callista schreef:Tsjonge..ik ben onder de indruk... :geek:
Waarom zet hier "geloof" tussen aanhalingstekens?
Wanneer je nu zelf even nadenkt, zou je het antwoord zelf kunnen geven.
Zolderworm

Alpha schreef:
callista schreef:Of sommige organisaties zetten alles op CD-Rom en dan hoef je het alleen maar exact over te namen en te kopiëren
Of ze hebben sites waar alles al precies voorgekauwd is...die zijn er ook... :clown:

Frappant is dat nagenoeg voor iedereen deze informatie beschikbaar is in meer dan 600 talen.
Wie doet dat ook?
Moeders Ugh zeggen altijd: de waarheid is een kostbaar goed en het is slechts weinigen gegeven die te mogen ontvangen. Zodra een of andere organisatie hun boodschap in 600 talen van de daken schreeuwt, weet je dat de waarheid in hen nog geen woning heeft gemaakt.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jan 2016, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
pyro schreef:Ik lees de nodige reacties die het uitgepraat zijn illustreren. De betreffende draad hierover is dan ook gesloten. Maar wie hem weer wil openen kan daar natuurlijk altijd om vragen :smile:
Nou ja, we weten natuurlijk niet eens welke goden er precies zijn, en of ze er überhaupt zijn, laat staan welke God het mag zijn. Je kunt je ook weinig voorstellen over een soort geestelijk wezen dat alles waarneemt en alles bestuurt. Het lijkt mij een praktische en een wetenschappelijke onmogelijkheid.
De mens heeft door de eeuwen heen veel Goden en Godinnen geschapen en ergens snap ik dat wel...zeker vanuit die tijd bezien
Nu is er voor veel meer, maar nog niet alles, wel een verklaring.

Ik heb het ook nog weleens dat ik roep: Help me!....maar ja tegen wie of wat?
Zo maar ins blaue hinein of?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen
Zo was er voor elke gebeurtenis wel een God of Godin...
Als mens kom je toch tot het besef dat er krachten zijn die sterker zijn dan jezelf, hoofdzakelijk natuurkrachten i.m.o.
De oogsten mislukten, vrouwen kregen geen kinderen en dan nog de donder en de bliksem, de hevige stormen en tsunami's ....dus daar moesten wel Goden achter zitten.

En één God of Godin kon dat natuurlijk niet qua tijd, dus vandaar was er voor elke kwestie wel een God of Godin.
Voor de regen, de donder en de bliksem, de vruchtbaarheid, de oogst etc.

Maar ja...de visie dat er één God zou zijn, die zich dan ook nog persoonlijk met iedereen bezighoudt en ook nog eens aanbeden wil worden en dat men zich aan Hem moet gaan onderwerpen met allerlei regels.. gaat mij te ver....dat lijkt mij een later verzinsel om macht uit te oefenen op het gepeupel.
Die God bestaat volgens mij niet, maar is ook--net zoals al die andere---nog steeds een schepping van de mens, aangevuld met allerlei dogma's/
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Nee hoor, dat is de bekende drogreden om anderen af te serveren en de mond te snoeren....bah...hoe kruiperig :evil:
Wie doet dat ook?
Voor diegenen die willen evangeliseren en anderen hun visie opdringen is niets te veel.
de laatste:
Het was ook een retorische vraag...maar anyway bedankt.... :w
Het is weer fraai.
Zolderworm

callista schreef:
Zolderworm schreef:
De mens heeft door de eeuwen heen veel Goden en Godinnen geschapen en ergens snap ik dat wel...zeker vanuit die tijd bezien

Als mens kom je toch tot het besef dat er krachten zijn die sterker zijn dan jezelf, hoofdzakelijk natuurkrachten i.m.o.
De oogsten mislukten, vrouwen kregen geen kinderen en dan nog de donder en de bliksem, de hevige stormen en tsunami's ....dus daar moesten wel Goden achter zitten.

En één God of Godin kon dat natuurlijk niet qua tijd, dus vandaar was er voor elke kwestie wel een God of Godin.

Maar ja...de visie dat er één God zou zijn, die zich dan ook nog persoonlijk met iedereen bezighoudt en ook nog eens aanbeden wil worden en dat men zich aan Hem moet gaan onderwerpen met allerlei regels.. gaat mij te ver....dat lijkt mij een later verzinsel om macht uit te oefenen op het gepeupel.
Die God bestaat volgens mij niet, maar is ook--net zoals al die andere---nog steeds een schepping van de mens, aangevuld met allerlei dogma's/
Het is sowieso heel raar dat er religie is. Het had toch meer voor de hand gelegen dat alle mensen gewoon ervan waren uitgegaan dat er dingen zijn die we kunnen weten, en nog veel meer dingen die we niet kunnen weten. Het is vreemd dat mensen over de dingen die ze niet kunnen weten, opeens allerlei constructies gaan bedenken als God, of noem maar op. Wat is dat voor vreemd verschijnsel. Het moet toch te maken hebben met een bepaalde behoefte die ergens uit onze hersenen voortkomt. Het niet kunnen leven met onzekerheid, angst voor de vrijheid, of wat dan ook. Nou is het wel bekend dat de mens vanuit het collectief onbewuste (ook een deel van de hersenen) allerlei beelden naar buiten projecteert, die hij zoiets verleent als een goddelijke status. Zo is de christelijke God duidelijk een projectie van het innerlijk vaderbeeld. Maar het is dan weer zo merkwaardig dat sommigen emotioneel ten zeerste hangen aan hun godsbeeld. Dat ze nogal kwaad worden als je het in twijfel trekt. Ik denk dat het vooral biologische functies zijn, dat wij het stadium van het dier niet echt ontgroeid zijn. Het is feitelijk een soort ontzag voor het alpha-mannetje van de groep. Zo grommen we ons door het leven.
Maar goed, ik raak nu echt uitgeput door de griep. Ik ga ermee stoppen.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:

Het is sowieso heel raar dat er religie is. Het had toch meer voor de hand gelegen dat alle mensen gewoon ervan waren uitgegaan dat er dingen zijn die we kunnen weten, en nog veel meer dingen die we niet kunnen weten. Het is vreemd dat mensen over de dingen die ze niet kunnen weten, opeens allerlei constructies gaan bedenken als God, of noem maar op. Wat is dat voor vreemd verschijnsel.
Ik denk dat religie in de eerste plaats bedacht is om het volk in het gareel te houden en daarnaast om macht uit te oefenen.
Zo kwamen er allerlei regels van aanbidden tot onderwerpen want anders!!!! :evil:
Voordat er religie was waren er vele visies, ook in het christendom...de gnostiek bv. was er al veel eerder en ook andere stromingen die toch aardig elkaar konden verdragen.
maar je weet het, dat alles werd verketterd en die geluiden zijn nog steeds niet verstomd.
Het moet toch te maken hebben met een bepaalde behoefte die ergens uit onze hersenen voortkomt. Het niet kunnen leven met onzekerheid, angst voor de vrijheid, of wat dan ook. Nou is het wel bekend dat de mens vanuit het collectief onbewuste (ook een deel van de hersenen) allerlei beelden naar buiten projecteert, die hij zoiets verleent als een goddelijke status. Zo is de christelijke God duidelijk een projectie van het innerlijk vaderbeeld.
Ja, het christelijk geloof is patriarchaal geworden , maar dat was niet altijd zo, zeker in het begin van het jodendom niet...toen was er ook een Moedergodin [Ashera] zoals in vele culturen.
Daarvoor kregen "we" later Maria, die dus in wezen een verkapte Godin is.....wat ik op zich wel mooi vind.
Sommigen hebben behoefte aan een Moeder ipv aan een Vader...misschien ook vanwege bepaalde gebeurtenissen.

Ik ben van mening dat het monotheïsme meer ellende heeft veroorzaakt dan vrede en verstandhouding.
En dan met name de abrahamitische religies...

Maar het is dan weer zo merkwaardig dat sommigen emotioneel ten zeerste hangen aan hun godsbeeld. Dat ze nogal kwaad worden als je het in twijfel trekt. Ik denk dat het vooral biologische functies zijn, dat wij het stadium van het dier niet echt ontgroeid zijn. Het is feitelijk een soort ontzag voor het alpha-mannetje van de groep. Zo grommen we ons door het leven.
Jazeker, dat gebeurt vaker...zelfs een andere visie wordt dan als een aanval gezien....ggggrrrr.......wat op zich wel weer onze afkomst laat zien..zeker in bepaalde toestanden komt dat naar voren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Martine schreef: Misschien dat Alpha ervan uit gaat dat geloof alleen goed is als je JG bent? .
Degene die het geloof van de individu beoordeelt is God.
Hij stelt eisen.
Zo wil hij, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.
Het gevolg daarvan is dat je dan weet dat God iedere vorm van afgoderij haat.
Je dient dus alle vormen van afgoderij, die in de loop der eeuwen in het geloof zijn binnen gedrongen, te verwijderen uit je persoonlijk geloof.
Je onderwerp je dan ook onvoorwaardelijk aan de Bijbelse normen en waarden.
Martine schreef: Er staat wel heel veel "juist" in je antwoord. Wat is juist?

In ieder geval niet de karikatuur die jij maakt van kerken.
De meeste kerken geven hun leden geen opdracht de gehele Bijbel uit het hoofd te leren.
Wel is het dringende advies de Bijbel te lezen en erover na te denken, erover in gesprek te gaan met elkaar.

Hoe vaak kom jij in een kerk?
Denk je nou heus dat een nadenkende kerkganger zomaar dingen slikt die de ander zegt?
Het is geen 'broodprediker', maar een door de kerk aangestelde theoloog, na nauwkeurig onderzoek over hoe iemand over dingen denkt en of diegene de centrale boodschap van de Opstanding onderschrijft.
Kan het zijn dat ik enige afgunst bemerk omdat jij er geen cent voor krijgt als je langs de deuren gaat?

Wie bepaalt of een vertaling goed of fout is? Het wordt uit de grondtaal gedaan en men probeert zo dicht mogelijk bij de tekst te blijven en het toch zo te vertalen dat de gemiddelde mens begrijpt wat er staat.
Ik ken jouw Bijbel niet - geef er dus ook geen oordeel over.
Laat dan ook je kritiek op het intensieve vertaalwerk van anderen heel.
Gods goedkeuring verkrijgen is juist.

Ik maak geen karikatuur van kerken, dat doen ze zelf.

Wanneer een voorganger in een preek zegt een bepaald antwoord niet te weten, terwijl in mijn geloof ieder kind dat antwoord in de bijbel zo kan laten zien, frons ik mijn wenkbrauwen.

Toon mij in de Bijbel waar Jezus universitaire eisen stelt aan zijn volgelingen?
De eersten die hij uitkoos waren vissers.

Nee, ik ben niet afgunstig dat ik niets verdien aan Gods woord. Ik volg daarin Jezus na. (Mattheüs 10:8).

Bij de begrafenis van mijn schoonmoeder ben ik in een RK kerk geweest.
Het was in de kerk stervens koud.
Het kost een vermogen om zo’n riumte warm te krijgen.
Van IR stralers hebben ze kennelijk nog nooit gehoord.
Door de galm, was er niets te verstaan van de preek.
Men loste dat op, door de dienst op papier te zetten, zodat de aanwezigen precies op tijd op de commando’s konden reageren.
Het was een verbazingwekkend automatisme.

Mijn moeder was bij een begrafenis aanwezig van haar zus in een oud gereformeerde kerk.
Ook zij verbaasde zich over het automatisme van de dienst.
Na afloop ging de voorganger in het zwart, met een zeer hoge hoed op, voor naar de begraafplaats.

Een goede vertaling is een vertaling die zo goed mogelijk begrippen overbrengt, zodat de lezer nagenoeg hetzelfde begrijpt als de oorspronkelijke lezer.

Wanneer je Gods naam vervangt door een titel, kan je dat m.i. niet echt goed noemen.
Net is jammer dat je de NWV niet wil lezen.
Ik zelf maak regelmatig gebruik van meerdere andere vertalingen, om zo deze met elkaar te vergelijken.

Ik mag dus mij niet kritisch opstellen voor vertalingen die onduidelijk en inconsequent vertalen?
Alpha

Bericht door Alpha »

ZENODotus schreef:Verschillende encyclopedies op het gebied van oorlogsvoering stellen dat de overgrote meerderheid van geweld en slachtoffers te wijten is aan atheïstische en communistische regimes, maar zo'n 6 % is het gevolg van religie.
??? Mogelijk.

De afgelopen eeuw waren godsdienstoorlogen toch in de meerderheid, lijkt mij.

Wiki: de 2e wereldoorlog 72 miljoen doden, waarvan 25 miljoen militairen, die in naam van God zijn gedood.
Alpha

Bericht door Alpha »

dikkemick schreef:@Alpha
Mocht je JG zijn, mag ik je dan het boek van Raymond Franz adviseren? "Crisis of conscience" heet het. Ik vrees alleen dat het op de verboden lijst van boeken staat. Maar probeer het eens te lezen.
Verder heb je een betoog gehouden over intelligent design.
Ik ken zijn boek, voorover deze op het internet is gepubliceerd.
Tja, zijn dominantie sloeg niet aan.
En daar is hij boos over.

Ieder ontwerp heeft intelligentie nodig.
Een stenen bijl is vernuftig en met inzicht geconstrueerd.

Mensen die nu nog in evolutie geloven hebben een zeer groot geloof.
Degenen die oprecht in God geloven hebben, overeenkomstig zijn wil, nauwkeurige kennis.
callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Mocht je JG zijn, mag ik je dan het boek van Raymond Franz adviseren? "Crisis of conscience" heet het. Ik vrees alleen dat het op de verboden lijst van boeken staat. Maar probeer het eens te lezen.

Degenen die oprecht in God geloven hebben, overeenkomstig zijn wil, nauwkeurige kennis.
Nou draai dat maar om die twee laatste zinnen...
Alpha

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:
Alpha schreef:

Wie doet dat ook?
Moeders Ugh zeggen altijd: de waarheid is een kostbaar goed en het is slechts weinigen gegeven die te mogen ontvangen. Zodra een of andere organisatie hun boodschap in 600 talen van de daken schreeuwt, weet je dat de waarheid in hen nog geen woning heeft gemaakt.
Er wordt niet geschreeuwd.
Er wordt Bijbelse lectuur en Bijbelse Bijbelse cursussen beschikbaar geteld voor iedere geïnteresseerde.
Ook voor doven en blinden is er materiaal beschikbaar.
In de Bijbel geïnteresseerde mensen reageren hierop enthousiast.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:

Nou draai dat maar om die twee laatste zinnen...
Welnee, het blijft nog steeds een theorie, met vele veronderstellingen.
Ook onder evolutionisten is er geen eenheid.