Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
coby
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door coby »

JW88 schreef:Wat ik me wel af vroeg (en misschien met mij nog meer atheïsten) is wat er nodig zou zijn voor een christenen om atheïst te worden? Er zijn ongetwijfeld genoeg christenen die atheïst zijn geworden (ook atheïsten die christenen zijn geworden) Wat zou een christenen nou bewegen en wat zou er moeten gebeuren wil een christenen atheïst worden?

[modbreak Trajecto] Titel gecorrigeerd er stond "een christenen".
Hangt van de persoon af denk ik.
In mijn geval hoe ik zover kwam dat ik niet meer geloofde dat Hij bestond:
- baby christen zijn, niet de duivel overwonnen hebben
- aanstoot nemen, mensen haten
- in zonde gaan leven en drugs gebruiken, samen wonen met een atheist die ervan houdt erover te praten dat het onzin is
- niet je bekeren maar wel bidden voor dingen voor jezelf en dan geen gebedsverhoring krijgen
Mwa dat was het wel zo'n beetje.
Ik had wel aardig wat nodig om tot het punt te komen dat ik niet meer geloofde dat Hij bestond. Heeft niet echt lang geduurd.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar m'n pa, die was christen tot z'n 8ste:
z'n hersenen gebruiken en geen wonderen zien
Storm

Bericht door Storm »

Biker schreef;
Wie zich echter verdiept heeft en ernstig gezocht heeft naar de enige Weg, de Waarheid, die in Jezus Christus is geopenbaard en door Paulus wordt beschreven, is deel geworden van iets wat onomkeerbaar is
Zo ervaar jij het dat voelt goed, ik weet er alles van. Maar wanneer je in Jemen geboren was kon dat heel goed anders wezen. Persoonlijk kan ik niet meer van absolute waarheid spreken. Het geloof in Jezus betekend voor mij veel, maar ik weet dat wanneer ik rationeel mijn geloof bezie, er nogal gaten vallen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Peter79
Man/Vrouw: M

Bericht door Peter79 »

Storm schreef:Biker schreef;
Wie zich echter verdiept heeft en ernstig gezocht heeft naar de enige Weg, de Waarheid, die in Jezus Christus is geopenbaard en door Paulus wordt beschreven, is deel geworden van iets wat onomkeerbaar is
Zo ervaar jij het dat voelt goed, ik weet er alles van. Maar wanneer je in Jemen geboren was kon dat heel goed anders wezen. Persoonlijk kan ik niet meer van absolute waarheid spreken. Het geloof in Jezus betekend voor mij veel, maar ik weet dat wanneer ik rationeel mijn geloof bezie, er nogal gaten vallen.
Ik denk dat het vanaf hier interessant wordt. Je kunt beter niet vertrouwen op een "rockbottom of knowledge", want voor je het weet blijkt het geen rots te zijn, maar zand, en wordt je zekerheid onder je vandaan gespoeld. Daarom is de stap van protestantisme naar atheisme niet zo groot: beiden vertrouwen op de ratio. De vraag voor een gelovige is dus: wat doe je als al je zekerheden wegvallen? Wat maakt dan nog dat je blijft geloven?
Storm

Bericht door Storm »

Peter79 schreef:
De vraag voor een gelovige is dus: wat doe je als al je zekerheden wegvallen? Wat maakt dan nog dat je blijft geloven?
Kun je dat van te voren zeggen? Persoonlijk heb ik veel kracht ervaren in moeilijke tijden door mijn "rotsvaste" geloof. Nooit zou dat wankelen dacht ik. En toch toen de vragen kwamen van buitenaf, en ik me ging verdiepen hoe anderen dachten en geloofden of niet geloofden, bleek mijn rotsvaste geloof wankel te worden. Ik dacht dat de weg naar atheïsme niet ver meer was.
Maar het geloof in Christus bleef trekken, nu weet ik ..ik kan niet zonder. Maar het geloof is voor mij wel een beetje van zijn voetstuk gevallen, minder mooi dan het ooit voor me was. Een beetje een vaag verhaal, maar zo is het wel ongeveer. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:

Ik denk dat het vanaf hier interessant wordt. Je kunt beter niet vertrouwen op een "rockbottom of knowledge", want voor je het weet blijkt het geen rots te zijn, maar zand, en wordt je zekerheid onder je vandaan gespoeld.

Daarom is de stap van protestantisme naar atheïsme niet zo groot: beiden vertrouwen op de ratio.
:roll:
Dat verband ontgaat me volledig........ik denk eerder het tegenovergestelde....
Of bedoel je meer het vrijzinnig protestantse geloof?......zo ja, dan kan ik daar inkomen.....neem Kuitert b.v. en Klaas Hendrikse..,,en ook de broers Ter Linden...[Nico en Carel]
.
En niet het zware, fundamentalistische protestante geloof, zoals o.a. de hersteld hervormden en de zwaar christelijk gereformeerden? ---want bij die genoemden ontbreekt de ratio volledig i.m.o...en blijft het bij Sola Scriptura en de waarheid van kaft tot kaft....en ook nog eens letterlijk.
Laatst gewijzigd door callista op 04 feb 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Storm schreef:
Peter79 schreef:
De vraag voor een gelovige is dus: wat doe je als al je zekerheden wegvallen? Wat maakt dan nog dat je blijft geloven?
Kun je dat van te voren zeggen?
Daarom vind ik het een interessante vraag: er zijn geen geijkte en vastgebeitelde antwoorden op. Ik vermoed dat er slechts persoonlijke antwoorden te geven zijn, die los van hun context niets waard zijn.
Persoonlijk heb ik veel kracht ervaren in moeilijke tijden door mijn "rotsvaste" geloof. Nooit zou dat wankelen dacht ik. En toch toen de vragen kwamen van buitenaf, en ik me ging verdiepen hoe anderen dachten en geloofden of niet geloofden, bleek mijn rotsvaste geloof wankel te worden. Ik dacht dat de weg naar atheïsme niet ver meer was.
Veel gelovigen hebben een soort protectionisme dat een gesprek met andersgelovigen vrijwel onmogelijk maakt. Het doet zowel te kort aan het geloof - dat sterk genoeg zou moeten zijn, als aan het gesprek met de medemens dat in al zijn kwetsbaarheid gevoerd moet kunnen worden. Tenminste dat is mijn overtuiging. Een gesprek met een ander aangaan, een relatie leggen, betekent dat je de ander de ruimte geeft om zichzelf te zijn en je laat het bestaan van die andere overtuigingen toe. En dan word je dus ook met jezelf geconfronteerd, want de ander houdt jou een spiegel voor.
Maar het geloof in Christus bleef trekken, nu weet ik ..ik kan niet zonder. Maar het geloof is voor mij wel een beetje van zijn voetstuk gevallen, minder mooi dan het ooit voor me was. Een beetje een vaag verhaal, maar zo is het wel ongeveer. ;) En ik durf niet meer volmondig te zeggen..het is de Waarheid.
Geloven is voor mij een kwestie van doen, een weg bewandelen. Het feit dat ik die weg bewandel en niet een andere weg, betekent dat die weg voor mij waarheid is. Maar voor een ander spreken, dat zou ik nu ook niet willen; dat die ander dezelfde weg gaat als ik. Wat dat betreft ben ik nog steeds zoekend. Ik voel nog niet de autoriteit om iemand aan te spreken om werk te maken van het geloof. Of dat moet, weet ik niet. In mijn werk heb ik het wel geleerd om steeds meer vanuit mijn hart en mijn ervaring te spreken, maar ook daar is het een kwestie van ervaring en verder ontwikkelen.

Wat ik waardevol vind, is dat je mensen niet naar de kerk hoeft te leiden, maar naar Jezus. Als ik me onder het gehoor van Jezus bevind en daar enthousiast over ben, dan neem ik vanzelf iemand mee die ik goed ken. Ik hoef me dus alleen maar te richten op Jezus en me open te stellen voor Hem. Je kunt immers alleen maar delen wat je zelf hebt ontvangen.
Peter79

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
Peter79 schreef:

Ik denk dat het vanaf hier interessant wordt. Je kunt beter niet vertrouwen op een "rockbottom of knowledge", want voor je het weet blijkt het geen rots te zijn, maar zand, en wordt je zekerheid onder je vandaan gespoeld.

Daarom is de stap van protestantisme naar atheïsme niet zo groot: beiden vertrouwen op de ratio.
Of bedoel je meer het vrijzinnig protestantse geloof?......zo ja, dan kan ik daar inkomen.....neem Kuitert b.v. en Klaas Hendrikse..,,en ook de broers Ter Linden...[Nico en Carel]
Het christendom heeft de werkelijkheid ontgoddelijkt. De oorspronkelijke missionarissen in onze streken hakten de heilige bomen om, volgens oude geschiedenisboekjes. Maar waar het rooms-katholicisme hier en daar toch nog wel heilige dingen zag: de traditie, de mis, de doop, heiligenverering, opnemen van lokale gebruiken en mythen, ging het protestantisme veel verder.

De traditie werd onder de kritiek gelegd van een rationele bijbelopvatting, en alles wat niet gefundeerd kon worden in de Bijbel ging de kerk uit. Alsof de ratio doorslaggevend is en wat er door de eeuwen heen is opgebouwd er niet meer toe doet. Je hoeft dan alleen nog maar de lijn van de ratio verder door te trekken en je af te vragen hoe rationeel God nou is.

Recent is dit verband nog gelegd door Alistair McGrath:
Door zijn rationele karakter is het protestantisme in het verleden zelfs een voedingsbodem geweest voor het atheïsme (de overtuiging dat er geen God is), stelt de hoogleraar in Oxford. Juist in protestantse landen kreeg het atheïsme voet aan de grond, beweert hij in zijn nieuwe boek The Rise of Atheism. ,,Als je in je leven geen gevoel hebt voor het heilige, dan is het een kleine stap om te zeggen: als ik God niet in mijn leven opmerk, dan moet ik ook maar leven alsof God er in mijn leven niet toe doet.'' http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rbij.dhtml
Callista schreef:En niet het zware, fundamentalistische protestante geloof, zoals o.a. de hersteld hervormden en de zwaar christelijk gereformeerden? ---want bij die laatsten ontbreekt de ratio volledig i.m.o...en blijft het bij Sola Scriptura en de waarheid van kaft tot kaft....en ook nog eens letterlijk.
Dat geldt dus ook net zo goed voor de fundamentalistische varianten. Daarom noemde ik ook de "rockbottom of knowledge". Met de Verlichting ontstond het modernisme en het modernisme wordt gekenmerkt door zijn vooruitgangsgeloof waarin de wetenschap objectieve kennis vaststelt. Deze objectieve kennis is de "rockbottom of knowledge". Als reactie op de Verlichting stelden fundamentalisten dat de kennis niet gefundeerd moet zijn op de wetenschap, maar op de Bijbel. De omgang met kennis is dus hetzelfde, alleen het fundament verschilt. Voor wie een beetje doordenkt, dus de ratio zijn gang laat gaan, moet duidelijk zijn dat "de Bijbel is waar omdat hij waar is" een cirkelredenering is. De weerstand in fundamentalische kringen zal veel groter zijn om dit toe te geven dan in vrijzinnige kringen, het betekent m.i. dat wie er van los komt een extra groot complex heeft en de deur extra hard dichtsmijt.
Dirk

Bericht door Dirk »

JW88 schreef:Wat ik me wel af vroeg (en misschien met mij nog meer atheïsten) is wat er nodig zou zijn voor een christenen om atheïst te worden? Er zijn ongetwijfeld genoeg christenen die atheïst zijn geworden (ook atheïsten die christenen zijn geworden) Wat zou een christenen nou bewegen en wat zou er moeten gebeuren wil een christenen atheïst worden?
In Hebrëen 11 lezen we:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Het geloof is dus een bewijs. Er is dus geen sprake meer van een geloof, maar van een zeker weten. Dat een atheïst deze zekerheid niet kent, wil niet zeggen dat deze zekerheid niet bestaat. Overigens "geloof" ik niet dat er atheïsten bestaan. Je kunt dus ook geen atheïst worden!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:Eens gedoopt voor eeuwig gedoopt en Christen voor eeuwig ,of je nou er wat aan doet of niet,het zit in de genen inde het bloed en denken en doen en in handelen in wetgeving en het is ook Cultuur waar men een zoon of dochter van is;En daarom hebben de zogenaamde atheïsten het heel de dag over Geloof en Kerk :w :w :P
Amen! :D
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef: Overigens "geloof" ik niet dat er atheïsten bestaan. Je kunt dus ook geen atheïst worden!
:D

Mee eens. Ik denk, met Augustinus, dat ieder mens een oorsprongsrelatie heeft met zijn Schepper en dat hij in wezen naar deze relatie op zoek blijft
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Dirk

Bericht door Dirk »

Anja schreef:Mee eens. Ik denk, met Augustinus, dat ieder mens een oorsprongsrelatie heeft met zijn Schepper en dat hij in wezen naar deze relatie op zoek blijft
Ieder mens heeft heimwee naar God!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
Anja schreef:Mee eens. Ik denk, met Augustinus, dat ieder mens een oorsprongsrelatie heeft met zijn Schepper en dat hij in wezen naar deze relatie op zoek blijft
Onrustig is ons hart tot het rust vindt in U------Sinte Augustinus. :!: :!: :!:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista

Bericht door callista »

Peter79 schreef:
callista schreef:
Peter79 schreef:

Het christendom heeft de werkelijkheid ontgoddelijkt.
De oorspronkelijke missionarissen in onze streken hakten de heilige bomen om, volgens oude geschiedenisboekjes.
Dit begrijp ik niet helemaal denk ik, al heb ik wel een vermoeden en ben ik het me het eerste gedeelte ook eens.......kun je dat nog wat nader toelichten?
Maar waar het rooms-katholicisme hier en daar toch nog wel heilige dingen zag: de traditie, de mis, de doop, heiligenverering, opnemen van lokale gebruiken en mythen, ging het protestantisme veel verder.

De traditie werd onder de kritiek gelegd van een rationele bijbelopvatting, en alles wat niet gefundeerd kon worden in de Bijbel ging de kerk uit.
Alsof de ratio doorslaggevend is en wat er door de eeuwen heen is opgebouwd er niet meer toe doet. Je hoeft dan alleen nog maar de lijn van de ratio verder door te trekken en je af te vragen hoe rationeel God nou is.
Ja, uit het protestantisme is de mystiek verdwenen door alles letterlijk te lezen
En daardoor ontgaat je juist de betekenis i.m.o.
Nu snap ik hoe je ratio bedoeld in dit verband---denk ik--ik gaf er een andere betekenis aan. :)
Recent is dit verband nog gelegd door Alistair McGrath:
Door zijn rationele karakter is het protestantisme in het verleden zelfs een voedingsbodem geweest voor het atheïsme (de overtuiging dat er geen God is), stelt de hoogleraar in Oxford. Juist in protestantse landen kreeg het atheïsme voet aan de grond, beweert hij in zijn nieuwe boek The Rise of Atheism. ,,Als je in je leven geen gevoel hebt voor het heilige, dan is het een kleine stap om te zeggen: als ik God niet in mijn leven opmerk, dan moet ik ook maar leven alsof God er in mijn leven niet toe doet.'' http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... rbij.dhtml
Ik denk dat Alistar McGrath hier ook over zijn eigen ervaring spreekt, die niet vanzelfsprekend ook voor anderen geldt of geldend is in het algemeen.
McGrath is christelijk opgevoed, werd later atheïst en daarna weer christen......uit dat verloop kun je ook veel aflezen wat zijn visie beïnvloed heeft....
Zo ging hij zich later juist afzetten tegen het atheïsme [zie zijn boek "De ondergang van athesme"..... of dat nu helemaal objectief te lezen is was valt dus"zeer te betwijfelen.

Callista schreef:En niet het zware, fundamentalistische protestante geloof, zoals o.a. de hersteld hervormden en de zwaar christelijk gereformeerden? ---want bij die laatsten ontbreekt de ratio volledig i.m.o...en blijft het bij Sola Scriptura en de waarheid van kaft tot kaft....en ook nog eens letterlijk.
Dat geldt dus ook net zo goed voor de fundamentalistische varianten.
Daarom noemde ik ook de "rockbottom of knowledge".
Met de Verlichting ontstond het modernisme en het modernisme wordt gekenmerkt door zijn vooruitgangsgeloof waarin de wetenschap objectieve kennis vaststelt.
Deze objectieve kennis is de "rockbottom of knowledge". Als reactie op de Verlichting stelden fundamentalisten dat de kennis niet gefundeerd moet zijn op de wetenschap, maar op de Bijbel. De omgang met kennis is dus hetzelfde, alleen het fundament verschilt.
Voor wie een beetje doordenkt, dus de ratio zijn gang laat gaan, moet duidelijk zijn dat "de Bijbel is waar omdat hij waar is" een cirkelredenering is.
Juist
De weerstand in fundamentalische kringen zal veel groter zijn om dit toe te geven dan in vrijzinnige kringen, het betekent m.i. dat wie er van los komt een extra groot complex heeft en de deur extra hard dichtsmijt.
Klopt...
Laatst gewijzigd door callista op 04 feb 2016, 17:51, 2 keer totaal gewijzigd.
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
In Hebrëen 11 lezen we:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Het geloof is dus een bewijs. Er is dus geen sprake meer van een geloof, maar van een zeker weten. Dat een atheïst deze zekerheid niet kent, wil niet zeggen dat deze zekerheid niet bestaat. Overigens "geloof" ik niet dat er atheïsten bestaan. Je kunt dus ook geen atheïst worden!
Geloof is geen bewijs, maar geloof; die tekst klopt niet.
JIj mag het voor jezelf zeker weten, maar bewijs is het niet voor een God of whatever.

En atheïsten bestaan wel zeker.....ook na eerst christen, jood of moslim te zijn geweest..
Deze zijn tot de conclusie gekomen dat niet God de mens heeft geschapen, maar de mens God en de Goden.
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
Jij kunt onmogelijk voor iedereen spreken... :naughty:
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
Peter79 schreef:

.
En niet het zware, fundamentalistische protestante geloof, zoals o.a. de hersteld hervormden en de zwaar christelijk gereformeerden? ---want bij die genoemden ontbreekt de ratio volledig i.m.o...en blijft het bij Sola Scriptura en de waarheid van kaft tot kaft....en ook nog eens letterlijk.
Protestanten hebben hun persoonlijk geloof en dat zien ze als maat staf ze hebben niet het Geloof van alle tijden en plaatsen dus is inderdaad die stap niet zo groot.Men blijft wel over het geloof maar praten ze zijn niet los van zichzelf zo ook niet van het protestants zijn.
Ach en jongens als Kuitert(hebben wij altijd erg om moeten lachen) zo ook de broers ter Linden en nog een paar geloven dat ze niets geloven en vullen hun zakken er mee. tja vrijheid blijheid in dat soort wereldtjes.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista

Bericht door callista »

Rechtuit schreef: Protestanten hebben hun persoonlijk geloof en dat zien ze als maat staf ze hebben niet het Geloof van alle tijden en plaatsen dus is inderdaad die stap niet zo groot.
Men blijft wel over het geloof maar praten ze zijn niet los van zichzelf zo ook niet van het protestants zijn.

Ach en jongens als Kuitert(hebben wij altijd erg om moeten lachen) zo ook de broers ter Linden en nog een paar geloven dat ze niets geloven en vullen hun zakken er mee.
tja vrijheid blijheid in dat soort wereldtjes.
Ach ja, zo lacht de ene christen de andere uit of maakt men elkaar onderling uit voor rotte vis [of weer een scheuring].... omdat de een denkt het juist te zien en de ander fout... :?
Allie

Bericht door Allie »

Dirk schreef:
En sommige mensen kramen de grootste onzin uit om maar niet in God te hoeven geloven... :clown:
Laatst gewijzigd door Allie op 04 feb 2016, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Dirk schreef:
Je zit anders wel op een "religieus" forum. Dat betekent toch iets, of niet? :mrgreen: :clown:
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:
callista schreef:
Dirk schreef:
Je zit anders wel op een "religieus" forum.
Dat betekent toch iets, of niet? :mrgreen: :clown:
We zitten hier in LB....weet je wat dat betekent?
Allie

Bericht door Allie »

Dit is de rede waarom ik, bij vorige posts, erbij zette dat het een grapje was... Je neemt alles zo serieus... Lach eens om jezelf, dat is verfrissend... :clown:
JW88

Bericht door JW88 »

Dirk schreef:
Nou ik totaal maar dan ook totaal niet, en met mij het overgrote deel van Nederland ook niet.

In mijn ogen zijn er de volgende redenen waarom mensen gelovig worden:

- Doormiddel van indoctrinatie, men heeft dus geen vrije keuze
- Doormiddel van manipulatie en sociale druk, men leeft in een omgeving waar het min of meer verplicht is om gelovige te zijn, hieronder valt ook een strenge gelovige opvoeding
- Uit angst of hoop of eenzaamheid, men weet het niet meer, zit in de put en heeft geen hoop meer, men denkt dat hoop te kunnen vinden bij een hogere macht, dit kan ook bij een soort schuldgevoel omdat men in het verleden bv slechte dingen heeft gedaan
- Om macht te vergaren, men gebruikt/misbruikt geloof als machtsmiddel en gebruikt/misbruikt geloof om er zelf beter van te worden

Daarnaast denk ik ook dat er bij alle gelovigen een bepaalde vorm van rationaliteit, logica en gezond verstand ontbreekt, de mate daarvan is afhankelijk van de mate van geloof, zo heeft iemand die letterlijk in de bijbel gelooft totaal geen rationaliteit, logica en gezond verstand. Mensen die gelovig zijn, zijn vaak ook heel naïef en laten zich daardoor makkelijk manipuleren.
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:Dit is de rede waarom ik, bij vorige posts, erbij zette dat het een grapje was...
Je neemt alles zo serieus... Lach eens om jezelf, dat is verfrissend... :clown:
Leer jij eens serieus te discussiëren ipv bepaalde zaken achteraf een grapje te noemen.
Sorry, maar je gedraagt je vaak als een trol
JW88

Bericht door JW88 »

callista schreef:
Allie schreef:Dit is de rede waarom ik, bij vorige posts, erbij zette dat het een grapje was...
Leer jij eens serieus te discussiëren ipv bepaalde zaken achteraf een grapje te noemen.
Meer als een klein kind die niks snapt....
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
:flower1: