Goed dat je hiernaar vraagt. Ik bedoel eigenlijk het animisme; ik citeer even van wikipedia:callista schreef:Dit begrijp ik niet helemaal denk ik, al heb ik wel een vermoeden en ben ik het me het eerste gedeelte ook eens.......kun je dat nog wat nader toelichten?Peter79 schreef:
Het christendom heeft de werkelijkheid ontgoddelijkt.
De oorspronkelijke missionarissen in onze streken hakten de heilige bomen om, volgens oude geschiedenisboekjes.
Ik was eigenlijk naar deze typering op zoek:wikipedia schreef:Animisme is, gezien vanuit het perspectief van monotheïstische godsdiensten zoals het christendom, een natuurlijke of natuurgodsdienst waarbij geesten- en voorouderverering het belangrijkst zijn. Een animist gelooft in het bestaan van goede en kwade geesten, die kunnen huizen in onder meer bomen, dieren en gebruiksvoorwerpen. De geesten moeten goed gestemd worden door ze offers te brengen, het houden van rituelen, rituele dansen en het houden van taboeregels. Animisme doordrenkt het hele leven van de aanhangers ervan.https://nl.wikipedia.org/wiki/Animisme_%28religie%29
Elke heuvel, rivier, moeras, etc was bezield - er huisden geesten. Hiervan waren de mensen zich bewust in hun doen en laten.Engelse wikipedia schreef:The pagan Celts perceived the presence of the supernatural as integral to, and interwoven with, the material world. Every mountain, river, spring, marsh, tree and rocky outcrop was inspirited. https://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_animism
Het is een wereld waarin realiteit en fantasie (mythologie) sterk door elkaar heen lopen, zoals je dat bij kinderen aantreft.
Zolang de wereld magisch is, verander je die niet - je moet de goden te vriend houden.
Het rationeel denken maakt dat de wereld controleerbaar en maakbaar is. Je hoeft geen rekening te houden met goden, want de werkelijkheid is georganiseerd volgens natuurwetten. De kennis daarvan kan je gebruiken om de wereld naar je eigen hand te zetten. In de eerste instantie wordt de mens vrij van alle goden die hij in het dagelijks leven tegenkomt, maar de volgende stap is dat hij baas is over zijn eigen leven. In hoeverre is dienst aan een God hoog in de hemel die je niet ziet nog meer dan lippendienst?
Interessant, wist ik niet van hem.Callista schreef:Ik denk dat Alistar McGrath hier ook over zijn eigen ervaring spreekt, die niet vanzelfsprekend ook voor anderen geldt of geldend is in het algemeen.
McGrath is christelijk opgevoed, werd later atheïst en daarna weer christen......uit dat verloop kun je ook veel aflezen wat zijn visie beïnvloed heeft....
Zo ging hij zich later juist afzetten tegen het atheïsme [zie zijn boek "De ondergang van athesme"..... of dat nu helemaal objectief te lezen is was valt dus"zeer te betwijfelen.
Ik heb het overigens niet van McGrath.
Misschien heb ik dingen door elkaar gehaald.
Een interessante naam hier is in elk geval die van Max Weber.
Die legde het verband tussen het calvinisme en het kapitalisme.http://gerritgorter.com/Max-Weber
Wat ik hier boven ontgoddelijking noemde, dat komt wat mij betreft op hetzelfde neer als de onttovering waar hij het over had:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onttovering_van_de_wereld