Wim Nusselder schreef:Of er een God 'bestaat' als 'oorzaak' van die goddelijke leiding die ik soms ervaar (en niet altijd, zodat ik het de rest van de tijd met geloof/vertrouwen moet doen) is voor mij meestal niet relevant voor de manier waarop ik zin geef aan mijn leven.
Ik geef toe dat ik het ingewikkeld lijk te maken.Anja schreef:Sorry, maar ik begrijp dat niet. Je zendt voor mij teveel mixed messages uit.
Ik pretendeer ook niet dat ik al een vreselijk heldere visie heb op e.e.a..
Ook ik ben zoekende.
Als ik me bezighoud met het 'bestaan' van 'God' (meestal niet dus), is wat me het meest aanspreekt het idee dat 'alles' in 'God' bestaat ('pan' en 'theos').Anja schreef:Je zei eerder dat je meer panentheïstisch geloofde.
God is dat wat alles en iedereen verbindt, datgene wat 'verbondenheid' toevoegt aan het 'bestaande'.
Alles wat bestaat maakt deel uit van een geheel dat nog wordt omvat door die verbondenheid.
Is een beetje een woordspelletje zonder veel praktische relevantie, maar soms wel intrigerend.
Helemaal mee eens, al zou ik hier en daar iets andere woorden kiezen om dat te verwoorden.Anja schreef:Ingevingen, en alles wat je als "leiding" zou kunnen opvatten, kan van diverse niveaus afkomstig zijn. Het kan afkomstig zijn van 1) goedwillende naaste medemensen (en als je bijvoorbeeld over een te hoge mate van empathie beschikt, kun je die dingen zelfs beschouwen als van jezelf, terwijl ze dat niet zijn), 2) het kan afkomstig zijn van "de wereld", dus anderen met wie je bewust en onbewust, dus zonder ze te kennen, geestelijk in contact staat omdat je nou eenmaal in deze wereld bent ( 1 en 2 zijn beiden horizontaal dus), 3) het kan afkomstig zijn van een van de domeinen van toe en afnemende lichtheid (ook horizontaal) 4) of het kan afkomstig zijn van de Heilige Geest. Dat is verticale spiritualiteit.
Om met God te wandelen heb je naar onze ervaring (ik ben namelijk bepaald de enige niet die langs deze weg tot God ging) aanvankelijk geen bijbelkennis nodig. Maar gaandeweg is, om dit te kunnen onderscheiden, enige kennis van de Traditie, de bijbel en zelfkennis onontbeerlijk. En dat leidt samen naar een diepgaander kennis, want Hij leidt tot de volle waarheid.Eveneens is een zekere mate van levensheiliging noodzakelijk.
Wat niet tot de volle waarheid leidt, is de Heilige Geest niet.
Wat God de Heilige Geest zegt, is nimmer in tegenspraak met God de Vader en God de Zoon. Doch wat niet in tegenspraak is met God de Vader en God de Zoon, hoeft niet per se van de Heilige Geest afkomstig te zijn.
Met v&Vriendengroet,
Wim