Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef: Helaas schijn je het [ook] niet te snappen of heb je het niet door wat hier gaande is of wil je het niet zien.....lees jij alles wel grondig en ook tussen de regels? :?:
En ook wie hier eigenlijk ruzie zoeken en de fatsoensregels en discussieregels negeren en overtreden?
Ik heb daar mijn twijfels bij...
Nou ja, dit gesprek doet me denken aan wat ik zelf wel eens heb meegemaakt, dat je uitlegt hoe je iets bedoelt, maar nee hoor, de ander weet heel zeker dat wat ik zeg toch iets anders betekent. Datgene wat die ander dan denkt.
Voor mij hield het toen wel op. Als je geen rekening houdt met wat de ander bedoelt, wat heeft het gesprek dan nog voor zin? Ik hoop dat je je hier iets bij kunt voorstellen :|
Duidelijk...je ziet het dus niet ......en daardoor grijp je terug op eerdere voorvallen....'beetje' zwak :w en totaal er niet toe doende hier.
Maar ja, het zij zo..men kan een blinde ook niet uitleggen hoe de kleuren eruit zien.

Zelfs sommigen zienden zijn kleurenblind en horende doof.
callista

Bericht door callista »

Dirk is niet uit op een eerlijke en zindelijke discussie, maar wil alleen maar evangeliseren [zelfs in LB :roll: ] en dan ook nog op een manier dat zijn orthodoxe visie de enige juiste is, met het opgeheven vingertje naar alle andere beschouwingen....zonder er echt serieus op in te gaan.....

Alleen Dirk heeft gelijk en om dat tentoon te stellen schuwt hij niets en verlummelt hij bijna alles door zaken om te draaien en de Faq te negeren.....het is hier nl. geen Bijbelgesprek of christelijke leer...maar LB...

Ik schreef dit eerder, maar daar ging jij niet op in Dirk...
Dan voor jou dezelfde opmerking / vraag, callista. Misschien heb jij wel een antwoord?

Als het niet echt aankomt, begrijp je misschien ook dat een echte Christen geen atheïst kan en zal worden!?

Heb je anders zelf een idee wat je er voor moet doen (of wat "nodig" is) om van een Christen een atheïst te maken?

Ik heb al verschillende antwoorden gegeven, maar je blijft maar zuigen, zuigen en evangeliseren met zalvende praat met een speciale ondertoon in LB. :x en met allerlei drogredeneringen zonder echt naar een ander te luisteren....

Ik was jarenlang een christen, maar nu niet meer en ik zal het ook nooit meer worden en zo zijn er meerderen, met mij.
En waarom?
Na onderzoek en me te verdiepen in de achtergronden en de ontstaansgeschiedenis van de abrahamitische religies en de geschiedenis daaromheen ...etc.

En niemand hoeft van mij van een christen een atheïst proberen te maken.....iedere heeft zijn/haar eigen keuze.
Die bekeringsdrift zie ik hoofdzakelijk bij sommige christenen......dat is niet aan mij besteed

En dat impliceert de topic-vraag ook niet.

Maar wat zou er eventueel nodig zijn, dat je zou besluiten om een atheïst te worden....
Onderzoek misschien, gebeurtenissen in je leven, teleurstellingen, negatieve ervaringen met andere christenen etc..mensen kunnen vele redenen hebben.....daar gaat het om.
Dirk
Man/Vrouw: M

Bericht door Dirk »

callista schreef:Dirk is niet uit op een eerlijke en zindelijke discussie, maar wil alleen maar evangeliseren
Ik ontken niet dat ik wil evangeliseren. Is dat verboden? In Noord Korea wel. In LB gelukkig niet.
callista schreef:Alleen Dirk heeft gelijk en om dat tentoon te stellen schuwt hij niets en verlummelt hij bijna alles door zaken om te draaien en de Faq te negeren.....het is hier nl. geen Bijbelgesprek of christelijke leer...maar LB...
Nee, callista. Alleen God heeft gelijk. In dit forum ontmoet ik gelukkig Christenen, waar ik veel van leer en geleerd heb, omdat die ook een relatie met Jezus hebben, net zoals ik. Niemand heeft de volledige waarheid in pacht, ik dus ook niet. Maar, ik ken de Waarheid wel, en die Waarheid heeft Jezus Christus.

Je hebt het over omdraaien. De Bijbel beschrijft de blinde. Mij wordt verweten dat ik een blinde vlek heb. Wie draait om, callista? Overigens kwam die opmerking niet van jou, maar van Zolderworm. Het is juist de tactiek van de tegenstander om d.m.v. list en bedrog de boel net zo te draaien dat het aantrekkelijk aanvoelt. Ik draai niks om, ik verkondig. Dat is trouwens ook wat jij beweert. Evangeliseren is nl. een vorm van verkondigen. Maar, je hebt een puntje, we zijn hier in LB en daarom ben ik benieuwd naar argumenten.

Meer dan het aanreiken van een site en deze te herhalen met misschientjes er tussen, doe je niet. Dat is je goed recht, callista, maar de argumenten die jij aanreikt om van een Christen een atheïst te maken zijn erg beperkt.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
callista schreef:Dirk is niet uit op een eerlijke en zindelijke discussie, maar wil alleen maar evangeliseren
Ik ontken niet dat ik wil evangeliseren. Is dat verboden? In Noord Korea wel. In LB gelukkig niet.
In LB is het ook verboden...
callista schreef:Alleen Dirk heeft gelijk en om dat tentoon te stellen schuwt hij niets en verlummelt hij bijna alles door zaken om te draaien en de Faq te negeren.....het is hier nl. geen Bijbelgesprek of christelijke leer...maar LB...
Nee, callista. Alleen God heeft gelijk. In dit forum ontmoet ik gelukkig Christenen, waar ik veel van leer en geleerd heb, omdat die ook een relatie met Jezus hebben, net zoals ik. Niemand heeft de volledige waarheid in pacht, ik dus ook niet.

Maar, ik ken de Waarheid wel, en die Waarheid heeft Jezus Christus.
Doet er niet toe in LB is het not done deze manier van "discussiëren"...
Je hebt het over omdraaien. De Bijbel beschrijft de blinde. Mij wordt verweten dat ik een blinde vlek heb. Wie draait om, callista? Overigens kwam die opmerking niet van jou, maar van Zolderworm. Het is juist de tactiek van de tegenstander om d.m.v. list en bedrog de boel net zo te draaien dat het aantrekkelijk aanvoelt. Ik draai niks om, ik verkondig. Dat is trouwens ook wat jij beweert. Evangeliseren is nl. een vorm van verkondigen. Maar, je hebt een puntje, we zijn hier in LB en daarom ben ik benieuwd naar argumenten.
Je hebt een blinde vlek of een bord voor je kop of boter op je hoofd.
Verkondigen is hier niet de bedoeling.
Argumenten heb ik al gegeven, maar niet wat jij WILT horen.
Meer dan het aanreiken van een site en deze te herhalen met misschientjes er tussen, doe je niet. Dat is je goed recht, callista, maar de argumenten die jij aanreikt om van een Christen een atheïst te maken zijn erg beperkt.
Jij vindt ze beperkt.
Nogmaals....ik wil van geen enkele christen een atheïst MAKEN, sommige christenen kiezen daar zelf voor, zoals ik al eerder heb aangegeven..ook met voorbeelden---maar jij slaat meteen aan het demoniseren ipv een eerlijk en open gesprek aan te gaan...

Dag Dirk... :w
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:
Scherp opgemerkt. Niet dat ik van jou anders had verwacht ;) :flower1:
Dirk schreef:Meer dan het aanreiken van een site en deze te herhalen met misschientjes er tussen, doe je niet. Dat is je goed recht, callista, maar de argumenten die jij aanreikt om van een Christen een atheïst te maken zijn erg beperkt.
Ja. Het ontkerstenen van de christenen wil nog niet erg lukken :w .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker

Bericht door Biker »

callista schreef:
Dirk schreef:
VERBOTEN!! :lol: , die atheisten lijken wel religieuzen.
Allie

Bericht door Allie »

Zolderworm schreef:Ik denk niet dat er voor christenen iets nodig is. Ik zie het meer als een ontwikkeling van hun denken.
Oei... :naughty: Zijn mannen als John Lennox en William Craig niet ontwikkeld in hun denken? Klinkt een beetje arrogant... :(
Allie

Bericht door Allie »

Biker schreef:
callista schreef:
Dirk schreef:
VERBOTEN!! :lol: , die atheisten lijken wel religieuzen.
Tja, het wordt wel duidelijk zo ja. Ze maken zich aardig druk om iets dat niet bestaat.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

De meesten maken zich er niet druk om.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie

Bericht door Allie »

Tin schreef:De meesten maken zich er niet druk om.
:clown: Als dat zo was, zouden ze niet het gesprek opzoeken...toch??

Ik maak me ook niet druk wie er tenniskampioen is. Ik kijk dus ook geen tennis... Maak ik me niet druk om. :mrgreen: :flower1:
BdO

Bericht door BdO »

Peter79 schreef:Eén van de vragen die door dit topic heenspeelt, is of christenen van hun geloof kunnen vallen. Sommigen gebruiken no-true-scotchman redeneringen: iemand die van het geloof afvalt, heeft nooit echt geloofd.

Ik denk dat dergelijke redeneringen geen recht doen aan de ernst waarmee het NT met de kwestie afvalligheid omgaat.
Het doet in de eerste plaats geen recht aan de ernst van waarmee mensen tot een andere overtuiging komen. Die ernst wil nog wel eens wat groter zijn dan de ernst waarmee mensen bij hun overtuiging blijven.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
JW88

Bericht door JW88 »

Hou nou toch op aub Anja, ik ontwijk nooit vragen, je kan me nu alles vragen wat je wilt en dan geef ik je daar antwoord op, dat, dat hoogstwaarschijnlijk niet het antwoord is dat jij wilt horen is wat anders en dat ik niet de hele dagen de tijd heb om op dit forum actief te zijn daar kan ik verder ook weinig aan doen.

Het zijn juist de gelovigen die vragen ontwijken, ik kan hier nu zo 10 vragen uit mijn mouw schudden waar ik geen antwoord op krijg.

Ik heb niet zoveel met bepaalde filosofie, dat klopt, maar wat je daarna schrijft is iets wat je in je eigen droomwereld hebt beleeft.

Gelovigen snappen het concept van het ''vliegende spaghetti monster'' helemaal niet, ook jij snapt het concept daar niet van.
JW88

Bericht door JW88 »

Dirk schreef:
JW88 schreef:de tweede conclusie is dan dat atheïsme in feite niks is
Dus, een betere titel, volgens jou, zou zijn:

Wat is er voor christenen nodig om NIKS te worden?
JW88 schreef:zo is het dus met atheïsme ook, het is NIKS! Begrijp dat nou eens aub!
In principe zou dat wel zo zijn ja, de term ''atheïst'' is juist een religieuze term, maar ik heb dat hele verhaal nu al 1000x hier uitgelegd, dus lees het maar terug.
JW88

Bericht door JW88 »

BdO schreef:
Peter79 schreef:Eén van de vragen die door dit topic heenspeelt, is of christenen van hun geloof kunnen vallen. Sommigen gebruiken no-true-scotchman redeneringen: iemand die van het geloof afvalt, heeft nooit echt geloofd.

Ik denk dat dergelijke redeneringen geen recht doen aan de ernst waarmee het NT met de kwestie afvalligheid omgaat.
Het doet in de eerste plaats geen recht aan de ernst van waarmee mensen tot een andere overtuiging komen. Die ernst wil nog wel eens wat groter zijn dan de ernst waarmee mensen bij hun overtuiging blijven.
Het is meer de arrogantie van christenen om te denken dat iemand die van christenen naar atheïst gaat geen ''echte'' christenen was, wat dat ook maar mag betekenen.
callista

Bericht door callista »

JW88 schreef:
BdO schreef:

Het is meer de arrogantie van christenen om te denken dat iemand die van christenen naar atheïst gaat geen ''echte'' christenen was, wat dat ook maar mag betekenen.
Net wat Peter79 zegt..het is de no true scotsman drogredenering, die christenen dan ook vaak onderling hanteren en elkaar mee om de oren slaan.....helaas :(
JW88

Bericht door JW88 »

callista schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:

Net wat Peter79 zegt..het is de no true scotsman drogredenering, die christenen dan ook vaak onderling hanteren en elkaar mee om de oren slaan.....helaas :(
Klopt, omdat zij onmogelijk kunnen beseffen dat een ''echte'' christenen verstandig word en het geloof achter zich laat...

Maar ik heb hier nu ook al een miljoen keer uitgelegd dat Atheïsme in feite niets is, maar het komt maar niet aan op de 1 of andere manier, ik snap echt niet dat het zo moeilijk te begrijpen is, dan is het dus echt een kwestie van het niet willen begrijpen, iets anders kan het niet zijn...
Dirk

Bericht door Dirk »

JW88 schreef:Het zijn juist de gelovigen die vragen ontwijken, ik kan hier nu zo 10 vragen uit mijn mouw schudden waar ik geen antwoord op krijg.
Doe maar, JW88!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
BdO

Bericht door BdO »

callista schreef:
JW88 schreef:
BdO schreef:

Nou..... in mijn ervaring zo heel vaak ook weer niet. Ik heb wel meermaals meegemaakt dat dit gebeurde, maar daarbij ook dat dit tegengesproken werd door eveneens Christenen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
callista

Bericht door callista »

BdO schreef:
Nou..... in mijn ervaring zo heel vaak ook weer niet.
Ik heb wel meermaals meegemaakt dat dit gebeurde, maar daarbij ook dat dit tegengesproken werd door eveneens Christenen.
Ja natuurlijk, zo werkt dat ook.... :smile:
JW88

Bericht door JW88 »

Dirk schreef:
JW88 schreef:Het zijn juist de gelovigen die vragen ontwijken, ik kan hier nu zo 10 vragen uit mijn mouw schudden waar ik geen antwoord op krijg.
Doe maar, JW88!
Dat is goed en met een antwoord bedoel ik een concreet antwoord op de vraag, dat wil dus zeggen dat als ik bijvoorbeeld vraag ''welke dag is het?'' dat jij dan zegt het is zaterdag en niet dat je zegt ''het is half 6'', aangezien ik niet vraag hoe laat het is, maar ik vraag welke dag het is.

Bij deze een willekeurige selectie van 10 vragen:

1: Wat klopt er niet aan de volgende stelling? : De gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet).

2: Als God de mensen vrije wil heeft gegeven, dan had hij dus kunnen weten dat ze daar ook misbruik van konden gaan maken, dat wil dus zeggen dat God ook indirect verantwoordelijk is voor al het kwade keuzes en mensen op de wereld, waarom heeft hij dat, dan gedaan?

3: Wat is de gedachte van God, en wat is de reden dat onschuldige kinderen hele ernstige ziektes krijgen en in hun korte leven verschrikkelijk moeten lijden?

4: Als de mens geen dier is, waarom kan dan bv een varkenshart getransplanteerd worden in een mens? En waarom zijn we voor 98% genetisch gelijk aan een chimpansee?

5: Waarom heeft God dinosaurussen gemaakt en vervolgens weer uitgeroeid voordat de mens bestond? Wat was het nut daarvan?

6: Wat voor waarde heeft de bijbel nog als iedereen het maar op zijn eigen manier interpreteren mag?

7: Hoe kan religie nog geloofwaardig zijn? Als er verschillende soorten religies zijn die allemaal iets anders geloven, waar binnen die religies ook nog weer talloze verschillende stromingen zijn die anders denken over bepaalde zaken, dan kan er dus maximaal maar 1, 100% gelijk hebben, of helemaal geen 1....

8: De term ''geloof'' betekent dat je ergens in gelooft, als je ergens in gelooft, dan is het geen zekerheid, want dan weet je het en geloof je er niet in, waarom kan de gelovige niet erkennen dat het slecht een geloof is en geen zekerheid?

9: Wat klopt er niet aan de ''vliegende spaghetti monster theorie''?

10: Wat klopt er niet aan de stelling dat atheïsme niks is net zoals kaal geen haarkleur is en niet postzegels verzamelen geen hobby is?

Bonusvraag: Waarom ben jij gelovig geworden?
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Dirk schreef:
Doe maar, JW88!
Nou je hebt ze @Dirk je vragen :lol: :lol: :lol: tja.Wees wijs stel de goede wedervragen met inhoud. :w
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Dirk schreef:
Doe maar, JW88!
Dat is goed en met een antwoord bedoel ik een concreet antwoord op de vraag, dat wil dus zeggen dat als ik bijvoorbeeld vraag ''welke dag is het?'' dat jij dan zegt het is zaterdag en niet dat je zegt ''het is half 6'', aangezien ik niet vraag hoe laat het is, maar ik vraag welke dag het is.

Bij deze een willekeurige selectie van 10 vragen:

1: Wat klopt er niet aan de volgende stelling? : De gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet).

2: Als God de mensen vrije wil heeft gegeven, dan had hij dus kunnen weten dat ze daar ook misbruik van konden gaan maken, dat wil dus zeggen dat God ook indirect verantwoordelijk is voor al het kwade keuzes en mensen op de wereld, waarom heeft hij dat, dan gedaan?

3: Wat is de gedachte van God, en wat is de reden dat onschuldige kinderen hele ernstige ziektes krijgen en in hun korte leven verschrikkelijk moeten lijden?

4: Als de mens geen dier is, waarom kan dan bv een varkenshart getransplanteerd worden in een mens? En waarom zijn we voor 98% genetisch gelijk aan een chimpansee?

5: Waarom heeft God dinosaurussen gemaakt en vervolgens weer uitgeroeid voordat de mens bestond? Wat was het nut daarvan?

6: Wat voor waarde heeft de bijbel nog als iedereen het maar op zijn eigen manier interpreteren mag?

7: Hoe kan religie nog geloofwaardig zijn? Als er verschillende soorten religies zijn die allemaal iets anders geloven, waar binnen die religies ook nog weer talloze verschillende stromingen zijn die anders denken over bepaalde zaken, dan kan er dus maximaal maar 1, 100% gelijk hebben, of helemaal geen 1....

8: De term ''geloof'' betekent dat je ergens in gelooft, als je ergens in gelooft, dan is het geen zekerheid, want dan weet je het en geloof je er niet in, waarom kan de gelovige niet erkennen dat het slecht een geloof is en geen zekerheid?

10: Wat klopt er niet aan de stelling dat atheïsme niks is net zoals kaal geen haarkleur is en niet postzegels verzamelen geen hobby is?

Ik ga een poging wagen, maar bij sommige vragen wil ik wat verduidelijking. Bij vraag 1: wat zijn je regels voor een discussie? Hoe moet de christen aantonen dat God's bestaan plausibel is? Bij vraag 9: Hoe luidt deze theorie? Over het vliegende spaghettie monster? En hoe gebruik je die om God's bestaan te weerleggen? Even voor de duidelijkheid aub, BVD.
Allie

Bericht door Allie »

Zoals jij het hier nu stelt, zijn er geen argumenten voor God's bestaan, of aanwijzingen. Die zijn er natuurlijk wel, de vraag is of jij ze kan weerleggen. Dat is dus wat ik de hele tijd al van je vraag. Je kan niet argumenten weerleggen met een simpele, "dat is niet zo!!!". De aanwijzingen en argumenten zijn elders aan je gepresenteerd en je hebt er nog geen 1 weerlegt met een goed counter argument. Daar is dus het wachten op.

God is liefde en heeft ons uit liefde gemaakt. Met deze liefde komt ook de mogelijkheid om keuzes te maken. Had God ander's " robot's" van ons moeten maken? Dat God daar indirect verantwoordelijk voor is, kan ik wel begrijpen. Ik zie maar zo(en dit is mijn eigen kijk erop): Als je besluit om kinderen te krijgen, is er de mogelijk dat je kinderen kwade dingen gaan doen. Ze kunnen je verlaten, of pijn doen en andere mensen ook. Zou dit jou weerhouden om kinderen te krijgen? Nee want je liefde voor kinderen is groter en je neemt die sprong." Dan is God niet alwetend?", hoor ik je al vragen. Nee, Hij acht de liefde voor ons groter dan Zijn alwetendheid. Net als ouders voor hun kinderen. God heeft daarin het ultieme offer gebracht(kruisiging), door door het lichaam van Christus deel te nemen aan ons lijden. Dat is de boodschap van de kruisiging.
Waarom kinderen moeten lijden, ja dat hoeft natuurlijk niet aan God te liggen. Daar kunnen honderden redenen voor zijn. En veel hebben direct of indirect te maken met onze mogelijkheid om keuzes te maken. Vervuiling, oorlog...etc... Dus dit is eigenlijk een verlengde van vraag 2. Komt wel bij dat als God niet bestaat, je het dan vandaan haalt dat dat lijden iets verschrikkelijks is. Voordat je nu reageert, denk er eens logisch over na. In de natuur lijden honderden kinderen(van dieren) elke dag, is dit in het dierenrijk iets verschrikkelijks? Nee het hoort bij de natuur. Waarom zijn we zo moreel verplicht om goed te doen en ervoor te zorgen dat anderen niet lijden. En waarom worden wij erop afgerekend als wij dat niet doen. Elke bevolkingsgroep zou ook andere morele verplichtingen kunnen hebben, dat het lijden van kinderen verheerlijkt. Nee het is een globale standaard dat je van kinderen moet afblijven.
Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat het een standaard ontwerp is. Net als de kart, auto, fiets, skateboard... Verschillende vervoersmiddelen, maar met overeenkomende eigenschappen. Omdat die eigenschappen goed werken. Dan kan je ook zeggen, evolutie is voldoende uitleg hiervoor. Maar dan moet je aantonen(denk aan vraag 1) hoe dat stap voor stap is gebeurd. Daar zijn we nog heel ver vandaan, eigenlijk is er nog geen begin voor. Alleen aannames, en dat is volgens jou niet voldoende.
Volgens mij is 99 procent van alle vroegere dieren uitgestorven. Het zou iets te maken kunnen hebben met hoe wij de planeet behandelen. De vraag kan dus niet beantwoord worden, want je kan niet terug in de tijd om te kijken. God hoeft hier dus helemaal geen hand in te hebben.
Als we de boodschap van Christus opvolgen kan er geen kwaad mee gedaan worden. De kruistochten...etc..., waren tegen de boodschap van Christus en zijn dus makkelijk af te wijzen vanuit een christelijk standpunt. Verder staan er mooie verhalen in en zelfs wat historische gebeurtenissen. Maar de boodschap van Christus is het belangerijkst.
Dan moet je wel zo eerlijk zijn om onderscheid te maken tussen religies. Ik ben christen, omdat er genoeg aanwijzingen zijn dat God kan bestaan. Er zijn ook genoeg aanwijzingen dat Jezus heeft bestaan en de dingen heeft gedaan die in de Bijbel staan. Voor meer info hierover moet je zelf maar gaan zoeken naar de historische persoon, Jezus. Deze twee dingen maken mijn geloof in God rationeel en sterk.
Het betreft hier een misverstand. Een geloof ergens in is idd een onzekerheid. Betekent dat dan, dat het niet waar kan zijn? Er zijn zoveel niet-religieuze geloven die toch aangenomen worden. Het geloof dat iemand van je houdt, het geloof dat de wetenschap uitgevoerd kan worden, het geloof dat het morgen ook weer dag wordt. Dus dat is een beetje spelen met het woord "geloof". Ik kan prima erkennen dat ik een "geloof" heb in God en dat het niet 100 procent zeker is dat Hij bestaat. Ik heb echter wel aanwijzingen en argumenten om mijn geloof te ondersteunen.
Deze laat ik nog even open, want ik wil eerst weten wat je precies hier vraagt.
Je stelling klopt niet, omdat de voorbeelden die je noemt aangetoond kunnen worden met argumenten. Als je kaal bent heb je immers geen haar, ik kan aantonen dat je geen haar hebt en zo dus je aanname weerleggen. Voor de hobby geldt het tegenovergestelde, wie zegt dat dat geen hobby is. Ik kan helemaal niets doen en het toch mijn hobby noemen. Het heeft dus niets met de discussie te maken. Atheïsme is het afwijzen van God(filosofische betekenis van atheïsme), het is dus een standpunt welke verdedigt dient te worden met argumenten.

Pfff, wat een boekwerk. Ik hoop dat dit antwoorden zijn waar je wat mee kan, groeten Allie.
Als je ouder wordt, ik ben nu 37, ga je goed nadenken. Je gaat zoeken naar redenen voor alles, zo ben ik bij God aangekomen. Dit heeft 2 jaar geduurd, dat wel.
Laatst gewijzigd door Allie op 13 feb 2016, 22:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Allie

Bericht door Allie »

heb het nog even nagelopen, wat een taalfouten zeg... :mrgreen: :lol:
Dirk

Bericht door Dirk »

JW88 schreef:1: Wat klopt er niet aan de volgende stelling? : De gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet).
Degene die beweert dat Parijs de hoofdstad van Frankrijk is, heeft de bewijslast, en niet degene die beweert dat Parijs de hoofdstad van Spanje is. Het is niet relevant of de stelling klopt. Overigens wil ik best bewijzen dat God bestaat. Ik wil ook wel bewijzen dat de stelling "God bestaat niet" onjuist is.
JW88 schreef:2: Als God de mensen vrije wil heeft gegeven, dan had hij dus kunnen weten dat ze daar ook misbruik van konden gaan maken, dat wil dus zeggen dat God ook indirect verantwoordelijk is voor al het kwade keuzes en mensen op de wereld, waarom heeft hij dat, dan gedaan?
Dat eerste klopt. Dat tweede zou je kloppend kunnen noemen. Echter, in de eerste plaats is het een logica die onze logica overstijgt, en in de tweede plaats is de vraag niet aan mij gericht, maar aan God. Je kunt HEM dus de vraag stellen.
JW88 schreef:3: Wat is de gedachte van God, en wat is de reden dat onschuldige kinderen hele ernstige ziektes krijgen en in hun korte leven verschrikkelijk moeten lijden?
Ofwel: De klassieke vraag: Als God bestaat, waarom is er dan zoveel ellende? Het antwoord ken je: De Bijbel leert ons dat niemand onschuldig is. Je vraagstelling is dus niet correct.
JW88 schreef:4: Als de mens geen dier is, waarom kan dan bv een varkenshart getransplanteerd worden in een mens? En waarom zijn we voor 98% genetisch gelijk aan een chimpansee?
Overeenkomst zegt niks over verwantschap. Zowel een mens als een meloen bestaan voor het grootste gedeelte uit water. Toch zijn ze geen familie. Een mens is geen meloen. DNA wijst op een Ontwerper, niet op evolutie! Het feit dat we onderdelen van dieren kunnen gebruiken, betekent niet dat we een dier zijn!
JW88 schreef:5: Waarom heeft God dinosaurussen gemaakt en vervolgens weer uitgeroeid voordat de mens bestond? Wat was het nut daarvan?
Interessante vraag, JW88! Hier kunnen we een heel nieuw topic van maken! Zijn dinosaurussen uitgestorven? Nee! Het zijn reptielen, die groeien hun hele leven. Ik heb een theorie waaruit blijkt dat ook dieren voor de zondvloed ouder werden dan nu, net als mensen. Stel eens een varaan of een krokodil voor die nog eens 400 jaar groeit. Wat krijg je dan? Een dinosaurus! Daarnaast wijzen de drakendoders uit het oude China op de aanwezigheid van dinosaurussen. Niemand wilde dit soort wilde dieren in hun leefomgeving hebben, dus werden ze uitgeroeid. Meer lees je op onze site (http://www.gelooft.com) in de rubriek Bijbel en wetenschap. Dinosaurussen, zie o.a: http://185.10.98.6/~dirk01/dinosaurussen.htm
JW88 schreef:6: Wat voor waarde heeft de bijbel nog als iedereen het maar op zijn eigen manier interpreteren mag?
Zelfde vraag kan je ook voor bijvoorbeeld het Ned. Wetboek stellen. De interpretatie is niet altijd relevant.
JW88 schreef:7: Hoe kan religie nog geloofwaardig zijn? Als er verschillende soorten religies zijn die allemaal iets anders geloven, waar binnen die religies ook nog weer talloze verschillende stromingen zijn die anders denken over bepaalde zaken, dan kan er dus maximaal maar 1, 100% gelijk hebben, of helemaal geen 1....
Dat klopt. Er is inderdaad maximaal 1 Waarheid!
JW88 schreef:8: De term ''geloof'' betekent dat je ergens in gelooft, als je ergens in gelooft, dan is het geen zekerheid, want dan weet je het en geloof je er niet in, waarom kan de gelovige niet erkennen dat het slecht een geloof is en geen zekerheid?
Hier maak je een grote denkfout! Wanneer de Bijbel spreekt over "geloof", of beter nog, wanneer Jezus spreekt over geloof, wordt lang niet altijd het geloof bedoeld, zoals jij het omschrijft. Geloof is vertrouwen! Geloof is zekerheid!
JW88 schreef:9: Wat klopt er niet aan de ''vliegende spaghetti monster theorie''?
Onzinnige vraag. Antwoord ken je.
JW88 schreef:10: Wat klopt er niet aan de stelling dat atheïsme niks is net zoals kaal geen haarkleur is en niet postzegels verzamelen geen hobby is?
Niks.
JW88 schreef:Bonusvraag: Waarom ben jij gelovig geworden?
Door na te denken (ik heb een wetenschappelijke achtergrond), onderzoek, lezen, en vragen.