Ik heb de definitie van Philipse even bekeken. Doet die definitie ter zake? Los daarvan, hoe ik zou willen bewijzen, en we zijn er druk mee bezig (artikel verschijnt binnenkort op onze site):Harry schreef: Maar kun je je bewering hard maken? Voldoet je bewering aan de definitie van Herman Philipse?
(Of je moet de definitie onbruikbaar of slecht vinden).
- Empirisch deel, bestaande uit een (wetenschappelijk en wiskundig) bewijs uit het ongerijmde
- Juridisch deel, op basis van getuigen en aanwijzingen
- Overig bewijs
Ik denk dat een bewijs een compleet bewijs mag zijn. Voor een rechtbank gelden andere bewijzen dan wanneer we bijvoorbeeld willen bewijzen of het getal pi wel of geen element uit de verzameling N/N is, om maar een voorbeeld te noemen. Bestaat er een grootste priemgetal? Om dit te bewijzen, is er wiskundige kennis nodig. Wanneer we willen bewijzen of iemand (on)schuldig is aan een misdrijf, gebruiken we een andere bewijslast, bijvoorbeeld getuigen-verklaringen, genetisch materiaal, enz.
En, op basis van de bewijslast die wij tot onze beschikking hebben (wij=mensheid) kan ik met 100% zekerheid zeggen: God bestaat!
Als je geinteresseerd bent in het bewijs, laat je het maar weten!
groeten,
Dirk