Harry schreef:Mag ik een tegenvraag stellen? Welke argumenten kun je me geven welke het bestaan van (ik neem aan) de christelijke God aannemelijk maken? (Ik weet alleen niet of dat laatste hier in dit topic past.)
Altijd, Harry. En, je vraag is logisch. Argumenten zijn geen bewijs, maar kunnen wel een onderdeel van een bewijs zijn. Bewijzen dat God bestaat is relatief gemakkelijk. Logische vraag is of het de God van de Bijbel is, of misschien een andere god...
Stel, Harry, dat God bestaat, dan is God dus een "Persoon" waarmee je een relatie kunt hebben. En, als de God uit de Bijbel bestaat, en de Bijbel dus waar is (letterlijk, geestelijk of hoe je het ook wilt zien), moet dat na te gaan zijn. Gemakkelijkst en moeilijkst tegelijk is.... God Zelf vragen! Dan zijn er mensen die beweren dat de "stemmen" die gehoord worden hersenspinsels zijn. Soms is dat ook zo, misschien wel heel vaak, misschien zelfs bijna altijd. Echter, wanneer er gebeurtenissen plaatsvinden die "wetenschappelijk" niet te verklaren zijn, maar wel uit de Bijbel volgen, kunnen we dit toch wel een argument noemen dat God zou kunnen bestaan (vanuit jouw gezichtspunt). Ik doel op bijvoorbeeld wonderen of wonderbaarlijke genezingen. Op internet tref je er veel aan, maar wanneer deze persoonlijk gebeuren of in je directe omgeving, kan de aanwezigheid van God ervaren worden. Daarnaast zijn er openbaringen en profetieen. De Bijbel doet voorspellingen, die stuk voor stuk uitgekomen zijn. Diverse profetieen moeten nog uitkomen, en zullen ook uitkomen.
Belangrijkste argument is het hebben van een relatie met Jezus Christus, een persoonlijke relatie. Wanneer je dit ervaart, kan je God niet meer ontkennen. De Bijbel maakt duidelijk dat "wie zoekt, vinden zal". Als jij oprecht zoekt, zal je HEM vinden. En, andersom gebeurt ook: Mensen die niet zoeken, worden vaak door HEM gezocht. Ik ken mensen die engelen gezien hebben. Ik ken zelfs mensen die Jezus gezien hebben. Nu zullen er mensen in lachen uitbarsten en deze mensen voor gek verklaren. Ik weet dat ze de Waarheid spreken, omdat ze de Waarheid gezien hebben.
Daarnaast is er ook een rationeel deel. Sommigen beweren dat rationeel denken resulteert in het afwijzen van God. Dat kan. Echter, uit ervaring en mijn wetenschappelijke achtergrond, weet ik dat het omgekeerde vaak voorkomt! Rationeel denken resulteert vaak in het erkennen van Gods Aanwezigheid.
Misschien heb je er niks aan, misschien roept het alleen maar vragen op? Stel ze gerust!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!