Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
callista
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door callista »

Allie schreef:
callista schreef:Mooie en duidelijke verhandeling Harry.

Het Kalam argument is inderdaad een cirkelredenering......nl. men gaat al uit van de Eerste Oorzaak als zijnde een entiteit......en bouwt de rest er omheen.
Alles moet een eerste oorzaak hebben, maar dat geldt dan weer niet voor God.... :roll:
Kun je me aanwijzen waar dat gebeurt?
Alleen door deze vraag te stellen geef je aan dat je zelf niet snapt wat het Kalam argument precies inhoudt....die indruk krijg ik nl.
En nogmaals...Harry heeft het duidelijk uitgelegd waar de valkuilen liggen.

Ik vermoed toch dat je dat niet echt goed gelezen hebt of misschien niet goed wilt lezen.
Maar ik laat het hierbij...
Allie
Man/Vrouw: M

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:
callista schreef:Mooie en duidelijke verhandeling Harry.

Het Kalam argument is inderdaad een cirkelredenering......nl. men gaat al uit van de Eerste Oorzaak als zijnde een entiteit......en bouwt de rest er omheen.
Alles moet een eerste oorzaak hebben, maar dat geldt dan weer niet voor God.... :roll:
Kun je me aanwijzen waar dat gebeurt?
Alleen door deze vraag te stellen geef je aan dat je zelf niet snapt wat het Kalam argument precies inhoudt....die indruk krijg ik nl.
En nogmaals...Harry heeft het duidelijk uitgelegd waar de valkuilen liggen.

Ik vermoed toch dat je dat niet echt goed gelezen hebt of misschien niet goed wilt lezen.
Maar ik laat het hierbij...
Weer alleen een vage reactie, zo is praten met jou zinloos. Ik vraag toch gewoon een normale vraag? Waar zie jij een fout in dit argument? En waarom.
Harry

Bericht door Harry »

@Allie
M.b.t. het Kalam kosmologisch argument schrijf je: Het argument is ook niet bedoeld om perse God aan te wijzen als maker. Dat moet je wel eerst begrijpen voordat je deze discussie start. Het wijst naar een tijdloze, immaterieel bestaande, ontzettend machtige, buiten ons universum staande en persoonlijke oorzaak van het universum. Welke oorzaak dat is, is een andere vraag.
Wat het argument ook als maker wil aanwijzen, het argument is invalide. Je zult met meer moeten komen om een tijdloze, immaterieel bestaande, ontzettend machtige, buiten ons universum staande en persoonlijke oorzaak hard te kunnen maken.
Het is wellicht het meest krachtige argument, maar ook dit argument faalt.

Mag ik je deze link aanbevelen? Die beantwoord nl. de topicvraag: "Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?"

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... E1C4C740DD
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Allie

Bericht door Allie »

Harry schreef:@Allie
M.b.t. het Kalam kosmologisch argument schrijf je: Het argument is ook niet bedoeld om perse God aan te wijzen als maker. Dat moet je wel eerst begrijpen voordat je deze discussie start. Het wijst naar een tijdloze, immaterieel bestaande, ontzettend machtige, buiten ons universum staande en persoonlijke oorzaak van het universum. Welke oorzaak dat is, is een andere vraag.
Wat het argument ook als maker wil aanwijzen, het argument is invalide. Je zult met meer moeten komen om een tijdloze, immaterieel bestaande, ontzettend machtige, buiten ons universum staande en persoonlijke oorzaak hard te kunnen maken.

Mag ik je deze link aanbevelen? Die beantwoord nl. de topicvraag: "Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?"

:lol: Tja als jij dat vindt is dat toch prima. Ik denk er anders over.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Allie schreef:
6: Wat voor waarde heeft de bijbel nog als iedereen het maar op zijn eigen manier interpreteren mag?
Als we de boodschap van Christus opvolgen kan er geen kwaad mee gedaan worden. De kruistochten...etc..., waren tegen de boodschap van Christus en zijn dus makkelijk af te wijzen vanuit een christelijk standpunt
Hier ligt de casus knacksus.
De bijbel wordt niet meer letterlijk geinterpreteerd, sinds het volkomen onhoudbaar geworden is.
Je kunt er natuurlijk alles mee doen (ook kwaad).
Duizende meningen hoe de bijbel nu precies uitgelegd moet worden.
Alleen in dit klein kringetje van user in het forum wordt regelmatig vuur en gal gespuwd.
Iedereen beweerd de "juiste" (©) uitleg er van te hebben.
Ook de kruistochten werden hier reeds voor goed gevonden.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

vrolijke schreef:
Allie schreef:
6: Wat voor waarde heeft de bijbel nog als iedereen het maar op zijn eigen manier interpreteren mag?
Als we de boodschap van Christus opvolgen kan er geen kwaad mee gedaan worden. De kruistochten...etc..., waren tegen de boodschap van Christus en zijn dus makkelijk af te wijzen vanuit een christelijk standpunt
Hier ligt de casus knacksus.
De bijbel wordt niet meer letterlijk geinterpreteerd, sinds het volkomen onhoudbaar geworden is.
Je kunt er natuurlijk alles mee doen (ook kwaad).
Duizende meningen hoe de bijbel nu precies uitgelegd moet worden.
Alleen in dit klein kringetje van user in het forum wordt regelmatig vuur en gal gespuwd.
Iedereen beweerd de "juiste" (©) uitleg er van te hebben.
Ook de kruistochten werden hier reeds voor goed gevonden.
Tsja,dat waren ze ook. In absolute zin waren de kruistochten niet goed, doch in relatie-ve zin wel degelijk. Als de kruistochten er niet waren geweest in deze nare wereld van de gevolgen van de gevolgen waarin wij leven, was heel Israel en de wereld toen al onder islamitisch bestuur gekomen. Dan had de mensheid de kans niet eens meer gehad om Jezus te leren kennen.

De Vader doet alle dingen medewerken voor hen die Hem liefhebben.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Harry

Bericht door Harry »

Allie schreef:

We hebben het hier toch niet slechts over persoonlijke meningen? Ik vind dat de maan uit groene kaas bestaat? Anders reduceer je dit forum tot een theekransje.
Carl Sagan
Harry

Bericht door Harry »

Anja schreef:
Tsja,dat waren ze ook. In absolute zin waren de kruistochten niet goed, doch in relatie-ve zin wel degelijk. Als de kruistochten er niet waren geweest in deze nare wereld van de gevolgen van de gevolgen waarin wij leven, was heel Israel en de wereld toen al onder islamitisch bestuur gekomen. Dan had de mensheid de kans niet eens meer gehad om Jezus te leren kennen.

Vind je het vervelend als ik deze uitspraak als extremistisch classificeer? Moeten we Jezus leren kennen via het zwaard? Weet je wel wat er allemaal plaats heeft gevonden tijdens de kruistochten?
Zou je m.a.w. je uitspraak nog eens willen overdenken?
Carl Sagan
Anja (oud account)

Harry schreef:
Anja schreef:

Vind je het vervelend als ik deze uitspraak als extremistisch classificeer? Moeten we Jezus leren kennen via het zwaard? Weet je wel wat er allemaal plaats heeft gevonden tijdens de kruistochten?
Zou je m.a.w. je uitspraak nog eens willen overdenken?
Nee hoor, je classificeert maar een end weg.

Ik hoef niets te overdenken en zal zeker niet terugkomen op die uitspraak, omdat vrij duidelijk is dat je niet weet waar ik het over heb. We moeten Jezus vooral liever niet door het fysieke zwaard leren kennen, iets waarvan je er donder op kunt zeggen dat dat wel zo is omder islamitisch bestuur, om maar een voorbeeld te noemen.

Als het morgen oorlog is, krijg jij morgen een brief in je bus dat je je moet melden voor dienstplicht. Doe je het niet, dan doe je kwaad, want je laat de agressor je medemensen afslachten. Doe je het wel, dan doe je kwaad, want je zult dan mensen, ook al zijn het agressors, moeten afslachten.

Dát is de werkelijkheid van deze wereld, die de Bijbel beschrijft, waarvan de Schrift duidelijk probeert te maken dat we daar niet onderuit kunnen, tenzij we Jezus Christus aannemen en tot Zijn Koninkrijk mogen gaan behoren.

Godzijgedankt dachten jouw en mijn voorouders er anders over, anders spraken we nu allemaal Duits. Eer uw vader, eer uw moeder, want zij brachten u tot waar u nu bent. En morgen kan alles in deze wereld er totaal anders uitzien.
Solo Christo

Harry

Bericht door Harry »

Anja schrijft
Ik hoef niets te overdenken...
Mijn advies is: Blijf na-en overdenken! Stilstand is achteruitgang.
en zal zeker niet terugkomen op die uitspraak
,
Dat vind ik jammer, want je weet blijkbaar niet wat de kruistochten inhielden.
omdat vrij duidelijk is dat je niet weet waar ik het over heb. We moeten Jezus vooral liever niet door het fysieke zwaard leren kennen, iets waarvan je er donder op kunt zeggen dat dat wel zo is omder islamitisch bestuur.
Wat is het verschil met islamitische extremistische cultuur en de kruistochten?
Dát is de werkelijkheid van deze wereld, die de Bijbel beschrijft, waarvan de Schrift duidelijk probeert te maken dat we daar niet onderuit kunnen, tenzij we Jezus Christus aannemen en tot Zijn Koninkrijk mogen gaan behoren.
Ik neem pas iets aan als ik daar voldoende beweegredenen voor heb. Want ook deze uitspraak doet pijn aan mijn oren en...ZIEL!
Carl Sagan
Anja (oud account)

Harry schreef:Anja schrijft
Anja schreef:]Ik hoef niets te overdenken...
Mijn advies is: Blijf na-en overdenken! Stilstand is achteruitgang.
Anja schreef:en zal zeker niet terugkomen op die uitspraak
,
Dat vind ik jammer, want je weet blijkbaar niet wat de kruistochten inhielden.
Anja schreef:omdat vrij duidelijk is dat je niet weet waar ik het over heb. We moeten Jezus vooral liever niet door het fysieke zwaard leren kennen, iets waarvan je er donder op kunt zeggen dat dat wel zo is omder islamitisch bestuur.
Wat is het verschil met islamitische extremistische cultuur en de kruistochten?
Anja schreef: Als het morgen oorlog is, krijg jij morgen een brief in je bus dat je je moet melden voor dienstplicht. Doe je het niet, dan doe je kwaad, want je laat de agressor je medemensen afslachten. Doe je het wel, dan doe je kwaad, want je zult dan mensen, ook al zijn het agressors, moeten afslachten.

Ik neem pas iets aan als ik daar voldoende beweegredenen voor heb. Want ook deze uitspraak doet pijn aan mijn oren en...ZIEL!
Anja schreef:Godzijgedankt dachten jouw en mijn voorouders er anders over, anders spraken we nu allemaal Duits. Eer uw vader, eer uw moeder, want zij brachten u tot waar u nu bent. En morgen kan alles in deze wereld er totaal anders uitzien.
Harry, hoe rot het ook klinkt, het kan niet pijn genoeg doen aan uw ziel :!: Dat is een goed teken.....

P.S. Graag bij het quoten niet naar believen knippen en plakken. Ik heb nu zelf in de tekst vetgedrukt teruggezet wat jij eruit hebt geknipt. Dat is gespreksvervalsing en wordt hier niet op prijs gesteld.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 14 feb 2016, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Harry

Bericht door Harry »

Anja: even serieus, want je uitspraak doet mij echt pijn.

Over 100 jaar horen onze kleinkinderen van Abdul Aslam dat ze dankbaar moeten zijn voor het feit dat islam in het jaar 2016 de wereld veroverd heeft (met het zwaard). Nu kennen we Allah immers en zijn we gered.
Ik ben bang dat je niet doorhebt wat je hier met droge ogen beweert. Ik laat het er ook bij. Ik vind dit te triest voor woorden. Dat je gelooft: Prima. Dat je een ziel hebt: Fijn! Dat je weet dat die ziel in het hart huist: Gefeliciteerd. Maar de kruistochten, op welke manier dan ook goedpraten...

http://www.huffingtonpost.com/jay-ruben ... 46871.html
The crusaders aimed to recapture a sacred place from a religion that they barely understood and that they viewed as fundamentally evil. Muslims built an empire.

That is what made the crusaders and their scorched-earth piety so shocking. Here were Christian armies who heedlessly slaughtered entire populations, not in spite of their religion but because of it. After the First Crusade ended, and once the Christians began trying to build settlements in the Middle East, their attitudes necessarily changed. But the crusade itself had introduced into the region a sort of total religious warfare that had not been seen since Old Testament days.
Laatst gewijzigd door Harry op 14 feb 2016, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Carl Sagan
Anja (oud account)

Er wordt niets goedgepraat. Kom terug in de realiteit, voordat de realiteit u inhaalt en u bewijst dat u en deze wereld niet zo goed en maakbaar zijn als u dacht, ofschoon u uw best dient te doen het zo goed mogelijk te maken en houden.

De mens kan ingaan tegen Gods wil. Daar is de ellende van deze wereld het bewijs van. Doch een mens kan nimmer ingaan tegen Gods souvereine wil. Daar kun je achterkomen in je eigen leven, én in de Bijbel.

Dat maakt het kwade niet goed, doch het maakt wel dat het kwade niet het laatste woord heeft.
Solo Christo

Harry

Bericht door Harry »

Anja schrijft:
Er wordt niets goedgepraat.
Anja schreef eerder: Tsja,dat waren ze ook. In absolute zin waren de kruistochten niet goed, doch in relatie-ve zin wel degelijk.

Lees aub mijn link hierboven Anja. Je weet werkelijk niet wat je zegt hier.
Kom terug in de realiteit, voordat de realiteit u inhaalt en u bewijst dat u en deze wereld niet zo goed en maakbaar zijn als u dacht, ofschoon u uw best dient te doen het zo goed mogelijk te maken en houden.
Een verbale kruistocht? het bekende dreigement? Is dit moraal?
De mens kan ingaan tegen Gods wil. Daar is de ellende van deze wereld het bewijs van.

Welke ellende? De overstromingen in gebieden waar kinderen nog nooit van deze God gehoord hebben en toch sterven? Of die kinderen die wel (of niet) van God gehoord hebben en sterven aan leukemie/neuroblastoom? Of bedoel je hier het dierenleed? Ellende en leed is van alle tijd, ook van voor de kruistochten, zelfs tot voor de mens zijn intrede deed.

Ik verkies nu om niet meer op je te reageren Anja. Jij haalt het slechtste in mij naar boven. En daarvoor zit ik hier niet. Ik wilde een beschaafd gesprek met anders denkenden.

Het ga je goed.
Harry
Carl Sagan
Allie

Bericht door Allie »

Harry schreef:
Allie schreef:

We hebben het hier toch niet slechts over persoonlijke meningen? Ik vind dat de maan uit groene kaas bestaat? Anders reduceer je dit forum tot een theekransje.
Oh nee hoor, geef nu eens in het kort aan wat je nu precies fout vind aan het argument. Ik ben ook maar een simpele sukkel.
callista

Bericht door callista »

@Allie, dat is je al meermalen uitgelegd, maar kennelijk wil je andere antwoorden horen.
Heb je de bovenstaande link al bekeken?
Harry

Bericht door Harry »

Hier geef ik exact aan wat er schort aan dit argument. Lees het eens door voor de verandering en probeer te begrijpen wat er staat.

viewtopic.php?f=9&t=1726&start=900#p135722
Carl Sagan
Allie

Bericht door Allie »

Ik zei in het kort he? Je zei dat het in cirkels redeneert, waarom?
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:Ik zei in het kort he? Je zei dat het in cirkels redeneert, waarom?
Stop daar eens mee Allie...weet je niet wat een cirkelredenering is? :roll:
Lees het [nog] maar een rustig en dan geïnteresseerd door....zonder steeds dezelfde vragen te stellen.
Allie

Bericht door Allie »

@harry

Ik denk dat je het argument niet goed begrijpt. Het argument nogmaals:

1. Alles wat begint te bestaan, heeft een oorzaak.
2. Het universum is ontstaan.
3. Daarom heeft het universum een oorzaak.

Dit is het argument, waar gaat het fout volgens jou?
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:
Allie schreef:Ik zei in het kort he? Je zei dat het in cirkels redeneert, waarom?
Stop daar eens mee Allie...weet je niet wat een cirkelredenering is? :roll:
Lees het [nog] maar een rustig en dan geïnteresseerd door....zonder steeds dezelfde vragen te stellen.
Geef dan gewoon eens antwoord in plaats van elke keer weg te rennen.
Harry

Bericht door Harry »

Allie schreef:@harry

1. Alles, (BEHALVE GOD) wat begint te bestaan, heeft een oorzaak.

Heb je argument op 1 klein detail aangepast (in hoofdletters)
Waar het werkelijk fout gaat heb ik haarfijn in mijn link uitgelegd op de vorige pagina. viewtopic.php?f=9&t=1726&start=900#p135722
Misschien moet je nu eens je vingers uit je oren halen en je ogen open gaan doen.

Ook hier laat ik het even bij, want ik houd niet van welles-nietes "discussies" waarbij niet geluisterd (en gelezen) en inhoudelijk op ingegaan wordt.
Carl Sagan
Allie

Bericht door Allie »

Harry schreef:

1. Alles, (BEHALVE GOD) wat begint te bestaan, heeft een oorzaak.

Heb je argument op 1 klein detail aangepast (in hoofdletters)
Waar het werkelijk fout gaat heb ik haarfijn in mijn link uitgelegd op de vorige pagina. viewtopic.php?f=9&t=1726&start=900#p135722
Misschien moet je nu eens je vingers uit je oren halen en je ogen open gaan doen.

Ook hier laat ik het even bij, want ik houd niet van welles-nietes "discussies" waarbij niet geluisterd (en gelezen) en inhoudelijk op ingegaan wordt.
Dit moet ik even op me in laten werken. Je zet zelf iets er tussen en schuift dan het argument opzij. Ik zal je stukje nog eens lezen.
Anja (oud account)

Harry schreef:Anja schrijft:
Er wordt niets goedgepraat.
Anja schreef eerder: Tsja,dat waren ze ook. In absolute zin waren de kruistochten niet goed, doch in relatie-ve zin wel degelijk.

Lees aub mijn link hierboven Anja. Je weet werkelijk niet wat je zegt hier.
Kom terug in de realiteit, voordat de realiteit u inhaalt en u bewijst dat u en deze wereld niet zo goed en maakbaar zijn als u dacht, ofschoon u uw best dient te doen het zo goed mogelijk te maken en houden.
Een verbale kruistocht? het bekende dreigement? Is dit moraal?
De mens kan ingaan tegen Gods wil. Daar is de ellende van deze wereld het bewijs van.

Welke ellende? De overstromingen in gebieden waar kinderen nog nooit van deze God gehoord hebben en toch sterven? Of die kinderen die wel (of niet) van God gehoord hebben en sterven aan leukemie/neuroblastoom? Of bedoel je hier het dierenleed? Ellende en leed is van alle tijd, ook van voor de kruistochten, zelfs tot voor de mens zijn intrede deed.

Ik verkies nu om niet meer op je te reageren Anja. Jij haalt het slechtste in mij naar boven. En daarvoor zit ik hier niet. Ik wilde een beschaafd gesprek met anders denkenden.

Het ga je goed.
Harry
Helemaal goed. Als mijn antwoorden al "het slechtste in u naar boven halen" (in elk geval een eerlijke constatering van uzelf), hoe moet dat dan als u met het werkelijk kwade geconfronteerd wordt......want de enige plek waar u het kwade kunt overwinnen, is in uzelf, en dat niet door uzelf alleen. Maar daar zult u anders over denken.

Prettige voortzetting en God's rijke zegen toegewenst!
Solo Christo

Allie

Bericht door Allie »

1. Alles wat begint te bestaan, heeft een oorzaak.

1. Is wetenschappelijk en ook in het dagelijks leven te bewijzen. Premisse klopt dus.
2. Is ook wetenschappelijk te bewijzen. Premisse klopt dus ook
3. De conclusie volgt dus logisch of je het er nu mee eens bent of niet.

Major-premisse (algemene regel) Alle mensen zijn sterfelijk.
Minor-premisse (bijzondere regel) Socrates is een mens.
Conclusie Socrates is sterfelijk.

Dit is precies hetzelfde. Is gewoon deductie.