Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:
Peter79 schreef: Ik denk ook in de zin zoals Paulus erover spreekt: de Griek een Griek worden, de atheïst een atheïst worden.
dat zegt Paulus helemaal niet.
Je hebt naar de letter helemaal gelijk, Biker:
1Kor 9: 19-23 (WV) schreef:Hoewel ik van niemand afhankelijk ben, heb ik me toch de slaaf gemaakt van allen, om zo veel mogelijk mensen voor Christus te winnen. Bij de Joden leef ik als Jood om de Joden te winnen. Met hen die onder de wet staan, leef ik als aan de wet onderworpen – hoewel zelf niet gebonden aan de wet – om hen die onder de wet staan, te winnen. Met de wettelozen werd ik als een wetteloze – hoewel niet zonder de wet van God en onderworpen aan de wet van Christus – om de wettelozen te winnen. Met de zwakken ben ik zwak geworden om de zwakken te winnen. Ik ben alles wat je maar wilt om in elk geval een paar mensen te redden. En ik doe alles voor het evangelie om er ook zelf deel aan te krijgen.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Nog een vraag. Er word hier gezegt dat er geen respect is voor atheisme. Maar waarom zou ik dan wel respect moeten hebben voor het, in mijn ogen, achterhaalde christelijke geloof? Dat snap ik niet, net zoals ik hier ergens de volgende uitspraak, ik meen van Rechtuit tegenkwam: God en het geloof gaan boven alles! Boven familie zelfs! Dus iemand wordt uit de familie geflikkerd omdat hij/zij niet meer geloofd? Dan hecht ik toch meer waarde aan de uitspraak van mijn geliefde en nog steeds gelovige moeder, die zei: "jongen, zodra er iets tussen religie en liefde komt kies ik uiteraard voor de liefde, ook al ben ik het niet met je eens, als mijn zoon zal ik altijd voor 100% van je houden! Daar komt geen religie tussen! En al zijn we het in de meeste gevallen niet met elkaar eens, je blijft altijd mijn oudste zoon, waarvan ik vaak niet begrijp hoe die gevaren is, maar die ik wel, en nog steeds voor 100% liefheb!" Aldus mijn moeder. Hoe puurder wil je het hebben?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Ps, die van Rechtuit was deze:
God en de Kerk gaan boven familie banden;de Christen heeft gekozen en dat is niet voor familie, en als men goed leest zegt de Japan Christen dat ook. :idea: :idea: :idea:
Maar met de Japanse Christen heb ik dan weer niks, het gaat me om de uitspraak van Rechtuit! Laat dat duidelijk zijn!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Lanfy schreef:Nog een vraag. Er word hier gezegt dat er geen respect is voor atheisme. Maar waarom zou ik dan wel respect moeten hebben voor het, in mijn ogen, achterhaalde christelijke geloof? Dat snap ik niet, net zoals ik hier ergens de volgende uitspraak, ik meen van Rechtuit tegenkwam: God en het geloof gaan boven alles! Boven familie zelfs! Dus iemand wordt uit de familie geflikkerd omdat hij/zij niet meer geloofd? Dan hecht ik toch meer waarde aan de uitspraak van mijn geliefde en nog steeds gelovige moeder, die zei: "jongen, zodra er iets tussen religie en liefde komt kies ik uiteraard voor de liefde, ook al ben ik het niet met je eens, als mijn zoon zal ik altijd voor 100% van je houden! Daar komt geen religie tussen! En al zijn we het in de meeste gevallen niet met elkaar eens, je blijft altijd mijn oudste zoon, waarvan ik vaak niet begrijp hoe die gevaren is, maar die ik wel, en nog steeds voor 100% liefheb!" Aldus mijn moeder. Hoe puurder wil je het hebben?
Je moet je voorstellen dat 90 procent van alle mensen die in de wereld vanwege hun geloof vervolgd worden christenen zijn, waarvan de meesten ex-moslims en velen daarvan vervolgd worden door hun eigen familie.
Maar dichterbij, toen mijn vriendin ervoor koos evangelisch te worden, werd haar vader woedend die van de gereformeerde bond in de hervormde kerk is.
Ze kon voor haar vader kiezen en hervormd blijven, maar ze kiest voor God en werd evangelisch. Zo is God belangrijker dat haar vader en bovendien is God onze echte Vader.

Mijn moeder zei toen ik een kind was tegen me:
Wij zijn niet je echte vader en moeder. We zijn je broer en zus en we hebben één vader en dat is God. Hij is ook jouw Vader.
Als Jezus komt moet je ook niet bij ons blijven, als Hij vraagt met Hem mee te gaan.

Zo leerde ik van mijn ouders dat God het hoogste gezag is en belangrijker dan zij. Dat we altijd naar Hem moeten luisteren, en die vrijheid heb ik ook gekregen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Lanfy schreef:Nog een vraag. Er word hier gezegt dat er geen respect is voor atheisme.
Dat is inderdaad een vreemde uitspraak, maar misschien als die uitgelegd wordt, is het nog te snappen.
Maar waarom zou ik dan wel respect moeten hebben voor het, in mijn ogen, achterhaalde christelijke geloof? Dat snap ik niet, net zoals ik hier ergens de volgende uitspraak, ik meen van Rechtuit tegenkwam: God en het geloof gaan boven alles! Boven familie zelfs! Dus iemand wordt uit de familie geflikkerd omdat hij/zij niet meer geloofd? Dan hecht ik toch meer waarde aan de uitspraak van mijn geliefde en nog steeds gelovige moeder, die zei: "jongen, zodra er iets tussen religie en liefde komt kies ik uiteraard voor de liefde, ook al ben ik het niet met je eens, als mijn zoon zal ik altijd voor 100% van je houden! Daar komt geen religie tussen! En al zijn we het in de meeste gevallen niet met elkaar eens, je blijft altijd mijn oudste zoon, waarvan ik vaak niet begrijp hoe die gevaren is, maar die ik wel, en nog steeds voor 100% liefheb!" Aldus mijn moeder. Hoe puurder wil je het hebben?
Heel erg mooi om dit zo te lezen van jou en je moeder. Jullie houden van elkaar, ondanks dat je fundamenteel anders in het leven staan en proberen elkaar niet te veranderen, ook al zal je de nodige discussies hebben gehad en het eigenlijk wel zouden willen. Als je nu het mes op de keel van je moeder zou zetten en zeggen: zweer het geloof af, anders zie je me nooit meer terug, dan kom je in een situatie dat je moeder moet kiezen tussen jou of God. Een onmogelijke keus.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Dirk schreef:De vraag Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden? hoort naar mijn mening niet thuis in dit forum, omdat de ondertoon dermate negatief en provocerend is dat de TS twist kan verwachten.
JW88 schreef:Wat een triest betoog.... jij hebt geen respect voor atheïsten en het atheïsme maar wij moeten wel respect opbrengen voor jouw geloof [...] Maar het laatste wat ik doe is respect hebben voor iemand zijn overtuiging als die dat niet voor de mijne heeft, hoe kun je dan in vredesnaam verwachten dat iemand wel respect voor jouw overtuiging heeft? :shock:
Ik begrijp je reactie, JW.
Zou je uit willen leggen wat je bedoeling met dit topic wél was (anders dan twist oproepen)?

Waar ik door je (door)vragen aan van uit ging is, dat je de vraag stelde wat er nodig is voor een christen om atheïst te worden, omdat je meer respect kunt opbrengen voor een christen die zich kan voorstellen atheïst te zijn (zoals ik) dan voor iemand die 'blind gelooft', bijv. wat haar/hem door anderen wordt voorgehouden als geloofwaardig.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder

Lanfy schreef:waarom zou ik [...] respect moeten hebben voor het, in mijn ogen, achterhaalde christelijke geloof?
Zijn alle vormen van christelijk geloof in jouw ogen achterhaald?
(Ken je de mijne voldoende?)
Respect is nodig voor goed gesprek hier en we hebben het hier over (primair christelijk) geloof.
Als je nog geen vorm van christelijk geloof bent tegengekomen waar je respect voor hebt, wat is dan je bedoeling van je deelname hier?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Wim Nusselder

Gaitema schreef:Je moet je voorstellen dat 90 procent van alle mensen die in de wereld vanwege hun geloof vervolgd worden christenen zijn, waarvan de meesten ex-moslims en velen daarvan vervolgd worden door hun eigen familie.
Je kunt je afvragen of ze dan familieband boven geloof stellen of omgekeerd...
In de meeste gevallen het eerste vermoed ik.

Overigens denk ik dat moslims vaker vervolgd worden om hun geloof dan christenen.
Met name tussen sjiieten en soennieten en tussen fundamentalisten en 'gewonere moslims' is het op veel plaatsen ernstig hommeles.
Vaak is christenvervolging daar een soort 'collateral damage' (de vervolging is primair gericht tegen 'afvallige moslims').
Moslims worden bovendien vaker gediscrimineerd aan de hand van geloofsuitingen (bijv. kleding), doordat ze in veel samenleving en (en vaker dan christenen) in een sociaal-economisch ongunstige positie zitten.
Het is wel lastig om daarover goede cijfers te vinden (heb ik een poosje geprobeerd voor de Beraadsgroep Samenlevingsvragen van de Raad van Kerken).
Veel aandacht voor (en cijfers over) christenvervolging wekt ten onrecht (en hopelijk onbedoeld) de '90%' indruk die jij hebt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Lanfy schreef:Want bij realistisch nadenken kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat religie niets voorstelt!
En nadat ik dit boek http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/inhoud.htm had aangeschaft en gelezen was ik er helemaal klaar mee
Ik heb er ook stukken van gelezen op internet. Het spreekt mij totaal niet aan. Het zijn allemaal breedsprakige betogen zonder dat hij ooit tot de kern komt. De aanslag van 11 september 2001 gaf voor hem de doorslag om het christelijk geloof vaarwel te zeggen. Logica??? Een meer waardeloze reden is niet denkbaar. Ik begrijp wel dat er meer aan de hand was. Maar waarom 11 september erbij halen? Wat heeft het christelijk geloof daarmee te maken?

Zeer zwak is het verhaal “de nachtmerrie van de theoloog” met een hemel waar het er zeer liefdeloos aan toe gaat. Maar de kern van het christelijk geloof is de liefde, dus het is een volledig waardeloos verhaal. Lees verder over de wetenschap die door hem op het schild wordt gehesen en in feite vergoddelijkt wordt. Hij vergeet dat het wetenschappelijk gezichtspunt altijd een beperkt gezichtspunt is. De wetenschap kan alleen maar (beperkt) dingen meten, maar geen antwoord geven op het waarom van de dingen. Waarom zijn bijvoorbeeld de natuurwetten zoals ze zijn? Verder vergeet hij dat natuurwetenschappelijke theorieën maar enkele decennia meegaan, daarna moeten ze alweer geheel of gedeeltelijk vervangen worden. Tegenwoordig zijn biologieboeken na twee jaar alweer verouderd. Het is zo'n kinderlijke blik op wetenschap.
In de alles bepalende rol die wetenschap volgens hem speelt, haalt hij de uitspraak van Einstein aan die bovenaan de pagina staat. Blijkbaar heeft hij 't niet zo goed begrepen, want Einstein spreekt juist zijn bewondering uit over de grootsheid en het wonderbaarlijke van de natuur (Einstein: Mijn religiositeit bestaat uit een nederig bewonderen van de oneindig superieure geest die zich openbaart …). Toegegeven, Einstein had een wat gecompliceerde visie. Hij wou beslist geen atheïst genoemd worden, maar geloofde ook niet in een persoonlijke God. Een bekende uitspraak van hem is: “Wetenschap zonder religie is lam, religie zonder wetenschap is blind.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... achtmerrie

De tegenstelling tussen geloof en wetenschap bestaat helemaal niet !!
Nobelprijswinnaar Charles Townes:
Geloof is noodzakelijk voor de wetenschapper om te kunnen werken, en een sterk geloof is noodzakelijk om zware taken te volbrengen. Waarom? Omdat hij erop vertrouwen moet dat er ordening in het universum is en dat de menselijke geest – zijn eigen geest – een goede mogelijkheid heeft om deze ordening te begrijpen. Zonder dit vertrouwen, zou het weinig zin hebben om je intensief in te spannen om een veronderstelde wanordelijke of onbegrijpelijke wereld te doorgronden. Zo'n wereld zou ons terugbrengen naar de tijden van bijgeloof, toen men dacht dat grillige krachten het universum manipuleerden. In feite, is het juist dit geloof in een geordend universum, begrijpelijk voor de mens, die geleid hebben tot de fundamentele wijziging van een tijdperk van bijgeloof naar een tijdperk van wetenschap, en dat heeft ons wetenschappelijke vooruitgang gebracht.
De noodzaak van geloof in de wetenschap doet denken aan de beschrijving van religieus geloof toegeschreven aan Constantijn: "Ik geloof dus ik kan weten." Maar dat geloof is nu zo diep geworteld in de wetenschapper dat de meesten van ons niet beseffen dat het er is.

Hetzelfde verkondigt Paul Davies, de bekende natuurkundige: Wetenschappers gaan uit van de veronderstelling dat de natuur geordend is op een rationele en begrijpelijke manier. Je zou geen wetenschapper kunnen zijn als je denkt dat het heelal een betekenisloze wirwar van rommel is, wat lukraak naast elkaar ligt. Wanneer natuurkundigen zoeken naar een dieper niveau van de subatomaire structuur, of astronomen het uiterste vergen van hun instrumenten, dan verwachten ze aanvullende elegante wiskundige orde. Tot nu toe is dit geloof gerechtvaardigd.

Lanfy schreef:Boven familie zelfs! Dus iemand wordt uit de familie geflikkerd omdat hij/zij niet meer geloofd? Dan hecht ik toch meer waarde aan de uitspraak van mijn geliefde en nog steeds gelovige moeder, die zei: "jongen, zodra er iets tussen religie en liefde komt kies ik uiteraard voor de liefde, ook al ben ik het niet met je eens, als mijn zoon zal ik altijd voor 100% van je houden! Daar komt geen religie tussen! En al zijn we het in de meeste gevallen niet met elkaar eens, je blijft altijd mijn oudste zoon, waarvan ik vaak niet begrijp hoe die gevaren is, maar die ik wel, en nog steeds voor 100% liefheb!" Aldus mijn moeder. Hoe puurder wil je het hebben?
Daar heeft je moeder gelijk in. Maar ik zie in dit verband niet hoe religie daar tussenin kan staan. De kern van het christelijk geloof is de liefde. Wel is het zo dat de leerlingen van Jezus hun vrouw en kinderen verlieten om Jezus te volgen. Het geestelijke is belangrijker dan het wereldse. Maar ik geloof niet dat ze hun gezinnen verkommerd achtergelaten hebben.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

Peter79 schreef:
Dirk schreef:De vraag in dit topic is dus wat er nodig is voor een Christen om God de rug toe te keren? Voor mij is dit een onmogelijke vraag, die ik niet kan beantwoorden. Er is bij mij absoluut geen twijfel, dus ik zal nooit atheïst kunnen worden of God kunnen afwijzen.

We moeten on-topic blijven. Het spijt me dat het me niet gelukt is, Peter. Dus terug naar het onderwerp:

Wat moet er gebeuren, Peter, of wat is er nodig voor jou om God de rug toe te keren? Ik ben benieuwd naar jouw antwoord. En, ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van andere Christenen! Het is nu wel duidelijk waarom de atheïsten God afwijzen. De vraag aan de Christenen, die gesteld zijn, door personen die hier op uitnodiging van het beheer zijn:

Wat moet er gebeuren om God de rug toe te keren? of
- als het geloof niet diep wortelt, kunnen mensen door moeite en zorgen het geloof verliezen;
- het geloof kan worden verstikt door rijkdom;
- voorbeelden zijn Hymeneüs en Alexander

Zie:
viewtopic.php?f=9&t=1726&p=135136#p135136

Dus: verslappen in gebed, veel op je bordje krijgen, carrière maken, moeilijke vragen over Gods leiding, het zijn allemaal dingen die gebeuren waardoor christenen los raken van het geloof. En opeens is het geloof weg.

Voor mijzelf is dit nogal hypothetisch - wat als. Ik hoop het niet mee te maken. Maar als je gewoon luistert naar mensen die het aan den lijve hebben ondervonden, dan word je vast wijzer.
Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden van Christenen. Mag ik van jou een antwoord verwachten, Peter?
Eerder heb ik betoogd dat de stap van protestant naar atheist niet zo groot is (viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134266#p134266).

Ik heb het voorbeeld van Elie Wiesel genoemd. (viewtopic.php?f=9&t=1726&p=134679#p134679)
Een Jood kan eigenlijk geen atheist zijn in de zin van dat hij Gods bestaan ontkent. Wel kan hij tegen God zijn.

Een ander voorbeeld dat ik heb genoemd (in een verwant topic), is Nietzsche (viewtopic.php?f=9&t=2880&p=134849#p134849).
De christelijke leer is bij uitstek vormgegeven in de vormen en woorden van de Griekse filosofie. De Grieken idealiseerden nogal. Ze vonden het idee belangrijker dan de waarneming. De christelijke leer is in zekere zin ook losgezongen van de realiteit. Schuld is veranderd van iets dat horizontaal, bijvoorbeeld tussen twee personen speelt, tot iets dat speelt tussen een christen en God. Daarmee werd de weg gebaand om vroom in de kerk te zitten en in je dagelijks leven je te misdragen. Het is denk ik dit christendom dat velen achter zich hebben gelaten en waartegen zij zich soms ook actief verzetten. Het bestrijden van onrecht en leugen is een belangrijke motivator om, als je je geloof verloren hebt, atheist te worden.
Mooie bijdrage! (ook de verwijzingen trouwens)

Alhoewel ik de relatie tussen schuldbelijding en secularisering niet helemaal zie... Vanuit mijn perspectief is het uiteraard zeer zeker mogelijk om vroom in de kerk te zitten en je in het dagelijks leven te misdragen. Dat zien we dagelijks... maar ik heb nu niet de indruk dat dat komt omdat schuldbesef trancedent wordt beleden en niet immanent. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Vertrokken user_4

Lanfy schreef:Nog een vraag. Er word hier gezegt dat er geen respect is voor atheisme. Maar waarom zou ik dan wel respect moeten hebben voor het, in mijn ogen, achterhaalde christelijke geloof? Dat snap ik niet, net zoals ik hier ergens de volgende uitspraak, ik meen van Rechtuit tegenkwam: God en het geloof gaan boven alles! Boven familie zelfs! Dus iemand wordt uit de familie geflikkerd omdat hij/zij niet meer geloofd? Dan hecht ik toch meer waarde aan de uitspraak van mijn geliefde en nog steeds gelovige moeder, die zei: "jongen, zodra er iets tussen religie en liefde komt kies ik uiteraard voor de liefde, ook al ben ik het niet met je eens, als mijn zoon zal ik altijd voor 100% van je houden! Daar komt geen religie tussen! En al zijn we het in de meeste gevallen niet met elkaar eens, je blijft altijd mijn oudste zoon, waarvan ik vaak niet begrijp hoe die gevaren is, maar die ik wel, en nog steeds voor 100% liefheb!" Aldus mijn moeder. Hoe puurder wil je het hebben?
Dat is m.i. de juiste (christelijke) reactie inderdaad. Maar je schept hier een tegenstelling die ik in de dagelijkse praktijk, in het huidige tijdsgewricht, nog nooit ben tegengekomen. (m.u.v. jehovas getuigen dan, maar het is nog maar de vraag of dat een christelijke groepering betreft). Daarbij dan wel weer de kanttekening dat in het verleden die tegenstelling, ten tijde van de verzuilde samenleving, inderdaad schering en inslag was.

Toch klopt de uitspraak van Rechtuit wel degelijk, alhoewel die zonder context wellicht vreemd overkomt. Uiteraard gaat God boven alles, maar dat betekent niet per definitie dat men tegen de liefde zou moeten kiezen. Integendeel zelfs...
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Inktvlam schreef:Toegegeven, Einstein had een wat gecompliceerde visie. Hij wou beslist geen atheïst genoemd worden, maar geloofde ook niet in een persoonlijke God. Een bekende uitspraak van hem is: “Wetenschap zonder religie is lam, religie zonder wetenschap is blind.
Einsteins visie was helemaal niet gecompliceerd:
"Es war natürlich eine Lüge, was Sie über meine religiösen Überzeugungen gelesen haben, eine Lüge, die systematisch wiederholt wird. Ich glaube nicht an einen persönlichen Gott und ich habe dies niemals geleugnet, sondern habe es deutlich ausgesprochen. Falls es in mir etwas gibt, das man religiös nennen könnte, so ist es eine unbegrenzete Bewunderung der Struktur der Welt, so weit sie unsere Wissenschaft enthüllen kann."
- Anwort vom 24. März 1954 auf einen Brief von J. Dispentiere, New Jersey, vom 22. März 1954 Einstein Archives 59-495 und 59-494
Uit: https://de.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

vrolijke schreef:
Inktvlam schreef:Toegegeven, Einstein had een wat gecompliceerde visie. Hij wou beslist geen atheïst genoemd worden, maar geloofde ook niet in een persoonlijke God. Een bekende uitspraak van hem is: “Wetenschap zonder religie is lam, religie zonder wetenschap is blind.
Einsteins visie was helemaal niet gecompliceerd:
"Es war natürlich eine Lüge, was Sie über meine religiösen Überzeugungen gelesen haben, eine Lüge, die systematisch wiederholt wird. Ich glaube nicht an einen persönlichen Gott und ich habe dies niemals geleugnet, sondern habe es deutlich ausgesprochen. Falls es in mir etwas gibt, das man religiös nennen könnte, so ist es eine unbegrenzete Bewunderung der Struktur der Welt, so weit sie unsere Wissenschaft enthüllen kann."
- Anwort vom 24. März 1954 auf einen Brief von J. Dispentiere, New Jersey, vom 22. März 1954 Einstein Archives 59-495 und 59-494
Uit: https://de.wikiquote.org/wiki/Albert_Einstein
Nou, dat is precies zoals ik het ook opgetekend heb. Geen geloof van hem in een persoonlijke God, maar wel een diepe religieuze bewondering voor de wonderen der natuur.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Vertrokken user_4

vrolijke schreef:Einsteins visie was helemaal niet gecompliceerd:

Klopt:
You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist. … I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being
Bron: 'Albert Einstein was no atheist...' (klik op de brief van Einstein voor letterlijke tekst)
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Loyola_2 schreef:

Klopt:
You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist. … I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being
Bron: 'Albert Einstein was no atheist...' (klik op de brief van Einstein voor letterlijke tekst)
Ik ben op één lijn met Einstein.
“I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one.
Dat heeft met een God, zoals de Abrahamitische religies het beschrijven, niet veel te maken.
Biker

Bericht door Biker »

Gelukkig is de wijste man nog een dwaas in God's ogen.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

vrolijke schreef:
Loyola_2 schreef:

Klopt:
Ik ben op één lijn met Einstein.
“I have repeatedly said that in my opinion the idea of a personal God is a childlike one.
Dat heeft met een God, zoals de Abrahamitische religies het beschrijven, niet veel te maken.
Inderdaad..
Einstein noemde zich een religieuze ongelovige en voelde zich verwant met Spinoza....dus je zou hem ook een pantheïst kunnen noemen...
Vertrokken user_4

vrolijke schreef:Ik ben op één lijn met Einstein.
Uiteraard, hij zegt immers agnost te zijn... Hoe jij als pantheist dan op één lijn denkt te zitten met Einstein, is mij een raadsel. Pantheissme bevestigt immers het bestaan van God want Hij is in alles te vinden, nietwaar? Als agnost wordt het totale bestaan van God in twijfel getrokken, want men weet überhaupt niet of God bestaat. Hoe verenig jij dat dan?
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Biker schreef:Gelukkig is de wijste man nog een dwaas in God's ogen.
Ben ik niet met je eens! De wijste man kan een dwaas zijn in God's ogen, welke God bedoel je eigenlijk? Maar lees deze eens:
Psalm 14 van de 21ste eeuw

Dwazen denken: ik heb een persoonlijke relatie met God.
Verdorven zijn ze, en gruwelijk in hun daden en denken,
geen van hen deugt.
God kijkt niet vanuit de hemel naar de mensen
Hij verdoet zijn tijd niet om te zien of er één verstandig is,
of er één is die het ware geloof heeft.
Met God praat je niet even voor het eten,
en je keurige gebedjes in de kerk:
armoe en vuil en erbarmelijk welbehagen zijn ze.
Met een eindeloze reeks
van 80 jaar lang opgelepelde verroeste formules
vermenigvuldigd en herhaald met miljoenen vrome monden,
is het grootste wonder wel dit:
dat Gods oren
nog steeds niet tuiten van ellende,
en zijn ogen
nog steeds dit mierengekrioel met interesse blijven bezien!

Allen zijn dom,
allen slechts een paar stappen verwijderd van de worm,
geen van hen is wat hij zijn moet, niet één.
Hebben ze dan geen inzicht, die vromen?
Ze verslinden hun duizenden alsof mensen hun brood zijn
en laten God te pas en te onpas diensten aan hen verlenen.
Uiterst tevreden zijn ze met hun Redder,
de Vis die hen altoos naar Amerika laat zwemmen,
zonder hen ooit zelf de kunst van het zwemmen toe te staan.

Nog even, en ze zullen de droeve waarheid over zichzelf zien,
uit kurkdroge woestijn vertrokken ze destijds in wanhoop,
in de onmetelijke oceaan kwamen ze uiteindelijk terecht,
daar proberen ze hun hoofd nu boven water te houden,
en indien ze een paar meter vooruit komen noemen ze dit
'zegen van Boven'.

God is met hen die eerlijkheid van geest in hun vaandel hebben staan,
en respect voor eigen geest als hoogste waarde hebben.
Zij bouwen op groene alpenweiden,
zij zien ver en ademen gezonde lucht.
Lach maar om het vertrouwen van de mens die gewoon zichzelf is,
Hij is het die Jezus vindt.

Ach, laat verlosten eindelijk verlost worden van hun redder.
Wanneer de Bovenmens deze aarde ten goede opbouwt,
zal de wereld juichen,
en wanneer de Bovenmens die ploeteraars een zwemplankje aan zal bieden,
zullen misschien zelfs de vroomsten zich op ingetogen wijze verheugen.
En daar wil ik het wat dit topic betreft voorlopig bij laten, of er moeten nog indringende vragen komen! Dus, je mag alles geloven! Zolang je het maar niet als bewijsvoering opvoert!
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

Een aardig stukje poëzie, alleen denk ik niet dat velen hun redder als een kwelling bezien. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Biker

Bericht door Biker »

Piebe 2.2 schreef:Een aardig stukje poëzie, alleen denk ik niet dat velen hun redder als een kwelling bezien. :clown:
Gelukkig klinkt de originele teksts geheel anders.
Wie haalt het in zijn dwaze hoofd om deze te veranderen in zoiets onheiligs?
Poezie my foot
Wim Nusselder

Lanfy schreef:welke God bedoel je eigenlijk?
Dit spreekt me wel aan (nu met bronvermelding):
Albert Vollbehr, Psalm 14 van de 21ste eeuw schreef:God is met hen die eerlijkheid van geest in hun vaandel hebben staan,
en respect voor eigen geest als hoogste waarde hebben.
[...] de mens die gewoon zichzelf is,
Hij is het die Jezus vindt.
Waar ik aan toe zou willen voegen dat die eigen geest ten diepste één is met de Geest die alles en iedereen verbindt.

Met v&Vriendengroet,

Wim
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Loyola_2 schreef:
vrolijke schreef:Ik ben op één lijn met Einstein.
Uiteraard, hij zegt immers agnost te zijn... Hoe jij als pantheist dan op één lijn denkt te zitten met Einstein, is mij een raadsel. Pantheissme bevestigt immers het bestaan van God want Hij is in alles te vinden, nietwaar? Als agnost wordt het totale bestaan van God in twijfel getrokken, want men weet überhaupt niet of God bestaat. Hoe verenig jij dat dan?
Voor mij sluit het ene, het andere niet uit.

Ik zeg steeds, dat men niet kan weten, wie of wat de oeroorzaak van alles is.
Voor mij is pantheisme de waarschijnlijkste verklaring van de schepping/wereld/heelal.
Hoe nu precies die samenhangen? (Zusammenhänge) zijn, weet ik natuurlijk ook niet.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Loyola_2 schreef:
Peter79 schreef:De christelijke leer is bij uitstek vormgegeven in de vormen en woorden van de Griekse filosofie. De Grieken idealiseerden nogal. Ze vonden het idee belangrijker dan de waarneming. De christelijke leer is in zekere zin ook losgezongen van de realiteit. Schuld is veranderd van iets dat horizontaal, bijvoorbeeld tussen twee personen speelt, tot iets dat speelt tussen een christen en God. Daarmee werd de weg gebaand om vroom in de kerk te zitten en in je dagelijks leven je te misdragen. Het is denk ik dit christendom dat velen achter zich hebben gelaten en waartegen zij zich soms ook actief verzetten. Het bestrijden van onrecht en leugen is een belangrijke motivator om, als je je geloof verloren hebt, atheist te worden.
Mooie bijdrage! (ook de verwijzingen trouwens)

Alhoewel ik de relatie tussen schuldbelijding en secularisering niet helemaal zie... Vanuit mijn perspectief is het uiteraard zeer zeker mogelijk om vroom in de kerk te zitten en je in het dagelijks leven te misdragen. Dat zien we dagelijks... maar ik heb nu niet de indruk dat dat komt omdat schuldbesef trancedent wordt beleden en niet immanent. Kun je uitleggen wat je hiermee bedoeld?
Dank je wel. Hier zijn inderdaad wel meer woorden nodig. De stap van de Grieken (die ik dan zie in het onderscheid geest-lichaam) naar het belijden van schuld (trancedent/immanent) is wel behoorlijk groot. Laat ik hier maar toelichten hoe ik dat zie met het belijden van schuld. Ik doe dat met enkele citaten ter illustratie, want het is een onderwerp op zich en binnen kort bestek nauwelijks te doen:

Ruard Ganzevoort schreef over de evangelisch-reformatorische traditie:
Ganzevoort schreef: De profeten zijn monddood gemaakt. De baat van het geloof is kennelijk niet anders dan een gerechtvaardigd worden, en hoeveel zonde er ook is, er wordt ons een volledige gerechtigheid en heiligheid aangeboden. Recht tegenover de boodschap van Jezus, die vermaant eerst de broeder die een grief tegen ons heeft op te zoeken en dan pas in het heiligdom te komen, wordt hier een vergeestelijkte oplossing geboden waar de zonde tegen de naaste wordt vergeven door God buiten die naaste om.
Ganzevoort beperkt zich hier tot de evangelisch-reformatorische traditie, maar ik denk dat hij dit vooral doet, omdat hij die goed kent. Het betekent niet, dat dit probleem buiten de benoemde traditie niet zou voorkomen.

Iemand die claimt dat hij uitspraken doet over het hele Westerse/Latijnse christendom is Robert Brinsmead. Hij beweert dat dit christendom een synthese heeft gemaakt tussen de oudtestamentische wet en nieuwtestamentische genade, waarbij genade in dienst kwam te staan van de wet. De mens blijft daarmee een wetsdienaar. Het is belangrijker om God te gehoorzamen dan mensen. Wanneer de ene mens de goddelijke wet kan uitleggen, kan hij daarmee macht uitoefenen over de andere mens. Dat opent de weg naar onderdrukking, zoals de Farizeeën lasten konden leggen op de schouders van andere mensen. Een voorbeeld is de positie van de vrouw, die in veel kerken categorisch van bepaalde functies wordt uitgesloten. Daar is geen goede reden voor, anders dan dat het om een goddelijk gebod zou gaan. Een duidelijk voorbeeld van onderdrukking, maar veel christenen zien dat niet zo. Dit onrecht wordt gewoon in stand gehouden (om het maar even bij deze misstand te houden).
Brinsmead schreef:We have seen that God's justice is God's keeping his promise. The Old Testament is full of evidence that divine justice is biased in favor of the oppressed. God is one who executes justice for all who are oppressed (Ps. 103:6). The Exodus was proof of that. This act of liberation on behalf of the Hebrew slaves is celebrated in the Old Testament as an act of divine justice. Clearly, it was not a justice based on law and what those slaves deserved. It was based on grace--it was God's faithfully carrying out his promise to Abraham.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

vrolijke schreef: Ik ben op één lijn met Einstein.
Klopt...een visie of beleving zonder God of Goden, maar met verwondering en respect---gepaard gaande met een gevoel van nederigheid---- voor de kosmos en de natuur, zoals ook het Pantheïsme.
Dus ik begrijp dat je op één lijn bent met Einstein.

Maar eigenlijk wilde Einstein niet in een hokje, waarschijnlijk omdat woorden tekort zouden schieten voor--zoals hij het noemde--een niet bestaande godsdienst, die van een diep-religieuze ongelovige...

Hier een laatste brief van Einstein, die geveild werd.
Maar even in de vertaling--hoe slecht ook:
Een recent opgegraven brief van Albert Einstein in januari 1954, een jaar voor zijn dood, is nog een andere sterke schakel in de keten van bewijst dat Einstein was niet de gelovige supernaturalists beweerde hij te zijn.

De handgeschreven brief, gericht aan de filosoof Eric Gutkind, beschrijft het idee van God als "product van de menselijke zwakheid" en de Bijbel als "vrij kinderachtig" en kan eindelijk een einde te maken aan alle pogingen om de illustere denker kleur als een verdediger van religieuze geloof.

Prof. Dawkins, beroemde Britse bioloog en Honorary Associate van rationalistische International, heeft de sterkste stem verduidelijken positie van Einstein over religie geweest.

In zijn boek The God Delusion, legt hij uit dat Einstein, die zichzelf "een diep religieuze ongelovige 'genoemd en zou nu en dan God aanroepen, verwees naar iets heel anders dan wat gewoonlijk wordt bedoeld met deze voorwaarden.

'Religie Einstein's "duidelijk uitgesloten enig idee van het bovennatuurlijke, maar was integendeel een uitdrukking van pantheïstische eerbied.

"Pantheïsten geloven niet in een bovennatuurlijke God helemaal niet, maar gebruiken het woord God als een niet-bovennatuurlijke synoniem voor natuur of voor het Universum, of de rechtmatigheid dat de werking regelt.

Deïsten verschillen van theïsten dat de deïst God niet gebeden verhoren, is niet geïnteresseerd in zonden of bekentenissen, niet onze gedachten lezen en zich niet mengt met grillige wonderen. Deïsten verschillen van pantheïsten in dat hun deïst God is een soort kosmische intelligentie, in plaats van de pantheïst's metaforische of poëtisch synoniem voor de wet van het universum. Pantheïsme is gesekst-up atheïsme. Deïsme is verwaterd theïsme.

"Er is alle reden om te denken dat de beroemde Einsteinisms like`God is subtiel, maar hij is niet kwaadaardig 'of` Hij speelt niet dobbelstenen' of `Heeft God een keuze hebben in het creëren van dit Universum? ' zijn pantheïstisch, niet deïstische, en zeker niet theïstisch. .... Einstein was het gebruik van 'God' in een puur metaforische, poëtische zin. Dus is Stephen Hawking, en zo zijn de meeste van die natuurkundigen die af en toe glijden in de taal van de religieuze metapher. "

Dawkins citeert Einstein zelf schrijven over zijn godsdienst: "te voelen dat achter alles wat ervaren kan worden is er een iets dat ons verstand niet kan begrijpen en waarvan de schoonheid en verhevenheid bereikt ons slechts indirect en als een zwakke reflectie, dit is religiositeit. In die zin ben ik religieus. "
https://translate.google.nl/translate?h ... rev=search