Foppe1986 schreef:callista schreef:
Dit is een goed voorbeeld i.v.m. de topictitel.....
"Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden..."
ALbert Vollbehr...de auteur van dit boek en tevens theoloog --met bijzonder veel kennis, zeer erudiet---- heeft uiteengezet wat er voor hem als zeer gelovig christen nodig was om atheïst te worden..
Alles beschreven in dit uitermate verhelderend en eerlijk boek....zijn onderzoeken en zoektocht, zijn vertwijfeling en een worsteling van 7 jaar om zover te komen.
Ik ken die Albert van een ander forum, kan heel goed vertellen. MAAR in dit boek neemt hij alles letterlijk, wat het christelijk geloof aangaat. Niks symbolisch. Dat is een gemis. Mensen die letterlijk geloven in de abrahamitische God en die dan nog liefde noemen (o wat heeft hij de Joden lief, hij moord hele volkeren uit, maar de joden heeft Hij lief!, o wat schitterend
) zijn niet te benijden. Gelukkig hebben de meeste christenen wel moeite met het OT (dat niets anders dan een propagandastuk van hebikjoudaar is).
Ja, ik ken hem ook van een ander forum.
Hij neemt inderdaad alles letterlijk, dat klopt wel en heeft ook weinig belangstelling en ruimte voor het esoterisch christendom b.v.
Maar ik vermoed dat dat ook met zijn streng christelijk verleden te maken heeft.
Daarbij spreekt hij ook denk ik tot de bijbel van- kaft- tot kaft gelovigen, die alles letterlijk nemen, zoals hij zelf vroeger ook deed of moest doen...en zich daar nu bekocht, bedrogen en bedot over voelt..
Wat ik ook niet begrijp is dat mensen afvallen van het christelijk geloof, en dan meteen atheist worden.
Geen andere religies en levensbeschouwingen gezien?
De chinese TAO is zeer de moeite waard, net als de gnostische zienswijze (die ook moeite hadden met het OT en die de God van het OT een soort tweede ondergod noemden die dacht dat Hij de nummer een was, maar het niet was, want de nummer EEN verheft zich niet zoals de abrahamistische God wel steeds doet, ook is de nummer EEN gespeend van menselijke emoties zoals haat, afgunst, jaloezie, verdriet, woede).
Ik denk ook niet echt dat dat bij Vollbehr het geval
is ---meteen atheïst geworden--- en nog steeds zie ik hem als een spiritueel atheïst....dat laat hij toch soms doorschemeren in zijn schrijfsels....
Daarom vind ik dit boek niet verhelderend en niet eerlijk, maar behoorlijk kortzichtig.
Enkel de zienswijze van de antitheisten is de juiste, o wee als je iets symbolisch neemt, of allegorisch of esoterisch. En alsof enkel de christelijke God waar kon zijn, en als je een gezien had had je alle goden en godsdiensten gezien. Jammer, maar helaas
Het is wel een mooi boek voor de letterknechten van het christendom (zij die dus alles letterlijk nemen), om hen de ogen te openen voor de misdaden die gepleegd zijn door of in naam van de joods/christelijke God. Maar daarvoor hoef je enkel de bijbel echt te lezen, het is een aanklacht tegen zichzelf.
Ik begrijp je, maar ik begrijp Vollbehr ook.....ik ben het dus niet helemaal met je eens, maar zie wel waar de schoen wringt.
Dat hij alleen de visie van anti-theïsten de juiste vindt ben ik niet met je eens, alhoewel ik dat vanuit zijn beleving en verleden wel zou kunnen begrijpen, maar om dat nu als rode lijn door zijn hele boek te zien gaat mij veel te ver......en dat zie ik ook niet.
Er valt nog veel meer te lezen.
Hoe hij schrijft over o.a. de totstandkoming van het NT b.v. met uitleg naar het OT qua teksten, die een andere invulling hebben gekregen, vind ik ook verhelderend en nog veel meer.
Maar goed, inderdaad vindt hij [denk ik] dat zelfs een vrijzinnig christendom een laatste strohalm is om het christendom in stand te willen blijven houden......iets wat hem onwelgevallig is.....denk ik...., daar wil hij mee afrekenen......dus als puntje bij paaltje komt denk ik ik wel dat zo--alles in aanmerking genomen---- de weg geopend is om een uiteindelijk anti-theïst te worden...
Maar ja, misschien zit ik er wel compleet naast....
@Foppe
Begrijp ik hieruit dat jij je wel voelt aangetrokken tot het esoterisch christendom of de gnostiek?
Of tot andere Oosterse zienswijzen?
Of ben je toch een atheïst?
Sorry, als je dat al eerder genoemd hebt...en het mij ontgaan is,.