Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:
Zolderworm schreef:
pyro schreef:
Zolderworm schreef: Maar je kunt ook gewoon zeggen: ik weet het niet. Dat is de enige manier om aan geloven te ontkomen.
Eigenlijk zeg je dan: 'ik geloof het wel' :mrgreen:
Nee, eigenlijk zeg je dan: het zal me aan m'n kont roesten.
Dat is volgens mij hetzelfde als wat ik zei, alleen nogal onverschillig geformuleerd.
Let op, overigens: dat bruine spul aan je kont is doorgaans geen roest.
:mrgreen:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Lanfy
Man/Vrouw: M

Bericht door Lanfy »

Yolanda_dB schreef:
Weet je zeker dat God niet bestaat? Dan kun je dat aantonen.
Kun je het niet aantonen, is jouw standpunt niet meer dan een "overtuiging".
Waarom je dat wanhopig probeert te ontkennen, blijft mij een raadsel.
Weet jij zeker dat God wel bestaat? Dan kun je dat aantonen. Kun je dat niet aantonen dan is jouw standpunt niet meer dan een overtuiging. Indien atheisme een geloof is, is gezondheid een ziekte!

Als jij gelooft in een God moet jij dat kunnen aantonen, ik geloof niet namelijk, nergens in en zeker niet in een God, dus ik sta onbevangen in de discussie en wie beweert moet kunnen bewijzen. Simpel toch? Jij gelooft dus kom maar op! Ik denk met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er geen God op wat voor manier dan ook bestaat. Maar waarom zou ik dat moeten bewijzen als jij bij voorbaat al zegt dat er wel een God bestaat? Dan ligt de bewijslast toch echt bij jou lijkt me!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
JW88

Bericht door JW88 »

Lanfy schreef:Yolanda_dB schreef:
Weet jij zeker dat God wel bestaat? Dan kun je dat aantonen. Kun je dat niet aantonen dan is jouw standpunt niet meer dan een overtuiging. Indien atheisme een geloof is, is gezondheid een ziekte!

Als jij gelooft in een God moet jij dat kunnen aantonen, ik geloof niet namelijk, nergens in en zeker niet in een God, dus ik sta onbevangen in de discussie en wie beweert moet kunnen bewijzen. Simpel toch? Jij gelooft dus kom maar op! Ik denk met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat er geen God op wat voor manier dan ook bestaat. Maar waarom zou ik dat moeten bewijzen als jij bij voorbaat al zegt dat er wel een God bestaat? Dan ligt de bewijslast toch echt bij jou lijkt me!
Dit is iets wat ik gelovigen al 1000x heb uitgelegd, maar ze willen het niet snappen en blijven maar beweren dat atheïsme een geloof is.... :?
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Door mijn bewijzen voor ET af te doen als geen bewijzen ...
Heeft niks met "afdoen" te maken.
Jij kent blijkbaar niet het verschil tussen "bewijs" en "aanwijzing".
JW88 schreef:de evolutietheorie is niet zomaar een ongegronde speculatie...
Mee eens.
JW88 schreef:Het is een bijzonder aannemelijke theorie, ...
Ik vind het niet bijzonder aannemelijk.
JW88 schreef:...die is opgebouwd op grond van zeer vele, onafhankelijke resultaten van uiteenlopende vakgebieden. Hoewel er nog veel onderzoek gedaan wordt en er op details onzekerheden zijn, waar onderzoekers graag de nadruk op leggen, staat de evolutietheorie zelf als een huis.
Daarover verschillen de meningen, en daar ga je niet op in.
Zwak.
JW88 schreef:Je kan wel steeds roepen ''vooroordeel'' maar daarmee zeg je dus eigenlijk dat de kans heel groot is dat wat ik zeg juist is, aangezien een vooroordeel 9 vd 10 ook klopt.
Dat "zeg" ik niet. Dat maak jij er van.
Even een leuk voorbeeldje.
In het buitenland kom je nog wel eens het 'vooroordeel' tegen dat Nederlanders op klompen lopen.
Ik denk niet dat dat 9 van de 10 keer klopt.
Dus jouw 'aanname' dat 9 van de 10 vooroordelen kloppen, klopt niet.
JW88 schreef:Een christelijke wetenschapper die onderzoek doet naar Evolutie en het ontstaan van het leven, moet vroeg of laat de keuze maken of hij kiest voor God en geloof of voor wetenschap, serieuze wetenschap sluit altijd God en andere bovennatuurlijke zaken volledig uit, een christelijke wetenschapper zal dat niet doen, daarom kan ik zo iemand niet serieus nemen.
Je valt in herhaling.
Ik herhaal ook: vooroordelen.
JW88 schreef:Jouw voorbeeld met die kleurenblinde is gewoon helemaal niet relevant, jij slaat dus volledig de plank mis!
O, ik begrijp het.
Als een voorbeeld jou niet aanstaat, noem jij dat "niet relevant".
Okee.
JW88 schreef:Dus als jij logisch nadenkt, kun je niet concluderen dat het niet normaal is om in Syrie op de snelweg te lopen? :? heel erg vreemd....
En ik vind het vreemd dat jij niet kunt onderscheiden tussen wat ik zeg en wat een vluchteling zegt.
JW88 schreef:Ik heb het woord ''rationaliteit'' niet bedacht hoor, en de definitie ervan ook niet, je leest toch wat de betekenis is! Als jij kan beweren dat iemand die de bijbel letter voor letter letterlijk neemt rationeel is, dan snap je er werkelijk helemaal maar dan ook helemaal niks van...
Je mag wel koppig vasthouden aan "letter voor letter letterlijk nemen", maar dan snap je er zelf ook helemaal niks van.
JW88 schreef:Jij zegt dat de bijbel en God logisch kan zijn maar dan ''iets'' uit ''niets'' is ontstaan complete nonsens is, dat slaat inhoudelijk nergens op, je meet dus met 2 maten.
Dat "iets" uit "niets" kan ontstaan, is in strijd met heel veel natuurwetten.
Natuurwetten die wetenschappelijk zijn aangetoond.
Maar goed, 'geloof' jij maar dat dat wel kan.
Nou ik denk toch echt dat jij de gene bent die niet het verschil weet tussen bewijs en aanwijzing, maar goed er is een topic voor evolutie dus daar ga ik graag verder over dit onderwerp.

De enige die daar over verschillen van mening zijn orthodoxe christenen en zogenaamde christelijke wetenschappers die ik (en serieuze wetenschappers) totaal niet serieus nemen....

Ja je kan alles waar je het niet mee eens bent wel een ''vooroordeel'' maar zo schieten we inhoudelijk niks op....

Ik heb je het tot in detail uitgelegd m.b.t. die kleurenblinde maar je wil het niet snappen, als ik nu aan een compleet blind persoon vraag ''hoeveel vingers steek ik op'' dan heeft hij niet de mogelijkheid om dat waar te nemen, maar als ik 2 vingers opsteek, steek ik dan toch echt 2 vingers op en 99,99% van de mensen zal ook concluderen dat ik 2 vingers opsteek, maar die blinde heeft gewoon niet de mogelijkheid omdat te constateren, dus is zijn mening niet relevant....

Ja goed als je niet kan snappen dat het ook in Syrië niet normaal is om op een snelweg te lopen houdt het echt op :?

Jij gelooft toch alles wat in de bijbel staat letterlijk?

Nogmaals jij weet met 2 maten, weet je wel tegen hoeveel natuurwetten lopen op water ingaat en als maagd een kind krijgen en een pratende slang en in een vis overleven etc etc etc, waar kan dat allemaal wel maar kan ''iets'' niet uit ''niets'' ontstaan, waarbij trouwens moet worden opgemerkt dat die termen ''iets'' en ''niets'' nog helemaal niet duidelijk door de wetenschap geformuleerd zijn.
alberts

Bericht door alberts »

@jw88. Een atheïst is een ongelovige.
Is dat beter? :-)

Ik geloof dat God bestaat maar bewijzen kan ik het niet. Andersom geldt dat m.i. evengoed.
Jij beweert dat God niet bestaat, maar bewijzen kun je het niet.
Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.-Stef Bos-
Lanfy

Bericht door Lanfy »

JW88,

Het is onmogelijk om te discussieren met mensen die zeggen de waarheid niet te zoeken maar deze reeds te kennen. En wat ik telkens hier weer tegenkom is dat deze mensen totaal geen idee hebben wat Atheisme inhoud. Willen ze zich hier uberhaupt niet in verdiepen? Dat kan ik me voorstellen, voor mij als gelovige, was atheisme gewoon een vies woord. Die mensen spoorden niet, maar de werkelijke betekenis weigeren ze te aanvaarden. Je kunt het 1000 keer uitleggen maar het zogenaamde bord blijft bestaan. Vandaar ook mijn eerste zin in deze post!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Jij snapt niet wat een atheïst is, ik zal een poging doen om het uit te leggen.

Atheïst en atheïsme is een term die bedacht is door gelovigen voor niet gelovigen, de gelovige forceert mij dus de titel van atheïst wat in hun ogen betekent ''iemand die niet in God gelooft''.
"Nederlander" is een term die door anderen dan ikzelf is bedacht. Toch ben ik een Nederlander.
Dat een term door anderen is bedacht, is niet relevant.
Relevant is wat de term betekent, en wie daaraan voldoen.
Waarom proberen atheïsten toch zo wanhopig om aan te tonen dat ze geen atheïst zijn ...
JW88 schreef:Maar het is niet zo dat ik niet in God geloof, het is zo dat ik God helemaal niet erken, dus is er niks om wel of niet in te geloven.
En dat standpunt van jou is een aanname, GEEN axioma.
Het is niet te bewijzen.
En daarom een even grote "overtuiging" als mijn overtuiging dat God wel bestaat.
JW88 schreef:Atheïsme is dus in feite niks net zoals ''geen postzegels verzamelen'' geen hobby is ...
"Geloven in God" is "een geloof" (vertaald naar jouw standpunt: een hobby).
"Niet geloven in God" is het ontbreken van een/dat geloof (vertaald naar jouw standpunt: geen hobby. En inderdaad: dat is geen (tegen-)geloof.)
Maar dat is niet wat jij beweert.
Jij beweert NIET dat je niet gelooft dat God bestaat,
maar jij beweert dat God helemaal niet bestaat.
En vertaald naar jouw voorbeeld: jij hebt een andere hobby.

Over kabouters:
Als ik niet geloof in het bestaan van kabouters, is het enige zinnige standpunt: ik geloof het niet.
Als je daartegenover zet: ik weet zeker dat ze niet bestaan, vraag ik je naar het bewijs van die zekerheid.
En als je dat bewijs niet kunt geven, is jouw 'zekerheid' niet meer dan een foutieve weergave van jouw standpunt.

JW88 schreef:Ik gebruik zelf de term atheïst op deze site alleen maar om mijn positie in de discussie duidelijk te maken. Daarnaast is het niet aan de niet gelovige om te bewijzen of aan te tonen dat God niet bestaat, wat de gene die de eerste claim doet ''God bestaat'' heeft de bewijslast en niet de gene die daar vervolgens in tweede instantie op reageert ''God bestaat niet'' , anders zou het de wereld op zen kop zijn en kan iedereen wel van alles beweren.
Ik heb al aangegeven dat het praten over "bewijs" in dezen neerkomt op het ridiculiseren van de discussie.
Maar goed: jij bent degene die steeds begint te zeuren over het bewijzen van claims.
Maar ondertussen "claim" jij dat God niet bestaat, maar vervolgens probeer je onder de door jouzelf gevraagde bewijslijst van een claim uit te komen ...
Zoals ik zei: een totale ridiculisering van dergelijke topics.
Mijns inziens.
Het gaat mij er niet om wie de term verzonnen heeft, het gaat mij erom dat de gelovige die term op mij forceert met de inhoud die de gelovige daaraan geeft ''iemand die niet in God gelooft'' ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.

Ik zal je uit leggen hoe het werkt in de wereld, de gene die in eerste instantie iets beweert of claimt ''God bestaat'' of ''ik kan vliegen' of ''ik loop de 100 meter in 5 seconden'' moet kunnen aantonen met bewijzen dat, dat zo is want anders heeft de gene die zegt het daar niet mee eens te zijn in eerste instantie altijd gelijk, tot dat de gene met de bewering of claim bewijst dat die bewering of claim echt zo is, kortom de gene die de eerste claim doet (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar vervolgens op reageert (God bestaat niet), je kan simpelweg niet zeggen dat omdat ik niet kan (wil) bewijzen dat God niet bestaat, hij bestaat, of er een kans is dat hij bestaat.

Als ik nu claim dat ik God ben, kun jij onmogelijk bewijzen dat het niet zo is, waarmee je in jouw optiek dus zegt ''ik geloof niet dat jij God bent'' waarbij je dus eigenlijk zegt, het is hoogst onwaarschijnlijk dat jij God niet bent, maar ik sluit het niet volledig uit. Heb je nou zelf niet door hoe ridicuul dat klinkt! :? de grens die je daar trekt heeft met gezond verstand, logica, rede en rationaliteit te maken waarbinnen ruimte is voor kleine variaties, maar als jij nu tegen mij gaat zeggen ''ik kan vliegen'' dan kan ik concluderen met absolute zekerheid (dus 100%) dat, dat niet zo is, net zoals jij met 100% zekerheid kan concluderen dat ik God niet ben en net zoals je met absolute zekerheid kan concluderen dat kabouters niet bestaan.

Jij kan bv toch ook 100% zeker uitsluiten dat sinterklaas niet bestaat? Of twijfel je daar nog aan? :shock:

Ik heb je nu dus uitgelegd waarom jouw stelling ''Als ik niet geloof in het bestaan van kabouters, is het enige zinnige standpunt: ik geloof het niet.'' echt een complete misvatting is.

In jouw voorbeeld heeft iedereen dan bij elke stelling een andere hobby ipv geen hobby, net zoals ik God niet erken, erken ik kabouters ook niet en de Kerstman ook niet, God is in essentie voor mij ook exact maar dan ook exact hetzelfde als de Kerstman, beide een illusie, beide een product van de menselijke geest, beide bedacht voor bepaalde doeleinden.

De gelovige denkt dat hij een sterk punt heeft door steeds te roepen bewijs maar eens dat God niet bestaat, maar het is een nonsens drogreden, want de gelovige weet heel goed dat het onmogelijk is om van iets onbewijsbaars te bewijzen dat het niet bestaat en dat geeft een soort schijnzekerheid omdat God volgens hun dan nooit ontkracht kan worden.
JW88

Bericht door JW88 »

alberts schreef:@jw88. Een atheïst is een ongelovige.

Ik geloof dat God bestaat maar bewijzen kan ik het niet. Andersom geldt dat m.i. evengoed.
Hmmm zucht....jij leest niet goed, ik beweer helemaal niet dat God niet bestaat....
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Laat ik het anders stellen! Jij gelooft dat God bestaat, toch? Maar dat kun je niet bewijzen. Ik geloof nergens in, oke? Maar om jouw standpunt te verduidelijken naar mij zul jij toch moeten bewijzen dat hetgeen waar jij in gelooft bestaat! Duidelijk? Andersom geld dat niet! Ik hoef niet te bewijzen dat ik niet in een God geloof. Ik ben geen gelovige wat wat dan ook betreft! Nogmaals, jij claimt en komt niet met bewijzen, dus waarom zou ik jou idee voor waar moeten aannemen?
Anja (oud account)

JW88 schreef:

Hmmm zucht....jij leest niet goed, ik beweer helemaal niet dat God niet bestaat....
Nou, dan hebben de jaren dat je op geloofsfora hebt rondgehangen toch énig vrucht afgeworpen. Goed om te lezen.
Solo Christo

Anja (oud account)

Lanfy schreef:

Laat ik het anders stellen! Jij gelooft dat God bestaat, toch? Maar dat kun je niet bewijzen. Ik geloof nergens in, oke? Maar om jouw standpunt te verduidelijken naar mij zul jij toch moeten bewijzen dat hetgeen waar jij in gelooft bestaat! Duidelijk? Andersom geld dat niet! Ik hoef niet te bewijzen dat ik niet in een God geloof. Ik ben geen gelovige wat wat dan ook betreft! Nogmaals, jij claimt en komt niet met bewijzen, dus waarom zou ik jou idee voor waar moeten aannemen?

Wat een agressie. Ben je altijd al zo geweest? Of ben je een alter ego van JW88? Die gedroeg zich vroeger net zo. :roll:
Solo Christo

Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

Lanfy schreef:Weet jij zeker dat God wel bestaat? Dan kun je dat aantonen. Kun je dat niet aantonen dan is jouw standpunt niet meer dan een overtuiging.
Dat mijn standpunt "een overtuiging" is, is wat ik steeds beweer.
Ik ben niet degene die ontkent dat zij 'slechts' een overtuiging (een niet wetenschappelijk te bewijzen standpunt) heeft.
Lanfy schreef:Indien atheisme een geloof is, is gezondheid een ziekte!
Die begrijp ik niet.
Lanfy schreef:Als jij gelooft in een God moet jij dat kunnen aantonen,
Ik "moet" helemaal niks.
Ik ben ervan overtuigd dat wat we over God weten in de bijbel, waar is.
Dat iemand anders die overtuiging niet heeft: prima.
Als je serieus (!!) met mij wilt praten over mijn argumenten daarvoor, prima.
Als je gaat lopen zeuren over "aantonen" en "bewijzen", geef je alleen maar aan niet te begrijpen wat "geloven" en "overtuigd zijn van" betekent.
Anja (oud account)

Lanfy schreef:JW88,

Het is onmogelijk om te discussieren met mensen die zeggen de waarheid niet te zoeken maar deze reeds te kennen. En wat ik telkens hier weer tegenkom is dat deze mensen totaal geen idee hebben wat Atheisme inhoud. Willen ze zich hier uberhaupt niet in verdiepen? Dat kan ik me voorstellen, voor mij als gelovige, was atheisme gewoon een vies woord. Die mensen spoorden niet, maar de werkelijke betekenis weigeren ze te aanvaarden. Je kunt het 1000 keer uitleggen maar het zogenaamde bord blijft bestaan. Vandaar ook mijn eerste zin in deze post!
Aaah......een teleurgestelde ex-gelovige. Nu fundamentalistisch atheist. Vaak de meest agressieve soort atheist, helaas.

Je kunt beter gewoon met je roots in het reine zien te komen, want dit soort agressie gaat je niet helpen. Het ontchristianiseren werkt hier toch niet. Je fokt jezelf alleen maar meer op.
Solo Christo

Yolanda_dB

JW88 schreef:De enige die daar over verschillen van mening zijn orthodoxe christenen en zogenaamde christelijke wetenschappers die ik (en serieuze wetenschappers) totaal niet serieus nemen....
Dat is een onjuiste weergave van het verschil van mening tussen wetenschappers.
Ik heb aangegeven dat er ongelovige, niet-religieuze wetenschappers zijn die ook aangeven dat er geen enkel "bewijs" is voor de ET.
En daar ga je niet op in.
JW88 schreef:Ik heb je het tot in detail uitgelegd m.b.t. die kleurenblinde maar je wil het niet snappen, als ik nu aan een compleet blind persoon vraag ''hoeveel vingers steek ik op'' dan heeft hij niet de mogelijkheid om dat waar te nemen, maar als ik 2 vingers opsteek, steek ik dan toch echt 2 vingers op en 99,99% van de mensen zal ook concluderen dat ik 2 vingers opsteek, maar die blinde heeft gewoon niet de mogelijkheid omdat te constateren, dus is zijn mening niet relevant....
"ik wil het niet snappen"?
Ik begin mij af te vragen of jij wel begrijpend kunt lezen.
De vergelijking met een kleurenblinde ging over referentiekaders, niet over onmogelijkheden zoals jij hier als voorbeeld geeft.
Zo kun je alles verdraaien.
JW88 schreef:Ja goed als je niet kan snappen dat het ook in Syrië niet normaal is om op een snelweg te lopen houdt het echt op :?
Ik herhaal: vreemd dat je niet het onderscheid kent tussen wat mijn mening is en wat de mening van een geïnterviewde vluchteling is.
JW88 schreef:Jij gelooft toch alles wat in de bijbel staat letterlijk?
Oh?
Dat ik zeg te geloven dat bijv. een pratende slang heeft bestaan, is verre van hetzelfde als "letter voor letter alles letterlijk nemen".
Dat is opnieuw een verdraaiing door jou, waarmee je alleen maar aangeeft via vooroordelen te luisteren naar wat ik zeg.
Yolanda_dB

JW88 schreef:Het gaat mij er niet om wie de term verzonnen heeft, het gaat mij erom dat de gelovige die term op mij forceert ...
Tja, anderen 'forceren' de term "Nederlander" op mij.
Nou en?!
JW88 schreef:met de inhoud die de gelovige daaraan geeft ''iemand die niet in God gelooft'' ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
Geeft "de gelovige" dan een andere betekenis aan de term "atheïsme" dan wat het werkelijk betekent?
JW88 schreef:ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
En dat is precies wat ik zeg.
Jij bent niet iemand die "niet gelooft", jij bent iemand die daar daartegenover "iets anders" gelooft.
En zo iemand wordt aangeduid met de term "atheïst".
Wat is daar nou zo'n probleem aan?
JW88 schreef:Ik zal je uit leggen hoe het werkt in de wereld, de gene die in eerste instantie iets beweert of claimt ''God bestaat'' of ''ik kan vliegen' of ''ik loop de 100 meter in 5 seconden'' moet kunnen aantonen met bewijzen dat, dat zo is want anders heeft de gene die zegt het daar niet mee eens te zijn in eerste instantie altijd gelijk, tot dat de gene met de bewering of claim bewijst dat die bewering of claim echt zo is, kortom de gene die de eerste claim doet (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar vervolgens op reageert (God bestaat niet), je kan simpelweg niet zeggen dat omdat ik niet kan (wil) bewijzen dat God niet bestaat, hij bestaat, of er een kans is dat hij bestaat.
Het wordt slaapverwekkend.
Ik ben gaan mee-discussiëren met name omdat ik het gedoe over "bewijslast" onzinnig vind.
Dus voor de zoveelste keer weer daarmee komen, helpt echt niets.
Ik "claim" nergens iets over God.
Ik heb alleen gezegd dat ik overtuigd ben van ZIjn bestaan.
Dus alles wat je hier boven zegt, is 1 grote berg onzinnige "bewijs het maar eens" retoriek.
En de 'conclusie' in de laatste zin is al helemaal lachwekkend.
Waar heb ik gezegd dat God wel bestaat (of dat de kans daarop wel aanwezig is) omdat je niet kunt bewijzen dat hij niet bestaat?
JW88 schreef:Als ik nu claim dat ik God ben, kun jij onmogelijk bewijzen dat het niet zo is, waarmee je in jouw optiek dus zegt ''ik geloof niet dat jij God bent'' waarbij je dus eigenlijk zegt, het is hoogst onwaarschijnlijk dat jij God niet bent, maar ik sluit het niet volledig uit.
Nee, dat zeg ik NIET 'eigenlijk'.
Ook weer een verdraaiing van jouw kant.
Als ik zeg dat ik niet geloof dat jij God bent, zeg ik dat ik ervan "overtuigd" ben dat jij NIET God bent.
Een overtuiging die ik niet kan bewijzen, maar vanwege mijn "overtuiging" sluit ik het wel degelijk uit.
Als ik het NIET volledig zou uitsluiten, zou ik bijv. zeggen: dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
JW88 schreef:Heb je nou zelf niet door hoe ridicuul dat klinkt! :? de grens die je daar trekt heeft met gezond verstand, logica, rede en rationaliteit te maken waarbinnen ruimte is voor kleine variaties, maar als jij nu tegen mij gaat zeggen ''ik kan vliegen'' dan kan ik concluderen met absolute zekerheid (dus 100%) dat, dat niet zo is, net zoals jij met 100% zekerheid kan concluderen dat ik God niet ben en net zoals je met absolute zekerheid kan concluderen dat kabouters niet bestaan.

Jij kan bv toch ook 100% zeker uitsluiten dat sinterklaas niet bestaat? Of twijfel je daar nog aan? :shock:
Vertel dan eens: hoe kun jij 100% zeker uitsluiten dat Sinterklaas niet bestaat?
JW88 schreef:Ik heb je nu dus uitgelegd waarom jouw stelling ''Als ik niet geloof in het bestaan van kabouters, is het enige zinnige standpunt: ik geloof het niet.'' echt een complete misvatting is.

In jouw voorbeeld heeft iedereen dan bij elke stelling een andere hobby ipv geen hobby, net zoals ik God niet erken, erken ik kabouters ook niet en de Kerstman ook niet, God is in essentie voor mij ook exact maar dan ook exact hetzelfde als de Kerstman, beide een illusie, beide een product van de menselijke geest, beide bedacht voor bepaalde doeleinden.
En ik heb al uitgelegd, dat de 'aanname' dat God 'een illusie' of 'bedacht' is, een onbewijsbare aanname is,
en daarom ook niet meer dan 'een aanname' (een overtuiging) is.
JW88 schreef:De gelovige denkt dat hij een sterk punt heeft door steeds te roepen bewijs maar eens dat God niet bestaat, ...
Dat denkt "de gelovige" helemaal niet.
De atheïst denkt dat de gelovige dat denkt, maar dat is niet zo.
(toegegeven, je zult vast wel ergens een citaat kunnen vinden dat jouw vooroordeel ondersteunt,
sterker, wellicht kan ik er ook wel een gelovige vinden die dit denkt/beweert,
maar het overgrote merendeel van de duizenden gelovigen die ik ken, denkt en praat niet op die manier over God.
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:De enige die daar over verschillen van mening zijn orthodoxe christenen en zogenaamde christelijke wetenschappers die ik (en serieuze wetenschappers) totaal niet serieus nemen....
Dat is een onjuiste weergave van het verschil van mening tussen wetenschappers.
Ik heb aangegeven dat er ongelovige, niet-religieuze wetenschappers zijn die ook aangeven dat er geen enkel "bewijs" is voor de ET.
En daar ga je niet op in.
JW88 schreef:Ik heb je het tot in detail uitgelegd m.b.t. die kleurenblinde maar je wil het niet snappen, als ik nu aan een compleet blind persoon vraag ''hoeveel vingers steek ik op'' dan heeft hij niet de mogelijkheid om dat waar te nemen, maar als ik 2 vingers opsteek, steek ik dan toch echt 2 vingers op en 99,99% van de mensen zal ook concluderen dat ik 2 vingers opsteek, maar die blinde heeft gewoon niet de mogelijkheid omdat te constateren, dus is zijn mening niet relevant....
"ik wil het niet snappen"?
Ik begin mij af te vragen of jij wel begrijpend kunt lezen.
De vergelijking met een kleurenblinde ging over referentiekaders, niet over onmogelijkheden zoals jij hier als voorbeeld geeft.
Zo kun je alles verdraaien.
JW88 schreef:Ja goed als je niet kan snappen dat het ook in Syrië niet normaal is om op een snelweg te lopen houdt het echt op :?
Ik herhaal: vreemd dat je niet het onderscheid kent tussen wat mijn mening is en wat de mening van een geïnterviewde vluchteling is.
JW88 schreef:Jij gelooft toch alles wat in de bijbel staat letterlijk?
Oh?
Dat ik zeg te geloven dat bijv. een pratende slang heeft bestaan, is verre van hetzelfde als "letter voor letter alles letterlijk nemen".
Dat is opnieuw een verdraaiing door jou, waarmee je alleen maar aangeeft via vooroordelen te luisteren naar wat ik zeg.
Vertel mij dan maar eens welke niet religieuze (serieuze) wetenschappers aangeven dat er geen enkel bewijs is voor ET, met bronvermelding aub.

Alleen al je antwoord op mijn voorbeeld met die blinde bevestigd wederom dat je het gewoon niet snapt.... het ging erom dat er een bepaalde basisrealiteit is die word bepaald door algemene rede, logica, gezond verstand en rationaliteit waarbinnen kleine variaties zijn. Mijn voorbeeld was, dat als wij beide kijken naar een blauwe muur jij niet binnen die basisrealiteit kan concluderen dat die muur geel met paarse en rode stippen is, dan val je dus buiten die basisrationaliteit. Als jij dan vervolgens aankomt met ''ja maar een kleurenblinde kan niet zien dat die muur blauw is'' is dat helemaal niet relevant aangezien een kleurenblinde niet de mogelijkheid heeft om kleuren te zien, dus kan hij nooit een oordeel geven over die muur, vrij simpel om te begrijpen lijkt me...

Dus een geïnterviewde vluchteling vertelde dat het heel normaal is om in Syrie op de snelweg te lopen? Ik geloof er helemaal niks van, bronvermelding aub.

Dan moet je mij eens uitleggen in welke mate jij in de bijbel gelooft, het is dus blijkbaar niet letter voor letter, dus je gelooft niet alles letterlijk wat in de bijbel staat? Ik snap er niks meer van :?

Jij kan onmogelijk jezelf als volledig rationeel zien als je gelooft dat een slang kan praten, als je dat wel denkt, weet je simpelweg niet wat rationeel betekent, dat is ook helemaal geen discussie punt, het kan gewoon niet!
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Het gaat mij er niet om wie de term verzonnen heeft, het gaat mij erom dat de gelovige die term op mij forceert ...
Tja, anderen 'forceren' de term "Nederlander" op mij.
Nou en?!
JW88 schreef:met de inhoud die de gelovige daaraan geeft ''iemand die niet in God gelooft'' ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
Geeft "de gelovige" dan een andere betekenis aan de term "atheïsme" dan wat het werkelijk betekent?
JW88 schreef:ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
En dat is precies wat ik zeg.
Jij bent niet iemand die "niet gelooft", jij bent iemand die daar daartegenover "iets anders" gelooft.
En zo iemand wordt aangeduid met de term "atheïst".
Wat is daar nou zo'n probleem aan?
JW88 schreef:Ik zal je uit leggen hoe het werkt in de wereld, de gene die in eerste instantie iets beweert of claimt ''God bestaat'' of ''ik kan vliegen' of ''ik loop de 100 meter in 5 seconden'' moet kunnen aantonen met bewijzen dat, dat zo is want anders heeft de gene die zegt het daar niet mee eens te zijn in eerste instantie altijd gelijk, tot dat de gene met de bewering of claim bewijst dat die bewering of claim echt zo is, kortom de gene die de eerste claim doet (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar vervolgens op reageert (God bestaat niet), je kan simpelweg niet zeggen dat omdat ik niet kan (wil) bewijzen dat God niet bestaat, hij bestaat, of er een kans is dat hij bestaat.
Het wordt slaapverwekkend.
Ik ben gaan mee-discussiëren met name omdat ik het gedoe over "bewijslast" onzinnig vind.
.
Waar heb ik gezegd dat God wel bestaat (of dat de kans daarop wel aanwezig is) omdat je niet kunt bewijzen dat hij niet bestaat?
JW88 schreef:Als ik nu claim dat ik God ben, kun jij onmogelijk bewijzen dat het niet zo is, waarmee je in jouw optiek dus zegt ''ik geloof niet dat jij God bent'' waarbij je dus eigenlijk zegt, het is hoogst onwaarschijnlijk dat jij God niet bent, maar ik sluit het niet volledig uit.
Nee, dat zeg ik NIET 'eigenlijk'.
Ook weer een verdraaiing van jouw kant.
Als ik zeg dat ik niet geloof dat jij God bent, zeg ik dat ik ervan "overtuigd" ben dat jij NIET God bent.
Een overtuiging die ik niet kan bewijzen, maar vanwege mijn "overtuiging" sluit ik het wel degelijk uit.
Als ik het NIET volledig zou uitsluiten, zou ik bijv. zeggen: dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
JW88 schreef:Heb je nou zelf niet door hoe ridicuul dat klinkt! :? de grens die je daar trekt heeft met gezond verstand, logica, rede en rationaliteit te maken waarbinnen ruimte is voor kleine variaties, maar als jij nu tegen mij gaat zeggen ''ik kan vliegen'' dan kan ik concluderen met absolute zekerheid (dus 100%) dat, dat niet zo is, net zoals jij met 100% zekerheid kan concluderen dat ik God niet ben en net zoals je met absolute zekerheid kan concluderen dat kabouters niet bestaan.

Vertel dan eens: hoe kun jij 100% zeker uitsluiten dat Sinterklaas niet bestaat?
JW88 schreef:Ik heb je nu dus uitgelegd waarom jouw stelling ''Als ik niet geloof in het bestaan van kabouters, is het enige zinnige standpunt: ik geloof het niet.'' echt een complete misvatting is.

En ik heb al uitgelegd, dat de 'aanname' dat God 'een illusie' of 'bedacht' is, een onbewijsbare aanname is,
en daarom ook niet meer dan 'een aanname' (een overtuiging) is.
JW88 schreef:De gelovige denkt dat hij een sterk punt heeft door steeds te roepen bewijs maar eens dat God niet bestaat, ...
Dat denkt "de gelovige" helemaal niet.
De atheïst denkt dat de gelovige dat denkt, maar dat is niet zo.
(toegegeven, je zult vast wel ergens een citaat kunnen vinden dat jouw vooroordeel ondersteunt,
sterker, wellicht kan ik er ook wel een gelovige vinden die dit denkt/beweert,
maar het overgrote merendeel van de duizenden gelovigen die ik ken, denkt en praat niet op die manier over God.
Misschien vind iemand van Turkse komaf het wel heel vervelend dat de term Nederland op hem geforceerd word door onze overheid, ik heb geen idee het zou kunnen. Waar het om gaat is dat gelovigen denken dat zei de inhoud van het woord ''atheïst'' bepalen als ''iemand die niet in God gelooft'' en dat een andere inhoud niet mogelijk is, ik word dus atheïst genoemd, maar ik ben zeker niet iemand die ''niet in God gelooft'' , maar dat heb ik je al meerdere keren uitgelegd. Voor de gelovige heeft de term atheïst dus een andere betekenis dan voor de niet gelovige.

Ik ben helemaal niet iemand die iets anders gelooft, want ik heb nu al 1000x verteld dat ik God helemaal niet in de eerste plaats erken, net zoals ik dat ook niet doe bij de Kerstman, de tandenfee of een vliegend spaghetti monster. Zolang de gene die met de eerste claim is gekomen (wanneer dat dan ook maar was) dat God bestaat, is het aan iemand die achter die claim staat om aan te tonen dat die claim juist is met aantoonbare concrete bewijzen, lukt dat niet, dan is er dus in feite niks behalve een geloof, de gene die dan dus die claim niet erkent ''er is helemaal geen God om wel of niet in te geloven'' heeft dan per definitie altijd gelijk, totdat de gene die de eerste claim maakt die claim ook bewijst, kan hij of wil hij dat niet, dan is het dus niet meer dan een geloof.
Maar goed wat ik ook al eerder zei, jij geeft ook toe dat het slechts een geloof is, die jij ziet als overtuiging, dus we zijn het deels ook met elkaar eens.

Wat is het verschil tussen claimen dat God bestaat en overtuigd zijn van zijn bestaan?

Jij hebt nergens gezegd dat omdat ik niet kan bewijzen dat God niet bestaat hij wel zou bestaan, dat zeg ik ook niet mijn voorbeeld is algemeen, ik zeg dat sommige gelovigen dat wel als argument gebruiken, wat dus vrij lachwekkend is.

Als iemand nu tegen mij zegt dat het vliegende spaghetti monster echt bestaat en hij daar in gelooft, wat hij vertaald als een overtuiging waarbij hij er 100% van overtuigd is dat het echt is, dan zeg ik vervolgens dat ik dat vliegende spaghetti monster helemaal niet erken. Maar hij noemt mijn antwoord dan ook een geloof en overtuiging die ik niet bewijzen kan, wat er dan gebeurt is dat alles wordt omgedraaid, want een overtuiging die niet ondersteund wordt met concreet en aantoonbaar bewijs is een slappe overtuiging, nu kun je zeggen dat mijn overtuiging ook niet ondersteund wordt met bewijs en daarom ook een slappe overtuiging is, maar zo werkt het niet, want de overtuiging die gekoppeld is aan de eerste claim (het vliegend spaghetti monster bestaat) moet worden ondersteund met bewijs, als dat niet kan of men wil dat niet, blijft er slechts een geloof over vertaald naar een slappe overtuiging.

Jij zegt: Vertel dan eens: hoe kun jij 100% zeker uitsluiten dat Sinterklaas niet bestaat?, dit geeft aan dat je het nog steeds niet helemaal snapt, ten eerste zijn daar genoeg bewijzen voor en ten tweede is dat iets wat je doet op basis van rede, logica, gezond verstand en rationaliteit, iets wat jij denkt volledig te bezitten, maar wat toch echt niet het geval is.

Jij verwart de afwezigheid van iets met iets anders, maar de afwezigheid van iets is dus feitelijk niets. Atheïsme is in feite ook niets.

Ken jij duizenden gelovigen, dat lijkt me wel heel veel.... maar goed dat zou kunnen en hoe denkt en praat dat overgrote merendeel dan over God?

Laat mij tot slot nog zeggen, dat ik er totaal geen problemen mee heb dat jij er van overtuigd bent dat God bestaat, dat is ieder voor zich. Maar als jij die overtuiging met alles wat daarbij komt uit de bijbel gaat koppelen aan rationaliteit sla je echt volledig de plank mis. Daarnaast kun je wel zeggen dat je de bewijslast ''onzinnig'' vind, maar dat is nu juist de hele essentie van deze discussie, de bewijslast bepaald de grens tussen een ''geloof'' en een ''zekerheid'' , het is essentieel in deze hele discussie dat mensen die iets in eerste instantie beweren of claimen die bewijslast hebben en dat, dat niet word afgeschoven op mensen die daar in tweede instantie op reageren, die mensen hebben geen enkele verplichting, geen bewijslast, geen overtuiging ondersteund met bewijs, helemaal niks, tot dat de gene die de eerste claim maakt met concrete tastbare bewijzen komt.
Maar het leuke van dit alle is dat God natuurlijk helemaal niet te bewijzen is, dat weet jij en dat weet ik, maar er zijn ook heel veel mensen (en vooral hier) die dat niet snappen of willen snappen. Over de reden waarom God niet te bewijzen valt verschillen wij inhoudelijk vast van mening. Wat ik ook veel hoor is ''ja God is onbewijsbaar, dus je kunt nooit bewijzen dat hij niet bestaat, dus zijn wij onaantastbaar in onze overtuiging'' , zo dat is lekker makkelijk....

Ik vind religie 1 grote poppenkast ondersteund door een gedateerd sprookjesboek, gebaseerd op manipulatie, indoctrinatie, macht, misbruik en illusies, waarbij God een product van de menselijke geest is bedacht voor bepaalde doeleinden.
JW88

Bericht door JW88 »

Dit vind ik nou mooi Zolderworm, ik citeer een persoonlijke quote van jou uit het topic ''bestaat de hel''

''Wel is het zo dat het kan gebeuren dat wanneer je sterk in iets gelooft, het op een bepaald moment ook echt gaat zien. Dat zijn dan je persoonlijke gedachtebeelden.''

Dit is nou dus ook precies het geval bij jouw zogenaamde uittredingen en andere paranormale belevenissen, ik had het zelf bijna niet beter kunnen verwoorden.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

JW88 schreef:Dit vind ik nou mooi Zolderworm, ik citeer een persoonlijke quote van jou uit het topic ''bestaat de hel''

''Wel is het zo dat het kan gebeuren dat wanneer je sterk in iets gelooft, het op een bepaald moment ook echt gaat zien. Dat zijn dan je persoonlijke gedachtebeelden.''

Dit is nou dus ook precies het geval bij jouw zogenaamde uittredingen en andere paranormale belevenissen, ik had het zelf bijna niet beter kunnen verwoorden.
Nou, ik had het nog moeten zien of jij het beter had kunnen verwoorden. Het Nederlands in de Bijbel is de bakermat van onze taal, misschien is het een verkapte vorm van frustratie waardoor je al je vrije tijd besteedt aan iets waar je niet in gelooft.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

JW88 schreef:Dit is nou dus ook precies het geval bij jouw zogenaamde uittredingen en andere paranormale belevenissen, ik had het zelf bijna niet beter kunnen verwoorden.
Alsof uittredingen gedachtebeelden zijn. Volgens mij moet jij je nog een heel eind verdiepen in uittredingen, voordat je een oordeel kunt vellen. Maar neen, mijnheer hier is zo materialistisch als de pest en staat niet eens open voor meerdere dingen. Wat mij betreft een vrij denkend mens onwaardig :roll: En maar doen alsof jij het allemaal zo goed weet, en de rest is niet goed bij zijn of haar hoofd. Waarschijnlijk denk je dat als je maar dingen hard genoeg roept ze vanzelf wel waar worden. Ik ben zelf spiritueel en atheist, want materialisme is ten dode opgeschreven. De wetenschap heeft zelf ook allang door dat er onzichtbare ietsen zijn, energie, materie. Dus waarom dan niet dingen die wij nu paranormaal vinden? Er zijn misschien wel multiversa, of zoveel dimensies.

Ik ben er thans wel achter gekomen dat de materialisten die op fora komen hardere woorden spreken dan wetenschappers die zeggen gewoon "ik weet het niet".
Dag heey
JW88

Bericht door JW88 »

Foppe1986 schreef:
JW88 schreef:Dit is nou dus ook precies het geval bij jouw zogenaamde uittredingen en andere paranormale belevenissen, ik had het zelf bijna niet beter kunnen verwoorden.
Alsof uittredingen gedachtebeelden zijn. Volgens mij moet jij je nog een heel eind verdiepen in uittredingen, voordat je een oordeel kunt vellen. Maar neen, mijnheer hier is zo materialistisch als de pest en staat niet eens open voor meerdere dingen. Wat mij betreft een vrij denkend mens onwaardig :roll: En maar doen alsof jij het allemaal zo goed weet, en de rest is niet goed bij zijn of haar hoofd. Waarschijnlijk denk je dat als je maar dingen hard genoeg roept ze vanzelf wel waar worden. Ik ben zelf spiritueel en atheist, want materialisme is ten dode opgeschreven. De wetenschap heeft zelf ook allang door dat er onzichtbare ietsen zijn, energie, materie. Dus waarom dan niet dingen die wij nu paranormaal vinden? Er zijn misschien wel multiversa, of zoveel dimensies.

Ik ben er thans wel achter gekomen dat de materialisten die op fora komen hardere woorden spreken dan wetenschappers die zeggen gewoon "ik weet het niet".
Het ging vooral om dat eerste stukje ''''Wel is het zo dat het kan gebeuren dat wanneer je sterk in iets gelooft, het op een bepaald moment ook echt gaat zien'' en ik ben niet materialistisch zoals jij dat noemt ik ben realistisch.

Ook jou kan ik weer dezelfde vraag stellen die ik hier al 100x heb gesteld en waar niemand mij nog een antwoord op heeft kunnen geven, namelijk: ''waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek geen enkele concrete resultaten opgeleverd?''

Je kan onmogelijk iets aantonen of bewijzen wat niet aantoonbaar of onbewijsbaar is, als jij zou claimen paranormale dingen te hebben meegemaakt wil ik daarvan concrete bewijzen zien, ik ga je niet zomaar geloven op je mooie blauwe ogen, als je dat niet kan trek ik daar mijn conclusies uit.
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

JW88 schreef:Het ging vooral om dat eerste stukje ''''Wel is het zo dat het kan gebeuren dat wanneer je sterk in iets gelooft, het op een bepaald moment ook echt gaat zien'' en ik ben niet materialistisch zoals jij dat noemt ik ben realistisch.
Dat laatste zegt iedereen. Maar hoe realistisch ben je als jij ontkend dat er dingen zijn die jij niet weet? Hoe realistisch ben je als je wel gelooft dat er onzichtbare dingen zijn omdat de wetenschap dit zegt, onzichtbare energie/materie. Maar als andseren dit zeggen, geloof je het niet en noem jij jezelf realistisch.
Ook jou kan ik weer dezelfde vraag stellen die ik hier al 100x heb gesteld en waar niemand mij nog een antwoord op heeft kunnen geven, namelijk: ''waarom heeft jaren van parapsychologisch onderzoek geen enkele concrete resultaten opgeleverd?''
Ga eens googlen, dan roeptoeter je niet steeds dezelfde dingen. Dat jij iets roept wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Door het leger zijn er zelfs proeven mee gedaan, met wisselend succes. Maar dus wel met succes. Remote viewing, al eens van gehoord?
Je kan onmogelijk iets aantonen of bewijzen wat niet aantoonbaar of onbewijsbaar is, als jij zou claimen paranormale dingen te hebben meegemaakt wil ik daarvan concrete bewijzen zien, ik ga je niet zomaar geloven op je mooie blauwe ogen, als je dat niet kan trek ik daar mijn conclusies uit.
Dus omdat iemand zegt dat hij iets heeft meegemaakt wil jij hier bewijs van zien? En hoe had je het voor je gezien? Foto's maken van een paranormale reis?
En je hoeft ook iemand niet te geloven, maar het andere uiterste is te zeggen dat iemand liegt. Jij was er niet bij, dus je kan het niet weten. Zo moeilijk is dat toch niet? Of voor jou wel, en wil je graag dat iedereen jouw wereldbeeld heeft? Zo ja, dan wens ik je veel succes. En hoop ik dat je niet te veel verzuurt.
Dag heey
alberts

Bericht door alberts »

JW88 schreef:

JW88,
Je schrijft ergens dat je God niet erkent, ik begrijp ook wel dat je de nadruk legt op het afwezig zijn van geloof in een god.
Maar als de vraag gesteld wordt ;bestaat God, dan is mijn antwoord ja, en jouw antwoord nee. Geen van beide kunnen we dat antwoord met bewijzen staven.

Als het toch anders is heb ik dat uit jouw posts niet kunnen opmaken.(ik heb de moeite genomen om ze te lezen)
Bij het recht om te zeggen wat je denkt, hoort de plicht om te denken over wat je zegt.-Stef Bos-
JW88

Bericht door JW88 »

Foppe1986 schreef:
JW88 schreef:Het ging vooral om dat eerste stukje ''''Wel is het zo dat het kan gebeuren dat wanneer je sterk in iets gelooft, het op een bepaald moment ook echt gaat zien'' en ik ben niet materialistisch zoals jij dat noemt ik ben realistisch.
Dat laatste zegt iedereen. Maar hoe realistisch ben je als jij ontkend dat er dingen zijn die jij niet weet? Hoe realistisch ben je als je wel gelooft dat er onzichtbare dingen zijn omdat de wetenschap dit zegt, onzichtbare energie/materie. Maar als andseren dit zeggen, geloof je het niet en noem jij jezelf realistisch.
Ga eens googlen, dan roeptoeter je niet steeds dezelfde dingen. Dat jij iets roept wil nog niet zeggen dat het ook zo is. Door het leger zijn er zelfs proeven mee gedaan, met wisselend succes. Maar dus wel met succes. Remote viewing, al eens van gehoord?
Dus omdat iemand zegt dat hij iets heeft meegemaakt wil jij hier bewijs van zien? En hoe had je het voor je gezien? Foto's maken van een paranormale reis?
En je hoeft ook iemand niet te geloven, maar het andere uiterste is te zeggen dat iemand liegt. Jij was er niet bij, dus je kan het niet weten. Zo moeilijk is dat toch niet? Of voor jou wel, en wil je graag dat iedereen jouw wereldbeeld heeft? Zo ja, dan wens ik je veel succes. En hoop ik dat je niet te veel verzuurt.
Het gaat niet om onzichtbare dingen, wind is ook onzichtbaar maar het bestaat wel, het gaat om aantoonbare dingen, paranormale zaken zijn niet aantoonbaar.

Dan zou ik heel graag bewijs van jou zien voor concrete resultaten vanuit de parapsychologie waarin aangetoond word dat paranormale zaken bestaan met bronvermelding graag aub! Dat moet dan toch niet zo moeilijk zijn lijkt me...

Ja als iemand tegen mij zegt dat hij paranormale gaven heeft of iets paranormaals heeft meegemaakt wil ik daar bewijzen van zien, anders geloof ik hem nooit!. Als hij dat bewijs niet kan leveren zal ik hem nooit maar dan ook nooit op zijn woord geloven, omdat ik niet zo naïef ben als heel veel andere mensen. Je kan verwachten dat mensen zulk soort claims maar blindelings aannemen.

Als ik nu zeg dat ik kan vliegen en net nog even naar de maan ben gevlogen en jij zegt ''dat is niet waar je liegt'' kan ik dan ook zeggen zoals jij dat zegt ''Jij was er niet bij, dus je kan het niet weten :? denk nou aub even logisch na man!
JW88

Bericht door JW88 »

alberts schreef:
JW88 schreef:

JW88,
Je schrijft ergens dat je God niet erkent, ik begrijp ook wel dat je de nadruk legt op het afwezig zijn van geloof in een god.
Maar als de vraag gesteld wordt ;bestaat God, dan is mijn antwoord ja, en jouw antwoord nee. Geen van beide kunnen we dat antwoord met bewijzen staven.

Als het toch anders is heb ik dat uit jouw posts niet kunnen opmaken.(ik heb de moeite genomen om ze te lezen)
Ja ik kan mezelf nu wel weer voor de 1000x gaan herhalen en alles weer uitleggen, maar als je de moeite hebt genomen om alles te lezen weet je wat ik bedoel.