JW88 schreef:Het gaat mij er niet om wie de term verzonnen heeft, het gaat mij erom dat de gelovige die term op mij forceert ...
Tja, anderen 'forceren' de term "Nederlander" op mij.
Nou en?!
JW88 schreef:met de inhoud die de gelovige daaraan geeft ''iemand die niet in God gelooft'' ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
Geeft "de gelovige" dan een andere betekenis aan de term "atheïsme" dan wat het werkelijk betekent?
JW88 schreef:ik ben helemaal niet iemand die ''niet in God gelooft'' ik erken God in de eerste plaats helemaal niet.
En dat is precies wat ik zeg.
Jij bent niet iemand die "niet gelooft", jij bent iemand die daar daartegenover "iets anders" gelooft.
En zo iemand wordt aangeduid met de term "atheïst".
Wat is daar nou zo'n probleem aan?
JW88 schreef:Ik zal je uit leggen hoe het werkt in de wereld, de gene die in eerste instantie iets beweert of claimt ''God bestaat'' of ''ik kan vliegen' of ''ik loop de 100 meter in 5 seconden'' moet kunnen aantonen met bewijzen dat, dat zo is want anders heeft de gene die zegt het daar niet mee eens te zijn in eerste instantie altijd gelijk, tot dat de gene met de bewering of claim bewijst dat die bewering of claim echt zo is, kortom de gene die de eerste claim doet (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar vervolgens op reageert (God bestaat niet), je kan simpelweg niet zeggen dat omdat ik niet kan (wil) bewijzen dat God niet bestaat, hij bestaat, of er een kans is dat hij bestaat.
Het wordt slaapverwekkend.
Ik ben gaan mee-discussiëren met name omdat ik het gedoe over "bewijslast" onzinnig vind.
Dus voor de zoveelste keer weer daarmee komen, helpt echt niets.
Ik "claim" nergens iets over God.
Ik heb alleen gezegd dat ik overtuigd ben van ZIjn bestaan.
Dus alles wat je hier boven zegt, is 1 grote berg onzinnige "bewijs het maar eens" retoriek.
En de 'conclusie' in de laatste zin is al helemaal lachwekkend.
Waar heb ik gezegd dat God wel bestaat (of dat de kans daarop wel aanwezig is) omdat je niet kunt bewijzen dat hij niet bestaat?
JW88 schreef:Als ik nu claim dat ik God ben, kun jij onmogelijk bewijzen dat het niet zo is, waarmee je in jouw optiek dus zegt ''ik geloof niet dat jij God bent'' waarbij je dus eigenlijk zegt, het is hoogst onwaarschijnlijk dat jij God niet bent, maar ik sluit het niet volledig uit.
Nee, dat zeg ik NIET 'eigenlijk'.
Ook weer een verdraaiing van jouw kant.
Als ik zeg dat ik niet geloof dat jij God bent, zeg ik dat ik ervan "overtuigd" ben dat jij NIET God bent.
Een overtuiging die ik niet kan bewijzen, maar vanwege mijn "overtuiging" sluit ik het wel degelijk uit.
Als ik het NIET volledig zou uitsluiten, zou ik bijv. zeggen: dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
JW88 schreef:Heb je nou zelf niet door hoe ridicuul dat klinkt!

de grens die je daar trekt heeft met gezond verstand, logica, rede en rationaliteit te maken waarbinnen ruimte is voor kleine variaties, maar als jij nu tegen mij gaat zeggen ''ik kan vliegen'' dan kan ik concluderen met absolute zekerheid (dus 100%) dat, dat niet zo is, net zoals jij met 100% zekerheid kan concluderen dat ik God niet ben en net zoals je met absolute zekerheid kan concluderen dat kabouters niet bestaan.
Jij kan bv toch ook 100% zeker uitsluiten dat sinterklaas niet bestaat? Of twijfel je daar nog aan?
Vertel dan eens: hoe kun jij
100% zeker uitsluiten dat Sinterklaas niet bestaat?
JW88 schreef:Ik heb je nu dus uitgelegd waarom jouw stelling ''Als ik niet geloof in het bestaan van kabouters, is het enige zinnige standpunt: ik geloof het niet.'' echt een complete misvatting is.
In jouw voorbeeld heeft iedereen dan bij elke stelling een andere hobby ipv geen hobby, net zoals ik God niet erken, erken ik kabouters ook niet en de Kerstman ook niet, God is in essentie voor mij ook exact maar dan ook exact hetzelfde als de Kerstman, beide een illusie, beide een product van de menselijke geest, beide bedacht voor bepaalde doeleinden.
En ik heb al uitgelegd, dat de 'aanname' dat God 'een illusie' of 'bedacht' is, een onbewijsbare aanname is,
en daarom ook niet meer dan 'een aanname' (een overtuiging) is.
JW88 schreef:De gelovige denkt dat hij een sterk punt heeft door steeds te roepen bewijs maar eens dat God niet bestaat, ...
Dat denkt "de gelovige" helemaal niet.
De atheïst denkt dat de gelovige dat denkt, maar dat is niet zo.
(toegegeven, je zult vast wel ergens een citaat kunnen vinden dat jouw vooroordeel ondersteunt,
sterker, wellicht kan ik er ook wel een gelovige vinden die dit denkt/beweert,
maar het overgrote merendeel van de duizenden gelovigen die ik ken, denkt en praat niet op die manier over God.