rfdekruijff schreef:In dit geval, geen idee.
Het is een fout geweest zoals vele fouten worden gemaakt.
Als deze mensen samen in de Bijbel hadden gezocht was het misschien niet gebeurd, maar dat is achteraf altijd makkelijk praten. Het feit dat er fouten gemaakt zijn bewijzen dan toch des te meer dat Jezus nodig is?
Dag rfdekruijf,
Eigenlijk moet ik nu heel DIEP zuchten. Wat een verblindheid. Dat er fouten gemaakt zijn bewijzen des te meer dat ze Jezus nodig hebben...., wat een dooddoener... We hebben gewoon Wodan nodig voor een oplossing.
rfdekruijff schreef:
Maar we moeten niet denken dat alleen de christenen fouten maken. Vanwege onze normen worden we misschien alleen kritischer bekeken. Dat is iets goeds, daar kunnen we van leren.
Als tegenvraag wil ik een een gesprek samenvatten dat ik eens had met een atheïst over rechtvaardigheid.
Hij vroeg me: "Als je moest kiezen tussen of eten voor jou kinderen of eten voor de kinderen van een vluchteling, wat kies je dan?"
Ik antwoordde met: "Ik zou mijn kinderen dan eten geven zoals ik denk dat de vluchteling zijn kinderen eten zou geven." Hij wilde me aantonen dat ik eerst aan mezelf dacht. Dit klopte ook.
Daarna vroeg ik: "Maar wie bepaalt wat rechtvaardig is?"
Waarop hij antwoordde: "Degene met de grootste stok!"
Dit maakte voor mij duidelijk dat er voor hem geen echte rechtvaardigheid bestaat.
Ik stelde hem ook die vraag en hij aarzelde met antwoorden maar gaf toch toe dat de normen en waarden die er zijn, eigenlijk gebaseerd zijn op cultuur en dus is er geen goed of fout.
Te beweren dat normen en waarden niet gebaseerd zijn op tijd , cultuur en plaats en bij een bepaalde goddlijke macht is een even grote fout. Normen en waarden ZIJN de tijd en cultuur. De bijbel wijst slavernij niet expleciet af en is zelfs soms voor ( ja MISSCHIEN verwerpt de brief aan Filemon slavernij , maar zelfs daar zijn de scholars niet overeens. ), toch zijn er weinig christenen die nog voor slavernij zijn. Is de bijbel veranderd. Nieuw addendum uitgebracht?....
Jouw moreel komt uit de bijbel en je moet dus voor mensenoffers zijn . Jouw god vraagt van zijn beste vriend Abraham om zijn zoon Izak te offeren en die daad werd zijn geloofsgrond.
Oude Testament zeg je ? Zelfde verhaal kom je tegen bij de "geloofshelden" in de brief van de Hebreeen 11 in het NT:
17 Door het geloof heeft Abraham, toen hij door God op de proef gesteld werd, Izak geofferd. En hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd.
18 Tegen hem was gezegd: Dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Hij overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken.
19 En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug.
rfdekruijff schreef:I
Ik generaliseer even om een punt te maken, maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn (ja, dat is nu ongenuanceerd gebracht).
Hoe kan je dan zeggen dat die oorlogen/beslissingen verkeerd is? Waar baseer je dat op?
Als christenen hebben we wel een ultiem moreel kompas in God.
Als we dan fouten maken, is dat ook te zien om dat we een graadmeter hebben.
Maakt dat de fouten weer goed? NEE!
Moeten we dan ons vernederen, excuses aanbieden en vergeving vragen. JA!
Maar dat betekend niet dat we nooit meer fouten zullen maken.
Zoals al aangegeven : normen en waarden komen niet uit de lucht vallen. Ze maken onderdeel van de tijd, cultuur en plaats. Laten we in deze tijd die gestempeld wordt door verlichting en humanisme een oorlog slecht vinden. En ja het gaat helaas heel erg vaak. Maar laat ik voor dat fout gaan een andere verklaring hebben.
Jouw ultieme kompas van god is verraad aan zijn beste vrienden : Abraham en vooral Job ......inderdaad mijn nickname......