Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
rfdekruijff
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door rfdekruijff »

"De meeste historici" is beter geformuleerd, dat is waar.
Voor christenen was de bijbel HEEL lang DE bewijsgrond, dat dezelfde historici en juist OOK theologen dit aan flarden hebben getrokken zorgt er in de moderne tijd voor dat christenen dit van hun geloof MOETEN maken of moeten leven in een "gespleten" wereld.
Voor mij is de Bijbel nog steeds DE bewijsgrond. Ik weet niet wanneer dit aan flarden is gescheurd, maar in mijn ogen is dat nooit gebeurd.
Daarom is het voor mij als christen wel te bewijzen, nl op grond van de Bijbel dat Jezus bestaat. Maar omdat (begrijpelijk) atheïsten de Bijbel niet als waarheid zien zullen jullie mijn argumenten als ongeldig verklaren.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi 'Piebe',
Wim Nusselder schreef:Pas je overigens een beetje op met dat praten over 'de Jood' en 'de christen'?
Het lijkt verdacht op antisemitisme.
Daar hebben we slechte ervaringen mee die we in de 20e eeuw achter ons gelaten hoopten te hebben.
Piebe 2.2 schreef:aangezien ik zelf joods ben kan er geen sprake zijn van antisemitisme.
Goed om te weten.
In welke zin 'ben' jij joods?
Als je er niet bij zet dat je zelf joods bent, kan wat je schreef nog steeds als antisemitisme gelezen worden.
Piebe 2.2 schreef:Voor mij is elk mens verkeerd tot het tegendeel bewezen is, jood, moslim, christen of atheist ik haat ze allemaal evenveel.
Hoe serieus bedoel je dat?
Hoe verhoudt zich dat tot 'God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf' en 'hebt [zelfs] uw vijanden lief'?
Iedereen (inclusief jezelf?!) haten lijkt mij geen heel gezonde levenshouding, noch gezond voor jezelf, noch voor de mensen waarmee je samenleeft.

Overigens wringen die twee uitspraken met elkaar:
Eerst schrijf je dat je zelf joods bent en dus geen antisemitische uitspraken kunt doen.
Daarmee zegt je dat je je eigen groep niet kunt haten.
Vervolgens zeg je dat je alle mensen haat en dus ook joden.

Wil je ook nog op terugkomen op het volgende?
Het was een serieuze vraag en on-topic.
Wim Nusselder schreef:Je antwoordt ontwijkend.
Eerst zeg je dat niet hoe iemand zichzelf noemt voor jou maatgevend is, maar zijn/haar vruchten voor jou.
Als ik je vraag naar die vruchten, verwijs je naar iets 'innerlijks' (zonder duidelijk te maken wat dat is).
Hoe kom je er achter of iemand innerlijk christen dan wel atheïst (of een combinatie) is anders dan hem/haar zelf te vragen waar hij/zij zich mee identificeert.
Met v&Vriendengroet,

Wim
job

Bericht door job »

Dirk schreef:
Wim Nusselder schreef:Kortom: vanuit humanistisch perspectief geef je me gelijk.
Jazeker. Wanneer je de mens centraal stelt, heb je gelijk. Wanneer je God centraal stelt niet. Maar, we zijn in het subforum Levensbeschouwing, waar humanistische bijdragen toegestaan zijn.
Dirk schreef:Waarom is het gevaarlijk om een perspectief te kiezen dat jij als 'humanistisch' aanduidt?
Het humanisme kopieert Bijbelse normen en waarden en voegt er iets aan toe. Het is net anders, maar het lijkt zo fraai. Rattengif smaakt goed, maar is dodelijk. Het smaakt goed, omdat het anders niet door ratten gegeten wordt. Zo "smaakt" het humanisme ook goed, maar is het dodelijk. De tegenstander is niet veranderd: Gods Woord wordt verdraaid om de mens te misleiden.

Het gevaar is tevens dat veel mensen zeer goede bedoelingen hebben, maar keer op keer afwijken, vaak onbedoeld, van de gezonde leer. Het is prima dat een mens zich verplaatst in een ander, zolang God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest niet verloochend worden. Iedereen heeft Jezus keihard nodig, en die boodschap moet verkondigd worden.
Dag Dirk,

Volgens mij ben jij erg onder invloed van rattengif.... ;)
Het is niet het humanisme dat het rattengif is maar het christendom. Het christendom is het grote nihilisme en de omkering van alle waarden. Mensen LIJDEN door het geloof en mensen hebben in het verleden GELEDEN door het geloof. Lijden ze zeg je?. Ja ik heb veel familie in Refo kerken en hun hele leven lijden ze door dit nihilistische geloof. Ja maar, in mijn variant van het geloof lijden ze niet. Hoe weet je dat jouw variant de juiste is?. Omdat ze in jouw variant de "scherpe" kantjes er af zijn geslepen?

Om bij de titel van dit topic te komen: er is voor een christen niet veel nodig om atheist te worden: De bijbel goed lezen, wat aan theologie studie doen en vooral goed opletten als gelovigen spreken. En je ziet en hoort: Ze lijden....... helaas hebben de meeste niet in de gaten waar dit lijden vandaan komt. Het rattengif wijst naar HUNZELF als bron van het lijden...en daarom nuttigen ze nog wat extra gif om het lijden te bestrijden..
Dirk

Bericht door Dirk »

job schreef:Zoals vegetariër versus niet-vegetariër . Of postzegelverzamelaar (christengelovige ) versus een NIET postzegelverzamelaar ( niet gelovige ) .
Of fascist versus niet-fascist, duivelsaanhanger versus niet-duivels-aanhager of ISIS-strijder versus anti-ISIS-strijder.
job schreef:En de andere respecteer ik als persoon
Ook ik respecteer de ISIS-strijder als persoon, maar
job schreef:zijn religieuze ervaringen respecteer ik als inbeeldingen.
...zijn ervaringen zijn absoluut (helaas) geen inbeeldingen.
job schreef:Soms onschadelijk , meestal schadelijk voor zich zelf , zijn kinderen of de maatschappij.
Soms lijkt iets schadelijk. Gaat het hier om? Het gaat om de waarheid! De leugen is per definitie schadelijk en daarom
job schreef:En die schadelijkheid van dat gif zal ik met alle kracht voor het licht halen...
moet de leugen met alle kracht voor het Licht gehaald worden. Gelukkig hoeven wij dat niet meer te doen. Jezus heeft dat gedaan en doet dat! Getuig van Zijn werk en de duisternis zal wijken.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
job

Bericht door job »

Dirk schreef:
job schreef:Zoals vegetariër versus niet-vegetariër . Of postzegelverzamelaar (christengelovige ) versus een NIET postzegelverzamelaar ( niet gelovige ) .
Of fascist versus niet-fascist, duivelsaanhanger versus niet-duivels-aanhager of ISIS-strijder versus anti-ISIS-strijder.
job schreef:En de andere respecteer ik als persoon
Ook ik respecteer de ISIS-strijder als persoon, maar
job schreef:zijn religieuze ervaringen respecteer ik als inbeeldingen.
...zijn ervaringen zijn absoluut (helaas) geen inbeeldingen.
Dag Dirk,

Er is geen land dat zoveel veroveringen en oorlogen heeft gevoerd en doden op zijn geweten heeft de laatste 400 jaar als het christelijke Engeland. Dus wat is je argument?. Die ervaringen waren dus ook geen inbeeldingen....
Europa was een christelijk continent en we vochten er twee wereldoorlogen op uit. Duitsland was een gedoopte en christelijke natie en ze vergasten 6 miljoen joden. Nee je zult me niet horen zeggen dat de nazi-dom hetzelfde is als christendom. Wel dat het verbijsterend is dat een land dat voor 95% uit christenen bestaat, dit op geen enkele manier heeft gewerkt als "bescherming".

Ga even terug naar de 1e wereld oorlog en naar het front in West Vlaanderen. Even vonden we het TE ERG. We vierden als strijdende partijen samen kerstfeest. Vrede op aarde, god kwam voor mensen verloren in schuld...en na kerst haalden dezelfde mensen weer de trekker van het geweer en kanon over......christenen.....tegen elkaar... Beiden bidden naar god voor de overwinning......

Ga even naar Noord Amerika van eind 19e eeuw.. Christenen vechten tegen elkaar. De ene op basis van de bijbel voor afschaffing van slavernij , de andere op basis van de bijbel tegen afschaffing van slavernij. Beiden bidden naar dezelfde god voor de overwinning.

Gelukkig was het allemaal geen inbeelding.......
Dirk

Bericht door Dirk »

job schreef:Gelukkig was het allemaal geen inbeelding.......
Klopt. De mens is niet of nauwelijks veranderd, en daarom hebben we Jezus zo hard nodig!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
job

Bericht door job »

Dirk schreef:
job schreef:Gelukkig was het allemaal geen inbeelding.......
Klopt. De mens is niet of nauwelijks veranderd, en daarom hebben we Jezus zo hard nodig!
Dag Dirk,

Wat een dooddoener. In die paar kleine voorbeeldjes die ik beschreef vonden de de christenen ook dat ze Jezus nodig hadden en ze volgden hem ook en ze vonden dat ze hem hard nodig hadden in hun LIJDEN. Vast inbeelding want het hielp niets........
rfdekruijff

Job schreef:Wel dat het verbijsterend is dat een land dat voor 95% uit christenen bestaat, dit op geen enkele manier heeft gewerkt als "bescherming".
Ik weet niet meer wie het zei, maar: "Het grootste probleem is niet de mensen die verkeerd doen, maar de passiviteit van hen die goed doen."
Christenen hebben hierin nog heel veel te leren, dat denk ik zeker.
Vanuit mij gezien is een christelijk land altijd in oorlog omdat de duivel ze geen rust gunt.

Ik vind wat Dirk zegt geen dooddoener omdat juist zij die misleid zijn (zoals je voorbeelden) Jezus nodig hebben. Wat dat betreft slaat hij de spijker op zijn kop.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
job

Bericht door job »

rfdekruijff schreef:
Job schreef:Wel dat het verbijsterend is dat een land dat voor 95% uit christenen bestaat, dit op geen enkele manier heeft gewerkt als "bescherming".
Ik weet niet meer wie het zei, maar: "Het grootste probleem is niet de mensen die verkeerd doen, maar de passiviteit van hen die goed doen."
Christenen hebben hierin nog heel veel te leren, dat denk ik zeker.
Vanuit mij gezien is een christelijk land altijd in oorlog omdat de duivel ze geen rust gunt.

Ik vind wat Dirk zegt geen dooddoener omdat juist zij die misleid zijn (zoals je voorbeelden) Jezus nodig hebben. Wat dat betreft slaat hij de spijker op zijn kop.
Dag Rfdekruijff,

En wie bepaalt er wie er wel of niet misleidt wordt? Ze waren allemaal gelovigen, de kerk gaf hun de zegen mee... Al hun gebeden sloten ze af met "om jezus wil", ze vroegen om leiding van god........
rfdekruijff

In dit geval, geen idee.
Het is een fout geweest zoals vele fouten worden gemaakt.
Als deze mensen samen in de Bijbel hadden gezocht was het misschien niet gebeurd, maar dat is achteraf altijd makkelijk praten. Het feit dat er fouten gemaakt zijn bewijzen dan toch des te meer dat Jezus nodig is?

Maar we moeten niet denken dat alleen de christenen fouten maken. Vanwege onze normen worden we misschien alleen kritischer bekeken. Dat is iets goeds, daar kunnen we van leren.
Als tegenvraag wil ik een een gesprek samenvatten dat ik eens had met een atheïst over rechtvaardigheid.
Hij vroeg me: "Als je moest kiezen tussen of eten voor jou kinderen of eten voor de kinderen van een vluchteling, wat kies je dan?"
Ik antwoordde met: "Ik zou mijn kinderen dan eten geven zoals ik denk dat de vluchteling zijn kinderen eten zou geven." Hij wilde me aantonen dat ik eerst aan mezelf dacht. Dit klopte ook.
Daarna vroeg ik: "Maar wie bepaalt wat rechtvaardig is?"
Waarop hij antwoordde: "Degene met de grootste stok!"
Dit maakte voor mij duidelijk dat er voor hem geen echte rechtvaardigheid bestaat.
Ik stelde hem ook die vraag en hij aarzelde met antwoorden maar gaf toch toe dat de normen en waarden die er zijn, eigenlijk gebaseerd zijn op cultuur en dus is er geen goed of fout.
Ik generaliseer even om een punt te maken, maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn (ja, dat is nu ongenuanceerd gebracht).
Hoe kan je dan zeggen dat die oorlogen/beslissingen verkeerd is? Waar baseer je dat op?

Als christenen hebben we wel een ultiem moreel kompas in God.
Als we dan fouten maken, is dat ook te zien om dat we een graadmeter hebben.
Maakt dat de fouten weer goed? NEE!
Moeten we dan ons vernederen, excuses aanbieden en vergeving vragen. JA!
Maar dat betekend niet dat we nooit meer fouten zullen maken.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

rfdekruijff schreef- maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn[quote][/quote]

Dat heb je goed gezien men ziet dat in een land als Noord Korea en hier op dit en andere forums waar ze rondhangen.het die geen Christen zijn worden Christen en atheisten keren weer terug naar hun wortels het Christendom en de Kerk.Nog niet zo lang geleden zei er een tegen ons === hoe heb ik zo stom kunnen zijn om niet te geloven en haat te hebben tegen mensen,eindelijk er aan deze zwarte bladzij in mijn leven een eind gekomen ,heerlijk weer thuis===

Veritas vos liberabit.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Rechtuit schreef:
Dat heb je goed gezien men ziet dat in een land als Noord Korea en hier op dit en andere forums waar ze rondhangen.het die geen Christen zijn worden Christen en atheisten keren weer terug naar hun wortels het Christendom en de Kerk.

Nog niet zo lang geleden zei er een tegen ons === hoe heb ik zo stom kunnen zijn om niet te geloven en haat te hebben tegen mensen,eindelijk er aan deze zwarte bladzij in mijn leven een eind gekomen ,heerlijk weer thuis===

Veritas vos liberabit.

Afbeelding
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
Rechtuit schreef:
Dat heb je goed gezien men ziet dat in een land als Noord Korea en hier op dit en andere forums waar ze rondhangen.het die geen Christen zijn worden Christen en atheisten keren weer terug naar hun wortels het Christendom en de Kerk.

Nog niet zo lang geleden zei er een tegen ons === hoe heb ik zo stom kunnen zijn om niet te geloven en haat te hebben tegen mensen,eindelijk er aan deze zwarte bladzij in mijn leven een eind gekomen ,heerlijk weer thuis===

Veritas vos liberabit.

Afbeelding
Je voel je zeker aan gesproken,anders zou je niet reageren :D :D :D
job

Bericht door job »

rfdekruijff schreef:In dit geval, geen idee.
Het is een fout geweest zoals vele fouten worden gemaakt.
Als deze mensen samen in de Bijbel hadden gezocht was het misschien niet gebeurd, maar dat is achteraf altijd makkelijk praten. Het feit dat er fouten gemaakt zijn bewijzen dan toch des te meer dat Jezus nodig is?
Dag rfdekruijf,

Eigenlijk moet ik nu heel DIEP zuchten. Wat een verblindheid. Dat er fouten gemaakt zijn bewijzen des te meer dat ze Jezus nodig hebben...., wat een dooddoener... We hebben gewoon Wodan nodig voor een oplossing.
rfdekruijff schreef: Maar we moeten niet denken dat alleen de christenen fouten maken. Vanwege onze normen worden we misschien alleen kritischer bekeken. Dat is iets goeds, daar kunnen we van leren.
Als tegenvraag wil ik een een gesprek samenvatten dat ik eens had met een atheïst over rechtvaardigheid.
Hij vroeg me: "Als je moest kiezen tussen of eten voor jou kinderen of eten voor de kinderen van een vluchteling, wat kies je dan?"
Ik antwoordde met: "Ik zou mijn kinderen dan eten geven zoals ik denk dat de vluchteling zijn kinderen eten zou geven." Hij wilde me aantonen dat ik eerst aan mezelf dacht. Dit klopte ook.
Daarna vroeg ik: "Maar wie bepaalt wat rechtvaardig is?"
Waarop hij antwoordde: "Degene met de grootste stok!"
Dit maakte voor mij duidelijk dat er voor hem geen echte rechtvaardigheid bestaat.
Ik stelde hem ook die vraag en hij aarzelde met antwoorden maar gaf toch toe dat de normen en waarden die er zijn, eigenlijk gebaseerd zijn op cultuur en dus is er geen goed of fout.
Te beweren dat normen en waarden niet gebaseerd zijn op tijd , cultuur en plaats en bij een bepaalde goddlijke macht is een even grote fout. Normen en waarden ZIJN de tijd en cultuur. De bijbel wijst slavernij niet expleciet af en is zelfs soms voor ( ja MISSCHIEN verwerpt de brief aan Filemon slavernij , maar zelfs daar zijn de scholars niet overeens. ), toch zijn er weinig christenen die nog voor slavernij zijn. Is de bijbel veranderd. Nieuw addendum uitgebracht?....
Jouw moreel komt uit de bijbel en je moet dus voor mensenoffers zijn . Jouw god vraagt van zijn beste vriend Abraham om zijn zoon Izak te offeren en die daad werd zijn geloofsgrond.
Oude Testament zeg je ? Zelfde verhaal kom je tegen bij de "geloofshelden" in de brief van de Hebreeen 11 in het NT:

17 Door het geloof heeft Abraham, toen hij door God op de proef gesteld werd, Izak geofferd. En hij, die de beloften ontvangen had, heeft zijn eniggeborene geofferd.

18 Tegen hem was gezegd: Dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Hij overlegde bij zichzelf dat God bij machte was hem zelfs uit de doden op te wekken.
19 En hij kreeg hem als het ware daaruit ook terug.

rfdekruijff schreef:I

Ik generaliseer even om een punt te maken, maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn (ja, dat is nu ongenuanceerd gebracht).
Hoe kan je dan zeggen dat die oorlogen/beslissingen verkeerd is? Waar baseer je dat op?

Als christenen hebben we wel een ultiem moreel kompas in God.
Als we dan fouten maken, is dat ook te zien om dat we een graadmeter hebben.
Maakt dat de fouten weer goed? NEE!
Moeten we dan ons vernederen, excuses aanbieden en vergeving vragen. JA!
Maar dat betekend niet dat we nooit meer fouten zullen maken.
Zoals al aangegeven : normen en waarden komen niet uit de lucht vallen. Ze maken onderdeel van de tijd, cultuur en plaats. Laten we in deze tijd die gestempeld wordt door verlichting en humanisme een oorlog slecht vinden. En ja het gaat helaas heel erg vaak. Maar laat ik voor dat fout gaan een andere verklaring hebben.
Jouw ultieme kompas van god is verraad aan zijn beste vrienden : Abraham en vooral Job ......inderdaad mijn nickname......
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef:rfdekruijff schreef- maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn
Dat heb je goed gezien men ziet dat in een land als Noord Korea en hier op dit en andere forums waar ze rondhangen.het die geen Christen zijn worden Christen en atheisten keren weer terug naar hun wortels het Christendom en de Kerk.Nog niet zo lang geleden zei er een tegen ons === hoe heb ik zo stom kunnen zijn om niet te geloven en haat te hebben tegen mensen,eindelijk er aan deze zwarte bladzij in mijn leven een eind gekomen ,heerlijk weer thuis===

Veritas vos liberabit.
Dag Rechtuit,

Zoals ik al aangaf hebben die zogenaamde normen en waarden van het christendom ook niet veel opgeleverd. Europa : raakte tijdens de goddienst oorlogen een kwart tot een derde van zijn bevolking kwijt..... waren Christenen.
En zie mijn andere gegeven voorbeelden....., ik weet wel wat de ECHTE verklaringen zijn die er achter zitten, zegt iets van het dier dat nog steeds in ons schuilt... maar dat christenen zo blind zijn om te denken dat hun moraal beter is.....lees je bijbel iets beter......en kijk naar de geschiedenis van het christendom......alle wandaden konden worden begaan door aanhangers van hetzelfde geloof.....ik wil mij er niet meer bij rekenen....
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

job schreef:
Rechtuit schreef:rfdekruijff schreef- maar ik denk dat er voor de atheïsten dus geen normen en waarden zijn

Veritas vos liberabit.
Dag Rechtuit,

Zoals ik al aangaf hebben die zogenaamde normen en waarden van het christendom ook niet veel opgeleverd. Europa : raakte tijdens de goddienst oorlogen een kwart tot een derde van zijn bevolking kwijt..... waren Christenen.
En zie mijn andere gegeven voorbeelden....., ik weet wel wat de ECHTE verklaringen zijn die er achter zitten, zegt iets van het dier dat nog steeds in ons schuilt... maar dat christenen zo blind zijn om te denken dat hun moraal beter is.....lees je bijbel iets beter......en kijk naar de geschiedenis van het christendom......alle wandaden konden worden begaan door aanhangers van hetzelfde geloof.....ik wil mij er niet meer bij rekenen....
Job; natuurlijk hebben Christenen gelijk voor tijd en Eeuwigheid.En steeds meer niet Christenen hebben dat in de gaten elke dag elke uur komen er honderd duizenden bij===LAUS DEO :flower1: :flower1: :flower1:
callista

Bericht door callista »

Rechtuit schreef: Job; natuurlijk hebben Christenen gelijk voor tijd en Eeuwigheid.En steeds meer niet Christenen hebben dat in de gaten elke dag elke uur komen er honderd duizenden bij===LAUS DEO :flower1: :flower1: :flower1:
Tralala...

Afbeelding
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

callista schreef:
Rechtuit schreef: Job; natuurlijk hebben Christenen gelijk voor tijd en Eeuwigheid.En steeds meer niet Christenen hebben dat in de gaten elke dag elke uur komen er honderd duizenden bij===LAUS DEO :flower1: :flower1: :flower1:
Tralala...

Afbeelding
Je voelt je zeker aangesproken anders zou je niet reageren :D :D :D
rfdekruijff

wow, déjà vu
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef:[
Job; natuurlijk hebben Christenen gelijk voor tijd en Eeuwigheid.En steeds meer niet Christenen hebben dat in de gaten elke dag elke uur komen er honderd duizenden bij===LAUS DEO :flower1: :flower1: :flower1:
Dag Rechtuit,

Ik begrijp dat jij tweeduizend jaar terug geen christen zou zijn geworden. Het waren er niet veel, en velen wandelden NIET MEER met Jezus. En als Jezus aan jouw had gevraagd: zou je ook niet weggaan was je ook maar gegaan?.

En als over dertig jaar de moslims de grootste religie is geworden wordt jij natuurlijk moslim. De meerderheid heeft immers gelijk.....

Deze oude lemming kijkt met een diepe zucht de verblinde massa na......eens rende ik mee.......bleef gelukkig aan laatste randje van de rots hangen. Ben met een bonzend hart in de keel de helling terug opgevlogen....En nee, dat gaat niet vanzelf.....alles in je schreeuwt om mee te gaan.
Geloofsafval doet pijn.......omdat de indoctrinatie heel diep gaat...... Je weet wel, dat diep invretende rattengif.........
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

job schreef:
Dag Rechtuit,

Ik begrijp dat jij tweeduizend jaar terug geen christen zou zijn geworden. Het waren er niet veel, en velen wandelden NIET MEER met Jezus. En als Jezus aan jouw had gevraagd: zou je ook niet weggaan was je ook maar gegaan?.

En als over dertig jaar de moslims de grootste religie is geworden wordt jij natuurlijk moslim. De meerderheid heeft immers gelijk.....

Deze oude lemming kijkt met een diepe zucht de verblinde massa na......eens rende ik mee.......bleef gelukkig aan laatste randje van de rots hangen. Ben met een bonzend hart in de keel de helling terug opgevlogen....En nee, dat gaat niet vanzelf.....alles in je schreeuwt om mee te gaan.
Geloofsafval doet pijn.......omdat de indoctrinatie heel diep gaat...... Je weet wel, dat diep invretende rattengif.........
Als je de wetenschappelijke berichten een beetje bij zou houden zou je weten dat het Christendom de grootste religie is het hard groeiend,dat Afrika over 25 jaar een geheel Christelijk continent zal zijn zo ook het grootste deel van Azie over 40 a 50 jaar en dat zo,n meer dan 16 miljoen moslims per jaar Christen worden.Ook jij zal weer terug keren wat je bent er nog goed mee bezig het laat je niet los,goede zaak ga zo door :flower1: :!: :!:
job

Bericht door job »

rfdekruijff schreef:"De meeste historici" is beter geformuleerd, dat is waar.
Voor christenen was de bijbel HEEL lang DE bewijsgrond, dat dezelfde historici en juist OOK theologen dit aan flarden hebben getrokken zorgt er in de moderne tijd voor dat christenen dit van hun geloof MOETEN maken of moeten leven in een "gespleten" wereld.
Voor mij is de Bijbel nog steeds DE bewijsgrond. Ik weet niet wanneer dit aan flarden is gescheurd, maar in mijn ogen is dat nooit gebeurd.
Daarom is het voor mij als christen wel te bewijzen, nl op grond van de Bijbel dat Jezus bestaat. Maar omdat (begrijpelijk) atheïsten de Bijbel niet als waarheid zien zullen jullie mijn argumenten als ongeldig verklaren.
Iedereen heeft recht op zijn eigen meningen maar NIET op zijn eigen feiten. Als je niet begrijpt dat het in de moderne tijd miljoenen malen moeilijker is om te geloven dan heb de kloof nog niet gezien. In de moderne tijd leven en ALLEEN de tegen argumenten niet van toepassing verklaren op de bijbel is een "gespleten" wereld. Maak je niet ongerust, andere religies doen het ook..... En als christen kun je tegenwoordig je eigen "prakkie" kiezen die aansluit bij JOUW denkwereld. Inderdaad: De PIJN van Wim Nusselder, het lichaam van christus gespleten en christus elke dag opnieuw gekruisigd door zijn aanhangers....
job

Bericht door job »

Rechtuit schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Als je de wetenschappelijke berichten een beetje bij zou houden zou je weten dat het Christendom de grootste religie is het hard groeiend,dat Afrika over 25 jaar een geheel Christelijk continent zal zijn zo ook het grootste deel van Azie over 40 a 50 jaar en dat zo,n meer dan 16 miljoen moslims per jaar Christen worden.Ook jij zal weer terug keren wat je bent er nog goed mee bezig het laat je niet los,goede zaak ga zo door :flower1: :!: :!:
Dag Rechtuit,

Wel de berichten spreken elkaar tegen. Elk onderzoek is een moment opname..Afgelopen paar jaar lijkt het christendom inderdaad de grootste te worden en te blijven En mensen horen graag bij een winnende groep.....vrijwillig of gedwongen..
En daarmee vindt jij cultuur christendom blijkbaar een valide keus.....

Ook fijn dat je alleen ingaat op iets wat je in de kraam van pas komt..... Ik begrijp er gewoon uit dat jij twee duizend jaar terug GEEN christen was geworden, en het kruis achter christus aandragen dat is waarschijnlijk onbekend voor je?...dat is dwaasheid .... of ergenis....?
Laatst gewijzigd door job op 25 apr 2016, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

job schreef:
Rechtuit schreef:
job schreef:
Dag Rechtuit,

Dag Rechtuit,

Wel de berichten spreken elkaar tegen. Elk onderzoek is een moment opname.
Ook fijn dat je alleen ingaat op iets wat je in de kraam van pas komt..... Ik begrijp er gewoon uit dat jij twee duizend jaar terug GEEN christen was geworden, en het kruis achter christus aandragen dat is waarschijnlijk onbekend voor je?...dat is dwaasheid .... of ergenis....?
Wat wij al zeiden;natuurlijk hebben Christenen gelijk voor tijd en Eeuwigheid.En steeds meer niet Christenen hebben dat in de gaten elke dag elke uur komen er honderd duizenden bij===LAUS DEO :flower1: :flower1: :flower1:
callista

Bericht door callista »

Afbeelding