Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Anja (oud account) »

job schreef:
Ik zag vandaag op de vrijmarkt een aantal evangelisatiekramen. Je mag raden van welk geloof. Ik verklap alvast dat ze geen agnost of atheist waren.....
Die exploiteerden de rest van de kramen al met hun koopwaar :lol: . Het wil alleen hier nog niet zo lukken. :P
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 27 apr 2016, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
job
Man/Vrouw: M

Bericht door job »

rfdekruijff schreef:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Als hij het kán en wil opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
Ik denk niet dat God almachtig is.
Ik geloof niet dat Hij kan veranderen. Dat zegt Hij nl zelf. Ik ben er ook van overtuigd dat Hij geen kwaad kan doen als in onrechtvaardig zijn.
Ik geloof wél dat Hij in staat is om het lijden op te heffen. Dat zal ook gebeuren maar tot nu toe nog niet gedaan.
.
Jij denkt niet dat god almachtig is en waarom denk je dat?. Dus als voor jouw de bijbel zegt : "Mij is gegeven ALLE macht in hemel en op aarde" beschouw je dat symbolisch?
Uiteraard weet ik dat door sommige theologen soms wordt gesproken van "overmacht" i.p.v almacht. Maar zelfs zulke theologen zullen stellen dat die macht boven alle andere macht moet uitgaan. Zoniet dan is jouw geloof en hoop op god (aannemend dat hij bestaat) kansloos. In de praktijk zul je het tot in het eindeloze moeten oprekken. Is het "kwaad" een grotere macht? Dan god kan hij het niet opheffen. Als hij het NU niet wil opheffen dan is en blijft hij kwaadaardig. Omdat hij vast wil houden aan ZIJN plan?. Dan zitten we meteen in discussie over gods souvereiniteit en voorzienigheid/uitverkiezing. Kunnen we ook een interessante discussie over beginnen.

Jij gelooft dat god niet kan veranderen. Dat zegt hij op veel plaatsen inderdaad zelf en op andere plaatsen zegt hij juist wel dat hij veranderlijk is en van plan veranderd. Theologen zeggen dan snel en slim dat dit "menselijk" spreken van god is. Wie bepaalt waar en welke wijze je deze leessleutel gebruikt. Zoveel theologen zoveel meningen.....

Je gelooft wel dat hij in staat is om het lijden op te heffen. Waarom niet NU? . En nog belangrijker: waarom niet meteen NA Paasmorgen? Waarom de wereld al tweeduizend jaar laten doordraaien terwijl elke christen zegt dat het betaald en klaar is. Toch maar weer vasthouden aan het "plan"? En ja ik heb weet van de vele excuses van christenen op dit vlak. Een populaire is: Het is met Pasen D-Day geworden, het is nu alleen nog wachten op V-Day. Dacht je echt dat de geallieerden er niet METEEN V-Day van hadden gemaakt als ze de MACHT hadden gehad?

En de laatste frase van Epicurus gaat je wijselijk niet op in ( de laatste concluderende zin ): "Als hij het kán en wil opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?"
Ik wil daar in latere bijdrage nog op ingaan. ER is een directe lijn van god met het kwaad. Alle grote theologen erkennen dit ook, alleen proberen ze het met wat kunst grepen te "neutraliseren" Causa prima , causa secunda. Filosofie weet je wel?. Kun je alles mee verklaren en laat ook deze vorm van filosoferen te zijn doorgeprikt in de moderne tijd
job

Bericht door job »

Anja schreef:
job schreef:
Ik zag vandaag op de vrijmarkt een aantal evangelisatiekramen. Je mag raden van welk geloof. Ik verklap alvast dat ze geen agnost of atheist waren.....
Die exploiteerden de rest van de kramen al met hun koopwaar :lol: .
Ik weet naar waar jij woont in de wereld. Bij mij ( een middelgrote plaats ) in Nederland zijn de winkel eigenaren en personeel een redelijk dwarsdoorsnede van de bevolking. Idem voor deze vrijmarkt. En ik begrijp dat jij een christelijk prullenbak, hamer , bedovertrek koopt?. ( om maar iets te noemen )
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

job schreef:...Ik zag vandaag op de vrijmarkt een aantal evangelisatiekramen. Je mag raden van welk geloof. Ik verklap alvast dat ze geen agnost of atheist waren.....
Moslims... ze waren hier korans aan het uitdelen, maar het schijnt dat men dat landelijk van plan was. Wen er maar vast aan, want in Engeland doet men het veel frequenter en agressiever. Bovendien heeft elke (middel-)grote stad daar een Islamic learning center, waar men de beginselen kan leren. Net zoals wij hier volksuniversiteiten hebben zeg maar...
Anja (oud account)

Loyola_2 schreef:
job schreef:...Ik zag vandaag op de vrijmarkt een aantal evangelisatiekramen. Je mag raden van welk geloof. Ik verklap alvast dat ze geen agnost of atheist waren.....
Moslims... ze waren hier korans aan het uitdelen, maar het schijnt dat men dat landelijk van plan was. Wen er maar vast aan, want in Engeland doet men het veel frequenter en agressiever. Bovendien heeft elke (middel-)grote stad daar een Islamic learning center, waar men de beginselen kan leren. Net zoals wij hier volksuniversiteiten hebben zeg maar...
Tsja.....breek me de bek niet open...... Ik liep van de week weer een niqaab tegen het lijf. Ik vind dat dat echt helemaal verboden moet worden. Als je caissiere bent, of bijvoorbeeld apotheker, en zo'n spook spreekt je nog aan ook, dan moet het je vrij staan zo iemand niet te bedienen, vind ik. Ik wissel er geen woord mee. Als ze van mij een fatsoenlijk antwoord willen, zullen ze minimaal hun hele gezicht vrij moeten vertonen en hun handjes boven de dekens. Wie dat respect niet heeft voor anderen, die bestaat voor mij niet.
Solo Christo

Biker

Bericht door Biker »

Een paar jaar geleden dacht ik op de boekenafdeling van V & D wel even een bijbel te kunnen kopen, maar nee hoor, niet 1, geen enkele vertaling.
Er waren wel korans te koop.Mijn stille wens is inmiddels in vervulling gegaan. Weg V& D :)
Anja (oud account)

Foppe1986 schreef:
Anja schreef: Ze waren naakt omdat ze niet meer overkleed waren met de vruchten van die andere Boom. Voordien waren ze helenaal niet naakt. Ze wandelden met God. Jezus de Christus is dan ook niet alleen de Omega maar ook de Alpha. Omdat we dat glorieuze lichaam niet meer hebben, hebben we nu vellen, een huid. Dit schermt ons in de gevallen wereld nog voor een belangrijk deel af van de lagere geestenwereld. Dat geeft ons tijd, respijt, om in de relatieve bescherming van ons fysieke lichaam, tot inzicht en inkeer te komen.
Ha, je bent gnosticus?
Neen. Ik ben een kind van God, en een kind van God ontvangt gnosis, in overeenstemming met de gnosis waarvan in de Bijbel wordt getuigd. Dat is iets heel anders dan de gnostiek of gnosticus zijn. Althans.....het begrip gnosis is gekaapt door een groepje met een eigen filosofie, die zich gnostici zijn gaan noemen. In mijn leven ben ik gezegend geweest met een mystieke levenshouding. Een mystieke levenshouding gaat gepaard met een waarnemingsproces dat zich door de tijd heen voltrekt, binnen een religieuze context. Aan het begin van de mystieke levenswandel zijn affectiviteit en spiritualiteit belangrijke eigenschappen die aanwezig moeten zijn, wil er van een mystieke levenswandel überhaupt sprake kunnen zijn. Deze affectieve spiritualiteit is zo fundamenteel, dat het subject deelneemt aan een Transcendente Realiteit. In de mystieke traditie is er een bekend verhaal van iemand die op Gods deur klopt en vraagt daar te worden binnengelaten. "Wie is daar?", vraagt God. "Ik ben het" , zegt de persoon. Ga weg!" antwoordt God. Dezelfde persoon komt later terug en klopt nogmaals op de deur. "Wie is daar?" , vraagt God. "Gij zijt het". "Kom binnen", antwoordt God.

Mystici spreken bij zeer hoge uitzondering over opgedane religieuze ervaringen. Zij zonderen zich meestal af van andere mensen en zwijgen, bewaren hun 'geheim' in het hart. Het is het grote geheim van "wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord, wat God heeft bereid voor hen die Hem liefhebben"(1Cor.2:9). Het uitwisselen van deze kennis vindt alleen daar plaats waar mensen van dezelfde afstemming leven en de ervaringen aan elkaar kunnen meedelen. En alleen hij die probeert die ervaringen van de ander te erkennen, is het waard ze te mogen horen. Jezus zei daarvan " Ik zeg Mijn geheimen aan hen die Mijn geheimen waardig zijn" (Marc.4:11; Matt.13:11; Luc.8:10).
Van het diepere weten en de mystieke ervaring kan men niet zomaar willekeurig aan anderen getuigen. Anderen kunnen en zullen de 'paarlen' niet herkennen.

Onze Heer Jezus riep op tot meta-noïa, tot een ommekeer in denken en mentaliteit. Dit is een verandering van het exoterisch naar het esoterisch denken. Dit komt als een gave in de religieuze ervaring en kan niet geleerd worden. Dit is wat we in het Christendom bekering noemen. In deze tijd heeft dit een mogelijke moralisitsche bijklank gekregen die eigenlijk niet passend is.

P.S. Voor een deel van de verwoording heb ik gebruik gemaakt van Prana Nr.137; juni/juli2003, pagina 17 t/m25.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 27 apr 2016, 20:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Anja (oud account)

Rechtuit schreef:
Anja schreef:
Peter64 schreef:Anja, ik ken mezelf, dus ken ik jou.
Duidelijk niet dus. Dat is ook onmogelijk voor iemand die zich vastklampt aan hun antigeloof en een reductionistisch materialistisch wereldbeeld. Zo iemand komt nooit voorbij de afgeschermde gebieden van het Johari window en blijft tegen zichzelf te hoop lopen in de spiegel. Komen er nooit achter wat achter de spiegel ligt. En maar tekeer gaan tegen die spiegelwand. Tsja :| .
Wel de spijker op zijn kop :) :!: :!: :
:smile: Ook hier ter aanvulling:In de mystieke traditie is er een bekend verhaal van iemand die op Gods deur klopt en vraagt daar te worden binnengelaten. "Wie is daar?", vraagt God. "Ik ben het" , zegt de persoon. Ga weg!" antwoordt God. Dezelfde persoon komt later terug en klopt nogmaals op de deur. "Wie is daar?" , vraagt God. "Gij zijt het". "Kom binnen", antwoordt God.

Tat tvam asi. ;)
Solo Christo

Anja (oud account)

Biker schreef:Een paar jaar geleden dacht ik op de boekenafdeling van V & D wel even een bijbel te kunnen kopen, maar nee hoor, niet 1, geen enkele vertaling.
Er waren wel korans te koop.Mijn stille wens is inmiddels in vervulling gegaan. Weg V& D :)
Ik vind het erg jammer dat V&D er niet meer is. Jammer dat ze op dat moment dat jij er kwam alleen korans hadden. Ik heb ze nooit gezien, maar kocht ook nooit boeken bij V&D. Maar zo ongeveer alle goede Westerse winkels verdwijnen.
Solo Christo

Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:Neen. Ik ben een kind van God, en een kind van God ontvangt gnosis, in overeenstemming met de gnosis waarvan in de Bijbel wordt getuigd. Dat is iets heel anders dan de gnostiek of gnosticus zijn. Althans.....het begrip gnosis is gekaapt door een groepje met een eigen filosofie, die zich gnostici zijn gaan noemen.
Wat een ge***, de gnostiek is ouder dan het christelijk geloof. Dus je moet je kennis elders vandaan halen. De gnosis is al bekend bij de oude Grieken zoals Plato.

doei :clown:
In mijn leven ben ik gezegend geweest met een mystieke levenshouding.
Eerder met het idee dat jij de waarheid kent en de ander niet.
Een mystieke levenshouding gaat gepaard met een waarnemingsproces dat zich door de tijd heen voltrekt, binnen een religieuze context. Aan het begin van de mystieke levenswandel zijn affectiviteit en spiritualiteit belangrijke eigenschappen die aanwezig moeten zijn, wil er van een mystieke levenswandel überhaupt sprake kunnen zijn. Deze affectieve spiritualiteit is zo fundamenteel, dat het subject deelneemt aan een Transcendente Realiteit. In de mystieke traditie is er een bekend verhaal van iemand die op Gods deur klopt en vraagt daar te worden binnengelaten. "Wie is daar?", vraagt God. "Ik ben het" , zegt de persoon. Ga weg!" antwoordt God. Dezelfde persoon komt later terug en klopt nogmaals op de deur. "Wie is daar?" , vraagt God. "Gij zijt het". "Kom binnen", antwoordt God.
Dit is voor mij allemaal blabla. Mystieke levenshouding? Ik ken wel mensen die de mystiek bestuderen, maar die mensen zijn allemaal niet zo dogmatisch als jij bent. Die snappen tenminste dat alle religies naar hetzelfde, of Hetzelfde wijzen. Die hebben ook een ander godsbeeld, en lopen niet zoveel te kokketeren met Jezus. Omdat ze inzien dat Jezus op zijn hoogst een leraar was, die de mensen leerde hoe te leven. Die begreep dat men EEN was, en in feite God zelf in vermomming. Die hebben net zoveel respect voor christenen die zoeken als voor Boeddha en boeddhisten, joden en de rabbi's, hindoes en Krishna en ga zo maar verder.

Dus, in wezen zie ik niks in jou dat neigt naar mystiek. Dat maak je jezelf wijs, maar dit is slechts mijn idee. Al denk ik wel dat anderen hetzelfde zien :D
Dag heey
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

Biker schreef:Een paar jaar geleden dacht ik op de boekenafdeling van V & D wel even een bijbel te kunnen kopen, maar nee hoor, niet 1, geen enkele vertaling.
Dus omdat men koran verkoopt is jouw stille wens dat ze weggaan?

Hoe openminded sta jij in het leven, chapeau :oops:
Dag heey
rfdekruijff

Bericht door rfdekruijff »

Dat was mijn werkgever..
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Anja (oud account)

Foppe1986 schreef:
Dus, in wezen zie ik niks in jou dat neigt naar mystiek.
Het zou ook wel heel treurig zijn als dat nog steeds zo was.....

Bovendien.......als jij dat wel zou hebben gezien, zou ik me pas echt zorgen gaan maken. ;) Je komt zelfs nog niet eens aan enigerlei vorm van levensbeschouwing toe en zit alleen jezelf maar in de weg.

En ten derde.....als je hier ook maar iets werkelijk van zou weten, zou je de onzin die je uitkraamt over de gnosis en waar religies wel of niet op zouden uitlopen, niet uitkramen en je doodlopende strijd tegen het christendom niet voeren.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 27 apr 2016, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

rfdekruijff

Bericht door rfdekruijff »

job schreef:
rfdekruijff schreef:
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen.
Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig.
Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig.
Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen?
Als hij het kán en wil opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?
Ik denk niet dat God almachtig is.
Ik geloof niet dat Hij kan veranderen. Dat zegt Hij nl zelf. Ik ben er ook van overtuigd dat Hij geen kwaad kan doen als in onrechtvaardig zijn.
Ik geloof wél dat Hij in staat is om het lijden op te heffen. Dat zal ook gebeuren maar tot nu toe nog niet gedaan.
.
Jij denkt niet dat god almachtig is en waarom denk je dat?. Dus als voor jouw de bijbel zegt : "Mij is gegeven ALLE macht in hemel en op aarde" beschouw je dat symbolisch?
Uiteraard weet ik dat door sommige theologen soms wordt gesproken van "overmacht" i.p.v almacht. Maar zelfs zulke theologen zullen stellen dat die macht boven alle andere macht moet uitgaan. Zoniet dan is jouw geloof en hoop op god (aannemend dat hij bestaat) kansloos. In de praktijk zul je het tot in het eindeloze moeten oprekken. Is het "kwaad" een grotere macht? Dan god kan hij het niet opheffen. Als hij het NU niet wil opheffen dan is en blijft hij kwaadaardig. Omdat hij vast wil houden aan ZIJN plan?. Dan zitten we meteen in discussie over gods souvereiniteit en voorzienigheid/uitverkiezing. Kunnen we ook een interessante discussie over beginnen.

Jij gelooft dat god niet kan veranderen. Dat zegt hij op veel plaatsen inderdaad zelf en op andere plaatsen zegt hij juist wel dat hij veranderlijk is en van plan veranderd. Theologen zeggen dan snel en slim dat dit "menselijk" spreken van god is. Wie bepaalt waar en welke wijze je deze leessleutel gebruikt. Zoveel theologen zoveel meningen.....

Je gelooft wel dat hij in staat is om het lijden op te heffen. Waarom niet NU? . En nog belangrijker: waarom niet meteen NA Paasmorgen? Waarom de wereld al tweeduizend jaar laten doordraaien terwijl elke christen zegt dat het betaald en klaar is. Toch maar weer vasthouden aan het "plan"? En ja ik heb weet van de vele excuses van christenen op dit vlak. Een populaire is: Het is met Pasen D-Day geworden, het is nu alleen nog wachten op V-Day. Dacht je echt dat de geallieerden er niet METEEN V-Day van hadden gemaakt als ze de MACHT hadden gehad?

En de laatste frase van Epicurus gaat je wijselijk niet op in ( de laatste concluderende zin ): "Als hij het kán en wil opheffen, waar komt het kwaad dan vandaan?"
Ik wil daar in latere bijdrage nog op ingaan. ER is een directe lijn van god met het kwaad. Alle grote theologen erkennen dit ook, alleen proberen ze het met wat kunst grepen te "neutraliseren" Causa prima , causa secunda. Filosofie weet je wel?. Kun je alles mee verklaren en laat ook deze vorm van filosoferen te zijn doorgeprikt in de moderne tijd
Hoi Job,
De Bijbel zegt inderdaad dat Hem ALLE macht is gegeven. Toch staan er ook dingen in die het tegendeel bewijzen zoals bijvoorbeeld het niet veranderlijk zijn. Spreekt de Bijbel zichzelf soms tegen? Naar mijn idee wel. Betekend dat dat het niet klopt? Dat weet ik niet. Ik ben niet iemand die de originele teksten bestudeert. Ik ga er op een waarschijnlijk naïeve manier mee om door te zeggen dat ik het niet begrijp en dat ook nooit zal doen. Deze dingen maken het me wel erg moeilijk, dat zal ik je toegeven.
Zou je voor mij iets duidelijker kunnen zijn met wat je bedoelt als je zegt: "In de praktijk zul je het tot in het eindeloze moeten oprekken." Die begrijp ik niet.

Bij het idee dat God aan Zijn plan wil vasthouden, moet ook jij toegeven dat als er een God zou bestaan dat Hij waarschijnlijk meer kennis en inzicht heeft dan wij. Het zou best eens kunnen zijn dat er een hele goede reden is om dit zo uit te stellen en misschien is het alleen om jou de tijd te geven om God te vinden. Maakt dat Hem kwaadaardig of begrijpen we Hem niet. Ik denk niet dat wij dat kunnen onderscheiden met een bron buiten de Bijbel. En als je naar het karakter van God kijkt in de Bijbel is dat grotendeels (ik zou zeggen volledig) Liefde. (dwz, niet kwaadaardig)

Er is een directe lijn tussen God en kwaad, mee eens. Ik denk zelf dat God dualiteit maakte en zo ook het kwaad schiep. Dat betekend niet dat alles ook Zijn fout is. Hij maakte door dualiteit ook het kwaad maar wij zijn volledig vrij om te kiezen wat we doen. Daarmee is de verantwoordelijkheid van onze daden gewoon de onze. Als het kwaad bestaat maar wij luisteren er niet naar/doen er niets mee, dan is het machteloos. Het kwaad is m.i. dus zo sterk als de macht die wij hem geven. Als de engel die lucifer was niet neigde naar het kwaad was er misschien nooit een duivel geweest, wie weet. :)

Tot slot wil ik dit nog even zeggen. Ik heb niet alle antwoorden, ik weet héél veel niet. Dit op zich is geen bewijs dat mijn theorie niet waar is.
Ook de wetenschap heeft zijn grote 'feiten' niet voor niets theorieën genoemd. Er zijn constant nieuwe ontdekkingen en soms gaan deze tegen de huidige theorieën in. Dat is voor jullie ook niet direct het bewijs dat wetenschap niet klopt, je weet gewoon nog niet alles. Als dat bij jullie mag, dan vind ik het niet meer dan redelijk om mij ook een beetje bewegingsruimte te geven.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Mooi gezegd, rfdekruijff :flower1:
job

Bericht door job »

Loyola_2 schreef:
Tja, geen betere Ideeën?. Het waren christenen..... De ene hoorde duidelijk bij de LIJDENDE groep, de ander beloofde veel RUST. Je kent dat wel: plaatjes met veel bauwe lucht en zonnetjes.
Vertrokken user_4

Bericht door Vertrokken user_4 »

job schreef:
Loyola_2 schreef:
Tja, geen betere Ideeën?. Het waren christenen..... De ene hoorde duidelijk bij de LIJDENDE groep, de ander beloofde veel RUST. Je kent dat wel: plaatjes met veel bauwe lucht en zonnetjes.
Ik ken eigenlijk alleen de jehova's getuigen met kleurige plaatjes van springende lammetjes en lachende mensen. Je ziet er nooit iemand in een rokende fabriek of mensen staand aan de lopende band...

In het verleden heb ik ook nog wel bepaalde evangelische groeperingen gezien, die onverstaanbaar schreeuwend in een microfoon het heil stonden te 'verkopen'. Maar deze laatste groep zie ik nauwelijks meer...

Tegenwoordig zie ik meer new-age kraampjes met een hoop boeddha beelden en wierook, nauwelijks christenen.
Anja (oud account)

Loyola_2 schreef:
job schreef:
Loyola_2 schreef:
Ik ken eigenlijk alleen de jehova's getuigen met kleurige plaatjes van springende lammetjes en lachende mensen. Je ziet er nooit iemand in een rokende fabriek of mensen staand aan de lopende band...

In het verleden heb ik ook nog wel bepaalde evangelische groeperingen gezien, die onverstaanbaar schreeuwend in een microfoon het heil stonden te 'verkopen'. Maar deze laatste groep zie ik nauwelijks meer...

Tegenwoordig zie ik meer new-age kraampjes met een hoop boeddha beelden en wierook, nauwelijks christenen.
Och, ik ben regelmatig straatpredikanten tegengekomen, die op een hoek van een straat uit volle borst het Evangelie liepen te verkondigen in hun eentje. Mooie mensen, in vele kleuren en maten, vriendelijk en vol passie, licht in hun ogen, niemand lastig vallend, nergens in de weg staand, maar gewoon hun Boodschap roepende. Als ik dan stilstond en een gelovig antwoord gaf, kreeg ik vaak een handdruk, een knuffel of een opmerking "prijs de Heer". Helemaal niks mis mee! :D Men zal hen nog eens gaan missen :!:
Solo Christo

BdO

Bericht door BdO »

Anja schreef:het begrip gnosis is gekaapt door een groepje met een eigen filosofie, die zich gnostici zijn gaan noemen.
Zoals er ook een zeker groepje is die de term christus heeft gekaapt voor de eigen filosofie en zich Christen is gaan noemen, ten koste van een deel van het spectrum waarop de term van toepassing was. :D
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
job

Bericht door job »

Loyola_2 schreef:

Die rokende fabriek of lopende band is wel leuk ja. Maar je slaat genadeloos de kromme spijker op de kop. Als je zou vragen of we in de toekomst allemaal schaapherder zullen worden kijken ze je vast glazig aan....
En die new new-age kramen zijn er ook. Ook vaak "christenen". Alles kan met esoterie....
pyro

Bericht door pyro »

job schreef: En die new new-age kramen zijn er ook. Ook vaak "christenen". Alles kan met esoterie....
New age esoterici zijn meestal spiritualisten die net zo makkelijk boodschapjes van 'boeddha' als van 'christus' channelen :ugeek:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
job

Bericht door job »

pyro schreef:
job schreef: En die new new-age kramen zijn er ook. Ook vaak "christenen". Alles kan met esoterie....
New age esoterici zijn meestal spiritualisten die net zo makkelijk boodschapjes van 'boeddha' als van 'christus' channelen :ugeek:
Dag Pyro,

Inderdaad. Ik heb geen behoefte om als ex-gelovige op die manier door te "leven" met "geloof".
Anja (oud account)

Dit is overigens wel triest, geen Bijbels en wel Korans. Ik begrijp je stille wens maar al te goed, ofschoon ik het jammer vind dat V&D er niet meer is. De macht van het geld beheerst de mensen, en de macht van het geld is gebaat bij de grote getallen. De Westerse wereld en dan met name Europa, heeft haar geestelijke erfenis verkwanseld aan andere culturen en religies en heeft de hare verloochend. Helaas. Daarvan wordt het resultaat vanzelf steeds verder zichtbaar.

Ik deel jouw visie daarin, en wij wandelen in vertrouwen op de Heer, Onze Heer Jezus Christus, aan wie daadwerkelijk ALLE macht is gegeven. In de Hemel en op de Aarde. En zoals Dirk al aangaf, komt men daar in laatste instantie vanzelf achter, na de dood. Geen ramp, wel realiteit.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef: Ik deel jouw visie daarin, en wij wandelen in vertrouwen op de Heer, Onze Heer Jezus Christus, aan wie daadwerkelijk ALLE macht is gegeven.
In de Hemel en op de Aarde. En zoals Dirk al aangaf, komt men daar in laatste instantie vanzelf achter, na de dood. Geen ramp, wel realiteit.
:clown:
Realiteit....? :roll:
Er is niets mis met je blij maken met een dooie mus, als dat je leven de broodnodige zin geeft. 8-) maar noem het geen realiteit of feit.