Foppe1986 schreef:Ik zou jou willen aanraden om "wie schreef de Bijbel" te lezen, van K. van Toorn. En laat ik zeggen dat het idee van Jesaja niet enkel komt omdat er profetieën in staan. Maar ook door woorden die in de tijd van Jesaja nog niet gebruikt werden. Dat noemt men een anachronisme. Zoals bijvoorbeeld dat Abraham met kamelen zou gereisd hebben, wat niet kon want die in tijd waren kamelen niet getemd.
Altijd leuk zo even een opmerking tussendoor (over de kamelen).
Het toont mooi aan hoe makkelijk mensen "iets geloven of vermoeden" verwarren met "het is bewezen".
Maar ook hier is werkelijkheid toch net even iets anders.
Eerst het artikel zelf:
Ik begrijp dat er 1 locatie is, een mijn, waar men op verschillende diepten verschillende botten heeft gevonden,
en tot een bepaalde laag was er geen aanwijzing dat de dieren gebruikt werden als lastdier, en vanaf een bepaalde laag dat ze wel als lastdier werden gebruikt.
En de 'grens' lag dan zo rond 2900 jaar.
Op grond hiervan wordt de conclusie getrokken dat de kameel DUS pas gedomesticeerd is geruime tijd NA Abraham.
(Ik herhaal: op basis van 1 vondst.)
Hier lees ik niets anders dan de meest gemaakte fout (of zo je wil: drog-redenering) in de pogingen om de waarheid van de Bijbel onderuit te halen:
Dat "het ontbreken van bewijs" gelijk is aan "het bewijs van het ontbreken".
Want dat er geen oudere resten zijn gevonden van een gedomesticeerde kameel,
betekent NIET dat er voor die tijd dus geen gedomesticeerde kamelen bestonden.
Het betekent alleen dat er geen bewijs is dat de ene of de andere overtuiging ondersteunt.
Het bewijst alleen dat het zeker is dat kamelen op die plek waren gedomesticeerd omstreeks 2900 jaar geleden.
Daarbij komt:
In bijv. de Encyclopedia Britannica kun je lezen dat in de Arabische wereld (Arabië, Iran, tot in Afghanistan) de kameel al 4000 jaar geleden was gedomesticeerd.
Abraham was afkomstig uit Ur der Chaldeeën, wat in het zuidoosten van het huidige Irak ligt, niet ver van Iran.
Het is zeer goed mogelijk dat hij daar met gedomesticeerde kamelen in contact is gekomen en dat zij daarvan een aantal hebben meegenomen toen ze emigreerden.
Ik leg er de vinger maar even op, want als je zonder kanttekeningen vaak dit soort opmerkingen hoort/leest,
zou het zo maar kunnen zijn dat je het als 'waar' accepteert, terwijl ze nog niet zover zijn met het bewijzen/beargumenteren daarvan.
Als dit soort zaken al te bewijzen is.