Dag Peda,peda schreef:Hallo Job,job schreef:
Hallo Peda,
ik geloof niet in het geloof in goden. En ik denk dat je god NERGENS mee kunt verklaren. Als ik logica gebruik is het ALLEEN om de waanzin van het geloof en gelovigen voor het voetlicht te halen. Alle spreken over god komt immers van mensen die (hopelijk) wel toegeven dat het niet rationeel is en daarmee ten diepste absurd.
Iemand als Kierkegaard wist het ten volle: Een christen moet zijn verstand KRUISIGEN.....en het geloof vraagt om een irrationele "denksprong"....
Ook Hendrikus Berkhof zegt in zijn "Chrstelijk Geloof" (dogmatiek ) dat we een "sprong" moeten maken, zoniet dan STOPT het denken over het geloof en god.............
Het vraagstuk waaruit is Alles "' dan voortgekomen heeft inderdaad nog geen definitief antwoordt opgeleverd. Lig jij er een seconde wakker van?. Ik lig WEL wakker om te zien wat religie aan verwoesting aanricht op deze wereld...
Zelf heb ik reeds eerder aangegeven "" God "' persoonlijk niet te plaatsen in een logisch kader. Hoe God ook in te vullen zou zijn, de mens lukt het niet dat op het netvlies te krijgen. Ook denk ik dat de bijbel uit de mensenwereld afkomstig is en niet afkomstig is van een God die zich op een "'kleuterachtige"' wijze manifesteert in de hoofden van een aantal uitverkoren mensen, om binnen hun tijdgebonden, culturele omgeving, begrepen te kunnen worden. Dat neemt niet weg dat ik er voor mijzelf niet definitief uit ben om het dualisme naar de schroothoop te verwijzen. Bij jou is dat inzicht kennelijk wel doorgebroken. Zo lig ik wel degelijk wakker van de vraag hoe Alles tot stand is gekomen. Het is voor mij een Mysterie dat mij sterk fascineert. Wel voel ik veel voor de door K Rahner uitgesproken gedachte dat( althans in onze omstreken ) de toekomstige gelovige eerder een mysticus zal zijn, dan een denkgelovige. De God van de "" Gaten "' zal op termijn als gevolg van de toenemende feitenkennis,( door de steeds verder oprukkende empirisch functionerende wetenschap) ten grave gedragen worden. Dezelfde ontwikkeling dus zoals die heeft plaatsgevonden met het "'overlijden"' van de vele natuurgoden ( Zeus, Wodan, Isis, etc,etc ). Maar voor een aantal onder ons zal het ( eventuele ) Transcendente blijven boeien. De mens zal zich dan wel moeten realiseren dat gedachten over het Transcendente altijd menselijke gedachten blijven, die dus geen enkele betekenis voor een ander hoeven te hebben. Angst voor een op theocratische wijze ingevulde samenleving, hoeft bij mijn wijze van benadering niemand te hebben. Ieder vult het Mysterie/mysterie op eigen wijze in en ontwikkelt vervolgens zijn/haar persoonlijke bevindingen en trekt die niet door naar een ander, die er anders tegen aan kijkt. Dat is mijn credo.
Ik denk dat we elkaar de hand kunnen drukken
De vraag hoe Alles tot stand is gekomen zijn voor mij spannende puzzels. Ben er enorm door geboeid en lees er veel van ( zover de tijd het toelaat ), of er een antwoordt uitkomt?. Waarschijnlijk niet , en indien wel : Leuk!. Zelfs al zou de uitkomst toch een "Deistische god" zijn , ik zou er geen seconde van wakker liggen.