Dag Yolanda_db,Yolanda_dB schreef:Het ging mij niet om het "benoemen".BdO schreef:Hoeft ook niet hoor, ik kan zelf zaken benoemen. Als kan het wel iets beter met geloofstest of vertrouwenstest.Yolanda_dB schreef:1. Ik gebruikte de term "karaktertest" niet.BdO schreef:De karkatertest met Abraham hield ook in dat hij niet aan hullie-zulliedenken zou doen. Immers, de omringende inwoners hadden soms religies waarin wel kindoffers gangbaar waren. Zo bezien testte God ook Abrahams bereidheid om zich te conformeren aan andere religies, en het hullie-zulliedenken achter zich te laten. Abraham bleek daartoe bereid. Nu nog wie zich in het geloof kind van hem acht. Wel gevaarlijk overigens, om kind van Abraham te zijn. Voor je het weet ben je net als Isaak als een soort rat in Gods testlaboratorium die proefjes met doodsangsten op je uitvoert, en - nog erger - angsten om je denkbeelden te conformeren aan mensen met een andere overtuiging.
Ik had het sowieso niet over een test.
Dat was iemand anders (rfdekruijff en job hadden het daarover).
Jij schrijft dit :
[........
Ik maak er wel een paar woorden aan 'vuil'.
1. Izaak IS NIET vermoord.
2. Uit het verhaal kun je lezen dat het NOOIT Gods bedoeling was dat Izaak zou worden gedood/vermoord.
Anders zou God 'het offer' hebben toegelaten en er daarna een andere draai aan hebben gegeven.
3. Dit benoemen als "moord" is dus een totale misinterpretatie van wat er staat.
.....]
Theologisch gezien en volgens Hebreeën 11 is Izak vermoord ( nee niet gedood. Voor iets van voorbedachte rade reserveren we het woord MOORD ) . We kunnen wel een nieuw topic openen hoor. Wat maakt iets tot zonde volgens het christendom...............of : moet je alles doen wat god van je vraagt....
Plannen maken voor een misdrijf zijn in de moderne tijd ook strafbaar....... en laat god ( volgens de christelijke definities ) ook wat vinden over gedachten......