Waarbij opgemerkt dat Jacob Slavenburg - overigens een door mij en vele anderen zeer gewaardeerd wetenschapper en buitengewoon aardig mens - geen theoloog is, maar cultuurhistoricus.BdO schreef:Er zijn uiteenlopende historische visies op de ontwikkeling in Theologie van hoe Jezus tegelijk ook God kon worden. Sommigen gaan er vanuit dat Jezus van aanvang af meer als mens werd gezien en hij pas later meer "is verGoddelijkt" (even heeeeeel kort door de bocht gezegd), en sommigen gaan er vanuit dat er van meet af aan al een (meer) Goddelijk aspect was.peda schreef:Hallo BdO,BdO schreef:
Complex is het wel. Maar of het daar nou knapper van wordt... Ik heb meer het idee dat er - door verschillende partijen - nogal wat ingewikkelde toeren werden uitgehaald om de andere visies in de eigen visie in te kapselen, zodat enerzijds mensen met een andere visie wel binnen boord konden worden gehouden maar anderzijds het eigen gelijk toch kon prevaleren. Als andere partijen diezelfde truc proberen toe te passen leidt dat tot een dergelijke complexiteit.
In het gevecht tussen de Christologieën spelen op de achtergrond andere conflicten mee, zoals bijvoorbeeld verschillen (in accenten) op de genade of de wet. Een eenvoudiger en elegantere Christologie was denk ik wel mogelijk geweest als Jacobus en Paulus hun meningsverschillen tijdig hadden bijgelegd.
Persoonlijk zie ik meer in een Christologie meer los van Jezus. Ik zie niet zo'n noodzaak in het koppelen van een Jezus aan een Christus(kracht). Zowel ideeën over genade als ideeën over een wet zie ik niet zoveel in. Je naaste liefhebben in dezelfde mate als jezelf, dat is dan weer wel een goed idee. Maar Jezus was daar nou ook weer niet de (eerste) uitvinder van.... En dat de 10 geboden daarvan de beste uitwerking zouden zijn zie ik ook niet zo. Het is natuurlijk mooi dat Jezus bepaalde wetten in zijn tijd pragmatisch behandelde vanuit het idee van naastenliefde. Maar dat had nog wel wat grootser aangepakt kunnen worden, ook zonder de andere regeltjes te bevestigen of er zelfs bij te maken. Ook had deze helderder keuze voor het grote gebod wellicht het conflict tussen Jacobus en Paulus kunnen voorkomen. Al met al krijg je toch de indruk dat een bepaalde halfslachtigheid nog nodig was om (een deel van) het Jodendom voldoende als springplank te kunnen gebruiken tot de tijd gekomen was om groot genoeg te zijn om los van het Jodendom verder te gaan. Een halfslachtigheid waar het Christendom nooit meer helemaal vanaf gekomen is, aangezien de stromingen die Christus(-schap/kracht) wel los van Jezus konden zien deden in deze "springplankperiode" verketterd zijn geraakt. Dat was een hoge prijs. Wat eerst springplank was is nu nodeloze ballast.
Dat is eventjes geen simpele. Dat moet bij mij wel even zinken. Wel een bijdrage die ik persoonlijk in een discussie op prijs stel; een stuk kwaliteit in denken , hoe het antwoord ook moge uitvallen. Meedenkende moderatoren, het is dus mogelijk.
Ik heb dit besteld. https://www.bol.com/nl/p/de-logische-jezus/666852325/ Volgens mij is Jacob Slavenburg meer van de eerste visie.
Ik overweeg om dit ook te bestellen. Riemer Roukema is meer van de tweede visie.
http://www.uitgeverijmeinema.nl/boeken/ ... ogma/23227
zie ook: search.php?search_id=active_topics
In dit boek komt de kwestie zijdelings ook ter sprake, en dat lijkt toch enigszins te pleiten voor de visie van Roukema. Wat betreft standpuntgebondenheid in dezen lijkt Jona Lendering me een tamelijk objectieve bron, dus dat maakt het interessant wat Roukema (die meer standpunt-gebonden overkomt op mij) er over te zeggen heeft.
viewtopic.php?p=126214#p126214
Belangrijk om op te merken, want ieder zijn vak Je kunt dus niet zeggen "in de theologie" als je vervolgens met Jacob Slavenburg aan komt zetten. Hij is geen theoloog en geeft zich daar ook niet voor uit. Hij is geen bijbelwetenschapper, maar een cultuurwetenschapper. Belangrijk vakgebied (ik heb vele van zijn boeken, heel interessant, doch waar het de theologie raakt altijd noodzakelijk kritisch nader onderzoek te doen), doch geen theologie.