Zolderworm schreef:
Ik vind het wel apart dat je ervan uitgaat dat Jezus echt als persoon heeft bestaan, en hem als een soort vleesgeworden representant van de Christuskracht ziet. En dan ook nog eens iemand die allerlei christelijke waarden en normen gaat rond lopen preken. Zoiets lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Voor mij is zijn bestaan, rondgang, dood en opstanding gewoon een symbolisch representerend verhaal, dat feitelijk symbool staat voor processen in de mens zelf. Carl Jung zou het beschouwd hebben als een representatie van het individuatieproces. Maar ik wil nog wel zover gaan het te zien als een symbolische beschrijving van een proces waarbij wij los komen van onze binding aan de natuur, ofte wel een ont-homo-sapiensing.
Overigens kun je het hoger zelf volgens mij niet gelijk stellen aan de christuskracht. Jan van Rijckenborgh zag het hoger zelf zelfs als de kwade genius, die ons van de christukracht afhoudt, namelijk het hoger zelf als het centrum van het ego. Terwijl het, volgens hem, juist gaat om het ont-egoën. Volgens hem is het hoger zelf juist niet de godsvonk.
Hallo Zolderworm,,
Ik ga er wel vanuit dat Jezus als persoon heeft bestaan. Voor wat hij geleerd heeft, moet je wel terugvallen op de ( gekleurde ) verhalen van intimi, die ( behoudens Paulus en vermoedelijk de schrijvers van het evangelie van Johannes) met hem geleefd hebben. Andere bronnen zijn er niet. Volgens deze verhalen had Jezus een sterke band met Datgene dat door hem "' Abba "' genoemd werd, zij het dat hij daar bijzondere opvattingen over had.
Omdat Jezus uit de Joodse religieuze cultuur kwam, koppel ik "' Abba '' aan de Joodse JHWH en niet aan de gnostische Christus kracht.
Het moge zijn dat Jan van Rijckenborgh het Hoger Zelf verbond met het kwade genius. Voor mijn visie op het Hoger Zelf verwijs ik naar Google waaronder het zoek objekt
"'Christus +Hoger Zelf'' talloze publicaties te vinden zijn, die sporen met mijn beschreven opvatting.
Overigens ben ik geen volger van de esoterie/gnossis, maar dit ten overvloede.
Carl Jung, Freud alsmede de min of meer tijdgenoot William James, beschreven de psychologie gekoppeld aan de menselijke godsdienstige beleving ( eigen verwoording ).
Wel heel interessant.