Hallo Peda,peda schreef:Hallo Zolderworm.Zolderworm schreef: Nee, dat niet. In het psychische monisme is de materie, of is de materiële wereld, niet vervuld met geest, maar is er alleen maar geest. De waarneming van materie is daarin een illusie, ons door ons bewustwordingsmechanisme opgelegd. In werkelijkheid is er geen materie.
Bedankt voor de reactie. Jouw verwijzing elders in dit topic naar het te nuttigen wijntje, is ten diepste genieten van een illusie.
Zelf ben ik tevens een groot vriend der wetenschap en wetenschap valt of staat met het kunnen waarnemen/meten van stoffelijke vormen ( energie/materie).
Pan-psychisme past daar beter bij, maar het gaat mij er niet om, om te kijken wie het meeste gelijk heeft.
Te zijner tijd mag je als je het zinvol vindt voor mij het "' bewustwordingsmechanisme "' nog wat verder verduidelijken. Waar komt dat mechanisme vandaan ( een kosmische Wet? ) en hoe werkt het in een puur uit bewustzijn ( geest ) bestaande "' wereld "? Of is het een hypothese, die niet uitgelegd kan worden?
Als je een groot vriend bent van de wetenschap is daar natuurlijk niks mis mee.
Maar ik lees ook dat je gefascineerd wordt door het Mysterie van het leven.
Probeert men dat Mysterie op enige wijze te doorgronden of te benaderen, het zijn maar slecht gekozen menselijk woorden, dan zou het toch kunnen dat blijkt dat waarneembare/ meetbare/ stoffelijke illusoir zijn.
En wellicht alleen maar reëel lijken juist omdat we er vriend van zijn