Wat IS een profetie?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Zo Hee - oud account
Man/Vrouw: M

Wat IS een profetie?

Bericht door Zo Hee - oud account »

Elders, in andere context, schreef Wim:
Wim Nusselder schreef: Profetieën zijn geen toekomstvoorspellingen, in elk geval de categorie profetieën waartoe die van Jona behoorden niet.
Ik ken die insteek, en ik heb die zelf ook altijd zo verstaan eigenlijk. Tegelijk zit er in de Schrift iets dat hier strijdig mee lijkt:

(Deut 18)
Hij zal in uw midden profeten laten opstaan, profeten zoals ik. Naar hen moet u luisteren. 16 U hebt de HEER daar immers zelf om gevraagd, toen u bij de Horeb bijeen was? U zei: ‘Wij kunnen het stemgeluid van de HEER, onze God, en de aanblik van dit enorme vuur niet langer verdragen; dat overleven we niet.’ 17 De HEER heeft toen tegen mij gezegd: ‘Zij hebben goed gesproken. 18 Ik zal in hun midden profeten laten opstaan zoals jij. Ik zal hun mijn woorden ingeven, en zij zullen het volk alles overbrengen wat ik hun opdraag. 19 Wie niet wil luisteren naar de woorden die zij in mijn naam spreken, zal ik ter verantwoording roepen. 20 Maar als een profeet de euvele moed heeft om in mijn naam iets te zeggen dat ik hem niet heb opgedragen, of om in de naam van andere goden te spreken, dan moet hij ter dood gebracht worden.’ 21 Misschien vraagt u zich af: Is er een manier om te bepalen of een profetie al dan niet van de HEER komt? 22 Die is er inderdaad: als een profeet zegt te spreken in de naam van de HEER, maar zijn woorden komen niet uit en er gebeurt niets, dan is dat geen profetie van de HEER geweest. Heb geen ontzag voor een profeet die zich dat aanmatigt.
Hier wordt vrij scherp verband gelegd tussen "profetie" en "woorden die uitkomen".

Hoe zit dat?
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Re: Wat IS een profetie?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Zo Hee,

Een goed idee om het daar in het algemeen over te hebben.
Wim Nusselder schreef:Profetieën zijn geen toekomstvoorspellingen, in elk geval de categorie profetieën waartoe die van Jona behoorden niet.
Zo Hee schreef:Ik ken die insteek, en ik heb die zelf ook altijd zo verstaan eigenlijk. Tegelijk zit er in de Schrift iets dat hier strijdig mee lijkt: (Deut 18) [...] Hier wordt vrij scherp verband gelegd tussen "profetie" en "woorden die uitkomen". Hoe zit dat?
Wat mij betreft is (in elk geval) het Oude Testament een verzameling geschriften van en voor in de eerste plaats mensen met een pre-moderne belevingswereld, waarin 'het woord' dat oraal van generatie op generatie doorgegeven is en vervolgens 'het woord' dat op schrift gesteld is een hoge status, want samenleving-bindende rol heeft.
Je moet dat denk ik voor post-moderne en post-post-moderne mensen 'vertalen' via de tussenstap van de moderne belevingswereld waarin we in hoge mate onderwezen zijn, waarin woorden middelen zijn om een objectieve werkelijkheid te beschrijven.
De post-moderne belevingswereld vat ik dan op als een belevingswereld waarin meerdere waarheden/werkelijkheden naast elkaar (lijken te) kunnen bestaan en als principieel gelijkwaardig (lijken te) moeten worden behandeld.
De post-post-moderne belevingswereld vat ik op als een belevingswereld waarin die waarheden/werkelijkheden toch weer in een hiërarchie of voortgaand proces geprojecteerd worden, waarvan echter het eindpunt, iets als een 'objectieve, alles-omvattende Waarheid' voor ons als mensen niet kenbaar of in elk geval niet in woorden te vatten is.

Zelf ervaar ik profetisch spreken als 'doorgeven' van woorden à la Mattheüs 10:19-20, het spreken van woorden die ik me niet toeëigen en die voortkomen uit een beleving van een alomvattend geheel of een soort mystieke ervaring, waar we het eerder over hadden.
In die belevingswereld is het niet het 'uitkomen van woorden' dat ze profetische kracht geeft, maar de ervaring bij spreker én toehoorders dat ze zin 'geven' dan wel 'zichtbaar maken', als richtingwijzers in dat voortgaande als 'heilzaam' ervaren proces.
Ik stel me zo voor dat die ervaring niet wezenlijk anders is dan die van Oudtestamentische profeten, zij het dat die in hun pre-moderne belevingswereld iets anders omgingen met 'woorden' en de waarde daarvan nog niet anders konden omschrijven dan als het 'werkelijk worden van wat ze beschrijven'.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Bumblebee
Man/Vrouw: V

Bericht door Bumblebee »

Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
grondig christelijk

Bericht door grondig christelijk »

Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën herinterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
een profetie hoeft niet onomkeerbaar te zijn?
Is het om de Heer of leer of vorm of norm. Traditie houdt vast wat ooit vooruitgang leek, maar niet bleek. Vernieuwing is aanvaarden dat soms iets achteruitgang lijkt, t' nieuw idee verfrissend blijkt. Maar dat zal, zonder gein, echt weer traditie zijn.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling.
Ook in het NT komen we profetieën tegen (zie Hand 11: 28).
Profeten zien Gods hand in de geschiedenis. De concrete geschiedenis die zij op dat moment zien, vormt de achtergrond van hun profetie. Profetie heeft enerzijds een appellerend karakter. Onderneem actie, want ... Anderzijds ook een bemoedigend karakter: God is het volk niet vergeten...
Profeten wijzen mensen altijd weer de weg naar God. Dat zij door God gezonden zijn, blijkt uit de kracht van God. Denk aan Elia, die ook in het NT nog als voorbeeld voor het gebed wordt aangehaald.

Tegelijkertijd is er ook de ervaring dat Gods ingrijpen uitblijft. Dan is er twijfel. Spiegelen de profeten het niet te mooi voor? Tegenover de profeten staan de apocalyptici. Zij zien Gods ingrijpen als iets dat buiten de werkelijkheid staat. Als God ingrijpt, is dat het einde van de wereld, gepaard met allerlei tekenen. Jezus staat meer in de traditie van de profeten dan van de apocalyptici, maar bedient zich wel van apocalyptisch taalgebruik (rede over de laatste dingen). En openbaring verbindt profetie en apocalyptische literatuur (ook die buiten de canon is terecht gekomen).
'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
Paulus maakt het wel heel bont met hineininterpretieren (1 Kor 9: 8-10): "Spreek ik hier soms van menselijk standpunt, of spreekt ook de wet niet van deze dingen? Want in de wet van Mozes staat geschreven: Gij zult een dorsende os niet muilbanden. Bemoeit God Zich soms met de ossen? Of zegt Hij dit in elk geval om onzentwil? Ja, om onzentwil werd het geschreven, omdat de ploeger moet ploegen in hope, en wie dorst (moet dorsen) in de hoop zijn deel te ontvangen."

Ik denk dat de Deuteronomiumbenadering simplistisch is op dezelfde wijze als dat het de rechtvaardigen goed gaat en de goddelozen slecht. Hoe vaak is het niet dat in de psalmen en profetische boeken geklaagd wordt dat het de rechtvaardigen slecht gaat en de goddelozen goed. Waarom vervloekt Jeremia zijn geboortedag (Jer 20)? Het is allemaal niet zo duidelijk. Men maakt wel onderscheid tussen boeken die door de gevestigde orde (priesters en koningen) zijn geschreven en de kritische tegenstemmen (profeten). Ga de boeken Koningen en Kronieken maar eens vergelijken, hoe er verschillend over dezelfde koningen geschreven wordt.

Door hineininterpretieren vertaal je het woord van God naar jouw leven en jouw wereld en dan doe je precies wat de profeten ook deden. Dan sta je in een goede traditie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

een voorzegging.
Kan in vele vormen.
Zowel in tekst als in gebeurtenissen kan een voorzegging zitten.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
nicodemus zda

Bericht door nicodemus zda »

Hallo,

Een moeilijk onderwerp, maar zo ingewikkeld is het niet, volgens mijn ervaring.
Want de Bijbel is duidelijk over Profetie.

Openbaring 19:
10 En ik viel neder voor zijn voeten, om hem te aanbidden, en hij zeide tot mij: Zie, dat gij dat niet doet; ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, die de getuigenis van Jezus hebben; aanbid God. Want de getuigenis van Jezus is de geest der profetie. 11 En ik zag den hemel geopend; en ziet, een wit paard, en Die op hetzelve zat, was genaamd Getrouw en Waarachtig, en Hij oordeelt en voert krijg in gerechtigheid. 12 En Zijn ogen waren als een vlam vuurs, en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoeden; en Hij had een naam geschreven, die niemand wist, dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat met bloed geverfd was; en Zijn naam wordt genoemd het Woord
Hier wordt overigens de Waarachtige genoemd, op het witte paard.
In Openbaring 6 gaat het om de Misleider, die met 'pijl en boog' de mensheid dwingt de Kerk na te volgen!

Profetie is een Geestelijke Gave 1 Kor 12 en Efeziërs 4
De Gave der profetie is dus deel van de Gemeente dat uiteindelijk tot een Rest zal gaan behoren, want zij groeien in de Geest die de Gave tot profetie ook uitleven.

Profeten worden tot aan de eindtijd gezonden door de Hemels Vader Amos 3 en Joël 2
Het Overblijfsel dat uit alle volkeren, al, stam en natie zal voortkomen heeft (de geest) om profetische boodschappen voort te brengen.
Profetische boodschappen zijn nooit in tegenspraak et de openbaring die de Allerhoogste god er aan geeft, in Christus voor ons en in Christus vanuit het OT Hebreeën 1/Jesaja 8 en Lucas 24.

De Allerhoogste god wil tot aan de komst van Zijn Zoon in gesprek blijven met Zijn gemeente, om Zijn Dienaren te doen begrijpen, wat Zijn bedoeling met de mens is, want Hij heeft ze (immers) uitgezonden
tot alle uithoeken der aarde (Matth 28)

Hartelijke groet
Special angel

Bericht door Special angel »

Beste zo hee en anderen.
Soms lees ik iets en ben ik geschokt, verbaasd etc. Nu ik dit topic lees en vooral de antwoorden, schrik ik gewoon. :o .
Ik zal proberen het toe te lichten.

In de meeste evangelische en pinkster kerken en groepjes is het meestal heel normaal en gewoon om elke bijeenkomst een profeet te zien en te horen profeteren. Dat is net zo normaal als dat je een dominee ziet en hoort praten.

Ik ben zelf ook gezalfd als profeet en profeteer ook regelmatig, mits de heer een profetie geeft uiteraard.

In de bijbel staan vele profeten en profetieën. Wat is Gods plan ? Om contact te maken en te hebben met alle mensen. En hen op het goede pad te wijzen. De weg van Liefde. Liefde voor Hem boven alles en voor je naaste als voor jezelf.

Daar gebruikt hij verschillende middelen voor.

Een is het geven van een profetie aan een profeet of dienstknecht of dienstmaagd van de heer.

De profetie is een speciale bovennatuurlijke boodschap van godswege, welke niemand ooit eerder gehoord heeft en
welke meestal uitgesproken wordt door een profeet of godsman of godsvrouw of de heilige geest.

De profetie is een zeer belangrijke boodschap van god aan 1 of meerdere mensen of aan n heel volk of aan de hele wereld. De profetie wordt soms voorafgegaan door tongentaal , het spreken in tongen. Profetie kan in principe overal plaatsvinden, binnen en buiten, in de kerk, thuis, op de fiets , in de auto, etc. God is nooit gebonden aan tijd of plaats.

Wat er wordt gezegd kan zowel positief als negatief zijn, een bemoediging of een vermaning, of een waarschuwing, of een terechtwijzing, of iets anders. Het is vaak erg confronterend. Het kan gaan over heden verleden of de toekomst.

Elke profetie is op meerdere manieren te toetsen. P. Gaat nooit buiten de bijbel om of tegen de bijbel in, p. Verkondigt verheerlijkt aanbid God, Jezus , de heilige Geest, De drie enige.

Bekende profeten zijn elia Elisa Jesaja jeremia, en vele anderen. maar ook Jezus werd als een profeet gezien omdat Hij alles wist van verleden heden en toekomst van Idividuen om hem heen . de mensen waren verbaasd over zijn
Leer en Wijsheid.

Ook in Nederland zijn nog vele profeten. Niet allemaal zijn zij bij een kerk aangesloten. Maar als het goed is wel in contact met andere christenen.

Als God iets bijzonders wil vertellen kan hij dus gebruik maken van de profetie. Als er in de kerk ruimte aan wordt gegeven( een stilte moment ) hoor je ook vaak prachtige profetieën. De heilige geest overtuigt dan in jouw geest dat het speciaal voor jou was.

Profetieën zijn van alle tijden en alle plaatsen. Een profetie is echt , als het uitkomt wat er gezegd werd. God zal zijn woorden altijd op meerdere manieren bevestigen.
Laatst gewijzigd door Special angel op 04 aug 2013, 04:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Special angel

Ik weet zeker dat alle echte en ware profetieën door god en hg worden ingegeven, en uitkomen op het moment dat Hij wil.!!! Profetieën gebeuren echt in mensenlevens.dat heb ik vele malen meegemaakt.
Laatst gewijzigd door Special angel op 04 aug 2013, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
nicodemus zda

Beste Special Angel,

Je schrijft:
Ik ben zelf ook gezalfd als profeet en profeteer ook regelmatig, mits de heer een profetie geeft uiteraard.
Mijn vragen zijn, volgens de Bijbelse norm:

-Wie heeft u 'gezalfd' tot of als profeet; zijn daar getuigen van?
-Waaraan herkent men u als een profetes
-Onderhoud u de Sabbat van het 4e gebod, in dit gegeven?
-Waaraan herkent men of een profetische boodschap juist is
-Wanneer en naar aanleiding van wat krijgt u een "profetie" door?
-Wat profeteert u en hoe staat dat in het licht van (verdere) profetie voor ALLE gelovigen.

De Bijbel duidt aan wat een profeet of profetes is en aan welke voorwaarden deze moet doen, om een waarlijke boodschapper van God (Jezus) te kunnen zijn!

Hartelijke groet
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Ik weet zeker dat alle profetieën door god en hg worden ingegeven, en uitkomen op het moment dat Hij wil.!!! Profetieën gebeuren echt in mensenlevens.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen waarin een profetie niet van God kwam.
Kennelijk bediend de tegenpartij zich van dezelfde gaven.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:
Ik ben zelf ook gezalfd als profeet
Door wie?
en profeteer ook regelmatig,
Goed: deel het dan eens wat je "profeteert"?
Er zijn (theologisch) nogal wat kenmerken van profeten te noemen, ik ben op vakantie en kan nu niet bij mijn boeken daarover en kan er neit 100% op ingaan.
!e vraag: hebben we na de profeet Jezus (priester, profeet, koning moet je als GKv-er wel wat zeggen denk ik?) nog profeten nodig?
Special angel

Antwoorden :
Waar : je kunt gezalfd worden tot profeet in een evangelische of pinkstergemeente in nederland.
Door wie : de voorganger en oudsten.
Met : olie, en onder gebed, in aanwezigheid van de gemeente.
Hebben we nog profeten nodig : ja, om de boodschappen van God door te geven hier op aarde,
Tot wanneer : in ieder geval zullen die er zijn tot de opname van de christenen.
Waar: overal op aarde
Hoeveel : zeer veel, getal weet ik echt niet
In welke kerk: in theorie kan er in elke kerk een profeet zitten
Waarom: ter opbouw van de gemeente, christenen, en omdat God het wil
Wat profeteert een profeet : profetieeen, in overeenstemming met wat de heilige geest doorgeeft aan de profeet, in overeenstemming met de bijbel, Gods woord, de drie eenige God vader zoon en heilige geest, een openbaring of een lering of een woord van wijsheid of van kennis over het heden verleden en de toekomst tot eer en glorie van god en tot bemoediging of vermaning van een persoon of groep.
Bijvoorbeeld : keer terug naar god, verootmoedig je, bekeer je, God ziet waar je in betrokken bent en welke keuze
je op dat moment wel of niet moet maken, sterven aan je zelf, ga weg uit de plaats waar je nu bent en ga naar de plaats die Ik je zal wijzen, God kan daarbij heel specifiek een persoon of plaats of zonde noemen, etc.

Waarheid : de profetie wordt bevestigd door dat hij uitkomt. Tevens mag je God altijd vragen om de profetie te laten bevestigen door anderen. En dat doet God ook.

Ware Profeet: is Altijd een persoon vol van de heilige geest, en houdt zich aan de bijbelse geboden, en wil de wil van God doen en doorgeven. Wil een rein kanaal zijn. ( Maar is daarnaast ook gewoon een mens die ook wel fouten
maakt net als andere mensen. ) wil God verhogen liefhebben dienen en volgen en absoluut niet zichzelf.

Valse profeten : ja die waren er ook en zullen er ook altijd zijn, met als doel mensen weghalen weghouden van God en Jezus, weghouden van de genade en de liefde van God in jezus christus, valse leer brengen op aarde, laten zich leiden door satan of zichzelf, willen niet God en Jezus en de Heilige geest verhogen en aanbidden, geloven niet in de drieeenheid, willen liever zichzelf verhogen, willen zich niet onderwerpen aan de bijbel noch aan leiderschap in de algemene christelijke kerk, willen liever zelf leider zijn en stichten zelf een kerk of sekte.

Voorbeelden : Joseph Smith profeet en oprichter van de mormonen, Mohammed profeet van de islam, lou de paling boer in Nederland, David koresh, en vele andere.

Vaak zijn valse profeten ex christenen ex gelovigen die teleurgesteld zijn in de kerk en in christenen en iets voor zichzelf beginnen. Zo zijn en in Amerika duizenden kleine en grote sekten ontstaan.

De satan zal alles proberen om mensen af te leiden Jezus Christus, van de Weg de waarheid en Het Leven, van de Genade van God welke is in Zijn Zoon Jezus Christus de opgestane levende heer.
Laatst gewijzigd door Special angel op 04 aug 2013, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
HarryK

Bericht door HarryK »

@Special angel, n.a.v. haar antwoorden:
Het lijkt me dat je al die antwoorden die je geeft ook kunt betrekken op bijv. een apostel als Paulus (die voor zover ik weet niet als profeet werd aangeduid),
maar ook op een predikant.
Ik vraag me toch af wat het onderscheidende is tussen bijv. een profeet/profetes en een predikant?
Of heeft dat te maken met de evangelische kringen die je noemt, dat men het daar bijv. liever over "profeten" heeft dan over "predikanten",
maar er mogelijk hetzelfde mee bedoelt?
Psalm 1:1
Special angel

Valse profeten:

De satan doet zich voor als een engel van het licht, ( of in het geval van Joseph Smith twee engelen met 2 platen) de satan kopieert de waarheid van God en maakt van de waarheid een leugen, daarom moeten wij bijbelkenns hebben !! hij vermomt zich in de hoop dat mensen er in trappen. ( ook bij Cold readers, hot readers, illusionisten, toverij, wichelarij, spiritisme e.d, char, mediums, jomanda, homeopaten, sommige alternatieve genezers, en vele anderen) De satan wil als God zijn en zegt tegen de mens dat hij dezelfde dingen als God kan doen en kan worden. Hij zoekt een prooi om die te verslinden.

De echte christenen houden stand en wapenen zich met de wapenrusting Gods, zij hebben voldoende bijbelkennis en voldoende inzicht om de duivel te weerstaan en te ontmaskeren.

Denk eens aan de tekst waar Jezus in de woestijn werd bezocht door de duivel. De duivel wilde Jezus verleiden maar Jezus had altijd een weerwoord en zei" er staat geschreven..." dus de duivel gaat van je weg als je de waarheid kent en het Woord van God toepast in je leven.

Toetst alles en behoudt het goede zei Paulus. Dat is wat we kogen en moeten doen. Alles blijven toetsen.

Niet elke dominee spreker of christen is een profeet.

Niet elke dominee heeft de gaven van de Heilige Geest.

Predikanten, dominees, voorgangers, en profeten zijn niet hetzelfde.

In de praktijk wijst het zich wel uit wie welke gave heeft.

Even simplistisch gezegd:
Niet iedereen die thuis wel Es achter een orgeltje of keyboard zit heeft: de gave om de kerk gemeente te leiden op
het kerk orgel en heeft de gave of de roeping om elke zondag de gemeente te dienen met orgelspel, noch heeft hij de gave om de gemeente te leiden in aanbidding voor de heer.
Special angel

Het bijzonder is dat de meeste personen in de bijbel toch wel worden gezien als een profeet van God. Hoewel ze dat niet altijd zijn. Niet iedereen die een profetie uitspreekt is ook meteen een profeet. Niet iedereen die wel Es' op n racefiets zit wordt wielrenner in de tour de France.

Mocht jij niet weten welke gave of roeping jij hebt : bidt God om een antwoord, lees meerdere boeken over de gaven van de Geest, over je bestemming je roeping in Christus koninkrijk, zoek informatie op, onderzoek alle bijbelteksten welke over profetie en profeten gaan, kijk in je hart wat je verlangen is, ontdek je eigen persoonlijke roeping, kijk waar je vrede over vind, want God wil je vrede geven en Jezus zegt mijn juk is zacht en mijn last is licht, dus als jij een last ervaart vraag jezelf dan eens af of je wel in de wil van God bezig bent. Zoek de heilige geest en vraag de heilige geest je vol te maken en je te bevestigen in je vragen en gaven en roeping. En vraag meerdere wijze gelovige christen mensen om je heen. Laat met en voor je bidden. Ontdek nieuwe dingen. Strek je uit naar de gaven zoals Paulus ook zegt in de bijbel. 1 cor 12 en 14 kunnen je daar bij helpen. Ga op onderzoek uit. En wees niet te bang want God is blij als je Hem en Zijn Geest zoekt .
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Special angel schreef:Het bijzonder is dat de meeste personen in de bijbel toch wel worden gezien als een profeet van God. Hoewel ze dat niet altijd zijn. Niet iedereen die een profetie uitspreekt is ook meteen een profeet. Niet iedereen die wel Es' op n racefiets zit wordt wielrenner in de tour de France.
Profeteren kan ook betekenen gewoon Gods Woord proclameren en doorgeven. Hierbij gebeurt het menigmaal dat Gods Geest je precies het juiste bijbelgedeelte ingeeft in een bepaalde situatie. Daarvoor bestaan ook beloftes.

Wanneer ze je uitleveren, vraag je dan niet bezorgd af hoe je moet spreken of wat je moet zeggen. Want wat je moet zeggen, zal je op dat moment worden ingegeven. Math.10:19
Maar behalve dat de Heilige Geest de woorden van Jezus in herinnering brengt, verkondigt Hij ook toekomstige dingen. Joh.16:12-15
Dan is het nog niet zeker of je die toekomstige dingen moet verkondigen of dat ze voor je zelf bestemd zijn. Het gebeurt ook dat tijdens een gesprek God inzicht in een bepaalde situatie geeft.

Wat ik tot nu toe heb gehoord van profeterende personen die boodschappen doorgaven, dat het algemene zaken betrof die altijd van toepassing konden zijn. We moeten ons er van bewust zijn dat we geen volmaakte mensen zijn en daarvoor waarschuwt de bijbel: Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele, (1 Kor. 13:9) en: Laat van hen die profeteren er telkens twee of drie spreken; daarna moeten de anderen het beoordelen." (1 Korintiërs 14:29).
Profetieën kunnen ook uit het eigen verlangen opkomen, je kunt iets oproepen in jezelf. Dat is een "zielse" (uitdrukking van Watchman Nee) profetie en niet afkomstig van de Heilige Geest.
Er bestaat belofte tot profetie. Maar moet je mensen tot profeet zalven? Hebben gelovigen niet de zalving van de Heilige Geest?

Mocht jij niet weten welke gave of roeping jij hebt : bidt God om een antwoord, lees meerdere boeken over de gaven van de Geest, over je bestemming je roeping in Christus koninkrijk, zoek informatie op, onderzoek alle bijbelteksten welke over profetie en profeten gaan, kijk in je hart wat je verlangen is,
Nog beter God te vragen wat zijn verlangen voor jou is. " Heere, wat wilt U dat ik doen zal?" Hand. 9:6
ontdek je eigen persoonlijke roeping, kijk waar je vrede over vind, want God wil je vrede geven en Jezus zegt mijn juk is zacht en mijn last is licht, dus als jij een last ervaart vraag jezelf dan eens af of je wel in de wil van God bezig bent.
Het volgen van Jezus is niet altijd vrij van "last". De last zal licht zijn omdat Jezus met je mee gaat en vrede in het hart geeft. Maar Jezus zei tegen Petrus: "Ik zal u brengen waar gij niet wilt." Joh.21:15-19
Ook spreekt de bijbel ervan dat we geroepen zijn tot lijden, omdat ook Christus voor ons geleden heeft. 1 Petrus 2:21
Fil.1:29 Want aan u is het uit genade gegeven in de zaak van Christus niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden,
Maar het is inderdaad goed je telkens af te vragen of je bezig bent in datgene wat God van je vraagt,
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Special angel

Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
Ja een echte profetie moet en zal uitkomen. Dat is ook Gods belofte.
Hizkia : zie 2 koningen 16 tm 2 koningen 20 .
Dat gaat niet over Jezus Christus.
Mag je hinein inter preteren ? Nee, maar waarom zou je ?
Als God een profetie voor jou heeft dan spreekt hij wel direct tot jou. Niet via deut of via hizkia.
nicodemus zda

Hallo Special Angel,

Je schreef in een reactie dit:

Antwoorden :
Waar : je kunt gezalfd worden tot profeet in een evangelische of pinkstergemeente in nederland.

Volgens mij klopt deze redenering niet geheel en kan ze nooit tot stand komen, op die wijze.
Want, welke maatstaf (Geestelijk-) wordt bepaald bij het "toekennen" van profeetschap en waarom staan dan, bij deze gelegenheid, de voorganger of oudste "boven de Allerhoogste god"?
(zie Hebreeên 1:1-2) Er is maar één autoriteit waaraan profeetschap ontleent kan worden en dat is de Allerhoogste god in het Hemels Jeruzalem, want daar woont immers ook onze 'moeder'.
Hetzelfde aspect komen we tegen bij de Staatskerk, waar overleden personen 'tot Heiligen' verklaard (kunnen) worden.
Dat overigen geheel tegen de Schrift en het voorbeeld van Jezus in gaat!

Bovendien bestaat 'profeetschap' hierin dat het nooit 'vertaald' moet worden vanuit een hoorbare onverstaanbare taal, want God spreekt niet in raadselen. Hetzelfde doet de Staatskerk door de Schrift in Latijnse
bewoordingen toe te passen en vervolgens een 'vertaling' er van te maken voor de leken. Je kunt er dus alle kanten mee op.Dat is ook tegen de Schrift, want God spreekt in Jezus tot elke mensen persoonlijk.
Verstaanbaar en hoorbaar ....door wat de Geest hen zegt!
En indien een 'profeet' zou moeten vertalen, dan zou het vanuit het Hebreeuws moeten zijn, want het zal mij niet geheel verbazen als dat de spreektaal wordt van de Nieuwe Aarde en dat de verlosten in het Hemels Jeruzalem, tijdens de 1000 jaren verlost van deze -verwoeste- aarde, daar die taal gaan leren en begrijpen!

Vanuit dat aspect is dit wellicht interessant:

Over Rabbi Joe Kagan (een fragment)
...Hij had een zeer negatieve houding ten aanzien van het christendom. Ook raakte hij het Nieuwe Testament niet aan. Desalniettemin kende hij het Joodse Oude Testament (de Torah) enorm goed, zoals een goed ontwikkelde Rabbi behoort te kennen. Op een dag kreeg hij een boek dat “Patriarchen en Profeten” heette in handen. Hij las het met verbazing en wilde weten wie deze schrijfster, Ellen G. White, was. Op dat moment ontmoette ik hem. Hij vroeg mij wie deze Ellen G. White was en welke universiteit zij had bezocht? We vertelden hem dat zij slechts een onvolledige basisschool opleiding gehad had (tot de 3e klas toe). “Waar heeft ze dan het Hebreeuws geleerd?” vroeg hij. We vertelden hem dat ze nooit hebreeuws had geleerd; dat ze echter de meest vruchtbare vrouwelijke schrijfster in de geschiedenis was, en dat dit slechts één van haar boeken is.

Hij was verbaasd over haar kennis! Hij zei dat de informatie in dit boek (Patriarchen en Profeten) zoals de ‘Mishnah’ is. De Mishnah is een onderdeel van de Hebreeuwse studie. Zo’n 30 jaar geleden werd de Mishnah alleen in het Engels vertaald, en slechts hoog ontwikkelde rabbi's kenden deze informatie. Dit is de geschiedenis van mijn volk en deze is zeer, zeer nauwgezet. Hij zei ook dat men het Hebreeuws moest beheersen om op deze wijze te kunnen schrijven, want de structuur van haar zinnen is niet Engels maar Hebreeuws. Het ritme, de meter, het rangschikken van de woorden en de uitdrukkingswijze zijn niet Engels. Het is alsof ze (Ellen G. White)in het Hebreeuws geschreven heeft en het in het Engels vertaald is.

Mijn familie en ik waren goede vrienden van Joe, zijn vrouw en zijn zoon. Op een dag, toen wij samen de Bijbel en enkele boeken van Ellen White bestudeerden, zei hij: “Ik ben ervan overtuigd dat dezelfde Bron die de Hebreeuwse profeten geïnspireerd heeft ook Ellen White ïnspireerde. Ik wil een christen worden. Ik neem Jezus Christus als mijn Messias aan.” Nu vond hij de weg tot Christus niet door het lezen van de Bijbel. Alhoewel de Hebreeuws Bijbel vol met profetieën staat, die naar de Messias wijzen, werd hij door de boeken van Ellen White overtuigd dat Jezus Christus de vervulling van alle Hebreeuws profetieën was. Alleen daarna pakte hij het Nieuwe Testament op om over zijn Joodse Messias te lezen. Vele malen zag ik hem huilen.
Het is een fragment uit een document dat handelt over Joe Kagan, een Rabbi, die in aanraking komt met boekwerken van Mw.E.G. White, waarvan hij de stellige overtuiging heeft, dat ze vanuit het Hebreeuws zijn vertaald naar het Engels. Hij is stom verbaast dat iemand op zo'n deskundige wijze vanuit het Hebreeuws kon vertalen.
Dit, terwijl Mw.E.G. White slechts enkele jaren lagere school heeft gevolgd en dus onmogelijk al haar boekwerken of geschriften vanuit het Hebreeuws heeft kunnen vertalen.
Mw.E.G. White is ook niet door een predikant (zij was van oorsprong Methodiste) of ouderling tot "profetes" tot profeet gezalfd, maar door de Allerhoogste god (blijkbaar) tot een boodschapper gemaakt voor het leiden van een groep mensen tot een bepaald punt.(ik denk hierbij aan het model 'Mozes') Zij was geen vervanger van Christus en haar gezag mag dus ook niet gebruikt worden als een vervanging van Bijbelse waarheden. Dat is de bedoeling niet van profeetschap.
Door dat gegeven en de bestudering van die boekwerken en geschriften aan de hand van de (Joodse-) geschriften/Thora vanuit een Orthodox kader, werden velen Joden (Rabbi's met name) Christenen.
De Adventkerk, in deze, kent dus een geheel onafhankelijke Joodse gemeenschap binnen haar 'muren' en worden ook, hier en daar door een enkele Rabbi, binnen de christelijke gemeenschap der ZDA, op, verzoek,
Joodse diensten verzorgt voor mensen uit christelijke gemeentes http://god-is-goed.nl/Bet_Echad.html

Zelf heb ik enkele jaren deze 'joodse" Sjoel bijgewoond. Het is ook één van de redenen, waarom ik mij tot de beweging der ZDA voelde 'aangetrokken'
Profeetschap vindt zijn oorsprong in de Allerhoogste god zelf, zoals dus ook Jezus altijd afhankelijk blijft van Zijn Vader. De Allerhoogste god spreekt hoofdzakelijk door Zijn Zoon tot de mensheid want die is de enige (wettelijke) erfegenaam van de Allerhoogste god. Predikanten of ouderlingen kunnen en mogen dus geen stem hebben in het bepalen wan wie de mate van profeetschap heefy of toegekend kan worden.
Dat is onmogelijk (Hebreeën 1:1-2)

Alleen JHWH kan door de natuur en het geweten een profetische 'woord' Zichzelf openbaren, zoals dus ook in de Schrift, Zijn Zoon is de enige erfgenaam van hem is (Beeltenis van de Allerhoogste). (Psalm 19:1 en Romeinen 1:20

Verder worden profeten alleen beschreven in de Schrift door de Allerhoogste god. Profeetschap is dus gebaseerd op Bijbelse autoriteit en Geestelijk in Christus door de Heilige Geest van de hemelse Vader.

Ik ben er dus niet van overtuigd, of predikanten of ouderlingen kunnen bepalen wie of wat een profeet of profetes is en welk (Geestelijk-) leven deze in werkelijkheid leidt, om de goedkeuring van de Allerhoogste
daarbij meent te kunnen of mogen wegdragen!

Hartelijke groet
callista

Bericht door callista »

Special angel schreef:
Bumblebee schreef:Ik vind de benadering van Wim aansprekend, maar als je Schrift met Schrift wilt verklaren kom je er toch niet onderuit dat in Deuteronomium vrij helder staat dat een profetie moet uitkomen, anders is het geen woord van de Heer. Dus toch toekomstvoorspelling. 'Mag' je in de Deuteronomiumbenadering eigenlijk ook profetieën hineininterpreteren? Dus die ene profetie over Hizkia (geen idee waar die staat) in een later licht bezien lezen als over Christus?
Ja een echte profetie moet en zal uitkomen. Dat is ook Gods belofte.
Hizkia : zie 2 koningen 16 tm 2 koningen 20 .
Dat gaat niet over Jezus Christus.
Mag je hinein inter preteren ? Nee, maar waarom zou je ?
Als God een profetie voor jou heeft dan spreekt hij wel direct tot jou. Niet via deut of via hizkia.
ik vermoed eigenlijk dat Bumblebee doelt op of verwijst naar deze tekst ivm. koning Hizkia.
kan er ook naast zitten..... ;)

Jesaja 7:14 Daarom zal de Here zelf u een teken geven: Zie, de jonkvrouw zal zwanger worden en een zoon baren; en zij zal hem de naam Immanuel geven.

dat was een teken aan koning Achaz..
dit teken [profetie] ging in vervulling bij de geboorte van zijn zoon Hizkia in
Jesaja 9:6
Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven....etc...

een profetie kan maar één keer vervuld worden...anders is er sprake van een midrasj:
teksten uit het OT aanhalen en er een eigen, nieuwe uitleg aan geven
Laatst gewijzigd door callista op 05 aug 2013, 13:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zo, aldus werd het duidelijk dat je bij sommige kerken kan worden gebombardeerd tot profeet.
Dat wist ik niet.
Het ergste is dat mensen dat ook nog geloven..

Want hoe werkt het nu eigenlijk met profetie?
Zoals ik al schreef kan een mens een profetie uitdragen, maar er zijn ook gebeurtenissen die voorzeggingen kunnen zijn.
Dat laatste gaat buiten profeten om, dus we beperken ons even tot de profeet / profetes.
Wat is een profeet?
Dat is iemand die profeteert, voorzeggingen doet.
Het is aan ons om dat te toetsen aan de Schrift.

Het is God die een engel zendt aan iemand, zodat die persoon dat gaat delen en verspreiden, omdat het Gods boodschap is = van groot belang.
De mens heeft niets in de melk te brokkelen.
Dus hoe graag iemand ook profeet zou willen zijn, het telt niet mee.
IN de Bijbel zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die tegen wil en dank profeteren moesten.
God kiest de profeet, zelfs als de profeet niet voor God kiest.

De engel Gods nu, die ons moet bereiken via de 'angelic realm', die tussen ons en God in zit.
Ben natuurlijk weer abuis waar het stond, maar het kan weleens moeilijk gaan voor de engel Gods, die heeft te strijden met de machten der lucht: "the angelic realm" oftewel de paranormale wereld, waar de gevallen engelen vertoeven.
Kan dus vertraging / hinder op lopen vanwege hinderlijke demonen..

Enfin, niet iets van alle dag dus, dat profeteren, niet eenvoudig in deze omstandigheden (gevallen schepping).

Maar, als God iets heeft om bekend te maken, dan zal het dus van groot belang zijn, en zal de profeet in kwestie veel geloofwaardigheid moeten hebben, zodat de Boodschap wereldwijd verspreiden zal.
Want de Gemeente is verstrooid over de hele wereld.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Special angel schreef:Antwoorden :
Ik vraag me af of dat enige waarde heeft binnen de kerkelijke kring waar je nu zit. Binnen evangelische en pinksterexcessen doen ze wel meer dingen namelijk.
Is de zalving van een profeet bijbels?
Beide in de gereformeerde kerken niet van toepassing.
Verder ga ik er even niet op in, graag eerst reactie op bovenstaande.

Even mijn insteek:
profeten hebben we niet meer nodig, we hebben Christus, de Gezalfde des Heren, opgestane uit de dood.
Daarnaast hebben we: het Woord van God en de traditie (zeg maar "historie van de kerk") en Gods Geest.
Verder is er niets nodig lijkt mij :)
Zo Hee - oud account

Special angel schreef:Beste zo hee
:mrgreen: die doet hier niet meer mee. Maar toch lief dat je reageert.
Okidoki

Bericht door Okidoki »

Zo Hee schreef:
Special angel schreef:Beste zo hee
:mrgreen: die doet hier niet meer mee. Maar toch lief dat je reageert.
Kom op, blijf, blijf, blijf en red ons vege lijf!!!
Zo Hee - oud account

:lol: is het zo erg?