Hallo Special Angel,
Je schreef in een reactie dit:
Antwoorden :
Waar : je kunt gezalfd worden tot profeet in een evangelische of pinkstergemeente in nederland.
Door wie : de voorganger en oudsten.
Met : olie, en onder gebed, in aanwezigheid van de gemeente.
Volgens mij klopt deze redenering niet geheel en kan ze nooit tot stand komen, op die wijze.
Want, welke maatstaf (Geestelijk-) wordt bepaald bij het "toekennen" van profeetschap en waarom staan dan, bij deze gelegenheid, de voorganger of oudste "boven de Allerhoogste god"?
(zie Hebreeên 1:1-2) Er is maar één autoriteit waaraan profeetschap ontleent kan worden en dat is de Allerhoogste god in het Hemels Jeruzalem, want daar woont immers ook onze 'moeder'.
Hetzelfde aspect komen we tegen bij de Staatskerk, waar overleden personen 'tot Heiligen' verklaard (kunnen) worden.
Dat overigen geheel tegen de Schrift en het voorbeeld van Jezus in gaat!
Bovendien bestaat 'profeetschap' hierin dat het nooit 'vertaald' moet worden vanuit een hoorbare onverstaanbare taal, want God spreekt niet in raadselen. Hetzelfde doet de Staatskerk door de Schrift in Latijnse
bewoordingen toe te passen en vervolgens een 'vertaling' er van te maken voor de leken. Je kunt er dus alle kanten mee op.Dat is ook tegen de Schrift, want God spreekt in Jezus tot elke mensen persoonlijk.
Verstaanbaar en hoorbaar ....door wat de Geest hen zegt!
En indien een 'profeet' zou moeten vertalen, dan zou het vanuit het Hebreeuws moeten zijn, want het zal mij niet geheel verbazen als dat de spreektaal wordt van de Nieuwe Aarde en dat de verlosten in het Hemels Jeruzalem, tijdens de 1000 jaren verlost van deze -verwoeste- aarde,
daar die taal gaan leren en begrijpen!
Vanuit dat aspect is dit wellicht interessant:
Over Rabbi Joe Kagan (een fragment)
...Hij had een zeer negatieve houding ten aanzien van het christendom. Ook raakte hij het Nieuwe Testament niet aan. Desalniettemin kende hij het Joodse Oude Testament (de Torah) enorm goed, zoals een goed ontwikkelde Rabbi behoort te kennen. Op een dag kreeg hij een boek dat “Patriarchen en Profeten” heette in handen. Hij las het met verbazing en wilde weten wie deze schrijfster, Ellen G. White, was. Op dat moment ontmoette ik hem. Hij vroeg mij wie deze Ellen G. White was en welke universiteit zij had bezocht? We vertelden hem dat zij slechts een onvolledige basisschool opleiding gehad had (tot de 3e klas toe). “Waar heeft ze dan het Hebreeuws geleerd?” vroeg hij. We vertelden hem dat ze nooit hebreeuws had geleerd; dat ze echter de meest vruchtbare vrouwelijke schrijfster in de geschiedenis was, en dat dit slechts één van haar boeken is.
Hij was verbaasd over haar kennis! Hij zei dat de informatie in dit boek (Patriarchen en Profeten) zoals de ‘Mishnah’ is. De Mishnah is een onderdeel van de Hebreeuwse studie. Zo’n 30 jaar geleden werd de Mishnah alleen in het Engels vertaald, en slechts hoog ontwikkelde rabbi's kenden deze informatie. Dit is de geschiedenis van mijn volk en deze is zeer, zeer nauwgezet. Hij zei ook dat men het Hebreeuws moest beheersen om op deze wijze te kunnen schrijven, want de structuur van haar zinnen is niet Engels maar Hebreeuws. Het ritme, de meter, het rangschikken van de woorden en de uitdrukkingswijze zijn niet Engels. Het is alsof ze (Ellen G. White)in het Hebreeuws geschreven heeft en het in het Engels vertaald is.
Mijn familie en ik waren goede vrienden van Joe, zijn vrouw en zijn zoon. Op een dag, toen wij samen de Bijbel en enkele boeken van Ellen White bestudeerden, zei hij: “Ik ben ervan overtuigd dat dezelfde Bron die de Hebreeuwse profeten geïnspireerd heeft ook Ellen White ïnspireerde. Ik wil een christen worden. Ik neem Jezus Christus als mijn Messias aan.” Nu vond hij de weg tot Christus niet door het lezen van de Bijbel. Alhoewel de Hebreeuws Bijbel vol met profetieën staat, die naar de Messias wijzen, werd hij door de boeken van Ellen White overtuigd dat Jezus Christus de vervulling van alle Hebreeuws profetieën was. Alleen daarna pakte hij het Nieuwe Testament op om over zijn Joodse Messias te lezen. Vele malen zag ik hem huilen.
Het is een fragment uit een document dat handelt over Joe Kagan, een Rabbi, die in aanraking komt met boekwerken van Mw.E.G. White, waarvan hij de stellige overtuiging heeft, dat ze vanuit het Hebreeuws zijn vertaald naar het Engels. Hij is stom verbaast dat iemand op zo'n deskundige wijze vanuit het Hebreeuws kon vertalen.
Dit, terwijl Mw.E.G. White slechts enkele jaren lagere school heeft gevolgd en dus onmogelijk al haar boekwerken of geschriften vanuit het Hebreeuws heeft kunnen vertalen.
Mw.E.G. White is ook niet door een predikant (zij was van oorsprong Methodiste)
of ouderling tot "profetes" tot profeet gezalfd, maar door de Allerhoogste god (blijkbaar) tot een boodschapper gemaakt voor het leiden van een groep mensen tot een bepaald punt.(ik denk hierbij aan het model 'Mozes') Zij was geen vervanger van Christus en haar gezag mag dus ook niet gebruikt worden als een vervanging van Bijbelse waarheden. Dat is de bedoeling niet van profeetschap.
Door dat gegeven en de bestudering van die boekwerken en geschriften aan de hand van de (Joodse-) geschriften/Thora vanuit een Orthodox kader, werden velen Joden (Rabbi's met name) Christenen.
De Adventkerk, in deze, kent dus een geheel onafhankelijke Joodse gemeenschap binnen haar 'muren' en worden ook, hier en daar door een enkele Rabbi, binnen de christelijke gemeenschap der ZDA, op, verzoek,
Joodse diensten verzorgt voor mensen uit christelijke gemeentes
http://god-is-goed.nl/Bet_Echad.html
Zelf heb ik enkele jaren deze 'joodse" Sjoel bijgewoond. Het is ook één van de redenen, waarom ik mij tot de beweging der ZDA voelde 'aangetrokken'
Profeetschap vindt zijn oorsprong in de Allerhoogste god zelf, zoals dus ook Jezus altijd afhankelijk blijft van Zijn Vader. De Allerhoogste god spreekt hoofdzakelijk door Zijn Zoon tot de mensheid want die is de enige (wettelijke) erfegenaam van de Allerhoogste god. Predikanten of ouderlingen kunnen en mogen dus geen stem hebben in het bepalen wan wie de mate van profeetschap heefy of toegekend kan worden.
Dat is onmogelijk (Hebreeën 1:1-2)
Alleen JHWH kan door de natuur en het geweten een profetische 'woord' Zichzelf openbaren, zoals dus ook in de Schrift, Zijn Zoon is de enige erfgenaam van hem is (Beeltenis van de Allerhoogste). (Psalm 19:1 en Romeinen 1:20
Verder worden profeten alleen beschreven in de Schrift door de Allerhoogste god. Profeetschap is dus gebaseerd op Bijbelse autoriteit en Geestelijk in Christus door de Heilige Geest van de hemelse Vader.
Ik ben er dus niet van overtuigd, of predikanten of ouderlingen kunnen bepalen wie of wat een profeet of profetes is en welk (Geestelijk-) leven deze in werkelijkheid leidt, om de goedkeuring van de Allerhoogste
daarbij meent te kunnen of mogen wegdragen!
Hartelijke groet