Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef:tja...dan mag dit ook imho:
Zeer leerzaam
De zeven aangeboren gebreken van een oud geworden wereldgodsdienst.

Een culturele balans na tweeduizend jaar.
http://www.verbodengeschriften.nl/html/ ... endom.html
Ik moet toegeven: over deze link kun je een aantal zeer interessante discussies houden.
Het zal je overigens vast niet verbazen dat - het stuk snel even doorgescand hebbend - er best het nodige over opgemerkt kan worden
op het gebied van generaliseren en het ontbreken van "definities".

Net zo goed als dat ik het onzin vind om bijv. alles wat Stalin heeft gedaan, toe te rekenen aan "het atheïsme",
vind ik het ook onzin om alles wat christenen (ik laat het gezeur over 'echte' en onechte christenen even in het midden) zouden hebben misdaan, toe te rekenen aan het christendom,
net zo goed als dat het onzin is om alles wat Nederlandse voetbal-hooligans doen, toe te rekenen aan alle Nederlandse voetbal-fans.

En op het ene moment heeft de schrijver het over "het christendom", een ander moment heeft hij het over het "geïnstitutionaliseerde christendom".
Wel heel verschillende dingen in mijn ogen.
Allie
Man/Vrouw: M

Bericht door Allie »

Yolanda_dB schreef:
callista schreef:tja...dan mag dit ook imho:
Zeer leerzaam
De zeven aangeboren gebreken van een oud geworden wereldgodsdienst.

Een culturele balans na tweeduizend jaar.
http://www.verbodengeschriften.nl/html/ ... endom.html
Ik moet toegeven: over deze link kun je een aantal zeer interessante discussies houden.
Het zal je overigens vast niet verbazen dat - het stuk snel even doorgescand hebbend - er best het nodige over opgemerkt kan worden
op het gebied van generaliseren en het ontbreken van "definities".

Net zo goed als dat ik het onzin vind om bijv. alles wat Stalin heeft gedaan, toe te rekenen aan "het atheïsme",
vind ik het ook onzin om alles wat christenen (ik laat het gezeur over 'echte' en onechte christenen even in het midden) zouden hebben misdaan, toe te rekenen aan het christendom,
net zo goed als dat het onzin is om alles wat Nederlandse voetbal-hooligans doen, toe te rekenen aan alle Nederlandse voetbal-fans.

En op het ene moment heeft de schrijver het over "het christendom", een ander moment heeft hij het over het "geïnstitutionaliseerde christendom".
Wel heel verschillende dingen in mijn ogen.
Wijsheid ten top. :flower1:
Yolanda_dB

Lanfy schreef:
Yolanda_dB schreef:
Rechtuit schreef:Het atheisme is een gedachten van de dood en geestdoden daarom is het atheisme stervende en vergaat als rook,Dus elke verstandig mens Christen niet Christen zal zich verre houden van wat de geestdood is het atheisme. :evil:
Lanfy schreef:Hey kijk nou, de nietszeggende roeptoeter is weer aanwezig! Waarom ben ik de enige die hier nog op reageerd? Of moet ik hem/haar ook maar als nietszeggende links laten liggen?
callista schreef:Dat laatste is misschien verstandiger........ook al jeuken je vingers.. :geek:
Het schijnt hier allemaal [zelfs in LB] gezegd mogen worden..
Zal ik ook nog een duit in het zakje van de off-topic nonsens doen?
Nou, bij dezen dan.
Ik mag aannemen dat je Rechtuit hier aanspreekt? Waarom die andere quotes er ook bij dan?
(Nog meer off-topic? Nou vooruit. De laatste off-topic voor vandaag van mijn kant.)

Wat jij "mag aannemen", moet je helemaal zelf weten.
Als ik reageer op 3 citaten, reageer ik op 3 citaten.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Allie schreef:
Lanfy schreef:@ Allie & Anja,

Daar ga je met je christelijke moraal:

http://www.alternet.org/tea-party-and-r ... its-prison
But it seriously disrupts the Christian right argument that you need to believe in God to live morally.
En een stroman.... Dat is niet het argument. Het argument is: 1. als God niet bestaat, zijn er geen absolute morele gedachtes. 2. Er zijn wel absolute morele gedachtes. 3. Daarom bestaat God.

Een argument veranderen in iets wat je jij wilt dat het argument probeert te zeggen is geen goed tegen argument.

Dus nee Lanfy, leuk geprobeerd. Je moet aantonen dat er geen absolute morele gedachtes zijn om dit argument als onwaar te verklaren.
Ik geef met dit onderzoek alleen maar aan dat er buiten jouw god ook moraliteit bestaat, niks meer en niks minder. Het probleem is alleen dat jij dat niet wilt zien! Jij blijft jouw God nodig houden voor de juiste moraal, en ik heb net aangetoond dat dat totaal niet noodzakelijk is! Maar toon mij dan aan dat ik een god moet kennen om de juiste kennis te hebben tussen goed en kwaad! En hoe ga je aantonen dat mensen die als atheist geboren en opgevoed worden de kennis tussen goed en kwaad ook kunnen hebben? Kinderen die met geen enkele god in aanraking zijn geweest. Je kent het verhaal toch van de evangelist die naar de Eskimo's ging? De Eskimo vroeg de evangelist, en, als je me dit niet had verteld, was ik dan verloren gegaan? De evangelist zegt nee, waarop de Eskimo vraagt, waarom vertel je me dit dan? Kortom, jullie gelovigen zitten hier met zoveel denominaties dat een niet gelovige er geen touw aan vast kunnen knopen! Doe je ook aan evangelisatie trouwens?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Yolanda_dB schreef:
Lanfy schreef:
Yolanda_dB schreef:
Rechtuit schreef:Het atheisme is een gedachten van de dood en geestdoden daarom is het atheisme stervende en vergaat als rook,Dus elke verstandig mens Christen niet Christen zal zich verre houden van wat de geestdood is het atheisme. :evil:
Lanfy schreef:Hey kijk nou, de nietszeggende roeptoeter is weer aanwezig! Waarom ben ik de enige die hier nog op reageerd? Of moet ik hem/haar ook maar als nietszeggende links laten liggen?
callista schreef:Dat laatste is misschien verstandiger........ook al jeuken je vingers.. :geek:
Het schijnt hier allemaal [zelfs in LB] gezegd mogen worden..
Zal ik ook nog een duit in het zakje van de off-topic nonsens doen?
Nou, bij dezen dan.
Ik mag aannemen dat je Rechtuit hier aanspreekt? Waarom die andere quotes er ook bij dan?
(Nog meer off-topic? Nou vooruit. De laatste off-topic voor vandaag van mijn kant.)

Wat jij "mag aannemen", moet je helemaal zelf weten.
Als ik reageer op 3 citaten, reageer ik op 3 citaten.
Alleen niet inhoudelijk, als ik er een serieuze vraag over stel!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Allie

Bericht door Allie »

Lanfy schreef:
Allie schreef:
Lanfy schreef:@ Allie & Anja,

Daar ga je met je christelijke moraal:

http://www.alternet.org/tea-party-and-r ... its-prison
But it seriously disrupts the Christian right argument that you need to believe in God to live morally.
En een stroman.... Dat is niet het argument. Het argument is: 1. als God niet bestaat, zijn er geen absolute morele gedachtes. 2. Er zijn wel absolute morele gedachtes. 3. Daarom bestaat God.

Een argument veranderen in iets wat je jij wilt dat het argument probeert te zeggen is geen goed tegen argument.

Dus nee Lanfy, leuk geprobeerd. Je moet aantonen dat er geen absolute morele gedachtes zijn om dit argument als onwaar te verklaren.
Ik geef met dit onderzoek alleen maar aan dat er buiten jouw god ook moraliteit bestaat, niks meer en niks minder. Het probleem is alleen dat jij dat niet wilt zien! Jij blijft jouw God nodig houden voor de juiste moraal, en ik heb net aangetoond dat dat totaal niet noodzakelijk is! Maar toon mij dan aan dat ik een god moet kennen om de juiste kennis te hebben tussen goed en kwaad! En hoe ga je aantonen dat mensen die als atheist geboren en opgevoed worden de kennis tussen goed en kwaad ook kunnen hebben? Kinderen die met geen enkele god in aanraking zijn geweest. Je kent het verhaal toch van de evangelist die naar de Eskimo's ging? De Eskimo vroeg de evangelist, en, als je me dit niet had verteld, was ik dan verloren gegaan? De evangelist zegt nee, waarop de Eskimo vraagt, waarom vertel je me dit dan? Kortom, jullie gelovigen zitten hier met zoveel denominaties dat een niet gelovige er geen touw aan vast kunnen knopen! Doe je ook aan evangelisatie trouwens?
Lees het argument nog eens goed en dan jouw stukje. Waar zeg ik dat je God moet kennen om een moreel leven te lijden?
Allie

Bericht door Allie »

@lanfy

Had je al nagedacht over mijn vraagstuk op pagina 115? Niet dat ik perse een antwoord wil, maar het is wel een belangrijk issue. :flower1:
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Allie schreef:@lanfy

Had je al nagedacht over mijn vraagstuk op pagina 115? Niet dat ik perse een antwoord wil, maar het is wel een belangrijk issue. :flower1:
Sorry, je bent er meer mee bezig dan ik zelf, kun je de link sturen? Slaap lekker zo!
Allie

Bericht door Allie »

Lanfy schreef:

Sorry, je bent er meer mee bezig dan ik zelf, kun je de link sturen? Slaap lekker zo!
We hadden het over de tegenstrijdigheid van het atheisme.

Dit was mijn vraagstuk.

Dan is een kritische kijk nodig op je eigen wereldbeeld. Wat zegt het atheisme over moreel? Wat zie je in de echte wereld om je heen? Wat zegt het atheisme over "waarheid"? Wat zie je in de echte wereld om je heen? Dit zijn maar twee vragen, maar ik ben benieuwd. Dus hoe verklaar je "waarheid" en ons morele bewustzijn(hoe weten we wat goed of slecht is en hoe is dit dan "waarheid")?
Allie

Bericht door Allie »

Lanfy schreef:

En weltrust :mrgreen: :flower1:
Allie

Bericht door Allie »

@lanfy

En ik had dit filmpje er bij gedaan.

http://youtu.be/X9fR1vSxNEQ

Man or rabbit van CS Lewis, can i be good without God.
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:Ja ik heb het hier al wel 100x uitgelegd, ook lang voordat jij op dit forum actief was,
Ik heb veel gelezen op dit forum, maar niet alles.
Als jij zegt dat het echt al wel 100x was, okee.
Ik had de indruk dat het rond de 30x lag, maar vooruit.
JW88 schreef:maare ga je nu ook weer met de discussie kappen als het allemaal wat te moeilijk wordt?
Stomme reactie.

Ik ben op dit moment bepaald niet aan het discussiëren.
Ik constateerde alleen dat jij hier loopt te klagen dat 'wij gelovigen' het niet snappen.
(En ik kan dan wel terugkaatsen dat in mijn ogen JIJ degene bent die het niet snapt,
en dat ik ook wel weet waarom JIJ het niet WILT snappen.
Maar door elkaar dit soort flauwekul aan te smeren, kom je geen stap verder.)

Daarom kom ik met een definitie van atheïsme.
En dat is een definitie uit een encyclopedie. Of dat een definitie is vanuit "gelovig oogpunt", vind ik minder relevant.
Heb jij een betere definitie? Kom er dan mee.
Maar alleen maar constateren dat jij dit een slechte definitie vindt, en vervolgens het weer over jou zelf hebben, dat schiet niet op.

Praat nou eerst eens over "een definitie" waar we het samen mee eens kunnen zijn.
En als we die definitie hebben, kunnen we afmeten wie daar onder valt en wie niet.
JW88 schreef:Jouw probleem is dat jij alles alleen maar vanuit dat gelovige oogpunt ziet en daarom kan je, je niet goed verplaatsten in mij, een ''atheïst''
Dit is alleen maar wat jij denkt dat "mijn probleem" is.
Of het echt zo is, daarover hebben we nog niet gesproken.
En tot we er over gesproken hebben, is het slechts te beschouwen als een vooroordeel van jou ten opzichte van gelovigen in het algemeen, en dus ook ten opzichte van mij.

Ik probeer steeds terug te gaan naar een gezamenlijke basis, een gezamelijke definitie,
maar jij bent steeds degene die dat afhoudt met dit soort opmerkingen.
Je gaat vrijwel niet inhoudelijk in op kritiek en tegenargumenten, maar gooit dat alleen maar op een grote hoop van afkeurende en denigrerende opmerkingen,
en speelt vervolgens weer de zelfde plaat voor de 101e keer af.
Zo kom je nooit verder.
En dus ook nu weer niet.
Je gooit alleen de gegeven definitie aan de kant omdat het 'vanuit gelovig standpunt' zou zijn, maar dat toon je niet aan, en je komt vervolgens ook niet met een andere/betere definitie.
JW88 schreef:Maar ik heb je dit de vorige keer ook allemaal al vrij duidelijk uitgelegd.
Als jij dat geneuzel over spaghetti-monsters en postzegel-hobby beschouwt als "duidelijk uitgelegd", tja ...
Ik heb dat ook al eens van commentaar voorzien, en daar ben je ook niet echt op in gegaan.
JW88 schreef:Maar laat me je dit vragen, wat denk jij dat atheïsme voor de gemiddelde atheïst in zijn leven betekent?
Dat is een onzinnige vraag.
We zijn het niet eens over wat "atheïsme" betekent, dus zijn er geen zinnige uitspraken te doen over "de gemiddelde atheïst", als die al bestaat.
En houd er a.u.b. even rekening mee dat je met mij niet moet discussiëren over onzinnige opmerkingen van anderen over atheïsme en atheïsten.

Ik heb het voorbeeld gegeven van de definitie van een Nederlander.
Als je als definitie hebt dat een Nederlander iemand is met de Nederlandse nationaliteit,
dan kun je dus zeggen dat wanneer jij de Nederlandse nationaliteit bezit, dat jij dus een Nederlander bent.
Maar zie jij in dit kader het nut van praten over de vraag "wat het voor de gemiddelde Nederlander betekent om Nederlander te zijn"?
Ik niet.
We kunnen eventueel voor ons zelf nagaan wat voor een rol het "Nederlander zijn" voor mij of jou betekent,
maar wat het voor "de gemiddelde Nederlander" betekent? Geen zinnig woord over te zeggen.

Daarom:
Reageer nu eens een keer inhoudelijk, en reageer op de aangedragen definitie.
Is die volgens jou niet juist?
Prima, kom dan met een andere definitie.
En dan kunnen we verder praten.

En anders praten we niet verder.
Maar dat heeft dan niets met "te moeilijk" te maken, maar met het simpele feit dat een gesprek geen zin heeft als je langs elkaar heen praat.
De meeste gelovigen (in elk geval hier) kunnen gewoon heel slecht tegen kritiek op religie, en door atheïsme ook een geloof te noemen rechtvaardigen ze hun eigen geloof meer of zo op de 1 of andere manier. Daar willen ze dus niet snappen dat atheïsme helemaal geen geloof is, want dat zou nadelig zijn voor religie in het algemeen.

Mijn definitie van atheïsme is dat het een term is die is bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij mensen die volgens hun niet in hun God geloven, voor mij betekent de term helemaal niks, het is niks en zal ook nooit wat worden, het is de afwezigheid van iets, net zoals geen postzegels verzamelen geen hobby is en kaal geen haarkleur is, de afwezigheid van dus een hobby en haar en de afwezigheid van een geloof, simpeler kan ik het echt niet uitleggen. Dat de definitie vanuit een gelovig standpunt komt is dus zeer zeker heel relevant.

Maar laat me je dit vragen, hoe denk je dat atheïsten actief bezig zijn in hun leven met atheïsme? Denk je dat het voor hun een rol in hun leven speelt?

Als jij dat spaghetti monster voorbeeld niet snapt (of niet wil snappen), dan is dat echt een gebrek aan jouw kant, want het is werkelijk heel eenvoudig namelijk, maar goed, wat snap je er niet aan dan leg ik het uit?

Waarom is dat een onzinnige vraag? Ik vraag je wat denk jij dat atheïsme voor de gemiddelde atheïst in zijn leven betekent? Die vraag mag je naar eigen inzicht interpreteren, dus je kan hier gewoon je eigen definitie van atheïsme en atheïst voor gebruiken, ik ben namelijk zeer benieuwd naar het antwoord...

Wat zijn zoal onzinnige opmerkingen van anderen over atheïsme en atheïsten dan? Ben ik ook zeer benieuwd naar....

Ik vind de vraag ''wat het voor de gemiddelde Nederlander betekent om Nederlander te zijn?'' zeer zeker wel een interessante vraag, als ik me niet vergis is er laatst door de koning ook een definitie vastgesteld van de gemiddelde Nederlander. Als ik nu de straat op ga en 10.000 mensen vraag wat het voor hun betekent om Nederlander te zijn, en dat vervolgens goed uitwerk, dan heb ik wel een idee wat het voor de gemiddelde Nederlander betekent om Nederlander te zijn.

Ik denk dat jij atheïsme overschat en het puur vanuit een gelovig standpunt bekijkt, wat ook niet gek is aangezien je gelovig bent, dat vind ik prima hoor, maar je moet jouw definitie van atheïsme niet op mij forceren.
JW88

Bericht door JW88 »

Allie schreef:
Lanfy schreef:

Dit was mijn vraagstuk.

Dan is een kritische kijk nodig op je eigen wereldbeeld. Wat zegt het atheisme over moreel? Wat zie je in de echte wereld om je heen? Wat zegt het atheisme over "waarheid"? Wat zie je in de echte wereld om je heen? Dit zijn maar twee vragen, maar ik ben benieuwd. Dus hoe verklaar je "waarheid" en ons morele bewustzijn(hoe weten we wat goed of slecht is en hoe is dit dan "waarheid")?
Als er ook goede atheïsten en slechte christenen zijn zoals jij het eerder zelf zei, dan betekent het dus dat je niet perse christenen moet zijn om goede normen en waarden te hebben, dus dan heb je ook niet direct religie nodig om die goede normen en waarden te bezitten.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Allie schreef:
Lanfy schreef:

Dit was mijn vraagstuk.

Als er ook goede atheïsten en slechte christenen zijn zoals jij het eerder zelf zei, dan betekent het dus dat je niet perse christenen moet zijn om goede normen en waarden te hebben, dus dan heb je ook niet direct religie nodig om die goede normen en waarden te bezitten.
Dat is ook mijn hele punt niet....pfff... Het gaat niet om ons DOEN... Het gaat om WAAROM wij DOEN. Het feit dat we, ongeacht meningen, bepaalde dingen wel of niet HOREN te doen. Een van buitenaf gegeven menselijke natuurwet die ons toespreekt in ons bewustzijn, dat stemmetje wat je ongemakkelijk maakt als je verkeerde dingen doet.
Yolanda_dB

JW88 schreef:
Yolanda_dB schreef:Reageer nu eens een keer inhoudelijk, en reageer op de aangedragen definitie.

Maar dat heeft dan niets met "te moeilijk" te maken, maar met het simpele feit dat een gesprek geen zin heeft als je langs elkaar heen praat.
De meeste gelovigen (in elk geval hier) kunnen gewoon heel slecht tegen kritiek op religie, en door atheïsme ook een geloof te noemen rechtvaardigen ze hun eigen geloof meer of zo op de 1 of andere manier. Daar willen ze dus niet snappen dat atheïsme helemaal geen geloof is, want dat zou nadelig zijn voor religie in het algemeen.

Mijn definitie van atheïsme is dat het een term is die is bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij mensen die volgens hun niet in hun God geloven, voor mij betekent de term helemaal niks, het is niks en zal ook nooit wat worden, het is de afwezigheid van iets, net zoals geen postzegels verzamelen geen hobby is en kaal geen haarkleur is, de afwezigheid van dus een hobby en haar en de afwezigheid van een geloof, simpeler kan ik het echt niet uitleggen. Dat de definitie vanuit een gelovig standpunt komt is dus zeer zeker heel relevant.

Maar laat me je dit vragen, hoe denk je dat atheïsten actief bezig zijn in hun leven met atheïsme? Denk je dat het voor hun een rol in hun leven speelt?

Als jij dat spaghetti monster voorbeeld niet snapt (of niet wil snappen), dan is dat echt een gebrek aan jouw kant, want het is werkelijk heel eenvoudig namelijk, maar goed, wat snap je er niet aan dan leg ik het uit?

Waarom is dat een onzinnige vraag? Ik vraag je wat denk jij dat atheïsme voor de gemiddelde atheïst in zijn leven betekent? Die vraag mag je naar eigen inzicht interpreteren, dus je kan hier gewoon je eigen definitie van atheïsme en atheïst voor gebruiken, ik ben namelijk zeer benieuwd naar het antwoord...

Wat zijn zoal onzinnige opmerkingen van anderen over atheïsme en atheïsten dan? Ben ik ook zeer benieuwd naar....

Ik vind de vraag ''wat het voor de gemiddelde Nederlander betekent om Nederlander te zijn?'' zeer zeker wel een interessante vraag, als ik me niet vergis is er laatst door de koning ook een definitie vastgesteld van de gemiddelde Nederlander. Als ik nu de straat op ga en 10.000 mensen vraag wat het voor hun betekent om Nederlander te zijn, en dat vervolgens goed uitwerk, dan heb ik wel een idee wat het voor de gemiddelde Nederlander betekent om Nederlander te zijn.

Ik denk dat jij atheïsme overschat en het puur vanuit een gelovig standpunt bekijkt, wat ook niet gek is aangezien je gelovig bent, dat vind ik prima hoor, maar je moet jouw definitie van atheïsme niet op mij forceren.
1. Moeilijk hè, een "definitie" geven.
Ik denk dat de definitie "atheïsme = de afwezigheid van iets" niet helemaal de lading dekt.
(Dan zou ik ook een atheïst zijn, omdat ik geen mannelijke geslachtsdelen heb, en er bij mij dus 'iets' afwezig is.)
Ik denk ook dat er geen 1 woordenboek of encyclopedie is met deze definitie.
Je zult dus toch wat beter je best moeten doen.

Ik begrijp dat ik de vraag wat duidelijker moet stellen.
Bij dezen:
Geef jij dan eens een "officiële" definitie - te vinden in een woordenboek, encyclopedie of wetenschappelijke bron - van de term "atheïsme" waarin jij je kunt vinden.

2. Het punt waarop jij wordt aangesproken is, dat bij jou niet 'simpelweg' geloof ontbreekt.
Jij hebt namelijk een andere overtuiging, namelijk dat er niets is.
Maar dat is niet een algemeen axioma - zoals jij ons wilt laten geloven - maar ook een overtuiging.
En jij maakt je volstrekt ongeloofwaardig als je dat blijft ontkennen.
callista

Bericht door callista »

JW88 schreef:
De meeste gelovigen (in elk geval hier) kunnen gewoon heel slecht tegen kritiek op religie, en door atheïsme ook een geloof te noemen rechtvaardigen ze hun eigen geloof meer of zo op de 1 of andere manier.
Daar willen ze dus niet snappen dat atheïsme helemaal geen geloof is, want dat zou nadelig zijn voor religie in het algemeen.
Ben ik het mee eens.....gelukkig zijn er uitzonderingen.
Mijn definitie van atheïsme is dat het een term is die is bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij mensen die volgens hun niet in hun God geloven, voor mij betekent de term helemaal niks, het is niks en zal ook nooit wat worden, het is de afwezigheid van iets, net zoals geen postzegels verzamelen geen hobby is en kaal geen haarkleur is, de afwezigheid van dus een hobby en haar en de afwezigheid van een geloof, simpeler kan ik het echt niet uitleggen.
Dat de definitie vanuit een gelovig standpunt komt is dus zeer zeker heel relevant.
Juist...atheïsme betekent niets meer of minder dan de afwezigheid van het geloof in God en Goden...
Verder zegt het niets over de levensinstelling van de atheïst....die is namelijk niet eenduidig..
Allie

Bericht door Allie »

Dan is een steen ook atheist.... Ben je gelijk aan een steen? Nee, een atheist ontkent(gelooft niet in) het bestaan van God en goden. Dat is de definitie van atheisme. Jouw definitie brengt je hoogstens bij een agnostisch denkbeeld. Je weet het niet zeker. Ik ben niet overtuigd van het bestaan van God of goden.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef:Ben ik het mee eens.....gelukkig zijn er uitzonderingen.
Gelukkig dat er uitzonderingen zijn en dat er uitzonderingen zijn op de mensen die ze niet zien. Vaak hebben religieuzen meer begrip voor buitenstaanders dan voor insiders die anders zijn gaan denken. En jullie als atheïsten hebben elkaar nog, maar een insider die anders denkt wordt door beide kampen gehaat en heeft geen mens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
JW88

Bericht door JW88 »

Yolanda_dB schreef:
JW88 schreef:
Yolanda_dB schreef:Reageer nu eens een keer inhoudelijk, en reageer op de aangedragen definitie.

1. Moeilijk hè, een "definitie" geven.
Ik denk dat de definitie "atheïsme = de afwezigheid van iets" niet helemaal de lading dekt.
(Dan zou ik ook een atheïst zijn, omdat ik geen mannelijke geslachtsdelen heb, en er bij mij dus 'iets' afwezig is.)
Ik denk ook dat er geen 1 woordenboek of encyclopedie is met deze definitie.
Je zult dus toch wat beter je best moeten doen.

Ik begrijp dat ik de vraag wat duidelijker moet stellen.
Bij dezen:
Geef jij dan eens een "officiële" definitie - te vinden in een woordenboek, encyclopedie of wetenschappelijke bron - van de term "atheïsme" waarin jij je kunt vinden.

2. Het punt waarop jij wordt aangesproken is, dat bij jou niet 'simpelweg' geloof ontbreekt.
Jij hebt namelijk een andere overtuiging, namelijk dat er niets is.
Maar dat is niet een algemeen axioma - zoals jij ons wilt laten geloven - maar ook een overtuiging.
En jij maakt je volstrekt ongeloofwaardig als je dat blijft ontkennen.
Moeilijk heh op alles antwoord geven wat ik schrijf....

Atheïsme betekent inderdaad de afwezigheid van geloof, er blijft dus niets over.

Dat is nou ook mijn hele punt! Ik wordt toch ook geen spaghetti monster-atheist, kerstman-atheist, paashaas-atheist, kabouter-atheist genoemd? Waarom dan wel een ''religieuze'' atheïst?

Wat jij ook nog steeds niet snapt is dat de termen ''atheïsme'' en ''atheïst'' alleen maar definities hebben vanuit een gelovig oogpunt, zoals ik al eerder zei, het is een term bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij iemand die niet in hun God gelooft, de ongelovige hecht dus geen waarde aan die term, omdat atheïsme voor hem of haar niks is, het is de afwezigheid van iets.

Feitelijk bestaat de term atheïsme en atheïst niet voor een niet gelovige, het is een term die exclusief waarde en betekenis heeft voor gelovigen.

Ik kan me dus in geen enkele definitie vinden omdat elke definitie vanuit een gelovig standpunt is gemaakt, omdat het alleen maar een term is voor gelovigen door gelovigen.
Ik gebruik zelfs slechts deze term om mijn positie duidelijk te maken aan een gelovige in een discussie, omdat ik geen zin heb om telkens een uitgebreid verhaal over mij standpunt te gaan vertellen.

We komen dan weer op de bewijslast terug, de gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast en niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet), het punt is dan dus dat God niet te bewijzen is, en het daarom niet meer is dan een geloof, het is niet aan de gene die reageert op de eerste claim om daar bewijzen voor te leveren. Zo lang de eerste claim dus niet bewezen is, heeft de tweede claim automatisch gelijk, want er is dus in feite niks, totdat de eerste claim met bewijzen komt, geen aannames, veronderstellingen of meningen, nee concrete aantoonbare bewijzen, die zullen er dus nooit komen en dan blijft het voor altijd een geloof.

Als ik hier nu ter plekke met mijn fantasie een groen geel gestippelde eenhoorn verzin en claim dat ik hem net buiten heb zien huppelen, zal ik dat moeten ondersteunen met bewijzen om die claim hard te maken, doe ik dat niet, dan heeft de gene die daar in tweede instantie op reageert (Die eenhoorn bestaat niet) altijd in eerste instantie gelijk omdat er niks is, totdat de eerste claim met bewijzen komt.

Maar stel dat jij ontkent dat ik net die groen geel gestippelde eenhoorn heb gezien, waarvan ik ook nog toegeef dat ik hem net verzonnen heb, dan is dat slechts jouw overtuiging? Waarbij de mogelijkheid dus bestaat dat die groen geel gestippelde eenhoorn ook wel eens echt kan, hoe klein die kans dan ook is?
JW88

Bericht door JW88 »

Allie schreef:Dan is een steen ook atheist.... Ben je gelijk aan een steen? Nee, een atheist ontkent(gelooft niet in) het bestaan van God en goden. Dat is de definitie van atheisme. Jouw definitie brengt je hoogstens bij een agnostisch denkbeeld. Je weet het niet zeker. Ik ben niet overtuigd van het bestaan van God of goden.
In feite is een steen op dezelfde manier een atheïst als dat ik ben, net zo als een steen op dezelfde manier geen postzegels verzameld als dat ik doe.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

De eindeloze onzalige discussie over religie versus atheïsme als bron van kwaad steekt helaas weer eens de kop op.
Alle drogredeneringen passeren weer eens de revue.
Wat is de achtergrond van waaruit een mens leeft?

Zegt men "mijn geloof", en predikt dat geloof gewelddadigheid, dan is duidelijk dat dat geweld voortbrengt.
Het kan ook zijn dat dat geloof geen geweld predikt, maar dat de drang in de mens naar zekerheid, schijnveiligheid, de ingeboren gewelddadige krachten in die mens zelf hem er toe brengen geweld toe te voegen aan dat geloof.
Wat deze beide mogelijkheden aan kwaad hebben aangericht in de wereld hoeft verder geen betoog, dat wordt hier regelmatig breed uitgemeten.

Zegt men "ik ben atheïst", dan is er min of meer "niks" waarop men zich zegt te baseren. Niks dat eventueel een kwade inhoud zou kunnen hebben, maar uiteraard ook niks dat een goede inhoud zou kunnen hebben.
Nou leeft een mens natuurlijk niet uit niks. Zelfs de atheïst niet. Hij verzint of ervaart slechts geen God. En zet zit eventueel af tegen dat idee.
Of dat nu gunstig of juist ongunstig is mbt geweld is de vraag.
Leeft men vanuit macht, egoïsme, vanuit dezelfde hang naar schijnveiligheid die ik boven ook al noemde, zal men zijn atheïsme uiteraard inzetten voor die doelen. Het ik als maatstaf. Religie vormt een potentiële bedreiging voor die doelen, dus komt atheïsme als minder of meer verplichte levenshouding en als gewelddadig onderdrukkingsmiddel wel degelijk om de hoek kijken.
Dat hebben we in een groot deel van de wereld, van de grensovergang Helmstedt/ Marienborn, hier een paar honderd kilometer vandaan, tot Hainan aan de Zuid Chinese Zee, wel gezien dacht ik zo.
En zien we nog steeds natuurlijk. Kijk wat er gebeurd in Tibet.

De vraag "wie heeft het meeste bloed" aan de vingers blijft natuurlijk een onzinnige, en volgens mij nogal kinderachtige.
De vraag over de achtergronden van geweld geeft ons misschien enig inzicht in dat geweld.
Zonder inzicht erin zal het zéker niet verminderen.
Het fenomeen van geweld als atheïst naar het geloof te schuiven en als gelovige naar atheïsme is wel een heel mager resultaat van onderzoek vind ik.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Allie schreef:Dan is een steen ook atheist.... Ben je gelijk aan een steen? Nee, een atheist ontkent(gelooft niet in) het bestaan van God en goden. Dat is de definitie van atheisme. Jouw definitie brengt je hoogstens bij een agnostisch denkbeeld. Je weet het niet zeker. Ik ben niet overtuigd van het bestaan van God of goden.
In feite is een steen op dezelfde manier een atheïst als dat ik ben, net zo als een steen op dezelfde manier geen postzegels verzameld als dat ik doe.
Dat is appels met peren vergelijken. Iets wat je doet is niet hetzelfde als je wereldbeeld. Komt bij dat een steen geen bewustzijn heeft. Dus een onjuiste vergelijking. Mijn punt was alleen, dat het ontbreken van een geloof geen uitleg is. Het is een betekenisloos statement. Je maakt het niet bestaan van God als een standaard denkbeeld en dan zou je het niet bestaan van God moeten bewijzen. Je maakt agnosticisme onmogelijk, wat wel het standaard denkbeeld is. Immers God bestaat wel of Hij bestaat niet.

Hier een paar definities.

Atheisme.
http://www.encyclo.nl/begrip/athe%C3%AFst

Agnosten.
http://www.encyclo.nl/begrip/agnost

Je zult zien dat het verschil klein is, maar wel cruciaal voor je denkbeeld.
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi JW,
JW88 schreef:Ik wordt toch ook geen spaghetti monster-atheist, kerstman-atheist, paashaas-atheist, kabouter-atheist genoemd? Waarom dan wel een ''religieuze'' atheïst?
Vermoedelijk omdat je je vanaf het begin van je aanwezigheid op dit forum zelf als zodanig gepresenteerd hebt en je met weinig anders hebt bezig gehouden dan het 'verkondigen' van jouw overtuiging dat God niet bestaat en dat religie onzin of zelfs schadelijk is.
Dat is je goed recht (en ik heb begrip voor die overtuiging), maar alleen je eigen overtuiging verkondigen en onvoldoende belangstelling tonen voor de ideeën (en empathie tonen voor de beleving) van anderen die hier komen is niet de bedoeling van dit forum.

Je bent geen agnost (iemand zonder geloof), maar zet jezelf neer als atheïst (iemand die gelooft in niet-bestaan).
In de context van dit forum heeft dat de betekenis van 'niet-bestaan van God of goden of iets anders dat het menselijke overstijgt' (ook als jij niet vanaf het begin overduidelijk had gemaakt dat jouw overtuiging geen betrekking had op spaghettimonsters).

Sta je hier nog achter?
JW88 in 'Moraliteit vanuit (niet-)christelijke visie' 27-8-14 schreef:Staan jullie dan ook open voor het algemene atheïstische standpunt?
Zo ja, dan is het aan jou om duidelijk te maken dat "algemene atheïstische standpunt" (en daar begrip voor te kweken).
Je krijgt normaliter alleen begrip voor je eigen overtuigingen als je begrip geeft voor die van anderen.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Laatst gewijzigd door Wim Nusselder op 16 mei 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Lanfy schreef:
Ik geef met dit onderzoek alleen maar aan dat er buiten jouw god ook moraliteit bestaat, niks meer en niks minder.
Tsja, moraliteit......de ergste misdadiger heeft ook moraliteit. Het is de vraag welke moraliteit. Jij kwam zelf aan met die Duitser uit de vorige eeuw. Die was vegetariër en helemaal stapelgek op zijn hond. Daar zorgde hij heel goed voor. Het menen te bezitten van moraliteit kan wel eens zeer bedrieglijk blijken te zijn.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
callista

Bericht door callista »

@Wim Nusselder.

Het is de bedoeling en de gulden regel --op elk forum trouwens --dat je het forumlid aanspreekt met zoals deze zich aanmeldt .....dus met JW88 en niet met Jan -Willem
Je probeert het steeds weer... :naughty: