Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
BdO
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door BdO »

Anja schreef:
Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God. :flower1:
:lol: :kiss1: Zo is dat. :P
Brrrr, je zult het maar per ongeluk een keer met Anja eens zijn. Dan heb je zo'n waarheidstoeter achter je aan die je dan ook nog eens om de hals vliegt. :mrgreen:
[Modbreak Trajecto] Misschien goedmoedig bedoeld, maar dit kan echt niet.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Tin schreef:
Allie schreef:Ik heb eens zitten denken. Volgens mij ben ik christen omdat ik een afwezigheid heb van het niet geloven in God. :flower1:
Op zich ook wel weer een flauw trucje, Allie.
In mijn post voor mijn laatste heb ik geprobeerd eens wat serieuzer op iets in te gaan (Het onderwerp geweld vanuit religie en/ of atheïsme, maar misschien vindt men dat niet interessant).

Maar goed, even hierover:
Een atheïst heeft een beetje een probleem. Omdat hij niet geloofd in wat een ander heeft uitgevonden. Het voelt niet zo prettig dat een geloof te noemen. In dit geval ligt dat nog wat gecompliceerder want wat God betekent wordt door ieder anders ingevuld en is in feite niet invulbaar. Wordt dus ook door degene die er niet in geloofd ingevuld voor wat het zou zijn wanneer hij er wel in zou geloven. Zodra iemand iets uitvindt en erin geloofd, is degene die er niet in geloofd een gelovige van het tegendeel. Zo is het nu eenmaal. Je zit ermee opgescheept, maar zo is het nu eenmaal. Aanvaard dat en ga van daaruit in gesprek.
Geloof is wat men als realiteit ziet.
Jouw geloof is dat er een God (de bijbelse God) is.
Ik heb je daar weinig voor mij overtuigende argumenten voor zien aandragen.
Maar ook ik geloof in vanalles.
Bewust of onbewust.
Om te beginnen geloof ik al in het bestaan van deze stoffelijke wereld.
Maar is dat reeël?
Of wordt ook dat in stand gehouden door mijn geloof eraan?
Je geloofd dat het geloof is uitgevonden :P
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
Gaitema schreef:
Het is toeval Allie, van boven komen toevallen :D
"Alle spreken over boven komt van beneden"

Harry Kuitert..
Hij zal er wel in geloven dan. Niet alle gelovige gereformeerden geloven dat. Zijn uitspraken was wel de basis van de verlichting in de Synodaal Gereformeerde kerken en de daarmee ontstaande verdeeldheid tussen hen en de confessionele hoek.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Anja schreef:
Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel. :smile:
Het atheisme kent meer denominaties dan twee ;) . Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.

Daarnaast kun je het fundamentele atheïsme onderscheiden, waaronder militant atheïsme en het uiterste daarvan, het spiritueel nihilisme. Hoe diep dat gaat kan geen mens denk ik van te voren zeggen. Alleen God doorgrondt de harten van de mensen helemaal.
In God gelovende atheïsten. Kunnen die niet beter humanist worden?
Allie

Bericht door Allie »

Tin schreef:
Op zich ook wel weer een flauw trucje, Allie.
In mijn post voor mijn laatste heb ik geprobeerd eens wat serieuzer op iets in te gaan (Het onderwerp geweld vanuit religie en/ of atheïsme, maar misschien vindt men dat niet interessant).

Maar goed, even hierover:
Een atheïst heeft een beetje een probleem. Omdat hij niet geloofd in wat een ander heeft uitgevonden. Het voelt niet zo prettig dat een geloof te noemen. In dit geval ligt dat nog wat gecompliceerder want wat God betekent wordt door ieder anders ingevuld en is in feite niet invulbaar. Wordt dus ook door degene die er niet in geloofd ingevuld voor wat het zou zijn wanneer hij er wel in zou geloven. Zodra iemand iets uitvindt en erin geloofd, is degene die er niet in geloofd een gelovige van het tegendeel. Zo is het nu eenmaal. Je zit ermee opgescheept, maar zo is het nu eenmaal. Aanvaard dat en ga van daaruit in gesprek.
Geloof is wat men als realiteit ziet.
Jouw geloof is dat er een God (de bijbelse God) is.
Ik heb je daar weinig voor mij overtuigende argumenten voor zien aandragen.
Maar ook ik geloof in vanalles.
Bewust of onbewust.
Om te beginnen geloof ik al in het bestaan van deze stoffelijke wereld.
Maar is dat reeël?
Of wordt ook dat in stand gehouden door mijn geloof eraan?
Maar het was niet bedoeld als trucje, eerder als spiegel... :flower1:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

BdO schreef:
Gaitema schreef:Conclusie, we hebben twee soorten atheïsten. De ene groep gelooft dat die geen geloof heeft en de andere groep gelooft van wel. :smile:
:)

Ik denk dat beide ook mogelijk is. Waar het om gaat is het hebben van geen overtuiging aangaande het bestaan van "iets" wat zou kunnen bestaan maar niet noodzakelijkerwijs hoeft te bestaan de default modus is. Deze default modus is geen overtuiging. Dat laat onverlet dat het wel mogelijk is dat mensen er 100% van overtuigd zijn dat God niet bestaat en dat het ook nooit anders zal kunnen blijken te zijn. Dat kan je als overtuiging zien.
Ja, dat klinkt interessant, maar ik constateerde net al dat Tin tot weer een andere groep behoord. Namelijk zij die daar net niet voor de volle honderd procent van overtuigd zijn. Ze geloofd dat God niet bestaat, maar spreekt niet van een zeker weten dat God niet bestaat. Ze geloofd dat het zeker weten aan de christenen overgelaten kan worden.
Waarschijnlijk (vermoed ik) heeft dat met een bepaald wetenschappelijk inzicht te maken. Echter weet ik dat niet zeker, want ik heb daar nog geen bewijzen voor kunnen vinden :oops:
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene

Bericht door Wim Nusselder »

Anja schreef:Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.
Daarnaast kun je het fundamentele atheïsme onderscheiden, waaronder militant atheïsme en het uiterste daarvan, het spiritueel nihilisme. Hoe diep dat gaat kan geen mens denk ik van te voren zeggen. Alleen God doorgrondt de harten van de mensen helemaal.
[...]
Dat is het onderzoek van Pew [...] hier een samenvatting: http://www.pewforum.org/files/2008/06/r ... ndings.pdf
Hier vind je het volledige rapport uit 2015, waaruit bleek dat ook in Amerika het aandeel van de mensen die zich niet aan een religie gebonden achten inmiddels (net als in Europa) groeit: van 16,1% van de bevolking in 2007 naar 22,8% in 2014.
Je kunt hier zelf doorklikken naar detailgegevens: van die categorie "non-affiliated" geloofde in 2007 60% 'zeker' of 'vrij zeker' in God, in 2014 49%.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Wim Nusselder schreef:
Anja schreef:Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.
[...]
Dat is het onderzoek van Pew [...] hier een samenvatting: http://www.pewforum.org/files/2008/06/r ... ndings.pdf
Hier vind je het volledige rapport uit 2015, waaruit bleek dat ook in Amerika het aandeel van de mensen die zich niet aan een religie gebonden achten inmiddels (net als in Europa) groeit: van 16,1% van de bevolking in 2007 naar 22,8% in 2014.
Je kunt hier zelf doorklikken naar detailgegevens: van die categorie "non-affiliated" geloofde in 2007 60% 'zeker' of 'vrij zeker' in God, in 2014 49%.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dit heeft niets te maken met de feiten die ik heb genoemd uit het onderzoek van 2008, waaruit blijkt dat maar liefst 21% van de atheisten zegt in God te geloven, en dat maar liefst 1 op de 10 iedere week minstens 1 keer bidt. Daar ging het over.

Wat betreft je overige opmerkingen: de cijfers van recentere jaren zal men moeten gaan corrigeren voor demografische factoren. De islamisering van de Westerse wereld zal door demografische factoren tot aan de Wederkomst nog wel even toenemen. Dat is geen enkele reden voor De Kerk om ongerust over te zijn. De Christengemeente bloeit in de VS als nooit tevoren. :D Die bloei is niet in getallen te vangen en in Kracht onmetelijk. :D
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Wim Nusselder

Hoi Anja,
Anja schreef:uit het onderzoek van 2008 [...] blijkt dat maar liefst 21% van de atheisten zegt in God te geloven, en dat maar liefst 1 op de 10 iedere week minstens 1 keer bidt.
Ik verwees naar een plek waar je vergelijkbare cijfers voor 2014 kunt vinden.
Nauwkeuriger: hier.
Dat cijfer van 21% dat jij noemt (m.b.t. 2007 volgens het rapport uit 2008) was in 2014 (volgens het rapport uit 2015) afgenomen tot 7%.
In 2014 bad nog slechts 2% van de atheïsten minimaal wekelijks.
Anja schreef:De islamisering van de Westerse wereld zal door demografische factoren tot aan de Wederkomst nog wel even toenemen.
In 2014 was 0,9% van de bevolking van de VS moslim.
De (op demografische trends gebaseerde) prognose van Pew is dat dat in 2050 2,1% zal zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Gaitema schreef:
BdO schreef:
:)

Ik denk dat beide ook mogelijk is. Waar het om gaat is het hebben van geen overtuiging aangaande het bestaan van "iets" wat zou kunnen bestaan maar niet noodzakelijkerwijs hoeft te bestaan de default modus is. Deze default modus is geen overtuiging. Dat laat onverlet dat het wel mogelijk is dat mensen er 100% van overtuigd zijn dat God niet bestaat en dat het ook nooit anders zal kunnen blijken te zijn. Dat kan je als overtuiging zien.
Ja, dat klinkt interessant, maar ik constateerde net al dat Tin tot weer een andere groep behoord. Namelijk zij die daar net niet voor de volle honderd procent van overtuigd zijn. Ze geloofd dat God niet bestaat, maar spreekt niet van een zeker weten dat God niet bestaat. Ze geloofd dat het zeker weten aan de christenen overgelaten kan worden.
Waarschijnlijk (vermoed ik) heeft dat met een bepaald wetenschappelijk inzicht te maken. Echter weet ik dat niet zeker, want ik heb daar nog geen bewijzen voor kunnen vinden :oops:
Wat ik ik in ieder geval niet alleen geloof maar echt wel zeker weet is dat ik een "hij" ben en niet een "zij". En dat terwijl we elkaar al zo lang kennen. Hoop dat het geen schok voor je is, Gaitema :P .

Ik zeg niet dat ik er niet van overtuigd ben dat God niet bestaat.
Er is echter geen bewijs van te leveren. Dus kan ik het per definitie slechts geloven. Zo werkt het nu eenmaal.
Van iets dat niet te bewijzen is dat het bestaat is ook niet te bewijzen dat het niet bestaat. Pure logica.
Met "zeker weten" moet je heel voorzichtig zijn, denk ik.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Anja schreef:
Wim Nusselder schreef:
[...]

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dit heeft niets te maken met de feiten die ik heb genoemd uit het onderzoek van 2008, waaruit blijkt dat maar liefst 21% van de atheisten zegt in God te geloven, en dat maar liefst 1 op de 10 iedere week minstens 1 keer bidt. Daar ging het over.

D
Vreemd verhaal. Ik geloof je, hoor. Je zal het ergens vandaan hebben.
Maar het is toch raar?
Als iemand vindt dat hij zich atheïst moet noemen, dan doet hij dat toch juist omdat hij wil kenbaar maken dat hij niet in God geloofd?
Er bestaat toch geen atheïsten club waar je nu eenmaal toe behoort ook als je het gedachtengoed inmiddels niet meer aanhangt?
Voor mij is iemand die zich atheïst noemt toch juist meer iemand die zo prat gaat op het idee dat hij niet in een God geloofd dat hij dat graag door middel van het woord atheïst dat duidelijk wil maken.
Maar blijkbaar is dat niet altijd zo.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
callista

Bericht door callista »

Ach ja........een atheïst die zegt in God te geloven...... :lol: :w
De wonderen zijn de wereld nog niet uit....... :clown:
Anja (oud account)

Wim Nusselder schreef:Hoi Anja,
Anja schreef:uit het onderzoek van 2008 [...] blijkt dat maar liefst 21% van de atheisten zegt in God te geloven, en dat maar liefst 1 op de 10 iedere week minstens 1 keer bidt.
Ik verwees naar een plek waar je vergelijkbare cijfers voor 2014 kunt vinden.
Nauwkeuriger: hier.
Dat cijfer van 21% dat jij noemt (m.b.t. 2007 volgens het rapport uit 2008) was in 2014 (volgens het rapport uit 2015) afgenomen tot 7%.
In 2014 bad nog slechts 2% van de atheïsten minimaal wekelijks.
Anja schreef:De islamisering van de Westerse wereld zal door demografische factoren tot aan de Wederkomst nog wel even toenemen.
In 2014 was 0,9% van de bevolking van de VS moslim.
De (op demografische trends gebaseerde) prognose van Pew is dat dat in 2050 2,1% zal zijn.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Dat het bidden terugliep bij de Amerikaanse atheisten klopt. Daarentegen leest 11 % regelmatig de bijbel (3% zelfs elke week) en is het spiritueel besef sterk toegenomen. Hardcore atheisme - d.w.z. o.a de irrationele Dawkins-aanhang en het spiritueel nihilisme, is dus flink afgenomen. 8 % gelooft nog steeds in hemel en hel (wat de incongruentie van atheisten nog maar weer eens aantoont). Bovendien, als je goed leest, zie je dat het aantal atheistische immigranten relatief hoog is. En voor 18 % van de atheisten is religie nog steeds van belang. 11 procent gaat nota bene naar de kerk. :mrgreen:

Wat nóg maar eens bevestigt dat ongeloof ook een stadium van geloof is. Men is alleen nog niet eerlijk tegen zichzelf, cq. nog steeds zo incongruent als de neten.

Ik vroeg ook niet voor niets een poosje geleden welke denominatie van atheisme men aanhangt. :P
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 mei 2016, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:Ach ja........een atheïst die zegt in God te geloven...... :lol: :w
Het idee van een getrouwde vrijgezel komt bij mij boven drijven... :clown:
Anja (oud account)

Tin schreef:
Anja schreef:
Wim Nusselder schreef:
[...]

Met v&Vriendengroet,

Wim

D
Vreemd verhaal. Ik geloof je, hoor. Je zal het ergens vandaan hebben.
Maar het is toch raar?
Als iemand vindt dat hij zich atheïst moet noemen, dan doet hij dat toch juist omdat hij wil kenbaar maken dat hij niet in God geloofd?
Er bestaat toch geen atheïsten club waar je nu eenmaal toe behoort ook als je het gedachtengoed inmiddels niet meer aanhangt?
Voor mij is iemand die zich atheïst noemt toch juist meer iemand die zo prat gaat op het idee dat hij niet in een God geloofd dat hij dat graag door middel van het woord atheïst dat duidelijk wil maken.
Maar blijkbaar is dat niet altijd zo.
Ik ben het met je eens hoor, Tin. Maar ik ben hier eens wat dieper ingedoken, omdat zoveel atheisten op geloofsfora kwamen en in toenemende mate komen. Meestal aanhangers van het militante atheisme en het spiritueel nihilisme, dus fundamentalistisch atheisme zeg maar. Die gedragen zich zóveel onrustiger en incogruenter dan 'gewone' atheisten die wij in real life tegenkomen en kennen. Dat daar iets niet in klopt, was wel duidelijk.

En wat ik al schreef m.b.t. JW88 (en niet over JW's hoofd heen, maar om aan te geven hoe precair de zaken soms liggen): eerst presenteert men zich als atheist. Als men dat vervolgens aanneemt mbt die persoon, hebben de christenen het ineens "gedaan" en wilde men nooit atheist zijn maar hebben de gelovigen hem zogezegd zo genoemd.

Zoals Dirk al eens aangaf, en Rechtuit als ik me goed herinner ook, bestaan er waarschijnlijk geen atheisten. Althans, zij die zeggen dat ze het zijn, geloven vaak wel, of willen graag geloven. Anders wordt men ook niet ineens boos als men atheist wordt genoemd, ofschoon men zich zelf zo heeft gepresenteerd. :clown:
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Anja schreef:

Ik ben het met je eens hoor, Tin. Maar ik ben hier eens wat dieper ingedoken, omdat zoveel atheisten op geloofsfora kwamen en in toenemende mate komen. Meestal aanhangers van het militante atheisme en het spiritueel nihilisme, dus fundamentalistisch atheisme zeg maar. Die gedragen zich zóveel onrustiger en incogruenter dan 'gewone' atheisten die wij in real life tegenkomen en kennen. Dat daar iets niet in klopt, was wel duidelijk.

En wat ik al schreef m.b.t. JW88 (en niet over JW's hoofd heen, maar om aan te geven hoe precair de zaken soms liggen): eerst presenteert men zich als atheist. Als men dat vervolgens aanneemt mbt die persoon, hebben de christenen het ineens "gedaan" en wilde men nooit atheist zijn maar hebben de gelovigen hem zogezegd zo genoemd.

Zoals Dirk al eens aangaf, en Rechtuit als ik me goed herinner ook, bestaan er waarschijnlijk geen atheisten. Althans, zij die zeggen dat ze het zijn, geloven vaak wel, of willen graag geloven. Anders wordt men ook niet ineens boos als men atheist wordt genoemd, ofschoon men zich zelf zo heeft gepresenteerd. :clown:
Nou, je mist totaal het punt...en vult verder alles in, net zoals Dirk en Rechtuit....
Dat sommige atheïsten en agnosten zich dan weleens kunnen ergeren aan die "domheden" en platitudes is zeer begrijpelijk, aangezien hoe bepaalde christenen daarop reageren.. :|
Een eerlijk gesprek schijnt niet mogelijk te zijn...

Men verlangt wel van atheïsten en agnosten respect en begrip voor het christelijk geloof, maar omgekeerd is daar veelal geen sprake van.
Wim Nusselder

Hoi Anja,
Anja schreef:de incongruentie van atheisten
Tegenover die 'incongruente atheïsten' staan 'incongruente christenen':
- 6% weet niet zo zeker of God bestaat (2007 5%)
- voor 8% is religie niet echt belangrijk (2007 9%)
- 17% gaat zelden of nooit naar de kerk (2007 idem)
- 9% bidt zelden of nooit (2007 idem)

In Nederland zijn die percentages van mensen die wel bij een kerk zeggen te horen, maar niet geloven/practiseren overigens beduidend hoger, vooral onder Rooms-katholieken: nog slechts 17% daarvan gelooft in een persoonlijke God volgens het dit jaar gepubliceerde onderzoek God in Nederland!

Met v&Vriendengroet,

Wim
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

callista schreef:
Nou, je mist totaal het punt...en vult verder alles in, net zoals Dirk en Rechtuit....
Het is inderdaad bijzonder onprettig wanneer je gezegd wordt "wat jij denkt bestaat gewoon helemaal niet".
Het idee dat je anders zou denken dan je denkt wordt je opgedrongen, en kunt er eigenlijk niets aan doen.
Geïrriteerd mag je in ieder geval niet raken, want dan wordt er gezegd: "Ja, zie je wel, je wordt geïrriteerd, dus eigenlijk zit er een kern van waarheid (of zelfs de volle waarheid) in wat ik zeg. Een gesprek is dan niet mogelijk, nee.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Anja (oud account)

Dit is niet incongruent, Wim. Deze mensen noemen zich geen atheist. Ieder individu bevindt zich op een eigen punt in geestelijke ontwikkeling, dat geldt ook voor de geloofsopbouw. Geloofszekerheid wordt opgebouwd, en mondt uiteindelijk, zeker als je kennis opdoet van het geesteswetenschappelijk terrein, uit in zekerheid.
Wim_Nusselder schreef:In Nederland zijn die percentages van mensen die wel bij een kerk zeggen te horen, maar niet geloven/practiseren overigens beduidend hoger, vooral onder Rooms-katholieken: nog slechts 17% daarvan gelooft in een persoonlijke God volgens het dit jaar gepubliceerde onderzoek God in Nederland!
Dat er ook ongelovigen in de kerk zitten, heb ik al vaker gezegd. Dat slechts 17 procent van de katholieken zou geloven, waag ik zeer sterk te betwijfelen. Dat is denk ik typisch protestantse wishfullthinking. Ik ken veel teveel katholieken om dat getal te geloven.
Solo Christo

BdO

Bericht door BdO »

Allie schreef:
callista schreef:Ach ja........een atheïst die zegt in God te geloven...... :lol: :w
Het idee van een getrouwde vrijgezel komt bij mij boven drijven... :clown:
Je bedoelt dat een atheist die gelooft "vreemd gaat"?
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO

Bericht door BdO »

Anja schreef:
Dit is niet incongruent, Wim. Deze mensen noemen zich geen atheist.
Daarom heeft Wim het ook over incongruente christenen. Ze noemen zich christen en zijn daarin incongruent.
Anja schreef: Ieder individu bevindt zich op een eigen punt in geestelijke ontwikkeling, dat geldt ook voor de geloofsopbouw. Geloofszekerheid wordt opgebouwd, en mondt uiteindelijk, zeker als je kennis opdoet van het geesteswetenschappelijk terrein, uit in zekerheid.
Het gebrek aan zekerheden gelijk zou staan in incongruent zijn? Het lijkt me dat Wim het ergens anders over heeft dan jij hierboven.
Anja schreef:
Wim_Nusselder schreef:In Nederland zijn die percentages van mensen die wel bij een kerk zeggen te horen, maar niet geloven/practiseren overigens beduidend hoger, vooral onder Rooms-katholieken: nog slechts 17% daarvan gelooft in een persoonlijke God volgens het dit jaar gepubliceerde onderzoek God in Nederland!
Dat er ook ongelovigen in de kerk zitten, heb ik al vaker gezegd.
Het is natuurlijk even onzinnig om een ongelovige christen te noemen als een atheist in-god-gelovend. De incongruentie is vooral dat men de definities zo veel geweld aandoet dat er sprake is van interne tegenstrijdigheid.
Anja schreef: Dat slechts 17 procent van de katholieken zou geloven, waag ik zeer sterk te betwijfelen. Dat is denk ik typisch protestantse wishfullthinking. Ik ken veel teveel katholieken om dat getal te geloven.
Staat totaal los van wat protestanten er van denken. En dan nog, waarom zou dat voor protestanten wishfull zijn?
Anja (oud account)

BdO schreef:
Anja schreef:
Dit is niet incongruent, Wim. Deze mensen noemen zich geen atheist.
Daarom heeft Wim het ook over incongruente christenen. Ze noemen zich christen en zijn daarin incongruent.
Dat zijn ze dus helemaal niet. Christendom is geen islam, waar iedere scheet en hoe je die moet laten, is voorgeschreven.

De rest van je tekst laat ik maar weer weg, want dat is weer BdO-se inlegkunde, daar vermoei ik me niet mee.
Solo Christo

Wim Nusselder

Hoi Anja,
Anja schreef:Dat slechts 17 procent van de katholieken zou geloven, waag ik zeer sterk te betwijfelen.
Naast die 17% theïstische Rooms-katholieken hebben ze waarschijnlijk ook nog flinke percentages deïsten en ietsisten gemeten onder de Rooms-katholieken.
Dat is echter niet op internet te vinden en de papieren versie van "God in Nederland" heb ik niet in huis.

Met v&Vriendengroet,

Wim
BdO

Bericht door BdO »

Anja schreef:
BdO schreef:Daarom heeft Wim het ook over incongruente christenen. Ze noemen zich christen en zijn daarin incongruent.
Dat zijn ze dus helemaal niet. Christendom is geen islam, waar iedere scheet en hoe je die moet laten, is voorgeschreven.

De rest van je tekst laat ik maar weer weg, want dat is weer BdO-se inlegkunde, daar vermoei ik me niet mee.
Niks geen inlegkunde, alle 4 de punten die Wim noemt zijn essentieel om Christen te zijn.
Wim Nusselder schreef: - 6% weet niet zo zeker of God bestaat (2007 5%)
De Islam haal je hier overigens volstrekt overbodig bij. Heeft er totaal niets mee te maken.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Juist hun afwezigheid is een afwezigheid van zichzelf.De Christen is een bewuste aanwezigheid een schare die niet te tellen is. :!: :!: :w
He, kijk nou! Meneer/mevrouw roeptoeter is weer aanwezig met niet onderbouwde veronderstellingen! Maar dat wordt hier gewoon getolereerd? Als ik een atheistisch getinte opmerking maak valt het hele forum over me heen, maar ongefundeerde uitspraken van wannebee christenen worden hier zonder tegengas geaccepteerd? Bedenkelijk, helemaal omdat indien iemand een ononderbouwde uitspraak doet deze niet tot de orde wordt geroepen. Voor mij blijft het een speeltuin, waar voornamelijk de meeste christelijke denominaties elkaar de tent uitvechten. Ieder voor zich. Leuk en verhelderend voor mij! En alleen dat al is er nodig om atheist te worden, alles zelf uitvinden, weg van die bekrompen wereld die zich het christendom noemt en het niet kunnen nalaten elkaar een trap in de rug te geven als dat zo uitkomt! Heerlijk, ga zo door! Gods zegen zul je hebben, alleen nog de juiste god uitkiezen. Die je zelf verzonnen hebt!
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.