Tin schreef:Anja schreef:Wim Nusselder schreef:Anja schreef:Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat 21 % van de mensen die zich atheist noemen in God of een universele geest gelooft. En dat 12% van de atheisten in een hemel gelooft. 10 procent bidt bovendien minstens één keer per week. Je zou hen religieuze atheisten kunnen noemen of gelovigen die in ontkenning zijn, of zo.
Daarnaast kun je het fundamentele atheïsme onderscheiden, waaronder militant atheïsme en het uiterste daarvan, het spiritueel nihilisme. Hoe diep dat gaat kan geen mens denk ik van te voren zeggen. Alleen God doorgrondt de harten van de mensen helemaal.
[...]
Dat is het onderzoek van Pew [...] hier een samenvatting:
http://www.pewforum.org/files/2008/06/r ... ndings.pdf
Hier vind je het volledige rapport uit 2015, waaruit bleek dat ook in Amerika het aandeel van de mensen die zich niet aan een religie gebonden achten inmiddels (net als in Europa) groeit: van 16,1% van de bevolking in 2007 naar 22,8% in 2014.
Je kunt
hier zelf doorklikken naar detailgegevens: van die categorie "non-affiliated" geloofde in 2007 60% 'zeker' of 'vrij zeker' in God, in 2014 49%.
Met v&Vriendengroet,
Wim
Dit heeft niets te maken met de feiten die ik heb genoemd uit het onderzoek van 2008, waaruit blijkt dat maar liefst 21% van de atheisten zegt in God te geloven, en dat maar liefst 1 op de 10 iedere week minstens 1 keer bidt.
Daar ging het over.
D
Vreemd verhaal. Ik geloof je, hoor. Je zal het ergens vandaan hebben.
Maar het is toch raar?
Als iemand vindt dat hij zich atheïst moet noemen, dan doet hij dat toch juist omdat hij wil kenbaar maken dat hij niet in God geloofd?
Er bestaat toch geen atheïsten club waar je nu eenmaal toe behoort ook als je het gedachtengoed inmiddels niet meer aanhangt?
Voor mij is iemand die zich atheïst noemt toch juist meer iemand die zo prat gaat op het idee dat hij niet in een God geloofd dat hij dat graag door middel van het woord atheïst dat duidelijk wil maken.
Maar blijkbaar is dat niet altijd zo.
Ik ben het met je eens hoor, Tin. Maar ik ben hier eens wat dieper ingedoken, omdat zoveel atheisten op geloofsfora kwamen en in toenemende mate komen. Meestal aanhangers van het militante atheisme en het spiritueel nihilisme, dus fundamentalistisch atheisme zeg maar. Die gedragen zich zóveel onrustiger en incogruenter dan 'gewone' atheisten die wij in real life tegenkomen en kennen. Dat daar iets niet in klopt, was wel duidelijk.
En wat ik al schreef m.b.t. JW88 (en niet over JW's hoofd heen, maar om aan te geven hoe precair de zaken soms liggen): eerst presenteert men zich als atheist. Als men dat vervolgens aanneemt mbt die persoon, hebben de christenen het ineens "gedaan" en wilde men nooit atheist zijn maar hebben de gelovigen hem zogezegd zo genoemd.
Zoals Dirk al eens aangaf, en Rechtuit als ik me goed herinner ook, bestaan er waarschijnlijk geen atheisten. Althans, zij die zeggen dat ze het zijn, geloven vaak wel, of willen graag geloven. Anders wordt men ook niet ineens boos als men atheist wordt genoemd, ofschoon men zich zelf zo heeft gepresenteerd.