Voordat we verder gaan???JW88 schreef:Voordat we verder gaan hiermee wil ik eerst een aantal dingen vaststellen die voor problemen zorgen:
Ik was al lang gestopt met inhoudelijk gesprek met jou.
En de juistheid van die keuze wordt door deze reactie weer bevestigd met al dat niet snappen, beperkte inlevingsvermogen en meer van dat soort onzin.
Maar ik zag jou klagen dat 'wij gelovigen' jou niet snappen.
Dat vond ik een vreemde reactie, want een normaal mens zou niet (ondertussen) 103 keer hetzelfde riedeltje blijven afdraaien en ondertussen lopen roepen dat de ander jou niet snapt.
Zeer opmerkelijk dat je dat niet door hebt.
Dat er niet een lampje bij jou gaat branden dat het mogelijk wel eens niet klopt wat je loopt te zeggen...
Dus zo lang jij blijft roepen dat atheïsme "niets is", terwijl zo ongeveer elke Nederlander je kan vertellen dat het WEL iets is,
ben jij ongeloofwaardig en niet serieus te nemen.
Wel ben ik er ondertussen achter dat jij inderdaad geen atheïst genoemd kan worden.
Laat dat dan maar de 'winst' zijn van dit 'gesprek'.
Een atheïst is namelijk iemand bij wie er geen sprake is van geloof in het (kunnen) bestaan van God/god/goden.
Bij jou gaat het een stap verder.
Jij bent een antitheïst.
Waarom zeg je dat dan niet gewoon...
In het strafrecht zou de Bijbel als (getuigen)bewijs worden toegelaten, totdat er overtuigende aanwijzingen of bewijs zou worden aangedragen van de onbetrouwbaarheid daarvan.JW88 schreef:- Jij schijnt nog steeds niet te snappen dat de term atheïst en atheïsme voor iemand die niet gelooft totaal geen waarde hebben omdat het termen zijn bedacht door gelovigen voor gelovigen om te gebruiken bij mensen die niet in hun God geloven.
- Jij schijnt nog steeds niet te snappen hoe het nou zit met de bewijslast, wat een cruciaal onderdeel is in deze hele discussie, de gene die de eerste claim maakt (God bestaat) heeft de bewijslast, niet de gene die daar in tweede instantie op reageert (God bestaat niet).
- Ik zie mezelf niet als atheïst omdat ik het niet eens ben met de definities om dat alle definities vanuit een gelovig oogpunt zijn vastgesteld, de gelovige forceert mij dus min of meer dat ik niet in zijn God zou geloven, maar dat is al een stap te ver, ik erken die God helemaal niet, net zoals ik een vliegend spaghetti monster ook niet erken, er is dus niks om wel of niet in te geloven.
- Atheïsme is in feite niks, het bestaat eigenlijk niet, net zoals geen postzegels verzamelen ook geen hobby is en kaal geen haarkleur is, het is de afwezigheid van iets, wat dus niets is. Daarnaast heeft atheïsme ook helemaal geen waarde in het leven van een niet gelovige, het is niets, het heeft net zoveel waarde als het niet verzamelen van postzegels. Waarom is er wel een term voor iemand die niet in God gelooft maar niet voor iemand die geen postzegels verzameld?
- Wat jij ook nog steeds niet snapt is dat de standaard ''niets'' is, dus totdat iemand de claim ''God bestaat'' concreet bewijzen kan (wat dus ongemogelijk is), is er niet er zal er altijd niets blijven, daarmee heeft de gene die niets ondersteund dus altijd automatisch gelijk, totdat de gene die de eerste claim doet met bewijzen komt. Vergelijk het maar met het strafrecht, innocent untill proven guilty!
Maar afgezien daarvan:
De opmerking dat de standaard "niets" is: dat is een overtuiging, geen axioma.
Je luistert niet naar wat ik al een aantal keren heb gezegd.JW88 schreef:- Ook snap je nog steeds niet goed de termen logica, rede, rationaliteit en gezond verstand, dat blijft moeilijk voor je.
Als iemand tegen mij zegt dat hij zeker weet dat een groen geel gestippelde eenhoorn bestaat, dan concludeer ik niet dat ''ik geloof dat, dat niet zo is'' , nee, dan weet ik met absolute 100% zekerheid zo dat het niet is! Ik hoef niet te bewijzen dat het niet zo is omdat ik de bewijslast niet heb en doormiddel van pure logica, rede, rationaliteit en gezond verstand kan ik met absolute 100% zekerheid vaststellen dat het niet klopt wat die persoon zegt.
Maar in feite zeg je wel dat je de optie open laat dat het beest bestaat, want jij zegt ik ''geloof'' niet dat hij bestaat, en geloof is nooit een absolute zekerheid, want anders had het wel ''zekerheid'' ipv geloof geheten.
"Geloven" betekent binnen het christendom over het algemeen, en voor mij zeker, dat je er 100% van overtuigd bent, maar dat je daar geen bewijzen voor hebt.
Daar zit dus geen greintje "optie open laten" bij.
(Zoals ik al zei: dan gebruik ik zelf bijvoorbeeld de term "hoogst waarschijnlijk" c.q. "hoogst onwaarschijnlijk".)
Dat jij de term "geloven" gebruikt met een stuk onzekerheid - zoals in het Nederlands gewoon is - tja, op zich moet je dat zelf weten.
Maar als ik aangeef welke betekenis ik gebruik bij het woord "geloven", en ik geef er voorbeelden bij,
hoe dom ben je dan als je dat gewoon naast je neerlegt en doet alsof ik het over iets anders heb?
Hoe (niet) serieus ben je dan bezig...
En dan ook nog de arrogantie hebben om te zeggen dat ik het niet snap ...
Belachelijk.
Ik ga voor optie 3.JW88 schreef:Op al deze punten verschillen we van mening of snap jij er vrij weinig van, dat komt door je religieuze kijk op het leven, je beperkte inlevingsvermogen in een niet-gelovige en je gebrek aan rede, logica, rationaliteit en gezond verstand. Ik heb eerlijk gezegd niet de indruk dat dit ooit nog gaat veranderen.
Niet optie 1 = we verschillen 'slechts' van mening.
Niet optie 2 = ik snap er vrij weinig van bla bla bla.
Maar optie 3 = JIJ snapt er niets van, en doet alle mogelijke moeite je onder een vorm van verantwoording uit te draaien ...
Je gaat daarbij heel snel over tot op de persoon reageren: niet inhoudelijk aangeven wat er fout is aan de mening van de ander, zelfs niet DE MENING afdoen als dom,
maar de persoon afdoen als dom, irrationeel, niet snappen ...
(En dan niet snappen dat je daarmee alleen jezelf voor paal zet en belachelijk maakt ...)
Nou, ik ben blij dat ik naar de nietzeggende maatstaven van JW88 irrationeel genoeg ben om te geloven in God en in de mogelijkheid dat de slang in het paradijs kon praten, en in de mogelijkheid van opstaan uit de dood.
Dat is vele malen beter het irrationele ontkennen van alles wat niet bewezen kan worden.